En sak som borde petas in i den här tråden är ju varför. Har för mig det var på forge eller story games det lyftes ett allmänt råd om att för i helvete lägg ner alla smarta tärningstricks. Det gick ju inflation i det då, otroligt omständiga jävla sätt att slå på och se resultaten. Då tyckte jag nog först det var lite skoj, åhå, man slår såhär, arrangerar dem så och sen kan man spendera x för att ordna om dem och sen spendera y för att lägga samman högst aoch lägsta och sen, sen attackerar man.... osv. Men, det blir snabbt gammalt och tröttsamt. Att bara slå en tärning och läsa resultatet är snabbt, effektivt, man kan genom att lägga till en eller ett par tärnignar skapa intressanta svängningar kring hur mycket ett +1 egentligen är värt vilket kan få stora effekter för hur saker känns i spel. Så innan man börjar dra in att låta var katten kräks härnäst avgöra vem i hovet som lyckas förföra vem, så fundera om det ändå bara är rak slump så varför i helvete inte bara slå en tärning eller två?