För att föreslå alternativ anser jag att vi först måste definiera vad syftet med "alignmentskalan" är. Jag har aldrig begripit mig på den, bland annat för att jag aldrig har spelat D&D, men som jag tolkar den så är det en reglifiering av rollpersonens moraliska kompass/personlighet kopplad till situationer då värderingar och moral utmanas. Det vill säga hur individen kan antas bete sig när en gammal tiggargubbe blir rånad av några rika ynglingar som är ute efter lite "kul". Det har ganska liten koppling till hur rollpersonen anser att världen är beskaffad och hur samhället styrs/fungerar (vilket i min mening kartan ovan anger). Det betyder att en ersättning behöver ge ledtrådar till det förra snarare än det senare.
Ökar eller minskar mitt intresse av att hjälpa ynglingarna i deras trakasserier av gubben om jag är sportintresserad och hejar på ett visst fotbollslag? Samma sak gäller musiksmak. Däremot om rollpersonen är aktiv/identifierar sig med en viss subkultur kan detta påverka ("vi ställer upp för rödhåriga").
Spelvärlden har också betydelse, jag tycker inte "chaotic good" möjligen passar i Shadowrun, men i en fantasyvärld passar det mycket bättre. Antagligen för att "alignment" i grunden implicerar någon form av gudagiven moral. (Eller?)
Jag tycker det blir mer intressant att hämta inspiration ifrån socialpsykologin, då särskilt hur kulturer påverkar, lite mer i linje med
@Genesis' bild. Är rollpersonen t.ex. kollektivistisk eller individualistisk? (Jmfr. asiatiska kulturer där kollektivet ofta sätts över den enskilda individens välbefinnande vs. de västerländska som är tvärt om.) Jag experimenterade en gång med en Western-rollperson som hade externt kontrolllocus (eng.
external locus of control), men det fungerade väldigt dåligt eftersom denne i praktiken passiviserades och såg ingen anledning att följa äventyret, han var bara ett offer för omständigheterna. När alternativ diskuteras behövs det diskuteras om alla kombinationerna av värden skapar ett driv hos rollpersonen eller om denne passiviseras.
Summa sumarum: som jag ser det är syftet med systemet att ge gruppen (inkl. den egna spelaren och SL) en indikation om hur rollpersonen kan tänkas agera i en viss situation relativt parterna i situationen ("samhället" kan vara en part), men en politisk skala till exempel ger en indikation om hur personen skulle vilja att samhället styrs. Det är rätt få som ringer polisen och berättar om ett pågående inbrott hos grannen på grund av sin politiska övertygelse, snarare en stark rättspatos eller en känsla att "vi grannar skyddar varandras egendom".
Vilket för mig in på en möjlig axel till i modellen, utöver kollektivistisk/individualistisk: empati. Finns det en motsats på empatiskalan eller är det bara en skala från 0 till 100?