Nu har jag tittat lite på en del föreslagna spel, och reflekterat lite.
Först - tack för alla förslag - egentligen borde det finnas en lista, ett index, över spel med lite klassificering och en kort sales-pitch. Den här tråden är ju nästan en början. Någon som känner till?
Jag utgick ju från "familj", BRP, D&D, och så.
Det måste vara rimligt att gruppera spel efter komplexitetsnivå, typ:
1) Knave, Mörk Borg
2) B/X, OSE, Svärd och Svartkonst
3) Expert Drakar och Demoner, ADD 1e/2e
4) D&D 3e, D&D 5e, EON
5) Rolemaster
(det här blir väl en egen tråd om vi ska diskutera vad som är mer och mindre komplext i olika avseenden)
Jag kan notera att för denna trådens ändamål så letade jag efter något på nivå 2. Närmare 1 än 3.
Men så läste jag om Ironsworn (som är baserat på PbtA : Powered by the Apocalypse) och så tänkte jag att det här är ju ... intressant.
Om man tittar på ... abstraktionsnivå (för att inte prata simulering som är en ... laddad term)... så kan man tänka sig:
1) D&D 5e - hugg och slag / combat as sport
2) B/X - combat as war
3) Ironsworn/PbtA - slå för att avgöra riktningen som berättelsen tar
Jag har tidigare pratat om OSR, och om färdigheter, och att problemet med färdigheter är att man fokuserar på själva handlingen istället för i vilken riktning berättelsen går. I OSR kan man då tycka att Moralslag, Reaktionsslag, är mer som PbtA.
Ironsword/PbtA är dessutom enkla spel. Och, jag har i min nuvarande OSR/DCC-kampanj byggt upp vissa äventyr mer eller mindre som PbtA (utan att kunna något som PbtA). Och min avsikt med denna tråd var inte att döda min nuvarande DCC-kampanj på studs utan mer att sondera.
Men vad jag kommit fram till (rätt eller fel) är att klassiska OSR-utforska-spel gör något helt annat än PbtA, och det finns inte mycket som hindrar att man kombinerar. Man kan köra OSE (exempelvsi) när det är strid och när man utforskar grottor (och liknande). Men utanför det säger OSE väldigt lite om hur man spelar. Och där kan man använda PbtA - antingen någon publicerad version, eller bara det tänket, eller några hemmasnickrade moves efter behov. När jag tidigare lyft ungefär den här iden har det nog mer låtit som att jag försökt skapa "spel i spelet" eller "metaspel". Men att titta på PbtA (en variant som Ironsworn) gav en klarhet som jag inte hade tidigare.
Alltså, det som hände när jag läste Ironsworn var att jag blev jättesugen, men det är alltid så kass att prata nya spel när man har en pågående fungerande kampanj. Så insåg jag att jag behöver inte kasta ut det vi gör och det jag har - jag kan bara ... "skriva några moves" och låta spelarna välja... i mitt DCC.