Wilmer
Hero
Vill du ha realism ska du inte klaga på balans. I hemlighet vill du nog ha ett system som ger bättre historier än verkligheten.
Klart jag ska. Karaktärsskapandet bör vara balanserat så att man faktiskt kan välja att skapa en kompetent karaktär om man vill det. Det finns också starka poänger med att kunna ha en inbördes balans mellan rollpersoner.Wilmer said:Vill du ha realism ska du inte klaga på balans.
Vi kör så. Det fungerar okay, men det blir fortfarande lite fokusförflyttning från RP/Äventyr till episka och personliga händelser. Utan värdering - bara annorlunda.Wilper said:Kan du utveckla lite hur du tänkte kring Burning Empires <-> Dark Heresy?
Köra rakt av och låta Vaylen ersättas av Kaos/Genestealers?
Skoj!Eksem said:Jag har funderat på TSOY, vilket vad jag förstår Solar System är hårt baserat på. Min huvudsakliga invändning var huruvida Bringing Down the Pain håller för eldstrid, men jag har inte reglerna färskt i minnet heller. Jag gillar verkligen ditt crunch, det ser ut att passa alldeles utmärkt. Särskilt gillar jag pölarna. Bästa alternativet hittils!
Skriv gärna något om hur eldstrider fungerar med BDtP, om du har något roligt att skriva. Gärna konkreta exempel!
Jag som spelar i en Dark Heresy kampanj och läst en del om 3:16 (men tyvärr aldrig spelat) måste nog inflika att jag inte håller med. Dark Heresy handlar om inkvisitorer som undersöker mysterier och jagar kättare. 3:16 handlar väl om space marines som utrotar ickemänniskor (och så småningom lär sig hata det mänskliga riket om jag fattat rätt).rjonas said:Ingen har sagt 3:16 så jag gör det. I princip är ju 3:16 en ripoff (nja) så det passar som hand i handske.
Äsch, det är ju bara en fråga om fokus i Dark Heresy. 40k är större.Terje said:Jag som spelar i en Dark Heresy kampanj och läst en del om 3:16 (men tyvärr aldrig spelat) måste nog inflika att jag inte håller med. Dark Heresy handlar om inkvisitorer som undersöker mysterier och jagar kättare. 3:16 handlar väl om space marines som utrotar ickemänniskor (och så småningom lär sig hata det mänskliga riket om jag fattat rätt).rjonas said:Ingen har sagt 3:16 så jag gör det. I princip är ju 3:16 en ripoff (nja) så det passar som hand i handske.
Nej, det tror inte jag heller. Jag har spelat en del 3:16 och det gör i princip inget alls av det som gör DH skönt (alltså en lite skruvad rymdvärld där man spelar inkvisitor).Eksem said:Fast nu är det Dark Heresy och inte 40K som jag frågar efter. Däremot tvivlar jag inte på att 3:16 har sina poänger, men det är i vilket fall inte vad jag letar efter.
Nu vet jag att jag är fånig och otålig, men det bjuder jag på. Någon respons på detta, Eksem?Simon said:Skoj!Eksem said:Jag har funderat på TSOY, vilket vad jag förstår Solar System är hårt baserat på. Min huvudsakliga invändning var huruvida Bringing Down the Pain håller för eldstrid, men jag har inte reglerna färskt i minnet heller. Jag gillar verkligen ditt crunch, det ser ut att passa alldeles utmärkt. Särskilt gillar jag pölarna. Bästa alternativet hittils!
Skriv gärna något om hur eldstrider fungerar med BDtP, om du har något roligt att skriva. Gärna konkreta exempel!
BDTP håller för eldstrid ungefär lika bra som det håller för annan slags konflikt med fysiskt våld. Det jag tycker man behöver tänka på är att formulera intentioner som går att både eskalera och acceptera. Det hänger ihop med att bara spelare kan bring down the pain, vilket gör det till ett starkt verktyg för spelarna att bestämma vilka konflikter som är intressanta och värda att lägga en massa speltid på till skillnad från dem som kan klaras av med ett slag. Om man formulerar stakes som innebär att rollpersonerna dör eller lemlästas alltför svårt så har man redan tvingat dem att bring down the pain ifall de förlorar den enkla konflikten. Och det är synd.
Vi hamnade i det en massa i början av Stormarnas Tid, när den första hårda konflikten vi hamnade i tog upp resten av spelmötet eftersom vi inte kunde acceptera en förlust. I och för sig var det sjukt spännande, så det var inte det, men vi fick ännu roligare när vi lärde oss det där om utrymme för eskalering.
Som jag tror jag nämnde i lådan tidigare, vi använde alltså ordet "oskadliggöra" mycket i konflikter med skjutvapen och annat dödligt våld. Det funkade alltid bra.
Annars är det väl inga konstigheter alls med eldstrid i BDTP. Rundorna brukar vara lätta att narrera, med kulkärvar som demolerar interiörer och personer som kastar sig ner bakom barer och vad det kan vara.
Jag tror jag återkommer med ett par exempel, så jag får iväg det här. Några frågor på detta så länge?
Edit: Förresten, såg du finesserna med korruptionscrunchet?