Ja, Vanilla EDD är inte helt bra på att spawna dugliga magiker som alla vet, och detta tänkte jag råda bot på. Själv har jag bara tillgång till grundreglerna och just EDD (Gigant också, men vad jag vet innehåller den väl bara extra besvärjelser (härefter benämner jag dem spells, hoppas ingen stör sig på det.)) så om sakerna här löser sig i senare upplagor eller om nån har bättre förslag, ta er i brasan.
Vi ponerar att vi ska göra en elementarmagiker. Ganska standard. Vi börjar med att spendera 50 BP på att kötta upp Elementarmagi till 10. Det ger oss tillgång till spells med Skolvärde 10 och under. Sedan, eftersom jag är ett fan av att man har en massa spells av nästan samma typ eller iallafall liknande typ (inom samma skola i detta fallet) så köper man inte separat FV för varje spell. Man betalar en fast kostnad för varje Effektgrad man vill lära sig, och kostnaden är preliminärt Skolvärde * 2. Att lära sig E1,2 och 3 av Eld kostar då 6 * 3 = 18 BP. Så köper vi på oss ett gäng spells enligt den här modellen och har då grunden - en magiskola och ett gäng spells med ett mått på hur bra man fixar dem.
Att då kasta (från cast, jag bara råkar gilla uttrycket, lev med det) en spell går till som följer. Man börjar såklart med spellen en SR innan den ska kastas - allt enligt grundreglerna. Sen slår man mot sitt FV i den aktuella magiskolan - alltså mot Elementarmagi om man ska kasta Eld och mot Nekromanti om man ska kasta Animera död. Nån sorts bonus ska man såklart få om det är en enkel spell gentemot om det är en svår spell. FV i magiskolan minus Skolvärdet funderar jag på, så att man får +7 på sitt FV när man ska kasta Eld och om man har Nekromanti 12 får man +-0 när man ska kasta Animera död. Bonusen ska också minska med ju högre Effektgrad man lägger, kanske med ett räcker? Isånafall får man ju bara +4 på att kasta en Eld E3 och -1 på att kasta en Animera död E2. Då kan man också lägga rätt höga effektgrader av de dyrare spellsen utan att det blir märkbart svårare - det drar bara mer PSY-poäng (ska försöka låta bli att använda "mana").
Varje Effektgrad man väljer att kasta drar som vanligt ett PSY-poäng. Jag funderade lite på att göra om det till Skolvärdet, men då tappar man drastiskt användbarheten av spells med högre E än 1. Typ Sigill E1 skulle dra 17 PSY-poäng medans det blir mycket svårt att hitta en vettig kostnad för att lägga en Sigill E2. Känns som att jag övergav dessa tankar relativt fort, men om någon hittar en bra applikation av dem så hojta.
Då har vi alltså en högst realistisk magiker (hyfsad på att få iväg spells, kan hyfsat många spells) istället för en som kan två spells med hyfsad chans att lyckas. Enda luckan jag hittat själv är att bli bättre. Att samla EP för att köpa Effektgrader känns krystat, varför ska man bli bättre på att slänga Stora Eldbollar om man slänger många Små Eldbollar, eller bättre på Flyga om man slänger många Små Eldbollar liksom. Kanske ska vara så elaka att vi bara låter magiker lära sig fler effektgrader eller nya spells genom studier/magiska skrifter (som då kan funka som studiematerial i Neotech för den insatta, alltså man har ingen nytta av Eld E4 om man inte kan Eld E3, nästan exakt som Spell Books i Diablo 1 upptäckte jag nu). Man erfar helt enkelt bara upp sin magiskola, inte de enskilda besvärjelserna.
Tankar, frågor, luckor, förbättringar? Jag tar emot all konstruktiv kritik (nu är jag garderad mot folk som dissar mig totalt och sen säger 'Det stod att han var glad för ALLA svar!') eftersom jag vill ha ett schysst magisystem nu när vi ska ta oss igenom Konfluxserien tillsammans, jag och ett par polare som nästan aldrig lirat EDD förut.
Vi ponerar att vi ska göra en elementarmagiker. Ganska standard. Vi börjar med att spendera 50 BP på att kötta upp Elementarmagi till 10. Det ger oss tillgång till spells med Skolvärde 10 och under. Sedan, eftersom jag är ett fan av att man har en massa spells av nästan samma typ eller iallafall liknande typ (inom samma skola i detta fallet) så köper man inte separat FV för varje spell. Man betalar en fast kostnad för varje Effektgrad man vill lära sig, och kostnaden är preliminärt Skolvärde * 2. Att lära sig E1,2 och 3 av Eld kostar då 6 * 3 = 18 BP. Så köper vi på oss ett gäng spells enligt den här modellen och har då grunden - en magiskola och ett gäng spells med ett mått på hur bra man fixar dem.
Att då kasta (från cast, jag bara råkar gilla uttrycket, lev med det) en spell går till som följer. Man börjar såklart med spellen en SR innan den ska kastas - allt enligt grundreglerna. Sen slår man mot sitt FV i den aktuella magiskolan - alltså mot Elementarmagi om man ska kasta Eld och mot Nekromanti om man ska kasta Animera död. Nån sorts bonus ska man såklart få om det är en enkel spell gentemot om det är en svår spell. FV i magiskolan minus Skolvärdet funderar jag på, så att man får +7 på sitt FV när man ska kasta Eld och om man har Nekromanti 12 får man +-0 när man ska kasta Animera död. Bonusen ska också minska med ju högre Effektgrad man lägger, kanske med ett räcker? Isånafall får man ju bara +4 på att kasta en Eld E3 och -1 på att kasta en Animera död E2. Då kan man också lägga rätt höga effektgrader av de dyrare spellsen utan att det blir märkbart svårare - det drar bara mer PSY-poäng (ska försöka låta bli att använda "mana").
Varje Effektgrad man väljer att kasta drar som vanligt ett PSY-poäng. Jag funderade lite på att göra om det till Skolvärdet, men då tappar man drastiskt användbarheten av spells med högre E än 1. Typ Sigill E1 skulle dra 17 PSY-poäng medans det blir mycket svårt att hitta en vettig kostnad för att lägga en Sigill E2. Känns som att jag övergav dessa tankar relativt fort, men om någon hittar en bra applikation av dem så hojta.
Då har vi alltså en högst realistisk magiker (hyfsad på att få iväg spells, kan hyfsat många spells) istället för en som kan två spells med hyfsad chans att lyckas. Enda luckan jag hittat själv är att bli bättre. Att samla EP för att köpa Effektgrader känns krystat, varför ska man bli bättre på att slänga Stora Eldbollar om man slänger många Små Eldbollar, eller bättre på Flyga om man slänger många Små Eldbollar liksom. Kanske ska vara så elaka att vi bara låter magiker lära sig fler effektgrader eller nya spells genom studier/magiska skrifter (som då kan funka som studiematerial i Neotech för den insatta, alltså man har ingen nytta av Eld E4 om man inte kan Eld E3, nästan exakt som Spell Books i Diablo 1 upptäckte jag nu). Man erfar helt enkelt bara upp sin magiskola, inte de enskilda besvärjelserna.
Tankar, frågor, luckor, förbättringar? Jag tar emot all konstruktiv kritik (nu är jag garderad mot folk som dissar mig totalt och sen säger 'Det stod att han var glad för ALLA svar!') eftersom jag vill ha ett schysst magisystem nu när vi ska ta oss igenom Konfluxserien tillsammans, jag och ett par polare som nästan aldrig lirat EDD förut.