Jag vill spela det! Har du testat?Trophy Gold går nog in under kategorin ”För regellätt” men det är ett kul litet fantasy äventyrsspel som hqndlar om att du är sjukt fattig och desperat hela tiden.
Ironsworn är GIWIM (gamesIwishImade).Kollat på Ironsworn och blev extremt sugen!
Jag har bara spelat det ett par sessioner, men det är superkul! Det spel det känns mest som är Red Markets i att du måste tjäna en viss summa varje expedition för att kunna överleva. Så när gruppen blir uppfuckade skapar det mer genuin ångest än i D&D, oavsett hur blodig OSR det än är. För lånet! Du kommer bli hemlös och dö om du inte kan tjäna ihop pengarna. Magin är kul och känns som blodiga hemligheter man tar till för man måste.Jag vill spela det! Har du testat?
Fett!! Älskar(?) när man får genuin ångest av ett spel. Eller när det känns ordentligt i varjefall. Mycket bra konsumentupplysning, för jag har aldrig fattat skillnaden mellan Dark och Gold.Jag har bara spelat det ett par sessioner, men det är superkul! Det spel det känns mest som är Red Markets i att du måste tjäna en viss summa varje expedition för att kunna överleva. Så när gruppen blir uppfuckade skapar det mer genuin ångest än i D&D, oavsett hur blodig OSR det än är. För lånet! Du kommer bli hemlös och dö om du inte kan tjäna ihop pengarna. Magin är kul och känns som blodiga hemligheter man tar till för man måste.
Det känns mindre som Trophy Dark än jag trodde, Trophy Dark känns som Cthulhu Dark i en fantasy värld mest. Gold känns som att man är desperata invånare i en fantasy värld.
En stor skillnad är också att i Gold kan äventyrarna överleva och man kan åka på många olika expeditioner. I Dark slutar det alltid med att alla dör, så det är byggt för one-shots.Fett!! Älskar(?) när man får genuin ångest av ett spel. Eller när det känns ordentligt i varjefall. Mycket bra konsumentupplysning, för jag har aldrig fattat skillnaden mellan Dark och Gold.
Det är den bästa versionen av D&D om man vill köra "heroic fantasy".Utan att ha spelat eller läst det själv har jag hört gott om ”13th Age” av D&D-fans.
Alltså, framför allt var jag ute efter något som inte är D&D eller en D&D-klon, utan ett helt annat system.Det är den bästa versionen av D&D om man vill köra "heroic fantasy".
Men jag uppfattade trådstarten som att det önskades mer "low fantasy"?
Nu när jag tänker på det finns det ett hack av 13th Age som skall vara mer "gritty":
DriveThruRPG
www.drivethrurpg.com
Ytterligare ett alternativ som är rätt annorlunda, men ändå (relativt) låg-fantasy är väl svenska Eon!Alltså, framför allt var jag ute efter något som inte är D&D eller en D&D-klon, utan ett helt annat system.
Helt sjukt att jag inte kom att tänka på det själv!Ytterligare ett alternativ som är rätt annorlunda, men ändå (relativt) låg-fantasy är väl svenska Eon!
Jag förstod det. Det var därför jag inte lyfte det själv, utan bara kommenterade när någon annan tog upp det.Alltså, framför allt var jag ute efter något som inte är D&D eller en D&D-klon, utan ett helt annat system.
Det är endast marginell skillnad mellan de två utgåvorna i TOR, i alla fall regelmässigt. Den största skillnaden ligger nog i att de utspelas i olika delar av Middle Earth. Men inte det heller är någon big deal, Så man kan köra material till v1 med v2-reglerna nära på rakt av.The One Ring är inte riktigt vanlig fantasy, men populärt. Jag vet inte hur lätt det är att porta äventyrsmaterial från gamla utgåvor, men det finns ju enorma mängder med äventyr och kampanjmaterial till gamla MERP/SRR att ösa ur om man inte vill skriva själv.
Håller med. Det är explicit skrivet för den settingen och även om jag älskar det too bits så skulle jag i nästan alla fall välja ett annat system för spel utanför Middle Earth.Jag tänkte på det själv nu - men "systemet" i The One Ring finns bara "där". Det är specifikt för detta Middle-Earth-spel, eller hur?
Och jag tänker (för jag har bläddrat i spelet) att, det är kanske inte SÅ lämplig utanför Middle Earth slutet av 3e åldern?