Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Jag skyller mitt uttalnade på GWs goblins.
Det är ett senare steg. Jag behöver en bra pitch först.Rymdhamster said:Alltså, jag vet att det låter lite barockt, men du kan ju diskutera saken med spelarna. Se vad de är sugna på. Diskutera fram egna begränsningar för spelgruppen och mål med kampanjen.
Den givna klassikern är Pendragon. Alla spelar riddare.God45 said:Har ni några förslag på vad som kan vara den gemensamma faktorn i en kul fantasy kampanj och varför?
Inspirerat av Rosens Namn kanske?Cissi said:Eller alla spelar munkar/nunnor/präster. Då kan de bli ivägskickade på mission i främmande land och upptäcka en massa spännande platser och utvecklas i det.
Hur ska en munk-arketyp se ut?Demonprinsessan said:Ja! Klostergrundare! Det har jag funderat på att köra i Saga, de som kommer för att bygga första klostret i vikingars land, välkomnade av den lokala hövdingen. Men hur är det med grannarna? Och hur blir det efter den dåliga sommaren och den ovanligt våldsamma höststormen...?Cissi said:Eller alla spelar munkar/nunnor/präster. Då kan de bli ivägskickade på mission i främmande land och upptäcka en massa spännande platser och utvecklas i det.
Åh, det där måste jag spela i Utpost!Demonprinsessan said:Ja! Klostergrundare! Det har jag funderat på att köra i Saga, de som kommer för att bygga första klostret i vikingars land, välkomnade av den lokala hövdingen. Men hur är det med grannarna? Och hur blir det efter den dåliga sommaren och den ovanligt våldsamma höststormen...?
Jepp, det där fungerar -- jag skrev rollspelet Ansgar på detta tema.Cissi said:Eller alla spelar munkar/nunnor/präster. Då kan de bli ivägskickade på mission i främmande land och upptäcka en massa spännande platser och utvecklas i det.
Munk/nunna-arketypen som är med i boken nu känns ganska Robin Hood (from och god, eller beräknande karriärist), och det är ju de två vanligaste arketyperna skulle jag säga.Arfert said:Hur ska en munk-arketyp se ut?
I en Pendragon-kampanj så var det två riddare som alltid utkämpade dueller om vem som var längst.Cissi said:Bara magiker/riddare/adel/sjömän/skogshuggare/grisbönder, det är nog roligast. Då kan de hela tiden också jämföra sig med varandra.
Att det ger en röd tråd genom kampanjen som dessutom kan fokuseras mycket mer och därför ges mer djup. Att gruppen hålls tillsammans mycket tätare än om de alla är från olika bakgrunder och att man kan belysa och spela ut potentiella alternativ och inte bara få "Trollkarlen" eller "Dvärgen". Om alla är trollkarlar eller dvärgar så blir alla karaktärerna djupare.MattiasLejbrink said:Vad är syftet med att alla spelar samma? Jag menar det inte som ett ifrågasättande utan är nyfiken på hur du tänkte. Vad tillför det berättelsen så att säga?
Då skulle jag vilja slå ett slag för hyrsvärd (mercenaries) på ett uppdrag som skitit sig. Eller varför inte straffångar som lyckats fly tillsammans?God45 said:Att det ger en röd tråd genom kampanjen som dessutom kan fokuseras mycket mer och därför ges mer djup. Att gruppen hålls tillsammans mycket tätare än om de alla är från olika bakgrunder och att man kan belysa och spela ut potentiella alternativ och inte bara få "Trollkarlen" eller "Dvärgen". Om alla är trollkarlar eller dvärgar så blir alla karaktärerna djupare.MattiasLejbrink said:Vad är syftet med att alla spelar samma? Jag menar det inte som ett ifrågasättande utan är nyfiken på hur du tänkte. Vad tillför det berättelsen så att säga?
Jag har Ways of the wicked liggande...Eller varför inte straffångar som lyckats fly tillsammans?
På 1990-talet fanns det en teveserie om Ponnyexpressen. Äventyr för tonåringar. Kanske kunde bli något rollspelsmässigt?Voldstagg13 said:Postiljoner/brevbärare : "Posten framför allt!"
Hmm, det kanske inte är ett bra lagyrke...