Nekromanti Alla talar turkiska!

Nightowl

Champion

Storuggla

Champion
"However, unlike the others, it doesn’t have any naked Tarzan robots, pervert midgets, trampoline cookie monster fights, a Superman toy on strings and a smoke farting alien puppet, respectively, so the film has to get by on the brilliance of its dialogue."

Åhgudhjälp, jag döööör...

Storuggla, skrattar ihjäl sig

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Alla talar hindi!

Rosen och jag har sett en hindi-remake av E.T. Tyvärr minns jag inte titeln. Det innehöll ett par märkliga detaljer.

1. Huvudrollen spelas av en ståtlig försteälskare som vanligtvis brukar charma unga damer i collegefilmer. Här spelar han en utvecklingsstörd vuxen som är intelligent som en tioåring. Mycket märkligt att skåda.

2. Våldsnivån är hög för en barnfilm, bland annat med sparkar och slag mot huvudpersonens huvud.

3. I en scen förekommer en grupp med indiska vetenskapsmän och en västerländsk dito. Denne presenteras med något som låter som ett svenskt namn (tyvärr dålig kvalitet på ljudet) och av kroppsspråk och klädsel att döma är det faktiskt en svensk som har lejts som statist. (Sådant är inte överraskande. När min kompis Håkan var i Kina för några år sedan blev han och några andra svenska herrar hux flux rekryterade som statister i en kinesisk TV-film om en berömd vetenskapsman. De skulle spela européer som skålade med huvudpersonen på en vetenskaplig konferens.)

Kanske Rosen kan komplettera med fler detaljer.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Höhöhö!

"Läppstift lockar hit kommunister, och bara Jesus kan rädda er! "

Uppenbarligen var hela Ringens brödraskap galna kommunister eftersom de både dansade och red på ponnyer. Det var kanske därför som de besgrade Sauron? :gremsmile:
Nu har jag även fått tips om vilken typ av undervisning jag ska bedriva för att korrumpera de oskyldiga små barnens själar för alltid! :gremelak:

Foggmock

Myrmidon
Den där borde man sätta i sin signatur, men nu har den varit uppe på forumet så det skulle bli alldeles för uppenbart.

Foggmock - siggar bara hyfsat unika citat

Rosen

Myrmidon
Re: Alla talar hindi!

Rosen och jag har sett en hindi-remake av E.T. Tyvärr minns jag inte titeln.

'Koi Mil Gaya', med superstjärnan Hrithik Roshan i en lite udda huvudroll. (-:
Jag skulle nog räkna även den till ett plagiat snarare än en remake, men det finns många scener i den som är direkt lyfta från E.T, jo (vilket iofs inte är ovanligt; man kan ibland se scener snodda direkt från Hollywood i andra hindifilmer - min favorit är en med Akshay Kumar i en xeroxkopia på vestibul-fajten från Matrix).

Koi Mil Gaya är en fetbudget-film (till skillnad från de flesta andra i den här tråden) och specialeffekterna i den är väldigt påkostade för en Bollywoodrulle; de flög bl.a över en av effektmakarna från Independence Day för att göra scenerna med Jadoos rymdskepp.

2. Våldsnivån är hög för en barnfilm, bland annat med sparkar och slag mot huvudpersonens huvud.

Fast hindifilmer är ofta rätt våldsamma. Folk tjötar så mycket om sång- och dansnumren att det går de flesta förbi att det fightas lite mycket i en indisk actionfilm som det gör i en HongKong-dito. Flera manliga Bollywoodstjärnor har svart bälte.

--
Åke

Nightowl

Champion
Vet ej

Var dom finns, alltså. Tokstollen seanbaby är en sorts super-nörd, så han kan ha hittat dem varsomhelst. Det *finns* ju butiker i Sveriges storstäder som fixar hem filmer med tanke på invandrare (ofta parallellt med en vanlig butik med käk som är svårt att köpa i Svedala), och det är möjligt att turkiska nördar tycker det här är kultfilmer också, och således kanske en sådan videobutiksägare har dem i lager. Men det är jävligt farfetched.

Erik

Nightowl

Champion
Nyfiken fråga...

Fast hindifilmer är ofta rätt våldsamma.
Även dem som riktar sig till barn (för det var ju det Anders anmärkte på)? Finns det Bollywood-barnfilmer, förresten, eller är det som när min pappa gick på matiné och såg barntillåten vuxenfilm?

Erik

Nightowl

Champion
Re: Kolla:

Ni kanske kan ha en Internationell Kalkonfilmsseans* på nästa forumträff?

Erik

*Turkey movie, höhöh... :gremtongue: Nä, det var elakt. Det görs bra filmer i Turkiet också.

Rosen

Myrmidon
Re: Nyfiken fråga...

Även dem som riktar sig till barn (för det var ju det Anders anmärkte på)? Finns det Bollywood-barnfilmer, förresten, eller är det som när min pappa gick på matiné och såg barntillåten vuxenfilm?

Oftast är det nog "familjefilm" av matinétyp - jag har, öh, sett (hållit videofodral i handen, inte sett själva filmen) en eller ett par renodlade barnfilmer men det verkar inte vara vanligt; tror att det mesta i den vägen görs direkt för TV.

Fast även i matinéer får jag ett distinkt intryck att indier, i likhet med andra asiater, inte är särskilt brydda om våld och tocket - det går inte för sig att visa en puss framför kameran (snusk), och är rätt suspekt att låta hjälten skälla ut en äldre släkting (dåliga family values), men att se hjälten åka på råsmörj och sen hoppa upp och ge skurkarna råsmörj är väl inget att tala om; det är ju bara en film, ju.

Gränsen är nog rätt flytande: '16th December' (som på tal om remakes och plagiat är en indisk Mission:Impossible) är i grunden en politisk technotriller och innehåller gott om blodiga eldstrider och slugouts, men en av huvudpersonerna är en cool 11-årig Computer Wiz som löser fallet i slutänden; uppenbarligen inlagd för att tilltala jämnåriga pojkar i publiken.

Dessutom brukar Bollywood iofs glatt hoppa över västliga genregränser; den genomsnittliga hindifilmen är en romantisk actionkomedi-musical (eller, för de tuffa grabbarna, en hårdkokt action-musical med romantiska inslag). Utdragna brutala slagsmål kan plötsligt dyka upp i filmer som fram till dess har sett ut som en indisk 'Sömnlös i Seattle'...

--
Åke

Johan K

Gammal & dryg
Heem, tjaa..

Humm, tjaa.....
Vet inte direkt vad man kan säga... Kan ju bli hur spännade som helst ju !