Nekromanti Alla vapen för 1d6 skada

Arfert

Facit
jag skulle köra på tre nivåer_
Obeväpnad
Lätta/enkla vapen
Rejäla vapen

d4, d6 och d8

God45

#PrayersForBahakan
Arfert said:
jag skulle köra på tre nivåer_
Obeväpnad
Lätta/enkla vapen
Rejäla vapen

d4, d6 och d8
Det här är coolt tills jag vill knivhugga någon i en gränd. Då borde min kniv vara minst lika bra som ett svärd...

Anarchclown

Swashbuckler
Förutom att kniven inte ens är lika bra som ett svärd i en gränd. Det är ett extremt corner case av att slåss i en kista som kniven är bättre än svärdet. Svärdet har fortfarande längre räckvidd, är tyngre och skär således djupare än en kniv. Knivvåld är fruktansvärt ineffektivt för att döda folk med. Svärdsvåld på orustade personer är däremot otroligt dödligt även på små utrymmen.

Tänk på det så här i gränden. Om du hade en klubba som vägde ett hekto att välja på och en klubba som vägde ett kilo att välja på. Vilken skulle du helst ha med dig i en strid? Personligen skulle jag i alla fall välja den som vägde ett kilo, trotts att den var stor och otymplig i jämförelse.

Med detta sagt så kan jag i rollspel helt tycka att det är kul att premiera att folk beter sig på olika sätt och således ge möjlighet att i alla fall träna på strid med kniv i trånga utrymmen för att vara mer effektiv.

God45

#PrayersForBahakan
Medan du har rätt så är det coolare att lönmörda någon med en kniv eller att slåss i en gränd med en kniv.

Där är en massa filmer där det är någon med en kniv som är superbra med en kniv och det är super coolt. Men det finns nästan inga rollspel som simulerar det.

Korpen

Hero
God45 said:
Medan du har rätt så är det coolare att lönmörda någon med en kniv eller att slåss i en gränd med en kniv.

Där är en massa filmer där det är någon med en kniv som är superbra med en kniv och det är super coolt. Men det finns nästan inga rollspel som simulerar det.
Problemet ligger lite i styrkan med knivar (som pistoler) är att de är lätta att bära med sig, kan döljas samt överraskande kan dras och användas.

Däremot så är de inte militärt förstahandsvapen vapen, ingen skulle välja enbart kniv över hillebard på ett slagfält eller enbart en pistol hellre än en kulspruta på ett modernt slagfält.

Knivar ska nog snarare ses som en väldigt effektiv bonus till obeväpnad strid snarare än jämföras med tunga militära vapen.

I filmer där folk är superbra med kniv, vad är alternativen? Ofta är det i moderna, civila, miljöer där inga har pansar, eller möjligheter att använda tyngre vapen vilket är saker som gör knivar relativt effektiva. Knivar och pistoler är effektiva vapen eftersom alternativet till dem oftast är ”inget vapen”; inte för att de har bättre prestanda än hillebarder och automatkarbiner.

Vill man ge knivar en bonus så ge dem en bonus om man överfaller någon som saknar alla former av pansar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp said:
Alla system med "realistisk" analys av olika vapen innebär bara en enda sak: du får inte ha det vapen du vill, du bör välja de vapen som konstruktören har ansett vara bäst.
+1

Nej, jag håller med så mycket att du till och med får ett:

HODOR! (Enligt Konrad Konvaljs definition av utropet)

(Även om jag inte håller med om att warhammer var en bra lösning på det, men rätt bra var den =).

Korpen

Hero
CapnZapp said:
Alla system med "realistisk" analys av olika vapen innebär bara en enda sak: du får inte ha det vapen du vill, du bör välja de vapen som konstruktören har ansett vara bäst.
Fast det ska samtidigt finnas en viss grad av trovärdighet i det, för annars blir det samma effekt. Om en fickkniv och ett långsvärd alltid funkar lika, varför skulle någon vilja ha det stora och otympliga vapnet?

God45

#PrayersForBahakan
Marco Behrmann said:
Frågan är svår att besvara utan att veta hur skadesystemet skall se ut?
Vad menar du? Det gäller D&D.

Big Marco

Läskig
God45 said:
Marco Behrmann said:
Frågan är svår att besvara utan att veta hur skadesystemet skall se ut?
Vad menar du? Det gäller D&D.
Jodå, så långt är jag med. =) Men det är skillnad på de olika. I 4:an så ger powers multiplar av vapenskadorna exvis, och folk tål mer.

God45

#PrayersForBahakan
Ah, jag tänkte på alla versioner inan 4ed. :gremsmile:

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
gronanofsimmerya said:
I'm the person who convinced Rob Kuntz to help me convince Gary to use multiple weapon damage.

I now have switched back to all weapons doing the same damage. Gary was right; combat is best when abstract.

However, I do use the "weapon length" rules from Chainmail.
Lite historia....

CapnZapp

Myrmidon
Åtminstonde i 3rd Edition (d20, PF, etc) är frågan närmast irrelevant, eftersom en fighter mycket snabbt får lägga till så mycket till sin skadetärning att tärningens storlek blir liksom ointressant.

Med 20 i Styrka och ett +3 vapen får du redan på mittenlevlar lägga till +8. Och det är oräknat alla de myriader av sätt att öka på skadebonusen ytterligare.

Skillnaden mellan dolk och långsvärd blir snabbt skillnaden mellan 1d4+15 och 1d8+15.

Dvs i princip ingen skillnad alls. (Det finns skillnader som inte försvinner på detta vis, men det rör annat än skadan).

Redan på level ett är det alltså långt ifrån så att en dolk (1d4) ger halva skadan jämfört med ett svärd (1d8). I D&D d20.

Därför säger jag att det bara är för låglevelspel det överhuvudtaget är lönt att diskutera att införa samma skada för alla vapen i d20 D&D. (På högre level blir det för övrigt snabbt meningslöst att slåss med vapen alls, iallafall i jämförelse med vad en magiker kan åstadkomma, så där finns det flera anledningar till att inte bry sig :gremwink: )