Rickard
Urverk speldesign
Jag sitter i denna sena timme och läser gamla inlägg som kommit upp när jag sökte på "magi" på DoD-forumet.. Efter att diverse trådar om dvärgar svischat förbi mina ögon så leker jag lite med tanken att ta bort dvärgarna från DoD.. Jag menar, de tillför ju inget.. De är nästan precis likadana i DoD som i något annat klassiskt fantasyspel.. Egentligen fungerar nog en hob minst lika bra som en dvärg.. Om man räknar alla korta karaktärer som man kan spela i DoD så är det väldigt många korta raser som kan anses "vanligt förekommande".. Ankor, halvlängdsmän, råttmän (ok, såå vanliga kanske inte råttmän är).. Vilka ska då inneha bergens territorier? Jo, vättarna naturligtvis.. Jag tänkte att i en värld där inte dvärgarna finns så borde vättarna tränga sig fram mer vilket kan innebära att bergsmiljöer blir lite osäkrare och föda myter och rykten..
Sedan vill jag inte hålla vättarna lika "onda" eller våldsamma som de övriga svartfolken, utan som ett släkte som är intelligenta och nyfikna.. Helst skulle jag vilja ha lite mystik över vättarna.. Nu försvinner visserligen några klassiska moment i och med dvärgarnas bortgång, som vilka är det nu som kan tillverka ypperliga hantverk (Jo, vättarna samt alverna)? Som vilka som nu ska vara skickliga köpmän (Jo, hoberna och de vita ankorna)? Som vilka som nu ska ha jättelika städer i bergen (Jo, vättarna)? Som har runmagi där man kan skriva runorna i luften (Jo, symbolisterna)?
Jag skulle vilja ha en fiendeskap mellan grottalver och vättar men vet inte riktigt hur jag ska lösa det, för egentligen vill jag inte ha alverna någon annanstans än i skogarna (och Solunas öknar).. Jag har även tanken att vättarna lyckats med stora ting, där en är att de lyckats tämja tunnelmaskar.. Tanken på att ta bort dvärgarna tilltalar mig, men det känns fel att göra det då det inte längre känns som standardfantasy-DoD.. Man vill verkligen ha ett släkte som väger upp till alvernas überhet, men klarar verkligen vättarna det?
Det jag skulle kunna tänka mig är för att få bort alvernas überhet är att göra så att de dragit sig tillbaka för att övervaka vad som händer världen.. Rykten säger att de gjorts så för det som åväntas komma i framtiden (om dussinet, dussinet år kanske?).. Man kan stöta på en alv men denne har säkerligen då ett speciellt ärende som fört denne utanför sitt samhälles område.. Dvärgarnas bortgång skulle kanske ge lite mer jordnära åt DoD, lite som unge Bilbos vardag innan hans stora äventyr som fick honom vida känd?
Sedan brottas jag med problemet att Svårt slag ska vara FV/2 eller om man ska modifiera ett FV med tal (säg -10 på FV för Svårt slag).. FV/2 är enklare att förklara och tillämpa medan modifikation med tal är enklare att räkna.. Dock så ger FV/2 aldrig ett negativt värde, vilket modifiera FV med tal kan ge (vilket i och för sig kan ses som ett automatiskt misslyckande).. Men detta är en annan historia..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som menar det sista stycket ur nybörjarsynpunkt
Sedan vill jag inte hålla vättarna lika "onda" eller våldsamma som de övriga svartfolken, utan som ett släkte som är intelligenta och nyfikna.. Helst skulle jag vilja ha lite mystik över vättarna.. Nu försvinner visserligen några klassiska moment i och med dvärgarnas bortgång, som vilka är det nu som kan tillverka ypperliga hantverk (Jo, vättarna samt alverna)? Som vilka som nu ska vara skickliga köpmän (Jo, hoberna och de vita ankorna)? Som vilka som nu ska ha jättelika städer i bergen (Jo, vättarna)? Som har runmagi där man kan skriva runorna i luften (Jo, symbolisterna)?
Jag skulle vilja ha en fiendeskap mellan grottalver och vättar men vet inte riktigt hur jag ska lösa det, för egentligen vill jag inte ha alverna någon annanstans än i skogarna (och Solunas öknar).. Jag har även tanken att vättarna lyckats med stora ting, där en är att de lyckats tämja tunnelmaskar.. Tanken på att ta bort dvärgarna tilltalar mig, men det känns fel att göra det då det inte längre känns som standardfantasy-DoD.. Man vill verkligen ha ett släkte som väger upp till alvernas überhet, men klarar verkligen vättarna det?
Det jag skulle kunna tänka mig är för att få bort alvernas überhet är att göra så att de dragit sig tillbaka för att övervaka vad som händer världen.. Rykten säger att de gjorts så för det som åväntas komma i framtiden (om dussinet, dussinet år kanske?).. Man kan stöta på en alv men denne har säkerligen då ett speciellt ärende som fört denne utanför sitt samhälles område.. Dvärgarnas bortgång skulle kanske ge lite mer jordnära åt DoD, lite som unge Bilbos vardag innan hans stora äventyr som fick honom vida känd?
Sedan brottas jag med problemet att Svårt slag ska vara FV/2 eller om man ska modifiera ett FV med tal (säg -10 på FV för Svårt slag).. FV/2 är enklare att förklara och tillämpa medan modifikation med tal är enklare att räkna.. Dock så ger FV/2 aldrig ett negativt värde, vilket modifiera FV med tal kan ge (vilket i och för sig kan ses som ett automatiskt misslyckande).. Men detta är en annan historia..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som menar det sista stycket ur nybörjarsynpunkt