Nekromanti Alternativa historieförlopp

Gurps har ju släppt två böcker om alternativa historieförlopp i vår värld.

Om ni prövat eller ej så har ni säkert funderat på saken, i vilken alternativ historia skulle ni vilja spela en kampanj ? Och Varför ? Vad gör just den alternativa historievändningen intressant ?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tror att ett scenario där tysken inte fick spö i första eller andra världskriget skulle vara intressant. Mörkt och dystert så det förslår.

Krille

Super Moderator
Min favorit har jag faktiskt genomfört, dock inte i rollspel, utan i brädspel. Ni som har läst Harry Turtledoves serie Worldwar känner till premissen. Det är 1942 och andra världskriget rasar. Det har inte riktigt vänt även om tyskarna har kört fast i den ryska vintern och japanernas flotta börjar kännas uttänjd - det är fortfarande mörkt för britterna, då Dönitz ubåtar börjar ta ut sin rätt och tysken kan fortfarande se Moskvas utkanter från sina framskjutna förband.

Då anfaller utomjordingarna.

Jag var med en liknande grej i ett parti Axis&Allies: det var de vanliga grupperna med tyskar, japaner, engelsmän, amerikaner och ryssar. En bit in i partiet kom en otäck överraskning: en sjätte spelare slog sig ner med pjäserna från Fortress America. Pjäsernas värden var riktigt tokbra men inte riktigt oövervinnerliga, men framför var de begränsade: spelaren hade inga fler pjäser än så och kunde inte skaffa IPCs för att bygga nya.

Det var riktigt klurigt, men inte helt speltestat.

---

I verkligheten så började jag skissa på ett projekt som hette 1989, som gick ut på att istället för att Berlinmuren föll i november 1989 så "försvann" Gorbatjov, hökarna tog över och östblocket gjorde en blixtinvasion av väst under ett paraply av taktiska kärnvapen. Innan väst kunde slå tillbaka med samma mynt stod ryssen vid Rhens östra strand, varvid exilregeringarna i Västtyskland och Holland vägrade att gå med på taktiska kärnvapen eftersom dessa skulle bli nödtvungna att använda på holländsk och tysk mark, och strategiska kärnvapen... tja, vi vet alla vad konsekvensen av dem skulle bli.

Spelet var tänkt att köras i två faser: inför invasionen när allt blev mörkare och mörkare, och under östblockets ockupation av västeuropa. Det första skulle vara väldigt mycket spiondrama, och det senare inte helt olikt Secret Army (inte Allô, Allô, som ju är en parodi på Secret Army).

Jag vet inte vad som gjorde att det rann ut i sanden, men jag fick i alla fall ihop en skiss på en framsida:

Genesis

Ni dés ni maître
Tycker att det är fjantigt och tråkigt att världskrigen alltid skall blandas in i alternativhistoria. För det första har det gjorts förr, för det andra så är världskrigen töntiga. Så jag föreslår ett antal andra kampanjer:

*Hannibal intog Rom. Romerska riket föll och upplevde aldrig sin storhetstid under kejsarna. Vad skulle hända med västvärldens kulturer, influerade av Kartago istället för Rom? Vad skulle hända med kristendomen?

*Inspirerat av det: ingen brydde sig om Jesus. Hans lärjungar tröttnade eller blev ihjälslagna och ingen spred evangeliet. Gamla testamentet förblir en angelägenhet som inte rör andra än etniska judar, och varken kristendomen eller islam uppstår. Vilken religion tar över? Kanske faller aldrig Rom, och vi får en modern tid med tempel till Venus och Jupiter?

*Andra korta idéer: Napoleon vinner vid Waterloo; Amerika lyckas inte slå sig fri från England och Franska revolutionen misslyckas; Kina utan Mao; Ryssland hinner först till månen; Kubakrisen eskalerar till världskrig; eller kanske något så far out som att Kreta inte går under utan minoerna bildar grunden till all västerländsk kultur -- hur skulle det påverka dagens samhälle?

Troberg

Sinister eater
Några alternativ:

* Dinosaurierna dog aldrig ut. Det kan bara inte bli fel med en sådan värld.

* Romarriket fick inte en drös kassa kejsare och överlevde därför. Ingen mörk medeltid, men istället omoderna styrelsesätt.

* Gary Gygax trillade ur barnvagnen och bröt nacken. D&D uppfanns aldrig. Mycket dansande på gatorna.

* Spanska inbördeskriget gick åt andra hållet. Hitler tappar support och startar inte WW2, men sitter kvar vid makten. Kalla kriget kommer utan WW2 och med fler aktörer. Mycket noir-spionaction följer.

* Man var rätt så nöjd med analoga datorer, och därför slog aldrig digitala datorer. Eftersom analoga datorer av naturen är en aning "fuzzy" så är traditionell "hård" programmering ute, och man får därmed datorer som har mer "personlighet".

* Mary Shelley skriver aldrig Frankenstein, utan uppfinner istället den tvåmastade vindsurfingbrädan. Vindsurfingbrädan blir ingen hit, men avsaknaden av teknikskräck gör att vetenskapen utforskar mer oortodoxa spår.

* Lincoln fastnar med foten i toaletten och dör av svält innan han upptäcks (underligt nog dog han inte av törst). Sydstaterna vinner inbördeskriget. Skorstenshattar blir omoderna och slaveriet lever kvar än idag.

Nightowl

Champion
Iä Iesos!

Kanske faller aldrig Rom, och vi får en modern tid med tempel till Venus och Jupiter?
Dom var ju uuuuuuute redan på Jesu tid.

Rosen hade en rolig idé nån gång om en alternativvärld där kristendomen aldrig slog igenom; folk mindes bara romarnas propaganda om dem, så den var populär bland hårdrockare och dylikt som en häftig kult som åt barn och hade ett tortyrredskap som symbol, något som man kan chocka alla träiga Mithrasdyrkare med! :gremelak:

Erik

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle tycka att det vore intresant att spela i vår värld, fast att alla de saker som skedde av en slump, vickade på ena eller andra hållet hände.
Skulle vara klart intressant att fantisera lite om hur det kunde vara att speal då, istället för hur det ser ut idag.

Organ

Out of time, out of mind
Jag tror att ett scenario där tysken inte fick spö i första eller andra världskriget skulle vara intressant. Mörkt och dystert så det förslår.
Varför hade världen blivit en mörkare och dystrare plats om tyskarna vunnit första världskriget? Tvåan: ja, men ettan? För det första så hade de antagligen aldrig blivit nazister och för det andra så hade antagligen aldrig andra världskriget brutit ut överhuvudtaget. Tvärtom hade nog världen varit en bättre plats.

/Anders

Dimfrost

Special Circumstances
Om de omtalas i plural är det nog just Alternative Earth-böckerna som avses. Annars har det släppts en uppdaterad version till Gurps 4. Det är faktiskt en sak jag är smått sugen på att skaffa, trots att det är Gurps, just för att det är Kenneth Hite som är i farten. Men just alternativhistoria är inte min grej, det är alldeles för mycket historienörderi för min smak. Jag föredrar konspirationer och "hemlig historia" (alltså att det i själva verket var frimurarna som sköt JFK eftersom han planerade att avslöja Marsbasens existens) i stället. :gremsmile:

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Jag skulle vilja spela ett spel där tsarryssland hjälpte centralmakterna att vinna första världskriget. Grejen är dock att jag inte vill att världen ska bli särskilt tysk efter det - men jag älskar österrike-ungern, osmanerna och just tsarryssland. Så jag kan kanske föreställa mig ett scenario där Osmanska imperiet genomgick moderniseringar och reformer efter att ha loosat slaget om Wien, så att det kunde behålla sin imperiestatus och avskräcka Tsarryssland från ett krimkrig. Då skulle kanske Tsarryssland kunnat behålla sin status som rejäl stormakt och aldrig behöva inleda någon allians med Frankrike, utan istället komma överrens med österrike-ungern om hur de skall kötta upp pluttländerna de har mellan sig. Det skulle aldrig bli någon oktoberrevolution, utan de skulle bara krossa ententen.

Jag har något klur på min dator som heter "Än skiner solen över Königsberg" som är typ en skiss över en komisk dystopi i samma anda som filmen Brazil, med österrikiska byråkrater i en kafkaesk mardröm, ryska hedonistiska aristokrater, och extremt militaristiska turkar som rävspelar mot varandra i visirernas politiska spel mot varandra. Allt skulle utspela sig på 1920-talet, och det skulle bara vara en massa snygga turkar, ryssar och ungrare överallt.

---

Men jag avskyr egentligen hela grejen med alternativa tidslinjer, så jag gillar inte att jag gått i dessa tankegångar. Alternativa historieförlopp är för rollspelen vad långa trumsolon var för hårdrocken. Det är att bli matad snarkpiller av någon som vill visa hur djäkla duktig han är. I min åsikt, alltså. Det är den näst lägsta formen av rollspel; aningens, aningens ovanför pudelutställarna och under de som spelar Fate och Burning Wheel.

Targon

Hero
Tre scenarier att jobba vidare med

Jag tänker mig tre scenarier som hade kunnat funka rollspelsmässigt.

1. Galiléen och Judéen står under det första århundradet under persiskt inflytande och i stället för att växa fram i engrekisk-romersk omvärld så växter den tidigaste kristendomen i stället fram i konfrontation och dialog med zoroastrismen.

2. Sensommaren 1792 genomförs i Paris en lyckad kontrarevolution. Ludvig XVI flyttar tillbaka till Versailles och startar en ny och hypermodern monarki med inslag av parlamentarism men utan inblanding av aristokratiskt styrda provinsparlament.

3. Attentatet mot Hitler 20 juli 1944 lyckas. De riktiga generalerna tar makten, rensar ut nazisterna och avslutar kriget med bibehållen ära för Tyskland.

Krille

Super Moderator
Men jag avskyr egentligen hela grejen med alternativa tidslinjer, så jag gillar inte att jag gått i dessa tankegångar. Alternativa historieförlopp är för rollspelen vad långa trumsolon var för hårdrocken. Det är att bli matad snarkpiller av någon som vill visa hur djäkla duktig han är. I min åsikt, alltså. Det är den näst lägsta formen av rollspel; aningens, aningens ovanför pudelutställarna och under de som spelar Fate och Burning Wheel.
Heh.

Jag skulle nog säga att det inte är nån skillnad på dockskåp och alternativ historia. Det är liksom samma liga, egentligen. Alternativhistoria är dockskåp fast snedvriden verklig historia som dockskåp.

Din Königsberg-idé påminner mig om ett annat av mina många projekt: Futura, som är år 2000 som man tänkte sig det år 1930. Jag har tagit mig an det från ungefär alla tänkbara synvinklar (jag har säkert missat nån), och på senare tid börjat titta på andra lösningar på den alternativa historien.

Just nu ser det ut som att det finns en tidslinje, som mest är till för att förklara varför världen har staden Futura och varför det inte ser ut som idag. Men det är egentligen mest fjäfs. Egentligen är jag bara ute efter en stor Metropolis-aktig storstad med funkis-arkitektur. Hur den kom dit skiter jag nästan i. :gremgrin:

Vad tror ni om en kampanjvärld där Rom aldrig går under och att man placerar det i en Sci fi miljö, tänk typ Battlestar Galactica fast på jorden och utan elaka wannabe människor. Rom kontrollerar ungefär halva jordens yta och Kina det restrerande.

Rom krigar imot den enda kvarvarande fienden, Det Kinesiska imperiet om herreväldet på jorden.

Vore riktigt läckert.

Troberg

Sinister eater
Varför hade världen blivit en mörkare och dystrare plats om tyskarna vunnit första världskriget? Tvåan: ja, men ettan? För det första så hade de antagligen aldrig blivit nazister och för det andra så hade antagligen aldrig andra världskriget brutit ut överhuvudtaget. Tvärtom hade nog världen varit en bättre plats.
Jodå, det skulle kommit nazister då också, fast de skulle kommit i Frankrike istället. Det är så balansen mellan Tyskland och Frankrike fungerar, de är som bråkande syskon, fast med tungt artilleri.

Targon

Hero
Finns det inte någonstanns ett kommersiellt rollspel som heter Byzantium någonting och som tilldrar sig i en slags Sci fi värld där folk heter Sophronios och Anastasios och är klädda i tunika? Jag vet i alla fall att jag för länge sedan bläddrade i spelet, men jag har dålig koll på detaljerna.

Genesis

Ni dés ni maître
Finns det inte någonstanns ett kommersiellt rollspel som heter Byzantium någonting och som tilldrar sig i en slags Sci fi värld där folk heter Sophronios och Anastasios och är klädda i tunika? Jag vet i alla fall att jag för länge sedan bläddrade i spelet, men jag har dålig koll på detaljerna.
Nu är det säkert ett helt annat rollspel du tänker på, men jag associerar till Fading Suns, som är typ medeltiden i rymden. Bönderna på planeterna jobbar med plog och oxe (eller oxliknande djur) medan adelsmännen flyger omkring i rymdskepp. Kyrkan är stark och säger att teknologi är synd, och det finns en planet som heter Byzantium Secundus.

Targon

Hero
Byzantium Secundus
Jepp, Byzantium Secundus var det ja. Så det var alltså bara fråga om en modul till Fading Suns. Jepp, bläddrade väldigt hastigt i boken och kollade i ärlighetens namn mest på bilderna. :gremblush:

Rosen

Myrmidon
Re: Iä Iesos!

kristendomen aldrig slog igenom; folk mindes bara romarnas propaganda om dem, så den var populär bland hårdrockare och dylikt som en häftig kult som åt barn och hade ett tortyrredskap som symbol,

Precis, de kristna dyrkade en zombie som hade stora köttiga hål efter spikar i sig, va, och sen så hade de ritualer där de drack hans blod och åt av hans kött!! Jag menar, shit asså, kan det bli hårdare?

--
Åke

Arfert

Facit
mm, helt klart en intressant tanke... vi hade haft en värld med mer konservativ europeisk kultur dock... engelskan och den anglosaxiska kulturen (jazz-hollywood-blues-musikaler-pop-basket-jeans-hamburgare-rock-rollspel osv) hade inte fått samma genomslag. Wienervals och gräddbakelser...