Nekromanti Alltså, Järn!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Rymd-supplementet: Stjärn.
Supplementet om post-scarcity-samhällen: Järnbrist
Undervattensboken: Tjärn
Regelkonvertering av The Laundry: Järntvätt
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
krank;n147532 said:
Skräckmodulen [Fe]ar.
Argon är väl en ädelgas, så den kan väl inte bilda en järnförening? Det kanske är det som är fasan – naturlagarna har satts ur spel?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Modulen om infektioner och sjukdomar: [Fe]ber.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Hosta upp licenspengarna, Järntronen väntar.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Skulle någon kunna utveckla lite vad det är som Järn gör som gör att det sprutar inspiration? Jag har "klämt" på det virtuellt i nätbutik, men det ligger precis utanför mitt "Köp bara för att"-prisspann.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Ram;n147587 said:
Skulle någon kunna utveckla lite vad det är som Järn gör som gör att det sprutar inspiration? Jag har "klämt" på det virtuellt i nätbutik, men det ligger precis utanför mitt "Köp bara för att"-prisspann.
Personligen är det den trygga grunden tillsammans med de nya greppen. Nya och nya, allt är givetvis stulet men det känns så streamat och självklart. Upplägget ger väldigt mycket crunch och även om det tar en till två möten, beroende på längd, bara att lyfta för att börja spela är det ändå sparad tid jämfört med att plugga moduler. Dessutom blir spelarna involverade i skapandet av klan och omgivningarna kring bosättningen. Reglerna innehåller också mål att uppnå om man vill. Högre värde i att sköta gård ger större gård osv.

Storheten ligger även i begränsningen. Att skapa klanen gör man så här med de här valen och den här strukturen. Det känns smidigt och eftersom klanen byggs ut under spel dör inte dokumentet heller.

Magisystemet är svagheten för i grunden är det spells som förpackad i narrativt fluff. Likt en pilot i Star Wars flyger sejdaren ensam iväg på en anderesa med mycket berättande och kämpar, med förhandling och kamp, ihop en 1T6 i hela. Bra tanke med vi får se hur det fungerar i spel.

Ämlans snyggt är det också.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Precis som föregående talares andra mening. Först på svenska att förpacka dessa tankar och metoder på ett mycket begripligt och spelfrämjande vis. Köp.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Jag var lite skeptisk först när jag fick boken, tyckte att reglerna kanske inte innehöll så mycket nyheter och var tveksam till hur spelarna skulle ställa sig till att det inte fanns någon gedigen världsbeskrivning. Jag tyckte att reglerna för att skapa världen verkade "tunna".

Men gosse vad fel jag hade! Vi har kört massor av rollspel DoD, Eon, DnD, Noir, AW, MG, M0, Västmark osv. men det här är nog det första spelet där vi har skapat världen tillsammans. Antingen så följer spelvärlden med eller så har spelledaren själv gjort den. Det tog två spelmöten att göra klanen och rollpersonerna, men det var det absolut värt. Dels så är spelarna helt insatta och engagerade i spelvärlden på sätt som jag aldrig varit med om tidigare. Det var riktigt kul att turas om att lägga till element och diskutera kring dem, det blev väldigt kreativt och oväntade samband och tvister. Dels så blev också rollpersonerna väldigt involverade med spelledarpersonerna. Eftersom man skapade så pass många och rollpersonerna "tvingades" ha relationer med åtminstone ett par av dem så blev det många intressanta indirekta relationer. Dessutom var spelarna väldigt engagerade i spelledarpersonerna och deras förehavanden i och med att de hade varit med och skapat dem.

Eftersom vi har skapat spelvärlden i samband med klanen och rollpersonerna så gör det också att allt är relevant. Jag (som SL) vill helst inte välja bort någonting. Det har gjort det lättare än någonsin att planera material till kampanjen. Jag vet inte om det är settingen (som jag ändå var lite skeptisk till innan), alltså järnålder eller att spelarna har skapat större delen av världen runt klanen, men jag sitter snarare och försöker sovra bland saker som kan tas med, än att hitta på massa nya saker. Som någon tidigare skrev, det är som att världen/äventyret skapar sig själv, jag bara följer med.

Reglerna är väldigt enkla och raka, vissa färdigheter var lite luriga att förstå och det tog ett litet tag innan man hade koll på dem alla, men det vållade inga större bekymmer. Möjligtvis tyckte vi att det var lite konstigt att man fick så många specialiseringar från början.

Stridsreglerna var enkla, men lite lurigt att hålla reda på föremålens egenskaper. Att välja stans ger en taktisk känsla och ett slumpmoment som kan vara ganska avgörande ibland (när någon svår motståndare inte lyckas anfalla på flera rundor). Möjligtvis så kan det bli lite väl många rundor när alla är rustade och så, men ändå inget större problem eftersom det var en genialisk beskrivning av hur striderna bör användas:

När många andra spel beskriver strid som någonting spännande man kan kasta in för att få upp spänningen och tempot, så beskriver Järn strid som en jordbävning som byggs upp (eller nått sånt, jag har inte boken här). En strid tar tid och sänker tempot så låt den handla om någonting intressant för att det ska vara värt det. Så jag har helt avstått från att använda strid som ett hinder, istället så är det antingen RP som initierar eller SLPs absoluta frustration som skapar striden. Så det börjar med tvister och gruff som eskalerar och blir hot och vapenskrammel och i absolut värsta fall blir det en strid om eskaleringen pågår väldigt länge. Att det står ett gäng mörkalver och vaktar grottan blir inte en strid (om inte RP anfaller), däremot kan det bli en vapenuppvisning med hot och nerv, men mörkalverna är inte heller intresserad av att gå i strid (hade det varit old me så hade jag ställt mörkalverna där som ett hinder för spelarna att besegra i strid, de hade dragit vapen och gått till anfall när de sett RP).
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Så, med tanke på att Järn verkar vara århundradets rollspel, när kommer det på engelska och marknadsförs till resten av världen då? Iron. Funkar ju lika bra det.

Är det planer på det? Jag har själv inte läst det än, men hade jag bara haft en spelgrupp hade jag redan köpt och börjat spela tror jag ;) verkar verkligen bra och intressant
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Vi har funderingar på en engelsk version av Järn (som förstås också skulle heta "Järn", metal ümlauts and all) och har forskat lite i kostnader, men det är allt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,275
Location
Göteborg
Krille;n149156 said:
Vi har funderingar på en engelsk version av Järn (som förstås också skulle heta "Järn", metal ümlauts and all) och har forskat lite i kostnader, men det är allt.
Jag är gärna översättnings-konsulent. ;)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Robert;n147604 said:
Personligen är det den trygga grunden tillsammans med de nya greppen. Nya och nya, allt är givetvis stulet men det känns så streamat och självklart. Upplägget ger väldigt mycket crunch och även om det tar en till två möten, beroende på längd, bara att lyfta för att börja spela är det ändå sparad tid jämfört med att plugga moduler. Dessutom blir spelarna involverade i skapandet av klan och omgivningarna kring bosättningen. Reglerna innehåller också mål att uppnå om man vill. Högre värde i att sköta gård ger större gård osv.

Storheten ligger även i begränsningen. Att skapa klanen gör man så här med de här valen och den här strukturen. Det känns smidigt och eftersom klanen byggs ut under spel dör inte dokumentet heller.

Magisystemet är svagheten för i grunden är det spells som förpackad i narrativt fluff. Likt en pilot i Star Wars flyger sejdaren ensam iväg på en anderesa med mycket berättande och kämpar, med förhandling och kamp, ihop en 1T6 i hela. Bra tanke med vi får se hur det fungerar i spel.

Ämlans snyggt är det också.
Sorry, jag hade missat det här svaret! Det låter helt klart väldigt spännande, tack så mycket!
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Efter allt fint som skrivits om Järn, så tog jag mig i kragen och började läsa mitt exemplar (tanken var att jag skulle lura sambon att köra det, men övertalningarna har inte haft effekt...).

Jag är inte så förtjust i BRP, så man kan säga att jag hade en hel del bias emot Järn på regelfronten, men som BRP är implementerat i Järn ser det faktiskt riktigt vettigt ut! Jag har redan börjat dra i min spelgrupp för att börja köra, och det var faktiskt längesedan jag blev såhär entusiastisk inför ett spel. :grin:
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,751
Location
Göteborg
En engelsk version låter strålande tycker jag. Det finns definitivt en nyfikenhet på spelet på BRP Central.
 
Top