Min favorit har jag faktiskt genomfört, dock inte i rollspel, utan i brädspel. Ni som har läst Harry Turtledoves serie Worldwar känner till premissen. Det är 1942 och andra världskriget rasar. Det har inte riktigt vänt även om tyskarna har kört fast i den ryska vintern och japanernas flotta börjar kännas uttänjd - det är fortfarande mörkt för britterna, då Dönitz ubåtar börjar ta ut sin rätt och tysken kan fortfarande se Moskvas utkanter från sina framskjutna förband.
Då anfaller utomjordingarna.
Jag var med en liknande grej i ett parti Axis&Allies: det var de vanliga grupperna med tyskar, japaner, engelsmän, amerikaner och ryssar. En bit in i partiet kom en otäck överraskning: en sjätte spelare slog sig ner med pjäserna från Fortress America. Pjäsernas värden var riktigt tokbra men inte riktigt oövervinnerliga, men framför var de begränsade: spelaren hade inga fler pjäser än så och kunde inte skaffa IPCs för att bygga nya.
Det var riktigt klurigt, men inte helt speltestat.
---
I verkligheten så började jag skissa på ett projekt som hette 1989, som gick ut på att istället för att Berlinmuren föll i november 1989 så "försvann" Gorbatjov, hökarna tog över och östblocket gjorde en blixtinvasion av väst under ett paraply av taktiska kärnvapen. Innan väst kunde slå tillbaka med samma mynt stod ryssen vid Rhens östra strand, varvid exilregeringarna i Västtyskland och Holland vägrade att gå med på taktiska kärnvapen eftersom dessa skulle bli nödtvungna att använda på holländsk och tysk mark, och strategiska kärnvapen... tja, vi vet alla vad konsekvensen av dem skulle bli.
Spelet var tänkt att köras i två faser: inför invasionen när allt blev mörkare och mörkare, och under östblockets ockupation av västeuropa. Det första skulle vara väldigt mycket spiondrama, och det senare inte helt olikt Secret Army (inte Allô, Allô, som ju är en parodi på Secret Army).
Jag vet inte vad som gjorde att det rann ut i sanden, men jag fick i alla fall ihop en skiss på en framsida: