Åtminstonde i 3rd Edition (d20, PF, etc) är frågan närmast irrelevant, eftersom en fighter mycket snabbt får lägga till så mycket till sin skadetärning att tärningens storlek blir liksom ointressant.
Med 20 i Styrka och ett +3 vapen får du redan på mittenlevlar lägga till +8. Och det är oräknat alla de myriader av sätt att öka på skadebonusen ytterligare.
Skillnaden mellan dolk och långsvärd blir snabbt skillnaden mellan 1d4+15 och 1d8+15.
Dvs i princip ingen skillnad alls. (Det finns skillnader som inte försvinner på detta vis, men det rör annat än skadan).
Redan på level ett är det alltså långt ifrån så att en dolk (1d4) ger halva skadan jämfört med ett svärd (1d8). I D&D d20.
Därför säger jag att det bara är för låglevelspel det överhuvudtaget är lönt att diskutera att införa samma skada för alla vapen i d20 D&D. (På högre level blir det för övrigt snabbt meningslöst att slåss med vapen alls, iallafall i jämförelse med vad en magiker kan åstadkomma, så där finns det flera anledningar till att inte bry sig
)