anth
Vetefan
I DnD finns en regel som säger att slår man en naturlig 20 på attackslaget är det en crit som gör dubbel skada (slå dubbelt så många skadetärningar).
Det är kul att slå crit och göra dubbel skada, men som alla vet är det större chans att motståndaren slår en crit än en själv (för man slåss ofta mot flera motstådnare) - och det är inte alltid så kul att en motståndare gör dubbel skada.
Jag tänkte mig att man istället slår på en tabell där det händer olika saker när man crittar.
Om tabellen blir d12, d20, eller d100 beror på hur många förslag som kommer.
Det ska vara "negativa" (men inte dödliga) saker som drabbar den som blir crittad.
1. Ens Speed minskar med 5' tills man tagit en lång rest.
2. Man förlorar sin nästa attack action.
3. man får -1 AC tills man tagit en lång rest.
4. Man blir blinded i en runda.
5 Man ramlar och blir prone och måste spendera en del av sitt nästa movement för att resa sig upp.
6 Nästa attack från den som crittade har advantage.
...
Det är kul att slå crit och göra dubbel skada, men som alla vet är det större chans att motståndaren slår en crit än en själv (för man slåss ofta mot flera motstådnare) - och det är inte alltid så kul att en motståndare gör dubbel skada.
Jag tänkte mig att man istället slår på en tabell där det händer olika saker när man crittar.
Om tabellen blir d12, d20, eller d100 beror på hur många förslag som kommer.
Det ska vara "negativa" (men inte dödliga) saker som drabbar den som blir crittad.
1. Ens Speed minskar med 5' tills man tagit en lång rest.
2. Man förlorar sin nästa attack action.
3. man får -1 AC tills man tagit en lång rest.
4. Man blir blinded i en runda.
5 Man ramlar och blir prone och måste spendera en del av sitt nästa movement för att resa sig upp.
6 Nästa attack från den som crittade har advantage.
...