Nekromanti Alternativet för stressade rollspelare

En elak orc

Veteran
Skulle vilja lägga in ett generellt inlägg och även en förfrågan, men det kommer sen. Börjar med lite bakgrund. Länkar i texten återfinns på slutet.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>

Jag har spelat rollspel mycket (alldeles för mycket om man tittar på betygen) när jag var yngre. Sen blir det ju tyvärr så att familj, jobb, träning osv gör att det blir tufft med tid för dylika aktiviteter. Med andra ord övergav jag denna så ädla hobby till förmån för mer lättillgängliga saker, såsom dataspel, vilka ju har fördelen att man kan spela en kortare stund utan att behöva förflytta sig. Jag känner flera andra i samma situation så jag är knappast unik.

I alla fall. När man en gång spelat riktiga rollspel är det otroligt svårt att nöja sig med den digitala varianten, oavsett hur grym grafiken är, eller hur många finesser som fanns så saknas alltid själva kärnan i det hela. Det som gör traditionella rollspel så bra. Dvs friheten att göra vad man vill i spelet.
Så jag provade Ultima (på den gamla goda tiden), Everquest, Asherons call osv osv. Inget var ens i närheten av bra, även om EQ var hyfsat för att slå ihjäl tid med.
Jag bestämde mig för att gå tillbaka till källan, eftersom jag insåg att inte ens den bästa grafiken skulle kunna ersätta den grafiska motorn vi har inne i huvudet. Så jag började testa olika muddar. Laddade ner nån mudklient och började söka runt efter rollspel i digital form.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>

Att spela en mud är väldigt enkelt. Man knappar bara in serveradressen och porten i sin klient (Gmud, Zmud el likn)och så drar man igång med karaktärskapandet osv. så det blev en hel del testande i början. Tyvärr insåg jag ganska kvickt att dom allra flesta muddar likt dom grafiska spelen också är centrerade helt kring dödandet av monster och ökandet av level. Detta mekaniska slaktande är ungefär lika upphetsande som Benny Andersson i bikini så jag lessnade kvickt.
Trots dessa initiella motgångar i fortsatte jag och fick en första träff. Eftersom jag redan gått igenom så många skulle jag vilja tipsa om det som finns som jag hittat om nu någon skulle vara intresserad. Först tre fantasybaserade och sist (men inte minst) en futuristisk.

Harshlands. Koden var underbar (nja, men nästan). Själva spelet var centrerat kring och baserat på Harn-spelet. Jag lyckades hanka mig runt som skogshuggare ett tag då jag hade tur och blev lärling för en äldre mer erfaren timmerman. Enda nackdelen var att antalet spelare var väldigt lågt så chansen att stöta på någon kändes hyfsat liten. Det blev helt enkelt långtråkigt att hugga träd i sin ensamhet efter ett tag. Imponerande system kring yrken och färdigheter.

Nästa pärla jag sprang på var självklart Armageddon . Brutal politik och intriger i en dune liknande fantasyvärld. Tyvärr samma problem. Dom flesta spelarna är från det stora landet i väster vilket innebär att man får suga på sin öl allena många timmar.

Tredje pärlan hittade jag härom veckan faktiskt. Snudd på samma kod som Harshlands men ännu mer utvecklad. Spelet är baserat på Tolkiens verk och utspelar sig 2400 i området från Minas Tirith till Minas Morgul.
Spelet heter Shadows of Isildur
Självklart startade jag en liten Orc. Man ska ju starta på botten. Jag och en kompis sparrade med trävapen och han fick in en riktig pärla på min kind när jag försökte ducka under honom. Till min förvåning tog det flera timmar för skadan att försvinna. Infektioner och benbrott spelar också in vilket gör att clerics och liknande blir lite intressantare och viktigare att spela också. Med fler spelare skulle detta mycket vär kunna bli den bästa mudden när det gäller fantasy. Hela spelet, inklusive websiten ger ett seriöst intryck.

Men härom veckan gjorde jag den bästa och viktigaste upptäckten hitills.
Star Wars: Reach of the Empire.
En rullande kampanj som utspelar sig mellan tredje och fjärde (1:a enligt mig :gremlaugh:) filmen.
Denna skiljer sig lite från de ovanstående på så sätt att den rent tekniskt är en MUSH och inte en MUD. Då jag inte är alltför insatt betyder det föga för mig men rent generellt kan man säja att MUD är mer, kodmässigt, centrerad kring strid.
ROE använder FUDGE regelsystem, som ju är ett utmärkt system även för vanliga rollspel (och kan modifieras till vilket spel som helst). Striderna spelas ut och bonusar eller avdrag på färdigheter beslutas av den som reffar striden (som spelledare). Så om jag beskriver att jag rullar åt höger, drar min modifierade Dh-17 och klämmer av två skott mot Wookien kanske ref säjer att jag får -1 på att skjuta då jag samtidigt slänger mig i skydd. Striderna är alltså inte hårdkodade vilket innebär att man kan använda allt som finns i beskrivningarna av omgivningarna...
Detta system är helt överlägset allt jag testat hitills. Det här är lätt det som kommer närmast, och passerar, traditionella rollspel. I alla fall när det är som bäst. När man sitter själv på cantinan i Mos Eisley är det ju mindre muntert.

För att få en känsla av hur striderna i ROE kan se ut, kolla in spelarloggar ROE spelarloggar
Nästa, snudd på övernaturligt coola system är flygandet, vilket är en central del i ROE. Min karaktär tjänstgör för närvarande som doktor på en Corvette. Man kan gå runt i skeppet eftersom det är 130 meter långt. Våra piloter kan flyga dom mindra attackskeppen som finns dockade inne i covetten. När man bemannar ett skepp måste man dra igång instrument, tilldela kraft, knappa in frekvenser på radioutrustning osv. Det känns helt enkelt väldigt realistiskt även om det är en smula överväldigande i början.

Dessa tre muddar (och en mush) har en sak gemensamt. Dom är centrerade kring rollspel och maktkamper på olika sätt. En annan sak dom har gemensamt är att dom kräver att man spelar sin rollfigur. Man måste alltså skriva en bakgrund och en nogrann fysiskt beskrivning (vilket kan vara knepigt på engelska). Sen kontrollerar dom uppgifterna inom 24h i snitt.

Som jag nämde tidigare, och anledningen till denna post, skulle det ju vara önskvärt och superkul om fler spelare från sverige/europa kunde upptäcka hur jäkla kul det är. Det är därför jag informerar om dessa spel. Det borde ju statistiskt finnas åtminstone några stycken som tycker detta verkar intressant och om man då kunde samla dessa skulle man kanske kunna göra det roligare för samtliga inblandade.

Det är ju nämligen så att det blir roligare ju fler som är online samtidigt. Problemet med muddar är att det finns för många. Mudconnector har 1753 registrerade i sin databas (varav dom allra allra flesta är skräp, enligt mig). Problemet med denna mängd servrar är att det blir svårt att hitta det som är nåt att ha och folk sprids ut på alla möjliga håll. Sen lessnar folk då det inte är några online och sätter sig att spela everquest istället...

Själv håller jag mig till ROE och Shadows of Isildur för närvarande då jag blev så grymt impad av FUDGE och själva känslan kring det hela. Om någon är intresserad eller behöver hjälp att komma igång är det bara att skicka mig ett meddelande. Åtminstone ROE kan man behöva hjälp med för att komma igång då det verkar som alla hjälpfiler förutsätter att man spelat liknande spel tidigare.

I korthet, är du intresserad av att spela, hemifrån, något eller några av dessa spel. Hör av dig, så kollar vi tider och liknande.

Länkar från texten:

GMUD - En av alla klienter för att använda telnet i windows. Bra och gratis.
Star Wars:Reach of the Empire
Armageddon
Shadows of Isildur
Harshlands
FUDGE - regelsystem för rollspel i pdf format

Då så... Min förfrågan är helt enkelt om det skulle finnas möjligher att öppna ett eget forum för MUD och liknande på detta forum. Det känns lite som man spammar när man postar det på rollspelsforumet. Jag skulle iallafall tycka det vore bra.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Två frågor

1. Hur mycket tid måste man lägga ner för att karaktären ska utvecklas och det ska vara lönt att spela?
2. Hur mycket förkunskaper när det gäller Star Wars respektive Sagan om ringen krävs för att kunna spela i dessa världar?

Johan K

Gammal & dryg
Oj !
har länge varit sådär lite småintreserad av muddar & sådant.. & sen så läser man ett sådant här inlägg. :gremgrin:
Är klart intreserad av SW-mudden & Sagan om ringen-mudden...
Kanske att man ska få tummen ur & testa lite..

En elak orc

Veteran
Re: Två frågor

Allright.

1. Intressant och mycket bra fråga. Ska försöka besvara den så gott jag kan.

En simpel mud (som Everquest) brukar kallas "Hack and Slash". Med det menar man att det man primärt ägnar sig åt är att hacka sönder monster (npc's). För att kunna avancera i ett sådant system måste man lägga ner gruvligt mycket tid ju längre man avancerat. En annan aspekt av denna sorts spel är att fler områden öppnas ju högre du avancerar". Samtliga samtliga sådana system är levelbaserade. Det är ju därför Everquest blir som ett heltids jobb i högre levlar.

I inget av dom system jag nämnde gäller dock detta. Visst blir man bättre i exempelvis Armageddon, om man ofta tränar på strid, eller kanske försörjer sig som jägare. Men, för det första är inte skillnaderna lika stora som i levelbaserade system, och för det andra behöver inte ens höja handen mot någon om man inte vill. Det är fullt möjligt att genom list komma dit du vill.
En köpman är sällan bra på att slåss. Han hyr folk som gör det åt honom istället. Precis som på riktigt är det sällan en enmansarmé kommer nånstans. Om någon vill se dig död och har råd att betala så kommer det troligtvis att bli så.

I RoE handlar det mer om att skapa en bra historia än att skapa en bra karaktär. Vad är din karaktärs mål? Kanske att ha sitt eget företag som sysslar med handel eller att bli den mest beryktade bountyhunters i galaxen. Han kanske är en lojal stormtrooper som saknar egna mål, eller en rebell som har som mål att slå omkull hela imperiet?
Så man köper en PDA (tänk palm) i bättre begagnade saker affären, reggar ett mailkonto och börjar kolla om det är nåt företag som rekryterar, skickar in ett par ansökningar och vipps så är du anställd av något större företag. Eller så hänger du på krogen och super dig snorfull tills du snubblar rakt in i någonting.

Så, man skapar en karaktär och ser vart den för en. Man låter karaktären spela ut sig själv istället för att oroa sig över hur bra man är. Min karaktär är helt osannolik. En bokmal med pengabekymmer som kan mer om geologi än om strid. Som tur är kan jag en del om kirurgi, vilket gav mig ett fast jobb med 750cr i veckan. Men mycket ligger givetvis i bakgrunden och vad man själv har för mål. Det som är kul med SoR är att en ny karaktär (om man inte räknar med utrustning) helt klart kan vinna över en erfaren i strid.
Bra exempel på strid

2. Givetvis är det en fördel att ha en del kunskap. Själv har jag mycket bristande kunskaper om Star Wars, vilket gör att jag har diverse olika sajter öppna i bakgrunden hela tiden. Men man kommer snabbt in i det...
Denna sajt är bra om man stöter på kontiga ord.
The Completely Unofficial Star Wars Encyclopedia
Sen finns det ju utmärkta guider om spelet som följande:
RoE pdf

walium

Ganska töntig, faktiskt

Hur svårt är det att lära sig hur Mudden fungerar? Jag har inte muddat på säkert tio år och då provade jag bara på det som hastigast.

Berserk

Warrior
Intressant att du tar upp problematiken med brist på rollspel i MUD:ar, den är något jag själv har stött på och våndats över. Det har också andra, och för en tid sedan, i denna tråd, meddelade en entusiastisk kodare om sitt projekt att bygga upp en dynamisk MUD, en MUD där rollspelandet var det viktiga, inte striderna. Jag tog som första och enda person kontakt med honom, och har sedan dess agerat bollplank för ideér och kommit med en hel del själv. Och vad jag kan säga om utvecklingen är att MUD:en nog kommer att bli något i särklass. :gremsmile:

Den är som sagt inte klar ännu, men om du har lust så går det säkert att kontakta Totte och bli betatestare. Vi har en hel del intressanta planer som involverar dem, och de har alla chanser att påverka och forma MUD:en efter sina egna önskemål och ideér.

/Berserk

En elak orc

Veteran

Grunderna går snabbt att lära sig medans finesserna och dom små detaljerna kommer gradvis. Det finns ju otroligt mycket man kan göra om man kan och vill. Det underlättar givetvis om man har nån som kan visa runt en i början då det kan vara lite överväldigande och förvirrande.

Det brukar alltid finnas hjälpfiler om man skriver [color:\\"green\\"] >help.[/color] I spelet skulle exempelvis [color:\\"green\\"]>help aim [/color]
...ge följande hjälp:

[color:\\"green\\"] Usage: aim direction target

Using this command, characters wielding a loaded missile
weapon may take aim at a target, either in their room or
in a room within range. Be aware that the longer you aim,
the more accurate your shot will be; you will receive
a message informing you when you have maximized your aim. [/color]

För en hyfsat komplett guide över kommandon, kolla denna.
SoI använder mycket av samma. Dom har även en guide på sin sajt tror jag.

Om det finns intresse skulle jag kunna rota fram nåt lliknande för Starwars då det systemet skiljer sig mer från standarden.

En elak orc

Veteran
Kom på att jag missade att lägga in serveradresserna för dom som kan ha svårt att hitta dom.
Här är dom iallafall. I Gmud väljer man connect , trycker på add , skriver in lämpligt namn, fyller i hostname -fältet samt port .

[color:\\"#666666\\"] Mudnamn, Hostname, Port[/color]
[color:\\"blue\\"] Shadows of isildur, middle-earth.us, 4500
Reach of the Empire, jointhesaga.com, 1977
Armageddon, ginka.armageddon.org, 4050
Harshlands, harshmud.role-play.net, 5555[/color]

En elak orc

Veteran
Det låter klockrent! Jag har själv lekt med tanken men tvingats inse att jag aldrig kommer att bli någon mästerkodare.
Har dock gott om ideer, så jag ska genast kolla upp det.

En elak orc

Veteran
** Har kollat upp det och det verkar intressant. Ytterligare en anledning att sprida mud-intresset.

En sak som jag tycker är väldigt viktigt i en mud är att spelet drivs av konflikter mellan olika intressen. Att döda npc monster som i sin tur är tillräckligt smarta att samarbeta är ju kul i sig, men ingenting slår riktiga komplotter.

Har ett kort exempel som jag upplevt (jag har själv pusslat ihop dom troliga anledningarna):

En av dom styrande köpmännen och även i staden försökte manövrera ut ett av dom andra styrande husen. I hemlighet hade han ett möte med det andra husets, vaktchefs, fru (hade bara träffat henne nån gång så jag vet inte vilken funktion hon fyllde i huset).
Osäkert vad som hände efter mötet men dom lämnade krogen och gick genom en park där dom skiljdes åt.
Något vittne har sett henne komma springande i närheten från parken.

Hon dyker upp någon vecka senare, i ett flertal delar, nerstoppad i en säck, som någon hittat gömd i kloakerna.

Den styrande köpmannen grips, i största hemlighet och först till templaratets celler där han förhörs. Då hans ställning är så hög, får han möjligheten att ta gift, vilket han gör under överinseende av två lojala vakter. Vakterna får i uppdrag att göra sig av med både säcken, dess innehåll samt köpmannen. För omgivningen har han i princip upphört att existera. Dom enda som vet sanningen är ett par högt uppsatta präster och några vakter...

Jag kan säja att när massvis av liknande intriger ligger och snurrar i bakgrunden av ett spel blir det så jäkla bra.
Politik, hur tråkigt det än låter, är nyckeln till det ultimata spelet. Spioner och lönnmördare får helt plötsligt en konkret funktion, likaså värdshus och andra platser där folk samlas och umgås.
Det är då man också inser att strid inte ska driva ett spel utan verkligen ska hållas till ett minimum så att det blir lika dramatiskt som det ska vara.