Re: Nyfiken fråga...
Även dem som riktar sig till barn (för det var ju det Anders anmärkte på)? Finns det Bollywood-barnfilmer, förresten, eller är det som när min pappa gick på matiné och såg barntillåten vuxenfilm?
Oftast är det nog "familjefilm" av matinétyp - jag har, öh, sett (hållit videofodral i handen, inte sett själva filmen) en eller ett par renodlade barnfilmer men det verkar inte vara vanligt; tror att det mesta i den vägen görs direkt för TV.
Fast även i matinéer får jag ett distinkt intryck att indier, i likhet med andra asiater, inte är särskilt brydda om våld och tocket - det går inte för sig att visa en puss framför kameran (snusk), och är rätt suspekt att låta hjälten skälla ut en äldre släkting (dåliga family values), men att se hjälten åka på råsmörj och sen hoppa upp och ge skurkarna råsmörj är väl inget att tala om; det är ju bara en film, ju.
Gränsen är nog rätt flytande: '16th December' (som på tal om remakes och plagiat är en indisk Mission:Impossible) är i grunden en politisk technotriller och innehåller gott om blodiga eldstrider och slugouts, men en av huvudpersonerna är en cool 11-årig Computer Wiz som löser fallet i slutänden; uppenbarligen inlagd för att tilltala jämnåriga pojkar i publiken.
Dessutom brukar Bollywood iofs glatt hoppa över västliga genregränser; den genomsnittliga hindifilmen är en romantisk actionkomedi-musical (eller, för de tuffa grabbarna, en hårdkokt action-musical med romantiska inslag). Utdragna brutala slagsmål kan plötsligt dyka upp i filmer som fram till dess har sett ut som en indisk 'Sömnlös i Seattle'...
--
Åke