Alla vill något

Christoffer

It's all pig.
...men när man byter ut beliefs så ska de ha någonting med vad rollpersonerna upplevt.
Helt klart! Det är precis då som BW börjar leva, när man spelar och agerar och reagerar och börjar tycka och vilja saker om spelvärlden. Och skulle jag nog säga: Det bör vara så redan från första början också, om inte har man inte en situation som alla är införstådda med och indragna i. Sen bryr man sig kanske inte på samma sätt som saker som skett i spel, men övertygelserna bör ju som greppa situationen och säga hur karaktärerna förhåller sig till den. "Jag ska dräpa min bror konungen, den jävla förrädaren!" är ju mycket bättre än "Konungen är en förrädare". Egentligen tänker jag att man ska se på beliefs inte så mycket att spelledaren ska ha saker att gå på så mycket att spelaren ska veta och förstå vad karaktären vill och agera proaktivt med denna. Och det kanske är det fina med BW, att det tvingar spelare att säga sådant högt, och andra kan kolla på ens karaktär och säga "men vad vill han åstadkomma med det här egentligen?" och man kan tydligt se att det här är en karaktär på gång att agera, han står redo att kasta sig in i elden, eller är det en karaktär som känns passiv och måste ges massa material först? Och i det läget kan man som SL utvärdera, är det min prepp, den situationen jag presenterat eller utvecklat tillsammans med spelarna som är för svag för att ingen verkar liksom känna att den är så grabby att de skriver proaktiva övertygelser om hur de ska förändra situationen eller försvara den, om hur de vill skydda deras nära och kära eller hämnas de som begått övertramp, osv.

Men jag skulle ifrågasätta eller komplettera @Mogger s ingång till beliefs, jag skulle säga att man absolut inte ska ha tre beliefs som typ rör samma sak utan att beliefs ska spreta, de ska dra karaktärer åt olika håll. Karaktärer ska inte hänga samman de ska splittras upp, de ska ha sina egna saker. Ett vanligt tips var detta:
En övertygelse om situationen
En övertygelse om en relation
En övertygelse som kan vara en moralisk hållning eller religiös övertygelse

Och, de får alla gärna gå rakt emot varandra. Sen kan man för övertygelser utveckla dem så de har steg med mål osv..

Ex.
Kungen är en förrädare, jag ska finna hans bror och etablera en allians med honom för att säkerställa rikets position i regionen, men först måste jag stärka min position och bygga upp mina styrkor.
Min syster Aria får inte dras in i konflikten, jag ska hålla henne utanför och skydda henne och hennes barn.
Ljuset är den sanna tron, inget får stå i dess väg och gör något det är eld den renande vägen.

En sådan här karaktär vet vad han vill, han kan börja söka efter kungens bror, oavsett hur det sker kommer saker hända (lyckade slag, misslyckade slag, etc), huruvida kungen är en förrädare eller ej är helt bortom spelarens och karaktärens möjlighet att säga, men vi vet att karaktären är övertygad om det. Spelledaren har flera saker att reagera med, systern, barnen, eventuella underhuggare, präster och tjänare till ljuset osv... men framförallt svårt att se att man inte bara greppar den där karaktären och drar ut och jagar lätt på legosoldater eller börjar träna upp bönder med spjut eller vad man nu gör...

Övertygelser inte som äventyrskrokar utan som fjädrar vi spänner och spänner och när vi börjar spela släpper och ser hur karaktärer studsar runt mellan olika punkter, helt baserat på hur fjädrarna spändes och hur de klickar och studsar i spel (som ju är helt i spelarens händer).

Mogger

Hipsteranka
Ex.
Kungen är en förrädare, jag ska finna hans bror och etablera en allians med honom för att säkerställa rikets position i regionen, men först måste jag stärka min position och bygga upp mina styrkor.
Min syster Aria får inte dras in i konflikten, jag ska hålla henne utanför och skydda henne och hennes barn.
Ljuset är den sanna tron, inget får stå i dess väg och gör något det är eld den renande vägen.
Tror vi säger ungefär samma sak:
Ideologisk övertygelse: Kungen är en förrädare
Kortsiktigt mål: Stärka min position och bygga upp mina styrkor
Långsiktigt mål: Finna kungens bror och etablera en allians med honom för att säkerställa rikets position i regionen

Men som med all teori är det alltså inte benhårda regler utan olika metoder för att uppnå ett mål. Man kan och bör skruva på dem så de passar den egna spelgruppen och spelstilen.

Quadrante

Grisbonde
Min metod är följande.

Något som ska vara gjort idag. Det man gör just nu. Av fri vilja eller under tvång. Spenderas oftast inga större känslor på. Kortsiktiga mål.

Något man gör varje dag för man måste. Rutiner, krav, löften. Omständigheterna.

Något man önskar och ser fram emot, önskar sig, drömmer om. Kan orsaka både hopp, glädje, sorg och förtvivlan. Långsiktigt mål.

Något man minns, och antingen vill glömma eller bevara. Kan orsaka både hopp, glädje, sorg och förtvivlan. Historik.

Rickard

Urverk speldesign
Ja precis. I den här spelstilen ska man bejaka personlig förändring och utveckling. Byt Belifs! Det är en stor skillnad mot klassiskt äventyrsspelande där Livsmål eller annat är statiska och ofta implicita.
Ja, det var någonting som verkligen var en ögonöppnare för mig. Testade själv i mitt Hypertellurianssamberättarculturgamingtest och det funkade över all förväntan.

Christoffer

It's all pig.
Tror vi säger ungefär samma sak:
Ideologisk övertygelse: Kungen är en förrädare
Kortsiktigt mål: Stärka min position och bygga upp mina styrkor
Långsiktigt mål: Finna kungens bror och etablera en allians med honom för att säkerställa rikets position i regionen

Men som med all teori är det alltså inte benhårda regler utan olika metoder för att uppnå ett mål. Man kan och bör skruva på dem så de passar den egna spelgruppen och spelstilen.
Jag säger dock tvärt om. Att det jag funnit är det mest effektiva när vi spelat* har varit att ha tre helt olika saker som inte länkar ihop på så vis. Det är ju inget genidrag å min sida utan straight upp från BWHQs tips i Adventure burnern, en övertygelse om situationen, en övertygelse om en relation eller annan spelares karaktär, en övertygelse av mer ideologisk form. Alla kan ju ha mål eller inte, mer eller mindre långtgående sådana. Så skulle vi spelat något där vi har en backstory om en kung, dennes bror, om hur brodern tros vara fallen i krig i norr och antas vara den rätta kungen av vissa, en oäkting av andra, lite om en kyrka jada jada med sina inkvisitorer osv, så hade jag kanske bett den som drog kom med de övertygelserna att dra ihop dem till en enda.

Ex 1. Kungen är en förrädare, jag måste finna sanningen om hans bror 2. Måns karaktär är oskyldig, jag ska skydda honom från kyrkans inkvisitorer och 3. Våld är alltid av ondo.

Anledningen helt enkelt att det blir en mer mångfacetterad karaktär som känns som den inte bara vill en enda sak, om karaktären plötsligt ändrar åsikt om kungen blir ju hela dennes liv alldeles tomt.

*Och det är ju utifrån hur just jag spelar BW/BE, en stor viktig sak för mig är ju att som SL ge blanka fan i vad karaktärer har för övertygelse bortom min prepp. Jag behöver lite space runt om för att ha saker att agera med, en karaktär som bara vill döda kungen och helt besatt av sina mål för att göra så har ju inte mkt annat runt om sig, men en karaktär med familj, med en religion, en plats i ett samhälle, sådant som är så viktigt att hen också skrivit övertygelser om det, då finns det ju mer för mig som SL att greppa och spela. Men självklart går det att skruva och spela precis hur som helst.

Genesis

Ni dés ni maître
en övertygelse om situationen, en övertygelse om en relation eller annan spelares karaktär, en övertygelse av mer ideologisk form
Det är ju ganska likt Sanningarna i Den yttersta domen. Där ska man också ha en Sanning som relaterar till det gemensamma temat, vilket jag tycker är otroligt kraftfullt. Typ att temat är "ensamhet" och folk har Sanningar i stil med "Jag är ensam även i en folkmassa", "Jag vill aldrig vara ensam igen", "Jag är den ende som kan axla det här ansvaret", "Jag är farlig för dem som älskar mig", och så vidare. Funkar riktigt bra för att ge en tematik till spelet, där alla rollpersoner angriper det gemensamma temat från olika vinklar.

Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Sen innan tråden helt derailas av att handla om Burning Wheel. Det som det spelet gör är ju typ vad som sker i alla spel där spelarnas karaktärer driver storyn, spelare identifierar saker de har en åsikt om -- antingen för att de har en åsikt om förräderi eller ensamhet eller vad som helst, eller bara först lite krystat trevande testar och sen klickar något -- och sen agerar och spelar sina karaktärer i spelvärlden utifrån detta. Jag kan ju uppleva det extra kraftfullt när det sker utan mekanik, som när vi spelade Runequest och helt plötsligt har en karaktär förälskat sig i en SLP och vi har någon slags ungdomskärlek och en annan karaktär börjar skydda en grupp trollkins från stormtjurar som jagade ner ett pestsmittat troll och började slakta trollkins för att garantera att smittan inte spreds. Sådant där som bara sker i stunden, det betyder något, något är viktigt, något klickar. Karaktären som räddade trollkins ges ett namn av dem som tack och karaktären som blivit förälskad är förälskad (kärlek är väl fan sin egen belöning och njutning!) och i slutet följer hon med honom bort ner från bergen och ut på prax slätter. Hade det varit i Burning Wheel hade vi kanske skrivit beliefs om det, vi måste rädda så många vi kan undan stormtjurarnas fanatism / Jenia är mitt livs kärlek och min spegelbild, hon är mitt allt, osv.

(damn @JonasM och @Nässe nu blev man ju peppad på att träffa Altari och Yalger igen)

clarence redd

FrostByte Books
Min metod är följande.

Något som ska vara gjort idag. Det man gör just nu. Av fri vilja eller under tvång. Spenderas oftast inga större känslor på. Kortsiktiga mål.

Något man gör varje dag för man måste. Rutiner, krav, löften. Omständigheterna.

Något man önskar och ser fram emot, önskar sig, drömmer om. Kan orsaka både hopp, glädje, sorg och förtvivlan. Långsiktigt mål.

Något man minns, och antingen vill glömma eller bevara. Kan orsaka både hopp, glädje, sorg och förtvivlan. Historik.
Det här är bra tycker jag. Väldigt handfast och lätt att slumpa fram om man vill. Möjligen saknar jag en parameter för personlighet eller attityd.

Mogger

Hipsteranka
Jag säger dock tvärt om. Att det jag funnit är det mest effektiva när vi spelat* har varit att ha tre helt olika saker som inte länkar ihop på så vis. Det är ju inget genidrag å min sida utan straight upp från BWHQs tips i Adventure burnern, en övertygelse om situationen, en övertygelse om en relation eller annan spelares karaktär, en övertygelse av mer ideologisk form. Alla kan ju ha mål eller inte, mer eller mindre långtgående sådana. Så skulle vi spelat något där vi har en backstory om en kung, dennes bror, om hur brodern tros vara fallen i krig i norr och antas vara den rätta kungen av vissa, en oäkting av andra, lite om en kyrka jada jada med sina inkvisitorer osv, så hade jag kanske bett den som drog kom med de övertygelserna att dra ihop dem till en enda.

Ex 1. Kungen är en förrädare, jag måste finna sanningen om hans bror 2. Måns karaktär är oskyldig, jag ska skydda honom från kyrkans inkvisitorer och 3. Våld är alltid av ondo.

Anledningen helt enkelt att det blir en mer mångfacetterad karaktär som känns som den inte bara vill en enda sak, om karaktären plötsligt ändrar åsikt om kungen blir ju hela dennes liv alldeles tomt.

*Och det är ju utifrån hur just jag spelar BW/BE, en stor viktig sak för mig är ju att som SL ge blanka fan i vad karaktärer har för övertygelse bortom min prepp. Jag behöver lite space runt om för att ha saker att agera med, en karaktär som bara vill döda kungen och helt besatt av sina mål för att göra så har ju inte mkt annat runt om sig, men en karaktär med familj, med en religion, en plats i ett samhälle, sådant som är så viktigt att hen också skrivit övertygelser om det, då finns det ju mer för mig som SL att greppa och spela. Men självklart går det att skruva och spela precis hur som helst.
Du tolkar mig för hårt. De behöver inte alls hänga ihop. Det var ett tips till @Rickard

Personligen vill jag inte Belifs alls för jag tycker även tre saker är att rama in för hårt. Jag vill ha ännu mer mångfacetterade RP. Komplexa och motsägelsefulla.

JohanL

Champion
Personligen vill jag inte Belifs alls för jag tycker även tre saker är att rama in för hårt. Jag vill ha ännu mer mångfacetterade RP. Komplexa och motsägelsefulla.
Robin Laws pratar gärna om skillnaden på ikoniska och dramatiska hjältar (det kommer antagligen från Northrop Frye, för det brukar det göra), och att en anledning till att Hollywood klantar till (super)hjältar är att de inte begriper skillnaden.

Den ikoniske hjälten är den han är, och om detta utmanas är det något som behöver övervinnas så att den ikoniske hjälten kan bli ännu mer av sig själv. Det finns liksom ingen inre konflikt i Batman, och om någon försöker få honom att bli mindre Batman är det ett problem (men det kommer uinte att lyckas, så det är OK). En sådan hjälte ska förstås ha Beliefs - Superman tror på Truth, Justice and the American Way, på att aldrig döda, och på att ingen är räddningslöst förlorad.

Den dramatiske hjälten har istället två poler, rör sig mellan dem, och om han någon gång blir helt det ena eller det andra är det för att berättelsen håller på att ta slut. Jax Teller försöker balansera familjeliv mot motorcykelburen kriminalitet. Walter White går i alla fall inte till en början all-in på att vara knarkhandlare (även här är det kriminalitet gentemot familj). Huruvida Hamlet är protestantisk akademiker eller en blodbesudlad hämnare är vad alltihop handlar om. I det läget är antagligen en slider (som i DramaSystem) bättre än en Belief.