Jag kan inte svara för någon annan, men för min del skulle jag undvika exempelvis Old West som miljö för en OSR-setting, eftersom det ganska tillbakaskalade i miljö mm skulle riskera att göra det till en stor stereotypfest. "Ugh! Big Bear Cloud be fierce brave, seek many scalps!", "I'm Jim, the lonliest lone gunman in the west, one wiskey barkeep, an' keep 'em comin'...", "I'm Jill, the pretty, happy prostitute that seem to do aaaanything for money, but deep down I have a heart of gold."Måns;n240113 said:Opepp? Ofräscht? Vad är det jag missar?
Känns som att man får ha med sig ganska mycket sunkigt och stereotypt bagage med sig för att gå direkt dit bara för att miljön är Old West.Sapient;n240120 said:Jag kan inte svara för någon annan, men för min del skulle jag undvika exempelvis Old West som miljö för en OSR-setting, eftersom det ganska tillbakaskalade i miljö mm skulle riskera att göra det till en stor stereotypfest. "Ugh! Big Bear Cloud be fierce brave, seek many scalps!", "I'm Jim, the lonliest lone gunman in the west, one wiskey barkeep, an' keep 'em comin'...", "I'm Jill, the pretty, happy prostitute that seem to do aaaanything for money, but deep down I have a heart of gold."
Det skulle iaf för mig kännas tämligen ofräscht.
Det där är viktigt! Jag nämnde något liknande, i anths tråd om D&D på 1800-talet, angående demoniseringen av turkar under senmedeltid och tidigmodern tid. (Som ju lämnat gott om spår idag...)2097;n240124 said:Känner hela relationen mellan Keep on the Borderlands och dom amerikanska manifest destiny-massakrerna är något jag vill glömma; att jag vill se KotB och orc-bashing inte som ett sätt att klamra sig fast vid rasism, utan som ett sätt att tvätta bort historisk rasism men behålla tropes. Men ibland lyckas jag inte göra den åtskillnaden och det blir ett naken-lunch-ögonblick där jag ser d20:an på gaffeln och hela historien bakom den och inte kan blunda.
Ja, jag tycker också att det här är sjukt intressant. (Jag har ju planerat (planerat, mind you ) en rollspelstriologi som behandla Amerikas historia från 1800-talet till morden tid med allt vad det innebär av krig, rasism och strukturella orättvisor och förtryck), just för att komma bort från det förenklade perspektivet där alla goda cowboys har vit hatt och indianerna är whitewashade fram till dagens fängelseindustrier där svarta är kriminella by default. Jag har spelat och spellett en hel del i de här miljöerna och vad hela projektet faller på är att det krävs antingen sjuka mängder text för att förklara de faktiska förhållandena eller någon form av mer rättfram pedagogik som jag inte lyckats knäcka än.Sapient;n240141 said:Det där är viktigt! Jag nämnde något liknande, i anths tråd om D&D på 1800-talet, angående demoniseringen av turkar under senmedeltid och tidigmodern tid. (Som ju lämnat gott om spår idag...)
För min del, kan rollspel vara ett utmärkt sätt att göra den där processen, att ta det som är skalet av ganska sjuka, jobbiga historiska föreställningar och processa dem genom att placera dem i fantasin. Men det finns en stor risk att den kollapsar, eftersom ett sånt bygge är svagt. Det skulle tex kunna kännas precis tvärtom, ifall fantasin då "skenar iväg" och det inte längre finns en medvetenhet om vad den bottnar i.
Det är en balansgång. Det är kanske inte *fel* att försöka och sen misslyckas (så länge det var ett försök och inte omedvetenhet eller exploatering), men det kan för den skull ändå vara sjukt jobbigt.
(Nu är detta en OT-deltråd. Men jag tycker diskussionen är hyperintressant. Om vi fäller fler inlägg, kanske vi ska be en mod att bryta ut en deltråd?)
OSR förutsätter en viss typ av spelare. Så länge du har spelare som köper att konceptet är att springa runt och kolla ruiner och jaga rykten så är det inga större problem att göra karaktärer som drivs av andra saker.Ape of Wrath;n240011 said:Eller förutsätter OSR en viss typ av personligheter i sina karaktärer?
Hur kan de vara överkomliga menar du? Jag ser det inte riktigt själv...2097;n240036 said:Problemet med modern setting, med eller utan superkrafter, är att det spelarstyrda lätt försvinner om inte spelarna är rogueish på nåt sätt. Och det finns inte lika mkt att utforska.
Nu tror ju jag dom problemen är överkomliga
Genom att göra samhället ont och spelarna rättfärdiga i att trotsa det. Exempel: Kult, Hunter the Vigil, Unknown Armies, Nightmares of Future Past (X-Men-dystopin jag länkade till på första sidan) osv.Ape of Wrath;n240339 said:Hur kan de vara överkomliga menar du? Jag ser det inte riktigt själv...
Ja, men där är ju hjältarna rogueish.Ape of Wrath;n240341 said:Skulle man kunna göra ett slags modernt OSR-rollspel av tv-spelet Grand Theft Auto?
Som jag skrivit förut. Jätteintressant.Ape of Wrath;n239989 said:Jag tänker så här:
Ok, vi har ett gäng karaktärer, en hopplös samling av wanna-do-gooders och lycksökare. Minsta lilla rykte om skatter eller utmaningar får deras svärdshänder att klia. Finns där någon att rädda så ska de räddas.
Dessa karaktärer har framför sig en öppen värld. En värld full av mystiska torn, uråldriga ruiner, fasansfulla katakomber och en hel drös NPC:er, vars anletsdrag bestäms av en d8 och deras innersta önskan av en d20.
Karaktärerna ger sig av, ut i vildmarken. Självklart shoppar de allt de behöver först. Men sen börjar äventyret. Det finns ingen plot förutom den som skapas av vad karaktärerna gör.
Går detta att göra bra i någon annan genre än just Fantasy?
Ok, jag antar att man skulle kunna svara att det går bra att göra i Postapoc också, se bara på Rad-Hack eller M:å0 men i detta sammanhanget ser jag dessa två exempel som weird fantasy.
Kanske Vampire?
Frågan är alltså, på något sätt, kan jag applicera ett mer OSR:igt sätt att se på äventyrsskapande även i andra genrer?
?Jag var nog egentligen mest intresserad av mind setet i OSR-spelande och om det skulle funka att överföra till andra settings. Och i det avseendet ser jag postapoc för snarlikt fantasy. Jag uppskattar genren postapoc som sådan och är definitivt inte ointresserad av den, det är bara det att jag känner till det hexcrawl-liknande förfarandet i M:å0 redan och har läst en del om Rad-Hack så det jag tänkte helt enkelt att ingen skulle behöva ge dessa två exempel i tråden eftersom jag redan känner till dem liksom, makes sense?Caligo;n240444 said:Vad är det som gör att du inte pratar (eller är intresserad av?) post-app? Är det för likt fantasy? För enkelt?
Myfiken!
Vi spelar just nu OSR med 1700-talets Stockholm som setting (ett Into the Odd-hack som chrull ligger bakom). Det funkar superbra. För mig är OSR inget annat än en spelstil och därmed inte kopplad till någon eller några specifika settings eller genrer. Så jag ser inga problem med något av det som nämnts i den här tråden. Däremot handlar det ju inte om att utforska en värld fylld av uråldriga torn och fasansfulla katakomber när vi spelar i historiska Stockholm, men spelstilen är ju samma med det fria sandboxupplägget. Kortfattat spelar vi ett gäng lycksökare som driver runt i Stockholm och utför mer eller mindre lagliga uppdrag mot betalning och utforskar gradvis persongalleriet i Stockholm. Om man vill ha fokus på utforskande av okända platser bör man nog tänka till lite kring setting dock, det är ju inte alla historiska settings som funkar så bra för det. Då får man lägga fokus på annat istället. I vårt fall kan man kanske säga att vi utforskar intriger och persongalleri snarare än platser. Så det blir lite mer fisktank än sandbox kan man kanske säga.Ape of Wrath;n240450 said:?Jag funderar på om man skulle kunna göra något med historiska settings, exempelvis pirattiden?
Tack för spännande och förlösande svar!kloptok;n240454 said:Vi spelar just nu OSR med 1700-talets Stockholm som setting (ett Into the Odd-hack som chrull ligger bakom). Det funkar superbra. För mig är OSR inget annat än en spelstil och därmed inte kopplad till någon eller några specifika settings eller genrer. Så jag ser inga problem med något av det som nämnts i den här tråden. Däremot handlar det ju inte om att utforska en värld fylld av uråldriga torn och fasansfulla katakomber när vi spelar i historiska Stockholm, men spelstilen är ju samma med det fria sandboxupplägget. Kortfattat spelar vi ett gäng lycksökare som driver runt i Stockholm och utför mer eller mindre lagliga uppdrag mot betalning och utforskar gradvis persongalleriet i Stockholm. Om man vill ha fokus på utforskande av okända platser bör man nog tänka till lite kring setting dock, det är ju inte alla historiska settings som funkar så bra för det. Då får man lägga fokus på annat istället. I vårt fall kan man kanske säga att vi utforskar intriger och persongalleri snarare än platser. Så det blir lite mer fisktank än sandbox kan man kanske säga.