Nekromanti Allt som inte är D&D suger!!!

Hunk

Hero
Nu har jag druckit öl och kommit till insikt... Allt som inte är D&D eller D&D-kloner inte bara suger utan är inte heller riktiga rollspel!

Och hör sen!

De rollspel som inte har klasser, HP och AC försöker bara renommésnylta!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hörni kamrater, tag nu detta som lärdom; det är egentligen bara Rising som fixar att skriva inlägg på fyllen...

Rickard

Urverk speldesign
Var är förresten rollspelsmomentet i D&D 3.5?

/Han som funderar på vad som finns kvar om D&D4 tar bort alignments

Hunk

Hero
Var är förresten rollspelsmomentet i D&D 3.5?
Det faktum att det finns classes, alignments och levels räcker väl nog?

I D&D4 är åtminstone två av tre kvar...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Friends don't let friends drink and write ...

Bara för att du råkar känna den tillförordnade Forumsredaktören ska du inte tro att du kommer undan ett så flagrant regelbrott.

Jag menar, du postade ju i fel forum.

Och, just ja, sen var det allt du skrev också. Jag antar att du inte alls var allvarlig och glömde att sätta ut ungefär 300 graemlins, men tänker ändå säga:

Skriv inte på fyllan.

Rickard

Urverk speldesign
Det faktum att det finns classes, alignments och levels räcker väl nog?

I D&D4 är åtminstone två av tre kvar...
Vilket får mig att tänka på... var finns rollspelsmomentet i de stora svenska rollspelen?

/Han som har funderat på detta rätt mycket på sistone

Man Mountainman

Storsvagåret
Nu tror jag bestämt att du använder ord på ditt eget lilla sätt, som ingen annan begriper.

Vad menar du med "rollspelsmoment"?

/Kalle

Man Mountainman

Storsvagåret
Nix

Neejjj det är DUUU som SUGER! Du SUGER och SUGER och skriver JÄTTEKORKADE inlägg som inte gör något annat än att klaga OCH DET ÄR FEL FEL SÅ FÅR MAN INTE GÖRA!

/Kalle

Rickard

Urverk speldesign
Ah, du har rätt. Dumt uttryckt av mig. "Vari kommer gestaltningen in?", menade jag. Jag menade rollspelsmomentet som i "att rollspela" - att gestalta. Det kravet finns knappt i D&D 3.5 och kommer, enligt mig, att raderas helt i D&D4. Fast å andra sidan, var står det i de svenska rollspelen att man ska gestalta sin karaktär? Nu var det förvisso länge sedan som jag läste "Vad är rollspel" i något rollspel.

/Han som ljög lite i sista meningen, för han brukar faktiskt läsa där för att se om spelmakaren har haft någon vision

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Två fel blir inte ett rätt ...

Jag vet förstås att ditt inlägg är menat som humor (t.o.m. ett internskämt för de som hängt med ett tag här på forumet), men du lyckades ändå få in både otrevligheter och hobbymoderering.

Så … öh … låt bli med det i fortsättningen är du hygglig.

Trots moderatorns varnande (och rättmätiga) moderationer så måste jag endå säga... Att jag har fasen lust att hålla med! Så resten av denna vecka anser jag att allt som inte är D&D inte är riktiga rollspel och kommer förkasta dem. Och jag är nykter...

/lasergreger

Necross

Swashbuckler
Du har ju rätt i att det inte finns system i D&D som styr gestaltning (förrutom det usla alignment-traitet då), och gestaltning stöds inte särskilt alls i spelet. Men å andra sidan - ska det behövas? Det har tenderat att sköta sig själv när vi spelat. Man gör en karaktär, en roll, och den visar sig ofta ha en personlighet som man gestaltar. Måste det vara mer avancerat än så? Måste det bli amatörteater, Pekings apjävlar och äkta gråt för att få kallas rollspel?

Krille

Super Moderator
Pekings apjävlar och äkta gråt

Måste det vara mer avancerat än så? Måste det bli amatörteater, Pekings apjävlar och äkta gråt för att få kallas rollspel?
Vem har sagt att det måste bli amatörteater, Pekings apjävlar och äkta gråt bara för att man har stöd för rollgestaltning?

Här är ett exempel: Pendragon har ett litet system för personlighet, som belyser hur man faktiskt rollgestaltar. Man har nämligen Character Traits ordnade parvis, som Chaste-Lecherous, där summan av de båda värdena ska bli 20. De ökar som färdigheter, dvs man får erfarenhetskryss i dem när man gestaltar dem, och ökar det ena så minskar det andra. Det finns ungefär dussintalet sådana par för olika aspekter av ens personlighet. Om vissa av dem uppnår vissa värden så får man en bonus; vilken bonus och vilka värden och hur de behandlas beror på religion och kultur. Ridderlighetsbonusen är om summan av fem specifika traits är över 80, och religionsbonusen får man om ett antal traits bestämda av religionen är över 16.

"So what?" kanske någon säger. Nå, här är grejen: det är en feedback-mekanism inbyggd. Du får nämligen svart på vitt vad för slags rollperson du rollgestaltar. Du behöver inte hoppåskrika; det räcker med din rollpersons handlingar, men likförbannat får du ett facit efter en tids spelande: sån här är din rollperson.

Det gör att man ganska snabbt märker att vissa spelare alltid spelar samma rollperson fast med olika namn, färdigheter och kläder. De får nämligen ungefär samma traits. Och det gör att man kan påpeka det där, och att de kan träna sig att spela andra personligheter. Tack vare religionsbonusen är det dessutom ganska lätt. Allt man behöver göra är att ta en annan religion, som framhäver andra aspekter som dygder. Om man uppfyller de dygderna så får man bonusen, vilket är en nog så god morot.

---

Så vad får det här för effekt? Tja, en ankedot var ett Eon-äventyr på konvent, som börjar med en uppsättning rollpersoner. En bit in i äventyret dör fyra av fem rollpersoner. Sen går det tjugo år, och nya rollpersoner ersätter de fyra döda, medan den femte har åldrats tjugo år.

Det enda gänget där jag faktiskt märkte av att personligheten hos rollpersonerna ändrades visade sig just vara Pendragon-spelare. Övriga lag hade just samma personlighet som tidigare, fast med andra namn, färdigheter och utseenden. Och det var inte Pendragon-spelarna som hoppåskrikade heller.

Andy

Vila i frid
Re: Pendragon-traits

Det där låter mycket intressant. Jag har tyvärr inte Pendragon men inser nu att jag måste köpa det (det finns andra anledningar också).

Hmm, jag måste testa det där.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Håller med [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Johan K

Gammal & dryg
Ohhh !
Känns lite vågat att öppna denna tråd, trostts att man intagit en & annan öl.. :gremgrin:
Kanske att man borde införa alkolås på dett forum.. Tror det hade kunnit bli nått..

/ Johan K, som gjort vissa inlägg när man tagit en & annan öl..

Re: Pekings apjävlar och äkta gråt

Japp, jag spelade en kortare Pendragon-kampanj för några år sedan och detta var en av sakerna jag -skarpt- gillade med spelet! Just att det är en balans utifrån 20 mellan dem och att dessa dygder självfallet passades ett riddar-rollspel som Pendragon som handen i en stridhandske! Det åsidosatt så skulle liknande system funger som ett utmärkt -hjälpmedel- till att gestalta sin karaktär.

Nu är ju iofs inte Pendragon ett riktigt rollspel, men endå...

/lg