Nekromanti Alla spelar samma sak kampanjer

Rymdhamster said:
Alltså, jag vet att det låter lite barockt, men du kan ju diskutera saken med spelarna. Se vad de är sugna på. Diskutera fram egna begränsningar för spelgruppen och mål med kampanjen.

Det är ett senare steg. Jag behöver en bra pitch först.
 
God45 said:
Har ni några förslag på vad som kan vara den gemensamma faktorn i en kul fantasy kampanj och varför? :gremsmile:

Den givna klassikern är Pendragon. Alla spelar riddare.

I Panty Explosion spelar alla japanska skolflickor. Okej, där finns det viss skillnad eftersom ungefär en tredjedel av dem (min erfarenhet) har psykiska krafter, och ungefär en sjättedel av dem (också min erfarenhet) kan någon form av stridskonst. Men det är en bisak, för huvudpoängen är just att de är japanska skolflickor.

Eller så kan du speltesta Blå Himmel, där alla spelar stridspiloter i en fredsskapande frivilligstyrka.

Blasphemy ledde en Star Wars-kampanj där alla spelade jedi padawaan.

Och jag har funderat på att köra en Doctor Who: Adventures in Time and Space-kampanj där alla spelar Doktorn, fast olika inkarnationer av honom.
 
Gatubarn.

Har testat ett äventyr där vi alla spelade gatubarn i fantasymiljö. Prio ett var alltid att hitta mat, prio två att hålla sig undan de äldre barnen och de elaka sjöfararna i hamnen, men till råga på allt så ramlade vi över en konspiration mellan adelsmän som vi hade lite svårt att hantera.
Och alla rollfigurerna var helt beroende av varandra.
 
Cissi said:
Eller alla spelar munkar/nunnor/präster. Då kan de bli ivägskickade på mission i främmande land och upptäcka en massa spännande platser och utvecklas i det.
Inspirerat av Rosens Namn kanske?
 
Demonprinsessan said:
Cissi said:
Eller alla spelar munkar/nunnor/präster. Då kan de bli ivägskickade på mission i främmande land och upptäcka en massa spännande platser och utvecklas i det.
Ja! Klostergrundare! Det har jag funderat på att köra i Saga, de som kommer för att bygga första klostret i vikingars land, välkomnade av den lokala hövdingen. Men hur är det med grannarna? Och hur blir det efter den dåliga sommaren och den ovanligt våldsamma höststormen...?

Hur ska en munk-arketyp se ut?
 
Demonprinsessan said:
Ja! Klostergrundare! Det har jag funderat på att köra i Saga, de som kommer för att bygga första klostret i vikingars land, välkomnade av den lokala hövdingen. Men hur är det med grannarna? Och hur blir det efter den dåliga sommaren och den ovanligt våldsamma höststormen...?
Åh, det där måste jag spela i Utpost!

On topic: Jag tycker att det var en jättebra idé att alla spelar alver eller dvärgar. På så sätt kommer man bort från stereotyperna och nyanserar bilden lite. Samma sak med alla SLP de stöter på. Och så kan man spela ut alv vs dvärg-hatet utan att det sabbar gruppen eller ståryn.
 
Cissi said:
Eller alla spelar munkar/nunnor/präster. Då kan de bli ivägskickade på mission i främmande land och upptäcka en massa spännande platser och utvecklas i det.

Jepp, det där fungerar -- jag skrev rollspelet Ansgar på detta tema. :gremcool:
 
Arfert said:
Hur ska en munk-arketyp se ut?
Munk/nunna-arketypen som är med i boken nu känns ganska Robin Hood (from och god, eller beräknande karriärist), och det är ju de två vanligaste arketyperna skulle jag säga.

Utöver det vore det kul att lyfta fram det som nämns om Marloniterna, att en del flyr in i klostret för att undkomma sitt förflutna.
 
Cissi said:
Bara magiker/riddare/adel/sjömän/skogshuggare/grisbönder, det är nog roligast. Då kan de hela tiden också jämföra sig med varandra.

I en Pendragon-kampanj så var det två riddare som alltid utkämpade dueller om vem som var längst.

I regel så brukade han som var 190 vinna över han som var 192.
 
Vad är syftet med att alla spelar samma? Jag menar det inte som ett ifrågasättande utan är nyfiken på hur du tänkte. Vad tillför det berättelsen så att säga?
 
MattiasLejbrink said:
Vad är syftet med att alla spelar samma? Jag menar det inte som ett ifrågasättande utan är nyfiken på hur du tänkte. Vad tillför det berättelsen så att säga?

Att det ger en röd tråd genom kampanjen som dessutom kan fokuseras mycket mer och därför ges mer djup. Att gruppen hålls tillsammans mycket tätare än om de alla är från olika bakgrunder och att man kan belysa och spela ut potentiella alternativ och inte bara få "Trollkarlen" eller "Dvärgen". Om alla är trollkarlar eller dvärgar så blir alla karaktärerna djupare.
 
God45 said:
MattiasLejbrink said:
Vad är syftet med att alla spelar samma? Jag menar det inte som ett ifrågasättande utan är nyfiken på hur du tänkte. Vad tillför det berättelsen så att säga?

Att det ger en röd tråd genom kampanjen som dessutom kan fokuseras mycket mer och därför ges mer djup. Att gruppen hålls tillsammans mycket tätare än om de alla är från olika bakgrunder och att man kan belysa och spela ut potentiella alternativ och inte bara få "Trollkarlen" eller "Dvärgen". Om alla är trollkarlar eller dvärgar så blir alla karaktärerna djupare.

Då skulle jag vilja slå ett slag för hyrsvärd (mercenaries) på ett uppdrag som skitit sig. Eller varför inte straffångar som lyckats fly tillsammans?
 
Eftersom du gillar Repo!-the Genetic Opera...

Karaktärerna är medlemmar i en Repo!-enhet.

För att göra det intressantare så bör åtminstone några i gruppen ha egna implantat...mwahahahaha.
 
Har haft mycket framgång med att klämma in alla spelaarna i ett handelshus, som de alla är delägare i. Start from scratch, en liten rörelse. Handelshus har som jag ser det alla fördelar - ibland måste man resa, och ibland är dessa resor långa, svåra, farliga eller komiska. Ibland måste man bryta nya vägar, hitta nya varor eller bättre priser.

Ibland är det intriger med gillen, konkurrenter och lagvrängare. Det finns t.om rum för strider ochandra väpnade konflikter. Globala händelser som krig påverkar ibland direkt ("kronan kommenderar er kogg, vi är säkra på att ni förstår") och ibland är det indirekt ("... Herman, vi måste öster. Priserna på stål har skjutit i höjden sedan Kungens krig. Vi kan inte konkurrera längre").

Fördelen med ett handelshus är att man inte behöver begränsa spelarnas val till specifika raser eller yrken. Alla kan få plats i ett handelshus, kanske undantaget grisodlare. En driftig SL kan dock klämma ihop grisodlaren med vapenmästaren och ärkealkemisten också. Jag menar - om inte vapenmästaren är med, vem skall då skydda alkemisten som försöker odla fram gigantgrisar tillsammans med grisodlaren?

En av riskerna med handelshuskampanjer är att driftiga spelare ibland kommer på koncept som fungerar lite för bra. Som SL måste man vara beredd att sabotera en del för spelarna så att deras karaktärer inte blir klossar (i.e bofasta utan större problem i sina liv). Ett alternativ om man känner att spelarna klarar av det är att komma överens med dem om att inte klossa till sina karaktärer. Alternativt är de aldrig i ledande position i handelshuset, och ägaren är inte klossig alls.
 
Om man inte vill att alla ska spela samma yrke kan man låta dem spela ett följe. Till exempel en ur adeln som reser med tjänare, fru, livvakt, lärare, o.s.v. :gremsmile:
 
Maffia!

Alla spelar en maffiamedlem där de olika karaktärerna kan vara olika väl ansedda hos gudfadern, förmodligen har några av karaktärerna släktskapsband (kanske ingifta sådana) och dessutom kan karaktärerna vara olika bra på olika saker (olika klasser om man vill uttrycka sig så).
 
Voldstagg13 said:
Postiljoner/brevbärare : "Posten framför allt!"
Hmm, det kanske inte är ett bra lagyrke... :gremblush:

På 1990-talet fanns det en teveserie om Ponnyexpressen. Äventyr för tonåringar. Kanske kunde bli något rollspelsmässigt?

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/5M_MCFw0Nf0"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/5M_MCFw0Nf0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 
Back
Top