Nekromanti Alternativt Magisystem till EDD

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ja, Vanilla EDD är inte helt bra på att spawna dugliga magiker som alla vet, och detta tänkte jag råda bot på. Själv har jag bara tillgång till grundreglerna och just EDD (Gigant också, men vad jag vet innehåller den väl bara extra besvärjelser (härefter benämner jag dem spells, hoppas ingen stör sig på det.)) så om sakerna här löser sig i senare upplagor eller om nån har bättre förslag, ta er i brasan. :gremwink:

Vi ponerar att vi ska göra en elementarmagiker. Ganska standard. Vi börjar med att spendera 50 BP på att kötta upp Elementarmagi till 10. Det ger oss tillgång till spells med Skolvärde 10 och under. Sedan, eftersom jag är ett fan av att man har en massa spells av nästan samma typ eller iallafall liknande typ (inom samma skola i detta fallet) så köper man inte separat FV för varje spell. Man betalar en fast kostnad för varje Effektgrad man vill lära sig, och kostnaden är preliminärt Skolvärde * 2. Att lära sig E1,2 och 3 av Eld kostar då 6 * 3 = 18 BP. Så köper vi på oss ett gäng spells enligt den här modellen och har då grunden - en magiskola och ett gäng spells med ett mått på hur bra man fixar dem.

Att då kasta (från cast, jag bara råkar gilla uttrycket, lev med det) en spell går till som följer. Man börjar såklart med spellen en SR innan den ska kastas - allt enligt grundreglerna. Sen slår man mot sitt FV i den aktuella magiskolan - alltså mot Elementarmagi om man ska kasta Eld och mot Nekromanti om man ska kasta Animera död. Nån sorts bonus ska man såklart få om det är en enkel spell gentemot om det är en svår spell. FV i magiskolan minus Skolvärdet funderar jag på, så att man får +7 på sitt FV när man ska kasta Eld och om man har Nekromanti 12 får man +-0 när man ska kasta Animera död. Bonusen ska också minska med ju högre Effektgrad man lägger, kanske med ett räcker? Isånafall får man ju bara +4 på att kasta en Eld E3 och -1 på att kasta en Animera död E2. Då kan man också lägga rätt höga effektgrader av de dyrare spellsen utan att det blir märkbart svårare - det drar bara mer PSY-poäng (ska försöka låta bli att använda "mana";)).

Varje Effektgrad man väljer att kasta drar som vanligt ett PSY-poäng. Jag funderade lite på att göra om det till Skolvärdet, men då tappar man drastiskt användbarheten av spells med högre E än 1. Typ Sigill E1 skulle dra 17 PSY-poäng medans det blir mycket svårt att hitta en vettig kostnad för att lägga en Sigill E2. Känns som att jag övergav dessa tankar relativt fort, men om någon hittar en bra applikation av dem så hojta.

Då har vi alltså en högst realistisk magiker (hyfsad på att få iväg spells, kan hyfsat många spells) istället för en som kan två spells med hyfsad chans att lyckas. Enda luckan jag hittat själv är att bli bättre. Att samla EP för att köpa Effektgrader känns krystat, varför ska man bli bättre på att slänga Stora Eldbollar om man slänger många Små Eldbollar, eller bättre på Flyga om man slänger många Små Eldbollar liksom. Kanske ska vara så elaka att vi bara låter magiker lära sig fler effektgrader eller nya spells genom studier/magiska skrifter (som då kan funka som studiematerial i Neotech för den insatta, alltså man har ingen nytta av Eld E4 om man inte kan Eld E3, nästan exakt som Spell Books i Diablo 1 upptäckte jag nu). Man erfar helt enkelt bara upp sin magiskola, inte de enskilda besvärjelserna.

Tankar, frågor, luckor, förbättringar? Jag tar emot all konstruktiv kritik (nu är jag garderad mot folk som dissar mig totalt och sen säger 'Det stod att han var glad för ALLA svar!') eftersom jag vill ha ett schysst magisystem nu när vi ska ta oss igenom Konfluxserien tillsammans, jag och ett par polare som nästan aldrig lirat EDD förut.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag gillar konceptet, helt klart. Siffrorna kan eventuellt behöva poleras lite, men det är sånt man har speltest till.

Angående PSY-kostnad, om du vill ha den någorlunda baserad på skolvärdet men ändå inte att ett Sigill kostar 17 PSY att lägga så kan man ju börja med något i stil med skolvärdesgrupp+effektgrad. Så att lägga en Träeld E1 kostar bara 1 PSY, medan en Häva Förstening E1 kostar något i stil med 5 PSY (OJMR har Häva Förstening skolvärde 18 = grupp 4).

Annars påminner det lite om Spirit Magic i Runequest (tror det hette Battle Magic i RQ2): de formler man har lär man sig till en viss effektgrad, och sedan har man ett annat värde för att använda dem (i Runequest är det POW*5% med avdrag för hur mycket man bär på - POW är RQs motsvarighet till PSY).

Jag är lite skeptisk till skalan på modifikationen man får för att använda "lätta" besvärjelser - i princip innebär det att man slår 2*FV-Skolvärde för att lyckas. En annan variant skulle kunna vara att man slår mot FV+10-Skolvärde (samma resultat som att mäta på motståndstabellen, förutom att man fortfarande använder reglerna för att autolyckas på 1 och automissa på 20 vilket inte motståndstabellen gör). Eller skulle man kunna använda grupperna på något sätt (jag gillar grupvärden :gremsmile: ).

Men som sagt var, konceptet är fint. Annars skulle jag inte orkat lägga ner tid på att föreslå förbättringar :gremsmile:
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Intressant!

Vi börjar med att spendera 50 BP på att kötta upp Elementarmagi till 10.
Har ingen aning om hur detta fungerar i EDD, köper man FV i magiskolor (och färdigheter i allmänhet) för BP, eller är det något du hittat på?


Sen slår man mot sitt FV i den aktuella magiskolan - alltså mot Elementarmagi om man ska kasta Eld och mot Nekromanti om man ska kasta Animera död. Nån sorts bonus ska man såklart få om det är en enkel spell gentemot om det är en svår spell. FV i magiskolan minus Skolvärdet funderar jag på
Detta gillar jag inte riktigt. Jag tycker det blir lite för enkelt att få bra chans att kasta iväg mäktiga spells. Tänk sedan då man har 20 i en magiskola, man lyckas då kasta spells med Skolvärde 20 bara man inte slår 20.

Jag kan inte komma med något vettigt alternativ, men något i stil med [FV i magiskolan + köpta E - skolvärde/2] skulle jag gilla, även om det också har vissa nackdelar... (Nej jag berättar inte vilka det är, det får ni själva list ut!) 12 i Nekormanti, köpt 2 E i Animera död ger då CL 8, medan 10 i Elementarmagi och 3 E i Eld ger ett CL på 10. Man kanske tycker att detta leder till att man måste räkna mycket under spelmötet, men man kan ju räkna ut sina värden på förhand...
Orsaken till att jag också drar in köpta E i formeln är främst att jag vill att man skall vara bättre på en spell som man specialiserat sig på.


Varje Effektgrad man väljer att kasta drar som vanligt ett PSY-poäng. Jag funderade lite på att göra om det till Skolvärdet, men då tappar man drastiskt användbarheten av spells med högre E än 1
Om man skall ha med att PSY-kostnaden är högre för svårare spells så tror jag att något i stil med svårighet/5 (avrundat uppåt) skulle vara lämpligt. Här kan man kanske också sätta in en modifikation för köpta E, så att man inte behöver anstränga sig lika mycket för att slänga en spell som man övat mera på. Jag vet dock inte var man skall sätta in E-värdet. Kanske som (svårighet-köpta E)/5. I tidigare exempel så skulle det då behövas 1 PSY för eld (6-3)/5, och 2 för animera död (12-2)/5. Dock måste man kanske bestämma att PSY-kostnaden inte kan bli mindre än ett... Här skulle man också kunna sätta in någon regel som gör att man kan sänka PSY-kostnaden mot att slaget blir svårare, eller göra slaget lättare genom att spendera flera PSY.


varför ska man bli bättre på att slänga Stora Eldbollar om man slänger många Små Eldbollar, eller bättre på Flyga om man slänger många Små Eldbollar liksom.
Nu vet jag återigen inte exakt hur det fungerar i EDD, men jag tycker att många slängda Små eldbollar borde göra att man blir bättre på Små eldbollar, men inte på Stora eldbollar. Just som det fungerar i DoD 4, man får EP för den färdighet man lyckas med. Sedan handlar det bara om att fixa en lämplig skala för hur man spenderar sina EP för att höja E.
Ett annat dilemma är hur, och om, man skall kunna höja FV i magiskolan baserat på hur mycket man använder den. En möjlighet skulle vara att man har två skillda färdigheter: en för att Lära sig magin (begränsar skolvärdet) och en för att Kasta spells från den magiskolan (påverkar CL). Då skulle ju Kasta kunna höjas om man kastar många spells, kanske ett EP på Kasta för varje E man köper till någon spell i skolan? Dock skulle Lära färdigheten bara kunna höjas genom att studera magi.



Många intressant koncept du tagit upp, jag hoppas nästan att något spelbart uppstår ur din tråd.


Men nu måste jag sova! Matteföreläsning imorgon klockan 8!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag gillar konceptet, helt klart. Siffrorna kan eventuellt behöva poleras lite, men det är sånt man har speltest till.

Tack. Jag hade inte lagt ner energi på att posta om jag inte var nöjd själv. Dessutom är det ett minimum av ingrepp i befintliga regler vilket jag eftersträvade.

Angående PSY-kostnad, om du vill ha den någorlunda baserad på skolvärdet men ändå inte att ett Sigill kostar 17 PSY att lägga så kan man ju börja med något i stil med skolvärdesgrupp+effektgrad. Så att lägga en Träeld E1 kostar bara 1 PSY, medan en Häva Förstening E1 kostar något i stil med 5 PSY (OJMR har Häva Förstening skolvärde 18 = grupp 4).

Helt ärligt fattar jag inte ett dugg av siffrorna, var de finns, eller hur de appliceras, men det var ett smart sätt, jag fattar grundtanken iallafall. Vart hittar man skolvärdesgrupperna, jag kikade på tabellen för kostnad på sidan 4 i den gröna boken, men det stämde ju inte alls.

Annars påminner det lite om Spirit Magic i Runequest (tror det hette Battle Magic i RQ2): de formler man har lär man sig till en viss effektgrad, och sedan har man ett annat värde för att använda dem (i Runequest är det POW*5% med avdrag för hur mycket man bär på - POW är RQs motsvarighet till PSY).

Jag har inte sett systemet, men jag tycker det är vettigare med lite färre färdigheter och fler spells, istället för att man slänger dyra BP för att ens få TILLGÅNG till att slänga ännu dyrare BP på att få upp EN spell till en hyfsad nivå. Systemet i sig är ju rent absurdt i mina ögon, testade de ens att göra en magiker med dessa reglerna innan de körde det till tryck? :gremsmile:

Jag är lite skeptisk till skalan på modifikationen man får för att använda "lätta" besvärjelser - i princip innebär det att man slår 2*FV-Skolvärde för att lyckas. En annan variant skulle kunna vara att man slår mot FV+10-Skolvärde (samma resultat som att mäta på motståndstabellen, förutom att man fortfarande använder reglerna för att autolyckas på 1 och automissa på 20 vilket inte motståndstabellen gör).

Självklart. Jag fick ju fram bra modifikationer för att jag använde 10 som FV i magiskolan. Det blir ju som modifikationerna för runor i DoD6 - vissa ger plus, andra minus på ett universellt slag beroende på hur svåra de är. Tyvärr ger ju detta ett tag i vissa spells - Sigill ger till exempel alltid -7 medans vissa spells kommer att hamna på den klassiska Misslyckas-bara-vid-fummel-nivån. Jag eftersträvade väl lite att MINSKA på minusen ju högre man hade i sin magiskola, så att man får FV 19 i Sigill om man har FV 18 i sin högsta skola (som man använder till allmänna spells).

Å andra sidan leder det till att man kan lägga spells med lägre skolvärde med absurdt höga Effektgrader utan att påverka chansen att lyckas.

Eller skulle man kunna använda grupperna på något sätt (jag gillar grupvärden:)).

Låter inte helt dumt, grupper tenderar att göra saker enklare. Du verkar var hajjare på det än jag, har du några ideer på hur det skulle kunna appliceras?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Intressant!

Har ingen aning om hur detta fungerar i EDD, köper man FV i magiskolor (och färdigheter i allmänhet) för BP, eller är det något du hittat på?

Ja, det gör man. Man får X antal BP när man startar en gubbe, och de köper man färdigheter för (eller magi i vårt fall), och Magiskolorna är färdigheter.

Detta gillar jag inte riktigt. Jag tycker det blir lite för enkelt att få bra chans att kasta iväg mäktiga spells. Tänk sedan då man har 20 i en magiskola, man lyckas då kasta spells med Skolvärde 20 bara man inte slår 20.

Å andra sidan, när du når 20 är du rätt jävelmäktig. Då tyckar jag att man ska vara jävelmäktig också. Jag föreställer mig att de flesta magiker kämpar med att höja värdena i intervallet 12-16 FV typ, och att det är sällsynt att komma mycket högre. Alternativt investerar man i fler magiskolor och får då fler låglevelspells.

Orsaken till att jag också drar in köpta E i formeln är främst att jag vill att man skall vara bättre på en spell som man specialiserat sig på.

Helt klart, det visas ju också - en enkel spell på hög Effektgrad är bara lite svårare än en enkel spell på en lägre Effektgrad. I övrigt var det bra funderingar - ska kika på siffrorna och jämföra låglevel med höglevel då vi trots allt ligger ganska i mitten just nu.

Om man skall ha med att PSY-kostnaden är högre för svårare spells så tror jag att något i stil med svårighet/5 (avrundat uppåt) skulle vara lämpligt. Här kan man kanske också sätta in en modifikation för köpta E, så att man inte behöver anstränga sig lika mycket för att slänga en spell som man övat mera på.

På det hela taget bra funderingar. Du tänker i samma banor som jag. Trots att det blir en kraftfullare spell så ska man inte få lika mycket minus just eftersom man pluggat in sig på just den biten.

Jag vet dock inte var man skall sätta in E-värdet. Kanske som (svårighet-köpta E)/5. I tidigare exempel så skulle det då behövas 1 PSY för eld (6-3)/5, och 2 för animera död (12-2)/5.

Skulle Eld alltid dra 1 PSY då (jag hänger inte med i din matte, det har säkert med den sena timmen att göra), oavsett vilken Effektgrad man väljer att kasta den på?

Dock måste man kanske bestämma att PSY-kostnaden inte kan bli mindre än ett...

Ja, annars får man en negativ första siffra, och -5 / 5 är -1, vilket gör att om man kastar en Eld E10 så FÅR man en PSY-poäng :gremcrazy:. Å andra sidan köper man nog inte 10 Effektgrader, men iallafall. :gremsmile:

Här skulle man också kunna sätta in någon regel som gör att man kan sänka PSY-kostnaden mot att slaget blir svårare, eller göra slaget lättare genom att spendera flera PSY.

Ja! Frågan är bara i vilken ände vi ska stoppa in det. Byta ett FV mot en PSY-poäng rakt av? Då får man ju dessutom in ett visst mått av Satsa i det hela, som folket på Rollspelsmakande gillar skarpt (Nåja, Arvidos och Rising i varje fall :gremwink:)

Nu vet jag återigen inte exakt hur det fungerar i EDD, men jag tycker att många slängda Små eldbollar borde göra att man blir bättre på Små eldbollar, men inte på Stora eldbollar.

Jag menade just det - man ska inte få en ny Effektgrad om man lyckas med tillräckligt många lägre Effektgrader, inte heller lära sig helt nya spells. Således är det bara magiskolan själv som ska erfas upp. Systemet innan min modd säger ju att Eld är en egen färdighet, och när du ska kasta högre Effektgrader drar det mer PSY-poäng och du får -10% för varje effektgrad utöver den första på att lyckas - motsvarar alltså -2 FV på en T20-skala.

Sedan handlar det bara om att fixa en lämplig skala för hur man spenderar sina EP för att höja E.

Som sagt, eftersom man använder en och samma färdighet för alla spells är det inte intressant att öka på E för varje spell genom erfarenhet, bara att man blir bättre på att använda de man redan kan - man erfar upp sin magiskola och inte de individuella spellsen. Iofs leder då detta till att man blir bättre på svårare magier genom att använda lättare magier. Vettetusan hur det ska gå att lösa.

En möjlighet skulle vara att man har två skillda färdigheter: en för att Lära sig magin (begränsar skolvärdet) och en för att Kasta spells från den magiskolan (påverkar CL). Då skulle ju Kasta kunna höjas om man kastar många spells

...och man skulle inte få nya spells för att man använder de man kan, men man blir fortfarande bättre på att kasta spells man inte kastat. Ska vi dra till med en abstraktion där och bara hävda att det är för att man får bättre kontroll över de magiska flödena, oavsett hur man väljer att träna det? Känns lite krystat IMHO, men kanske nått slags system så att man måste använda en spell av varje kostnad (minst) som man kan för att ens få en chans att höja sitt FV i Kasta, så att man inte kan avancera bara genom att kasta eldbollar.

Många intressant koncept du tagit upp, jag hoppas nästan att något spelbart uppstår ur din tråd.

Tackar, och det hoppas jag med, eftersom vi ska spela med det på lördag och jag har fram till dess att hitta ett system jag är nöjd med och sen övertyga SL om att det är vad vi ska använda. Eller jag, eftersom jag är ensam magiker i gruppen.

Men nu måste jag sova! Matteföreläsning imorgon klockan 8!

En annan har ju lov hela långa veckan. :gremsmirk:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Har inte så mycket tid så det får bli en kort kommentar.

Att samla EP för att köpa Effektgrader känns krystat, varför ska man bli bättre på att slänga Stora Eldbollar om man slänger många Små Eldbollar, eller bättre på Flyga om man slänger många Små Eldbollar liksom.

Det är väl främst där jag tycker ditt system haltar lite. Själv är jag av åsikten att kasta en E1 Eldboll använder sig av samma metod som en E3 Eldboll, skillnaden är bara hur mycket energi man klarar att kanalisera och forma just för det syftet. Fördelen med orginalsystemet är att man kan försöka sig på rejäla saker men att det blir en övermäktigt att lyckas till slut. Nu är det inte ens att tänka på vilket enligt mig blir lite konstigt när man, enligt mig, gör samma sak fast i större skala. Man kan lära sig att springa till slut genom att pressa gränserna när man går.

Problemet blir med besvärjelser där man vid högre effektgrader kan göra helt andra saker jämfört med lägre, dvs inte bara en ökning av samma effekt. I det gamla systemet vet man hur man ska göra även om man är dålig i besvärjelsen men man klarar sannolikt inte av det, även om man kan lära sig det till slut genom att öva på formandet av besvärjelsen i lite mindre skala. I ditt system bör man logiskt sett vara tvungen att lära sig det genom studier eftersom man inte alls vet hur man ska göra.

I DoD får man ju för övrigt de flesta erfarenhetspoängen just på de specifika färdigheter man använder, när man använder dem, så problemet att man blir bättre på att flyga för att man kastat eldbollar existerar ju egentligen inte. Bonuserfarenhetspoängen kan man ju begränsa i användandet att man bara får spendera dem på färdigheter man använt, det brukar vi göra i min spelargrupp.

Själv har jag löst problemet med dåliga magiker genom att göra en tabell som minskar kostnadsmultipeln för besvärjelser ju bättre man är i magiskolan. Dvs hög teoretisk kunskap underlättar lärandet av det praktiska, en tanke jag finner mycket tilltalande. Det har gjort magikerna tillräckligt bra för att det befintliga systemet för besvärjelser ska fungera väl och ge underhållande och varierade magiker.

Är fortfarande lite sömndrucken (jag verkar alltid vara i konstiga stadier när jag skriver på detta forum) men jag hoppas att det ska framgå vad jag menar. :gremsmile:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Re: Alternativt Magisystem till EDD [lång, rörig]

Först av allt.. Jag måste faktiskt erkänna att till och med ordet magier (som jag normalt avskyr) är bättre än spells.. Nåja.. Jag vill först få fram grundtanken i ditt magisystem.. Alltså, visst.. Grundtanken är ju att magiker ska bli bättre men jag menar vad du tycker är det väsentliga i magisystemet..

Jag spaltar upp allting:
• Du vill inte ha specifika FV för olika besvärjelser, utan en enda färdighet ska styra det (inom en viss grupp).
1. Begränsningen av högsta E bestäms utav ett värde i besvärjelsen.
2. Skicklighetsvärdet i magiskolan styrs utav både E och SV i besvärjelsen.
3. Du vill ha andra regler för PSY-kostnad.

1. Jag kan ge ett konstigt erf-förslag, baserat på DoD2-3.. Om man har lyckats i en besvärjelse så markeras den.. När man sedan ska få erfarenhet så slår man 1T20 mot [BC (baschans) i magiskolan - Besvärjelsens E].. Slår man lika med eller under det så höjs det maximala E för besvärjelsen.. Så om man har Magiskola 14 (BC 3) och ELD E2, så är höjningsslaget (3-2=) 1 på 20 att höja ELD till E3.. Varför det är så svårt är för att jag tycker det är riktigt bra att få höja en E.. Observera att du här får en begränsning i hur många E en besvärjelse kan få.. Du kan aldrig ha en högre E i besvärjelsen än vad du har i BC i magiskolan.. OBS! BC (se grupptabellen s.5 - EDD) kan man normalt bara ha i GE:er, men jag vill ändå förlänga det till färdigheter (Det är det Staffan menar med "skolvärdesgrupp".. Alltså BC för skolvärdet)..

Man skulle kunna tänka sig att slå under [FV i magiskolan - SV i besvärjelsen - besvärjelsens köpta E] för erfarenhet.. Det innebär i så fall att man begränsas av att man inte kan ha höga E på besvärjelser vars SV är nära sitt eget FV i Magiskolan..

Fast jag gillar inte detta erf-system då för att det bryter av mot EDD:s egentliga erf-system.. Detta känns mer som något som är ihoplappat..

Ett tredje förslag är att BC:en i magiskolan bestämmer hur många E man kan lägga med en besvärjelse.. Man köper alltså bara besvärjelsen (med en SV-kostnad).. Säg att man har 14 i en Magiskola.. Då kan man lägga max en E3 med alla besvärjelser som man har till den magiskolan.. Tycker du det är för bra så säg att man bara kan lägga [BC för (FV i Magiskola - SV i besvärjelsen)] E i en besvärjelse.. Alltså.. Om man har Blixt (SV 6) och 14 i en Magiskola så kan man max lägga (BC för (14-6=8) en E2.. Då får man det gratis att när man höjer en magiskolan så kan man har lärt sig att lägga fler E.. Nackdelen med detta sista förslag är att det blir svårt få tillgång till höga E:er, men du kan ju mixtra lite med siffrorna för att ändra på det..


2. Allvarligt talat så tycker jag inte SV i besvärjelsen ska spela in.. Det är ungefär det Mäster Charovan försöker få fram.. Det enda som är svårt är att kanalisera magin.. Inte kunna rörelserna och gesterna.. Har man en gång lärt sig dem så borde det vara lätt att komma ihåg dem.. Svårigheten att lära sig dem har du redan symboliserat genom att ha en BP-kostnad för SV och även en BP-kostnad för E..

Dock så förstår jag din tanke om att det egentligen borde vara svårare att lägga en hög-SV-besvärjelse, men det tycker jag E tar hand om.. Om man har en låg-SV-besvärjelse så borde det vara enklare att lägga högre E, än att det blir lättare att lyckas med den.. Förstår du hur jag menar? Det är alltså två skalor (FV och E) där båda faktiskt i grund säger samma sak.. Fast tycker du SV ska ha en annan betydelse så brister mitt tankesätt, men då har du lite ändrat grunden för magi (hur jag tolkat den i alla fall)..

Om du kör på ditt system så tycker jag det räcker med att den enda nackdelen man bör ha för att lägga en högre E är högre PSY-kostnad.. Du har ju redan spenderat BP på att få chansen till att höja E.. Varför ska du då dra av på magiskolan (som kostar BP - ser du likheten och vad jag försöker få fram?)?

Däremot, om man ser på mitt tredje erf-förslag (sista stycket i punkt 1) där jag föreslog att man helt skippade en E-kostnad utan fick antalet E gratis så ser jag helst en minskning i FV.. Jag skulle då föreslå det gamla sättet (-2 på FV utöver den första E:en) att minska FV på..


3. Jag tycker definitivt inte du ska höja PSY-kostnaden.. Håll det enkelt och sätt antal spenderade E --> PSY-kostnad. Varför? Jo, för att magiker bara får tillbaka 1 PSY var 3:e timme då denna rör sig.. Efter en dags magikastande så innebär det att magikern har rätt lite PSY kvar.. Du kommer bli rätt värde om du skulle kastas in i en situation där du stöter på ständigt motstånd, till exempel i grottröj..

Slutligen.. Jag tycker man borde skilja på Magiskola (som för dig är hur bra man hanterar besvärjandet) och Magiteori genom att ha de två som olika färdigheter.. Magiteori borde då innefatta kunskapen om all magi.. Det känns lite konstigt att man blir bättre på magiteori (alltså, hur magin världen funkar, magistuderande, formelskrivande, med mera) bara för att man frammanar massor av besvärjelser..

Hoppas det inte blir rörigt.. :gremtongue: Jag hade själv svårt att följa med när jag korrläste..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som skrattar lite och tänker på hur många icke-DoD:are som fattar det här (BC, E, SV, FV, GE osv)

<font size="1">[edit] Lade till en grej i nästsista stycket.</font>[color:"green"]
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vart hittar man skolvärdesgrupperna, jag kikade på tabellen för kostnad på sidan 4 i den gröna boken, men det stämde ju inte alls.
Grupper för skolvärden är rimligtvis desamma som gruppvärdena för egenskaper som används bl.a. för att räkna ut baschanser i färdigheter. Titta alldeles i början av den blå boken får du se.

Erik
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Alternativt Magisystem [längre, rörigare]

Först av allt.. Jag måste faktiskt erkänna att till och med ordet magier (som jag normalt avskyr) är bättre än spells..

Jag är ingen diplomat. Så ta dig i brasan. :gremwink:

Du vill inte ha specifika FV för olika besvärjelser, utan en enda färdighet ska styra det

Stimmt. Det blir ju dock specifika FV om man blandar in svårigheten i FV-modifikationen, men mer om det senare.

1. Begränsningen av högsta E bestäms utav ett värde i besvärjelsen.

Stimmt. Eftersom systemet har olika kraftfulla SPELLS ville jag skaffa ett sätt att mäta HUR kraftfullt man kunde kasta en SPELL.

2. Skicklighetsvärdet i magiskolan styrs utav både E och SV i besvärjelsen.

Inte nödvändigtvis. Det var tänkbara modifikationer jag slängde in för att det ska bli lite mer balanserat. Att betala 18 BP för Eld E3 och sen kunna lägga den lika bra och lika smärtfritt som E1 motiverar knappast att man ska använda lägre effektgrader.

3. Du vill ha andra regler för PSY-kostnad.

Inte nödvändigtvis, det var också en balansering som isåfall typ ersätter svårighetsmodifikation för Effektgraden - man får 2 PSY-poäng dyrare att kasta Eld E3 istället för att få -2 på slaget helt enkelt.

Min egensammanfattning av mitt magisystem:

1. En eller ett fåtal centrala färdigheter som avgör hur bra du är på att få iväg spells.
2. Ett sätt att modifiera ditt FV i den/de färdigheterna baserat på hur bra du lärt dig en spell, hur kraftfull du vill göra den och så vidare. Balans, alltså.

Jag tror nog jag stannar på att dra en PSY-poäng per Effektgrad och kanske slänga in gruppvärdet hämtat från Skolvärdesgruppen - en Animera Död E3 kommer då att dra 3 + 2 = 5 PSY-poäng medans en Eld E3 kommer dra 3 + 1 = 4 PSY-poäng. Eller så gör jag en egen tabell, eftersom det där blev lite FÖR grovt. Jag tänker mig steg om 3 istället, så 1-3 kostar 1 extra, 4-6 kostar 2 extra, 7-9 kostar 3 extra osv. Eller så kanske det är 1-3, 4-6, 7-10, 11-14, 15-20 så att det blir lite grovkornigare mot slutet så att Sigill E4 drar 4 + 5 = 9 PSY-poäng och Animera Död E4 drar 4 + 3 = 7 PSY-poäng medans Eld E4 fortsätter dra 4 + 1 = 5 PSY-poäng. Så gör jag nog.

Ni som verkar känna systemet bättre än mig och mitt egna sunda förnuft säger mig att Eld E1 och Eld E3 är samma formel, bara att man slänger in mer kräm. Det borde gälla Animera Död E1 och E5 också.

Angående erfandet lutar det åt att jag stannar vid att man bara kan erfa upp sin magiskola och genom detta då får en bättre generell kunskap om magi så att man kan kasta spells lättare. Eftersom mitt system friar upp en massa BP för magiker kan såklart ytterligare en färdighet hjälpa till att balansera det och kanske särskilja magiker en aning, men är då samma för alla magiskolor, typ Magiteori. Kanske den rakt av kan begränsa vilken E man kan lägga en spell med - FV 10 sätter alltså ett tak på E10 på samtliga spells man kan. Då slipper vi också att man måste köpa sig till högre E, vi slipper problemet med studier angående högre E och vi får ändå en hyfsad balans.

Okej, en kort sammanfattning för min egen skull och för fortsatt diskussion:

1. Man köper FV i sin magiskola som då bestämmer hur bra du är på att kasta spells inom den magiskolan.
2. Varje Effektgrad man vill kasta kostar en PSY-poäng, plus Gruppvärdet från Skolvärdet i min fina tabell (1-3 kostar 1 extra, 4-6 kostar 2 extra, 7-10 kostar 3 extra, 11-14 kostar 4 extra och 15-20 kostar 5 extra.)
3. Vid karaktärsskapandet betalar man en fast kostnad och kan då lägga spellen med maximalt ditt värde i Magiteori Effektgrader - kostnaden måste nog höjas något för att man inte längre behöver köpa flera steg av varje. Här tas gärna förslag emot. För att senare lära sig fler spells på samma sätt krävs studier eller magiska skrifter.
4. Man erfar upp sin magiskola genom att kasta spells som hör till den skolan, och man erfar Magiteori genom studier eller genom att kasta spells med hög effektgrad (den maximala verkar vara ett bra alternativ) som då gör en skickligare på att kanalisera den magiska energin.

Sådär. Nya luckor, frågor, förslag eller dissar?

Foggmock - som riktar sig till alla skribenter i tråden då systemet är 'reviderat' och således behöver stötas och blötas mera.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Helt ärligt fattar jag inte ett dugg av siffrorna, var de finns, eller hur de appliceras, men det var ett smart sätt, jag fattar grundtanken iallafall. Vart hittar man skolvärdesgrupperna, jag kikade på tabellen för kostnad på sidan 4 i den gröna boken, men det stämde ju inte alls.
Som Nattugglan redan påpekat så menar jag samma som grundegenskapsgrupperna. Jag ser gärna att den tabellen används mer. Om man skulle applicera systemet på DoD v4 eller v5 så får man väl använda BC-tabellen, som är identisk förutom att den slutar vid 21+/grupp 5 i stället för att gå hur högt som helst.

Självklart. Jag fick ju fram bra modifikationer för att jag använde 10 som FV i magiskolan. Det blir ju som modifikationerna för runor i DoD6 - vissa ger plus, andra minus på ett universellt slag beroende på hur svåra de är. Tyvärr ger ju detta ett tag i vissa spells - Sigill ger till exempel alltid -7 medans vissa spells kommer att hamna på den klassiska Misslyckas-bara-vid-fummel-nivån. Jag eftersträvade väl lite att MINSKA på minusen ju högre man hade i sin magiskola, så att man får FV 19 i Sigill om man har FV 18 i sin högsta skola (som man använder till allmänna spells).
Problemet med det är att man verkar bli omedelbar mästare på de besvärjelser man lär sig. Om man har 18 i sin högsta magiskola har man trots allt bara 1 mer i FV än vad Sigill har som skolvärde, och att man redan då skulle få 19 i att använda Sigillet verkar lite overkill.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Alternativt Magisystem [längre, rörigare]

Då slipper vi också att man måste köpa sig till högre E, vi slipper problemet med studier angående högre E och vi får ändå en hyfsad balans.
Hmm... jag tänkte mig lite grann att man måste träna/studera upp effektgraderna, inte att man kan skaffa sig dem med vanlig erfarenhet. Detta leder ju till bokmalsmagiker, vilket jag ser som något positivt.

På sätt och vis blir det också inversen av det gamla sättet där man får erfarenhet på besvärjelser och måste studera upp sin magiskola.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Alternativt Magisystem [längre, rörigare]

Först av allt.. Jag måste faktiskt erkänna att till och med ordet magier (som jag normalt avskyr) är bättre än spells..
Varför inte mötas mittemellan, t.ex. bespellerser?


1. Man köper FV i sin magiskola som då bestämmer hur bra du är på att kasta spells inom den magiskolan.
Det är alltså meningen att man skall ha lika stor chans att lyckas med alla sina besvärjelser?

Inte bra säger jag! Jag tycker att man borde kunna specialisera sig på vissa spells. Jag tycker en del av charmen med en magiker i DoD är då man har en eller två besvärjelser med högt skolvärde, men låg chans att lyckas. Men samtidigt måste man ju också ha några spells som man oftast lyckas med...
För att råda bot på det så tycker jag att du skall ha kvar systemet med köpta Effektgrader för besvärjelserna, och att varje köpt E ger +1 eller +2 på slaget, lite beroende på hur mycket det kostar att köpa E...

En annan sak som man kunde fundera över är någon mekanism som gör att man inte har skyhöga CL i en besvärjelse som man nyss lärt sig. Problemet är bara att jag inte kan komma på något bra samband, varken regeltekniskt eller logiskt. Om två magiker med 5 respektive 10 i färdigheten för att kasta spells samtidigt lär sig kasta en ny besvärjelse så borde ju den med högre FV ha större chans att kasta spellen. Så långt är allt logiskt, men om man sedan tar två magiker med 10 i kastningsfärdigheten och den ena har kunnat en spell i flera år, och använt den många gånger, medan den andra nyligen lärt sig besvärjelsen, då borde de ju inte ha lika stor chans att lyckas.



Varje Effektgrad man vill kasta kostar en PSY-poäng, plus Gruppvärdet från Skolvärdet i min fina tabell (1-3 kostar 1 extra, 4-6 kostar 2 extra, 7-10 kostar 3 extra, 11-14 kostar 4 extra och 15-20 kostar 5 extra.)
Nu är jag inte säker på att jag tolkar detdär rätt heller... PSY-kostnaden för E3 för en spell med Skolvärde 10 blir då 3+3, eller?

Här kunde man också införa det som jag föreslog i mitt tidigare inlägg, nämligen att man kan balansera PSY mot CL. Jag tror att det blir ganska bra om man byter två CL mot ett PSY. Om man har CL 12 i en besvärjelse som kommer att kosta 3 PSY kan man lägga den för endast en PSY med CL 8, eller för 4 PSY med CL 10. Här tror jag också att det skulle vara vettigt med någon form av begränsning. PSY-kostnaden får ju inte bli mindre än 1, men det skulle nog också finnas orsak till en övre begränsing, beroende av hur många PSY man har eller hur högt CL man har.


3. Vid karaktärsskapandet betalar man en fast kostnad och kan då lägga spellen med maximalt ditt värde i Magiteori Effektgrader - kostnaden måste nog höjas något för att man inte längre behöver köpa flera steg av varje. Här tas gärna förslag emot. För att senare lära sig fler spells på samma sätt krävs studier eller magiska skrifter.
Jag tycker att den gamla varianten var bättre, dvs att man köpte olika E för olika spells. På det sättet får man med möjligheten till specialisering, som jag så gärna håller kvar. Sedan tycker jag att det skulle vara bra med en färdighet om magiskolan, och en för att kasta besvärjelser, Teori och Praktik. Praktik används bara för att kasta spells, medan Teori täcker allt det som magiskolor gör enligt orginalsystemet.


4. Man erfar upp sin magiskola genom att kasta spells som hör till den skolan, och man erfar Magiteori genom studier eller genom att kasta spells med hög effektgrad (den maximala verkar vara ett bra alternativ) som då gör en skickligare på att kanalisera den magiska energin.
Då man kastar en besvärjelse ofta så tycker jag att man borde bli bättre både på att kasta just den spellen, jämfört med andra besvärjser, men också bättre på att kasta alla spells (av den skolan). Här har jag dock inget konkret regeltekniskt förslag, speciellt inte något som ens nästan är konsekvent med gamla erf-system. Det är också just då det gäller erfande som jag tror att det är viktigast att hitta en lämplig balans.


Så vill jag att systemet skall byggas upp, men antagligen är alla andra här inte lika övertygande om att mitt sätt är det bästa, eller?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Alternativt Magisystem [längre, rörigare]

Varför inte mötas mittemellan, t.ex. bespellerser?

Jag går och ställer mig där borta en stund. :gremgrin:

Det är alltså meningen att man skall ha lika stor chans att lyckas med alla sina besvärjelser? Inte bra säger jag! Jag tycker att man borde kunna specialisera sig på vissa spells.

Jag med, men jag hittar ingen bra regelapplikation för det förutom att isånafall sänka kostnaderna på spellsen rejält. Personligen gillar jag sättet det löses i DoD6 - man har sin SPI - kostnaden i FV för att kasta den spellen. Det var det jag försökte baka in men det blev visst inget bra.

För att råda bot på det så tycker jag att du skall ha kvar systemet med köpta Effektgrader för besvärjelserna, och att varje köpt E ger +1 eller +2 på slaget, lite beroende på hur mycket det kostar att köpa E...

Men då måste vi lösa problemet med hur man blir bättre. Bygg ett bra erf-system för Effektgrader på denna bas så ska jag tänka på saken. :gremtongue:

om man sedan tar två magiker med 10 i kastningsfärdigheten och den ena har kunnat en spell i flera år, och använt den många gånger, medan den andra nyligen lärt sig besvärjelsen, då borde de ju inte ha lika stor chans att lyckas.

Njae. Nybörjarkillen kanske har större chans att flunka, men de ska definitivt kunna ha lika stor chans att lyckas. Man kanske kan ha ett tempoärt minus på lämpligt FV om det är färska spells? Eller lutar det åt för mycket bokföring?

Nu är jag inte säker på att jag tolkar detdär rätt heller... PSY-kostnaden för E3 för en spell med Skolvärde 10 blir då 3+3, eller?

Stimmt. Desto svårare och kraftfullare spell du vill slänga, desto mer drar det på din kraft.

Här kunde man också införa det som jag föreslog i mitt tidigare inlägg, nämligen att man kan balansera PSY mot CL.

Ja! det glömde jag såklart att ta i aktning när jag skrev mitt svar på Hans inlägg. Att 'böta' ett par PSY-poäng för att få lättare att få iväg en spell är utmärkt, respektive tvärtom. Då kan mäktiga magiker slänga iväg lätta spells och fortfarande lyckas ofta och dessutom slippa dra så mycket av sin kraft. Man gör det lite snabbare och hafsigare helt enkelt.

Jag tycker att den gamla varianten var bättre, dvs att man köpte olika E för olika spells. På det sättet får man med möjligheten till specialisering, som jag så gärna håller kvar.

Som sagt, försök fixa en bra regelapplikation så ska jag gräva mig djupare in i det. Jag eftersträvar bara specialisering genom köpta spells och vilken magiskola man valt. En elementarmagiker kan då lika gärna bli en Eldmagiker eller en Frostmagiker.

Sedan tycker jag att det skulle vara bra med en färdighet om magiskolan, och en för att kasta besvärjelser, Teori och Praktik.

Tja, varför inte. Jag ser dock inte varför man ska behöva lära sig ALLT i en ny magiskola från grunden - det magiteoretiska torde vara likadant i de flesta skolor enligt mig. Det betyder i förlängningen att en jävelbäst urgammal elementarmagiker som ägnat sitt liv åt magi har lika svårt som en gröngöling att lära sig Nekromantiska besvärjelser. Det är just detta som är mitt största problem - att balansera siffror och antal mot varandra. Blir det för mycket, blir det för lite? Eller så har man både Skolteori och Skolpraktik bredvid Magiteori, där gruppvärdet i Magiteori eller vilket värde som helst man plockar ur sitt FV i Magiteori då står som Baschans för Skolteori inom andra magiskolor, emedan praktiken startar från 0.

Då man kastar en besvärjelse ofta så tycker jag att man borde bli bättre både på att kasta just den spellen, jämfört med andra besvärjser, men också bättre på att kasta alla spells (av den skolan).

Tja, man kanske kan ge varje spell ett värde från -5 till +5, där man avancerar på skalan allteftersom man använder just den spellen. Voila, möjlighet till specialisering utöver det generella valet av spells. Det ska såklart vara enklare att arbeta bort minusmoddarna, men svårare att tjäna till sig plussen. Det betyder att en magiker som kan ett gäng låga spells från början och inte så många höglevelspells kan bli rejält duktig på att kasta Eld, som kasnke är hans enda offensiva spell i början. Då får man in ytterligare ett mått av chansning - ska jag kasta den säkrare Eld som gör mindre skada, eller ska jag chansa att jag får iväg en Blixt trots att jag har -2 på den?

Så vill jag att systemet skall byggas upp, men antagligen är alla andra här inte lika övertygande om att mitt sätt är det bästa, eller?

Nja. Mjä. Bra tankar som uppskattas. Men tro inte att du är bäst för det! :gremgrin:
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Alternativt Magisystem [längre, rörigare]

Jag med, men jag hittar ingen bra regelapplikation för det förutom att isånafall sänka kostnaderna på spellsen rejält. Personligen gillar jag sättet det löses i DoD6 - man har sin SPI - kostnaden i FV för att kasta den spellen. Det var det jag försökte baka in men det blev visst inget bra.
Orsaken till att det inte fungerar att använda samma system som i DoD6 är att man får mera SPI vartefter rollpersonen förbättras, detta leder ju till att att det råder balans, eftersom man också börjar använda svårare besvärjelser då man förbättras. I övriga DoD versioner så köper man ju oftast en mängd olika besvärjelser med ganska varierande svårighetsgrader, och målet är att bli duktigare på att kasta just de besvärjslerna, inte att få flera besvärjelser.


Man kanske kan ha ett tempoärt minus på lämpligt FV om det är färska spells? Eller lutar det åt för mycket bokföring?
Definitivt! Men egentligen är detta ju inget problem, åtminstone inte om man använder den metod som jag förespråkar, dvs att köpte E i besvärjslen ger högre CL, och man får köpa mera E då man använt besvärjelsen mycket...


Eller så har man både Skolteori och Skolpraktik bredvid Magiteori, där gruppvärdet i Magiteori eller vilket värde som helst man plockar ur sitt FV i Magiteori då står som Baschans för Skolteori inom andra magiskolor, emedan praktiken startar från 0.
Detta är definitivt något att fundera på. Man kan också tänka sig att samma Allmän färdighet som är gemensam för alla skolor, och som används då man kastar besvärjslerna. Sedan måste man ha FV i någon magiskola också, eftersom det är det värdet som begränsar Skolvärdet.

Bygg ett bra erf-system för Effektgrader på denna bas så ska jag tänka på saken. :gremtongue:
Jag har lite svårt att fixa ihop ett erf-system, eftersom jag aldrig spelat med erf, dock kan jag sätta ihop ett EP-system till DoD4 om jag orkar... Det bore inte vara såå svårt att sätta ihop ett system, men just nu hinner jag inte!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Alternativt Magisystem [längre, rörigare]

Orsaken till att det inte fungerar att använda samma system som i DoD6 är att man får mera SPI vartefter rollpersonen förbättras, detta leder ju till att att det råder balans, eftersom man också börjar använda svårare besvärjelser då man förbättras.

Man får väl mer PSY i DoD också vad jag har fattat det som? Hursomhaver kvarstår din poäng.

Definitivt! Men egentligen är detta ju inget problem, åtminstone inte om man använder den metod som jag förespråkar, dvs att köpte E i besvärjslen ger högre CL, och man får köpa mera E då man använt besvärjelsen mycket...

Men jag vill inte blanda in köpta E >_<. Man anskaffar spellen på lämpligt vis och startar då med -5 CL i den. Då kan man ju blanda in det praktiska i det - man kastar helt enkelt spellen att par gånger utan att vara i en skarp situation så att säga - practise makes perfect. Ganska snart har man arbetat upp sig till +-0 och kan kasta den med sitt värde i Magiskolan. Spells man skaffar i början förväntas ligga på +-0, kanske +1 på de lättare (här kanske man kan köpa pluspoäng på olika spells så man slipper träna upp dem) eftersom magikern haft ett liv innan äventyrandet.

Man kan också tänka sig att samma Allmän färdighet som är gemensam för alla skolor, och som används då man kastar besvärjslerna. Sedan måste man ha FV i någon magiskola också, eftersom det är det värdet som begränsar Skolvärdet.

Du tänker som jag, fast tvärtom. :gremlaugh:

Personligen stannar jag nog vid att använda en magiskolefärdighet för att kasta och en Magiteorifärdighet för att lära sig spells.

Jag har lite svårt att fixa ihop ett erf-system, eftersom jag aldrig spelat med erf, dock kan jag sätta ihop ett EP-system till DoD4 om jag orkar... Det bore inte vara såå svårt att sätta ihop ett system, men just nu hinner jag inte!

Det löser sig ju automatiskt med min dubbla omvända B-färdighetsmackapärmojängpryltjofräs. Alltså -5 - +5 i enskilda spells. Det gör att man kan kasta högre E utan att få märkbart svårare CL i de spells man är haj på.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Alternativt Magisystem [längre, rörigare]

Man får väl mer PSY i DoD också vad jag har fattat det som? Hursomhaver kvarstår din poäng.
Jag var lite otydlig, man får inte mer SPI i DoD6, man få mycket mer! Åtminstone i DoD4 så är det mycket svårt att få PSY över 25, men i DoD6 så kan man åtminstone komma upp i 50, kanske t.om. mer. Jag äger själv inte DoD6, så jag kan inte kolla upp exakt hur hög SPI man kan få, men det är iaf mycket större ökning än i andra DoD versioner.


Då kan man ju blanda in det praktiska i det - man kastar helt enkelt spellen att par gånger utan att vara i en skarp situation så att säga - practise makes perfect.
Problemet återstår, fixa ihop en regel för hur många gånger man skall kasta en spell för att få höja värdet i den! Ungefär lika stor utmaning som att fixa ett erf system skulle jag säga...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Alternativt Magisystem [längre, rörigare]

Jag var lite otydlig, man får inte mer SPI i DoD6, man få mycket mer!

men i DoD6 så kan man åtminstone komma upp i 50, kanske t.om. mer.

Vi gjorde nya magiker för inte så länge sen, i Vanilla DoD6 - de fick 35 respektive 32 SPI-poäng efter att ha fått "levla" två gånger, men visst kan man komma upp i 50 om man spelar länge. Det är såklart för att vissa spells kostar ganska mycket - de kraftfullaste (Rimvitner) börjar på 18 i kostnad och jag tycker faktiskt att magiker i DoD6 är precis så mäktiga jag vill ha magiker.

Problemet återstår, fixa ihop en regel för hur många gånger man skall kasta en spell för att få höja värdet i den! Ungefär lika stor utmaning som att fixa ett erf system skulle jag säga...

Tja, vad sägs om en gång för att få -4, två till för att komma till -3, tre till för att komma till -2, fyra till för att komma till -1 och sen ytterligare fem för att komma upp i +-0? Det blir sammanlagt femton gånger - det tycker jag verkar vara rätt OK med tanke på att det inte är som att lära sig skjuta med båge eller att bli duktig på strid - det är inövade mönster och fraser som bara ska nötas tills de sitter. Sen kanske vi fortsätter - ytterligare sex lyckade kast av spellen ger +1 på CL, sju utöver det ger +2, åtta ytterligare +3, nio efter det +4 och sen tio till så har man +5 på CL. Sammanlagt 40 gånger för att få den högsta möjliga bonusen. Att göra exakt samma sak 40 gånger (+15 för att nöta bort det som är dåligt) torde resultera i att man blir rätt säker på det iallafall.
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Re: Alternativt Magisystem [längre, rörigare]

Jag tänkte göra en liten avvikare och berätta hur jag har löst sakerna. Det är inte en perfa-lösning, men den hjälper lite grann i alla fall.

1. Magiskolor köps som vanligt.
2. Besvärjelser köps som vanligt. Man måste köpa upp till FV 3, annars är man inte "färdiglärd" på besvärjelsen.
3. Det går att öka FV på besvärjelserna helt separat, och man får erf via äventyr och liknande tossigheter.

Detta är helt identiskt med EDD. Det jag har lagt till är detta:

4. När man ökar FV i en magiskola ökar automatiskt FV i alla besvärjelser i denna skola med ett steg. Allmänmagi räknas som att det tillhör skolan med högst FV, och ökar därför bara när denna köps upp.

Ex: Om man har Elementarmagi 10, ELD 7 och BLIXT 5, och sen köper upp Elementarmagi till 11 får man också ett gratis-FV i ELD och BLIXT. Lär man sig senare nåt annat påverkas detta bara av ökningar som händer därefter.

Konsekvensen är att ett optimerat munchkin-beteende är att lära sig alla formler man får vantarna på så snart som möjligt, och öka magiskolan först därefter. Det är precis så jag vill ha det; en sån spelare får då massvis med besvärjelser att välja på - låt vara att han inte blir så värstens bra på dem. Det blir också hyfsat enkelt att skapa en ny rollperson eller SLP - lägg poäng på magiskolan och köp "grundkostnad" i besvärjelserna (kostnad * 3). FV i alla besvärjelser blir FV i skolan - skolvärde + 3.

För övrigt tycker jag att allt snack om Magiteori osv börjar låta mer och mer som Ars Magica :gremwink:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Alternativt Magisystem [längre, rörigare]

Så om man spelar en erfaren magiker torde man alltså få gratispoäng på besvärjelser från början då han torde ha läst magiteori (magiskolan) även efter han lärt sig vissa besvärjelser?

Sedan känns det lite konstigt att endast kunskap man tillgodogör sig efter inlärandet av en besvärjelse hjälper till. Informationen som hjälper besvärjelsen borde man ju ha lika mycket nytta av även om man kan det sedan tidigare. Har du någon förklaring på detta eller kör du bara så du får den effekt du önskar dig? :gremsmile:
 
Top