En elak orc
Veteran
- Joined
- 23 Apr 2004
- Messages
- 18
Skulle vilja lägga in ett generellt inlägg och även en förfrågan, men det kommer sen. Börjar med lite bakgrund. Länkar i texten återfinns på slutet.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Jag har spelat rollspel mycket (alldeles för mycket om man tittar på betygen) när jag var yngre. Sen blir det ju tyvärr så att familj, jobb, träning osv gör att det blir tufft med tid för dylika aktiviteter. Med andra ord övergav jag denna så ädla hobby till förmån för mer lättillgängliga saker, såsom dataspel, vilka ju har fördelen att man kan spela en kortare stund utan att behöva förflytta sig. Jag känner flera andra i samma situation så jag är knappast unik.
I alla fall. När man en gång spelat riktiga rollspel är det otroligt svårt att nöja sig med den digitala varianten, oavsett hur grym grafiken är, eller hur många finesser som fanns så saknas alltid själva kärnan i det hela. Det som gör traditionella rollspel så bra. Dvs friheten att göra vad man vill i spelet.
Så jag provade Ultima (på den gamla goda tiden), Everquest, Asherons call osv osv. Inget var ens i närheten av bra, även om EQ var hyfsat för att slå ihjäl tid med.
Jag bestämde mig för att gå tillbaka till källan, eftersom jag insåg att inte ens den bästa grafiken skulle kunna ersätta den grafiska motorn vi har inne i huvudet. Så jag började testa olika muddar. Laddade ner nån mudklient och började söka runt efter rollspel i digital form.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Att spela en mud är väldigt enkelt. Man knappar bara in serveradressen och porten i sin klient (Gmud, Zmud el likn)och så drar man igång med karaktärskapandet osv. så det blev en hel del testande i början. Tyvärr insåg jag ganska kvickt att dom allra flesta muddar likt dom grafiska spelen också är centrerade helt kring dödandet av monster och ökandet av level. Detta mekaniska slaktande är ungefär lika upphetsande som Benny Andersson i bikini så jag lessnade kvickt.
Trots dessa initiella motgångar i fortsatte jag och fick en första träff. Eftersom jag redan gått igenom så många skulle jag vilja tipsa om det som finns som jag hittat om nu någon skulle vara intresserad. Först tre fantasybaserade och sist (men inte minst) en futuristisk.
Harshlands. Koden var underbar (nja, men nästan). Själva spelet var centrerat kring och baserat på Harn-spelet. Jag lyckades hanka mig runt som skogshuggare ett tag då jag hade tur och blev lärling för en äldre mer erfaren timmerman. Enda nackdelen var att antalet spelare var väldigt lågt så chansen att stöta på någon kändes hyfsat liten. Det blev helt enkelt långtråkigt att hugga träd i sin ensamhet efter ett tag. Imponerande system kring yrken och färdigheter.
Nästa pärla jag sprang på var självklart Armageddon . Brutal politik och intriger i en dune liknande fantasyvärld. Tyvärr samma problem. Dom flesta spelarna är från det stora landet i väster vilket innebär att man får suga på sin öl allena många timmar.
Tredje pärlan hittade jag härom veckan faktiskt. Snudd på samma kod som Harshlands men ännu mer utvecklad. Spelet är baserat på Tolkiens verk och utspelar sig 2400 i området från Minas Tirith till Minas Morgul.
Spelet heter Shadows of Isildur
Självklart startade jag en liten Orc. Man ska ju starta på botten. Jag och en kompis sparrade med trävapen och han fick in en riktig pärla på min kind när jag försökte ducka under honom. Till min förvåning tog det flera timmar för skadan att försvinna. Infektioner och benbrott spelar också in vilket gör att clerics och liknande blir lite intressantare och viktigare att spela också. Med fler spelare skulle detta mycket vär kunna bli den bästa mudden när det gäller fantasy. Hela spelet, inklusive websiten ger ett seriöst intryck.
Men härom veckan gjorde jag den bästa och viktigaste upptäckten hitills.
Star Wars: Reach of the Empire.
En rullande kampanj som utspelar sig mellan tredje och fjärde (1:a enligt mig ) filmen.
Denna skiljer sig lite från de ovanstående på så sätt att den rent tekniskt är en MUSH och inte en MUD. Då jag inte är alltför insatt betyder det föga för mig men rent generellt kan man säja att MUD är mer, kodmässigt, centrerad kring strid.
ROE använder FUDGE regelsystem, som ju är ett utmärkt system även för vanliga rollspel (och kan modifieras till vilket spel som helst). Striderna spelas ut och bonusar eller avdrag på färdigheter beslutas av den som reffar striden (som spelledare). Så om jag beskriver att jag rullar åt höger, drar min modifierade Dh-17 och klämmer av två skott mot Wookien kanske ref säjer att jag får -1 på att skjuta då jag samtidigt slänger mig i skydd. Striderna är alltså inte hårdkodade vilket innebär att man kan använda allt som finns i beskrivningarna av omgivningarna...
Detta system är helt överlägset allt jag testat hitills. Det här är lätt det som kommer närmast, och passerar, traditionella rollspel. I alla fall när det är som bäst. När man sitter själv på cantinan i Mos Eisley är det ju mindre muntert.
För att få en känsla av hur striderna i ROE kan se ut, kolla in spelarloggar ROE spelarloggar
Nästa, snudd på övernaturligt coola system är flygandet, vilket är en central del i ROE. Min karaktär tjänstgör för närvarande som doktor på en Corvette. Man kan gå runt i skeppet eftersom det är 130 meter långt. Våra piloter kan flyga dom mindra attackskeppen som finns dockade inne i covetten. När man bemannar ett skepp måste man dra igång instrument, tilldela kraft, knappa in frekvenser på radioutrustning osv. Det känns helt enkelt väldigt realistiskt även om det är en smula överväldigande i början.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Dessa tre muddar (och en mush) har en sak gemensamt. Dom är centrerade kring rollspel och maktkamper på olika sätt. En annan sak dom har gemensamt är att dom kräver att man spelar sin rollfigur. Man måste alltså skriva en bakgrund och en nogrann fysiskt beskrivning (vilket kan vara knepigt på engelska). Sen kontrollerar dom uppgifterna inom 24h i snitt.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Som jag nämde tidigare, och anledningen till denna post, skulle det ju vara önskvärt och superkul om fler spelare från sverige/europa kunde upptäcka hur jäkla kul det är. Det är därför jag informerar om dessa spel. Det borde ju statistiskt finnas åtminstone några stycken som tycker detta verkar intressant och om man då kunde samla dessa skulle man kanske kunna göra det roligare för samtliga inblandade.
Det är ju nämligen så att det blir roligare ju fler som är online samtidigt. Problemet med muddar är att det finns för många. Mudconnector har 1753 registrerade i sin databas (varav dom allra allra flesta är skräp, enligt mig). Problemet med denna mängd servrar är att det blir svårt att hitta det som är nåt att ha och folk sprids ut på alla möjliga håll. Sen lessnar folk då det inte är några online och sätter sig att spela everquest istället...
Själv håller jag mig till ROE och Shadows of Isildur för närvarande då jag blev så grymt impad av FUDGE och själva känslan kring det hela. Om någon är intresserad eller behöver hjälp att komma igång är det bara att skicka mig ett meddelande. Åtminstone ROE kan man behöva hjälp med för att komma igång då det verkar som alla hjälpfiler förutsätter att man spelat liknande spel tidigare.
I korthet, är du intresserad av att spela, hemifrån, något eller några av dessa spel. Hör av dig, så kollar vi tider och liknande.
Länkar från texten:
GMUD - En av alla klienter för att använda telnet i windows. Bra och gratis.
Star Wars:Reach of the Empire
Armageddon
Shadows of Isildur
Harshlands
FUDGE - regelsystem för rollspel i pdf format
Då så... Min förfrågan är helt enkelt om det skulle finnas möjligher att öppna ett eget forum för MUD och liknande på detta forum. Det känns lite som man spammar när man postar det på rollspelsforumet. Jag skulle iallafall tycka det vore bra.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Jag har spelat rollspel mycket (alldeles för mycket om man tittar på betygen) när jag var yngre. Sen blir det ju tyvärr så att familj, jobb, träning osv gör att det blir tufft med tid för dylika aktiviteter. Med andra ord övergav jag denna så ädla hobby till förmån för mer lättillgängliga saker, såsom dataspel, vilka ju har fördelen att man kan spela en kortare stund utan att behöva förflytta sig. Jag känner flera andra i samma situation så jag är knappast unik.
I alla fall. När man en gång spelat riktiga rollspel är det otroligt svårt att nöja sig med den digitala varianten, oavsett hur grym grafiken är, eller hur många finesser som fanns så saknas alltid själva kärnan i det hela. Det som gör traditionella rollspel så bra. Dvs friheten att göra vad man vill i spelet.
Så jag provade Ultima (på den gamla goda tiden), Everquest, Asherons call osv osv. Inget var ens i närheten av bra, även om EQ var hyfsat för att slå ihjäl tid med.
Jag bestämde mig för att gå tillbaka till källan, eftersom jag insåg att inte ens den bästa grafiken skulle kunna ersätta den grafiska motorn vi har inne i huvudet. Så jag började testa olika muddar. Laddade ner nån mudklient och började söka runt efter rollspel i digital form.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Att spela en mud är väldigt enkelt. Man knappar bara in serveradressen och porten i sin klient (Gmud, Zmud el likn)och så drar man igång med karaktärskapandet osv. så det blev en hel del testande i början. Tyvärr insåg jag ganska kvickt att dom allra flesta muddar likt dom grafiska spelen också är centrerade helt kring dödandet av monster och ökandet av level. Detta mekaniska slaktande är ungefär lika upphetsande som Benny Andersson i bikini så jag lessnade kvickt.
Trots dessa initiella motgångar i fortsatte jag och fick en första träff. Eftersom jag redan gått igenom så många skulle jag vilja tipsa om det som finns som jag hittat om nu någon skulle vara intresserad. Först tre fantasybaserade och sist (men inte minst) en futuristisk.
Harshlands. Koden var underbar (nja, men nästan). Själva spelet var centrerat kring och baserat på Harn-spelet. Jag lyckades hanka mig runt som skogshuggare ett tag då jag hade tur och blev lärling för en äldre mer erfaren timmerman. Enda nackdelen var att antalet spelare var väldigt lågt så chansen att stöta på någon kändes hyfsat liten. Det blev helt enkelt långtråkigt att hugga träd i sin ensamhet efter ett tag. Imponerande system kring yrken och färdigheter.
Nästa pärla jag sprang på var självklart Armageddon . Brutal politik och intriger i en dune liknande fantasyvärld. Tyvärr samma problem. Dom flesta spelarna är från det stora landet i väster vilket innebär att man får suga på sin öl allena många timmar.
Tredje pärlan hittade jag härom veckan faktiskt. Snudd på samma kod som Harshlands men ännu mer utvecklad. Spelet är baserat på Tolkiens verk och utspelar sig 2400 i området från Minas Tirith till Minas Morgul.
Spelet heter Shadows of Isildur
Självklart startade jag en liten Orc. Man ska ju starta på botten. Jag och en kompis sparrade med trävapen och han fick in en riktig pärla på min kind när jag försökte ducka under honom. Till min förvåning tog det flera timmar för skadan att försvinna. Infektioner och benbrott spelar också in vilket gör att clerics och liknande blir lite intressantare och viktigare att spela också. Med fler spelare skulle detta mycket vär kunna bli den bästa mudden när det gäller fantasy. Hela spelet, inklusive websiten ger ett seriöst intryck.
Men härom veckan gjorde jag den bästa och viktigaste upptäckten hitills.
Star Wars: Reach of the Empire.
En rullande kampanj som utspelar sig mellan tredje och fjärde (1:a enligt mig ) filmen.
Denna skiljer sig lite från de ovanstående på så sätt att den rent tekniskt är en MUSH och inte en MUD. Då jag inte är alltför insatt betyder det föga för mig men rent generellt kan man säja att MUD är mer, kodmässigt, centrerad kring strid.
ROE använder FUDGE regelsystem, som ju är ett utmärkt system även för vanliga rollspel (och kan modifieras till vilket spel som helst). Striderna spelas ut och bonusar eller avdrag på färdigheter beslutas av den som reffar striden (som spelledare). Så om jag beskriver att jag rullar åt höger, drar min modifierade Dh-17 och klämmer av två skott mot Wookien kanske ref säjer att jag får -1 på att skjuta då jag samtidigt slänger mig i skydd. Striderna är alltså inte hårdkodade vilket innebär att man kan använda allt som finns i beskrivningarna av omgivningarna...
Detta system är helt överlägset allt jag testat hitills. Det här är lätt det som kommer närmast, och passerar, traditionella rollspel. I alla fall när det är som bäst. När man sitter själv på cantinan i Mos Eisley är det ju mindre muntert.
För att få en känsla av hur striderna i ROE kan se ut, kolla in spelarloggar ROE spelarloggar
Nästa, snudd på övernaturligt coola system är flygandet, vilket är en central del i ROE. Min karaktär tjänstgör för närvarande som doktor på en Corvette. Man kan gå runt i skeppet eftersom det är 130 meter långt. Våra piloter kan flyga dom mindra attackskeppen som finns dockade inne i covetten. När man bemannar ett skepp måste man dra igång instrument, tilldela kraft, knappa in frekvenser på radioutrustning osv. Det känns helt enkelt väldigt realistiskt även om det är en smula överväldigande i början.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Dessa tre muddar (och en mush) har en sak gemensamt. Dom är centrerade kring rollspel och maktkamper på olika sätt. En annan sak dom har gemensamt är att dom kräver att man spelar sin rollfigur. Man måste alltså skriva en bakgrund och en nogrann fysiskt beskrivning (vilket kan vara knepigt på engelska). Sen kontrollerar dom uppgifterna inom 24h i snitt.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Som jag nämde tidigare, och anledningen till denna post, skulle det ju vara önskvärt och superkul om fler spelare från sverige/europa kunde upptäcka hur jäkla kul det är. Det är därför jag informerar om dessa spel. Det borde ju statistiskt finnas åtminstone några stycken som tycker detta verkar intressant och om man då kunde samla dessa skulle man kanske kunna göra det roligare för samtliga inblandade.
Det är ju nämligen så att det blir roligare ju fler som är online samtidigt. Problemet med muddar är att det finns för många. Mudconnector har 1753 registrerade i sin databas (varav dom allra allra flesta är skräp, enligt mig). Problemet med denna mängd servrar är att det blir svårt att hitta det som är nåt att ha och folk sprids ut på alla möjliga håll. Sen lessnar folk då det inte är några online och sätter sig att spela everquest istället...
Själv håller jag mig till ROE och Shadows of Isildur för närvarande då jag blev så grymt impad av FUDGE och själva känslan kring det hela. Om någon är intresserad eller behöver hjälp att komma igång är det bara att skicka mig ett meddelande. Åtminstone ROE kan man behöva hjälp med för att komma igång då det verkar som alla hjälpfiler förutsätter att man spelat liknande spel tidigare.
I korthet, är du intresserad av att spela, hemifrån, något eller några av dessa spel. Hör av dig, så kollar vi tider och liknande.
Länkar från texten:
GMUD - En av alla klienter för att använda telnet i windows. Bra och gratis.
Star Wars:Reach of the Empire
Armageddon
Shadows of Isildur
Harshlands
FUDGE - regelsystem för rollspel i pdf format
Då så... Min förfrågan är helt enkelt om det skulle finnas möjligher att öppna ett eget forum för MUD och liknande på detta forum. Det känns lite som man spammar när man postar det på rollspelsforumet. Jag skulle iallafall tycka det vore bra.