Nekromanti Alver och blödning kopplad till EON III

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Enligt Alv boken så stoppar alver blödningen mycket snabbare än människor som en koppling till förbannelsen.

Alver slutar att blöda betydligt snabbare. Förmodligen beror detta på det bitropiska fältet som förbannelsen skapar....

I EON III står följande

Normalt minskar Blödningstakten med en poäng per minut...

Vad innebär det här? Att alver och andra raser har samman återhämtingstakt? Eller skall alver ha ännu bättre?
Kommentarer? åsikter?
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
alver hadde tio gånger så bra förut så jag skulle ge dem mycket bettre nu också 1 poeng var eller varannan runda varje runda tror jag då det då börjar betyda något.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Jag hade funderingar på detta och så löste vi det under senaste sessionen. Skulle dock vilja veta hur fler har löst saken eller jag kanske är ensam om saken
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har för mig att jag talat med Neogames om saken. Reglerna för alvisk blödning kommer att tas upp i den nya alverboken, men kontentan är densamma som tidigare - de läker blödningstakt 10 ggr så fort, precis som tidigare. Så, om människor läker ett poäng blödningstakt per minut, låt alverna stryka tre kryss på två stridsrundor.

- Ymir, förklarar
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Reglerna för alvisk blödning kommer att tas upp i den nya alverboken, men kontentan är densamma som tidigare - de läker blödningstakt 10 ggr så fort, precis som tidigare. Så, om människor läker ett poäng blödningstakt per minut, låt alverna stryka tre kryss på två stridsrundor.
Vilket plötsligt har förvandlat alverna till "superregenererande varelser" på så vis att deras sår slutar blöda nästan ögonblickligen... :gremcrazy:

Sebastian - inte helt nöjd med den lösningen
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
...men det är ju så det måste bli om materialet ska vara bakåtkompatibelt med 'Alver', och eftersom Neogames tidigare visat en sådan ovilja att ändra redan skrivet material *hostdemografinhost* så...

Jag utgick bara från vad som tidigare skrivits. Att Neogames snabbat upp människors blödningstaktsminskning med det tiodubbla är sedan inte mitt problem :gremsmirk:

Men till saken hör ju också att en minut kanske är en väl dramatisk minskning av blödningstakten för människornas del? Eller? Jag kan inte säga mig ha någon koll, men papercutten jag fick häromdagen blödde definitivt i mer än en minut, och det kan ändå inte ha varit en blödningstakt på mer än en poäng.

- Ymir, anal
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
Jag kan inte säga mig ha någon koll, men papercutten jag fick häromdagen blödde definitivt i mer än en minut, och det kan ändå inte ha varit en blödningstakt på mer än en poäng.

Frågan är väl snarare om det ens var en poäng... När du väl räknar blödningstakt så implicerar det att blödningen kan vara farlig.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Men 1 i blödningstakt är ju helt ofarlig om man läker 1 i blödningstakt per minut?

/RD
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Men 1 i blödningstakt är ju helt ofarlig om man läker 1 i blödningstakt per minut?
Man får ju även +1 blodförlust/minuten om man har 1 i Blödningstakt, och ponera att man även redan har 6 i blodförlust (och således får börja på en ny rad med +1) samt att man har 5 rader Trauma. Dödsslag på Ob5T6. Aj aj :gremgrin:

Jag skulle säga att 1 i blödningstakt är ungefär normalt näsblod.

/MovinGalt - det kaaaan ju hända
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
...men det är ju så det måste bli om materialet ska vara bakåtkompatibelt med 'Alver', och eftersom Neogames tidigare visat en sådan ovilja att ändra redan skrivet material *hostdemografinhost* så...
Jo, visst kan Neogames *hostCJShost* vara svårövertalade till förändringar, men vad gäller just blödningstakten så är uppenbarligen den ett undantag liksom andra delar av skade/stridssystemet (vilket förmodligen beror på att det legat i den ständigt evolveringsfriska Marcos händer).

Jag utgick bara från vad som tidigare skrivits.
Fast då det skett en förändring vad gäller blödningstaktsminskning så finns nu alltså en möjlighet att simulera alvernas biotropiskt speedade blödningsminskning på ett mer adekvat sätt.

Att Neogames snabbat upp människors blödningstaktsminskning med det tiodubbla är sedan inte mitt problem
Det är VÅRT problem om vi inte vill att alverna skall läka blödningar som supermutanter (dvs. tio gånger snabbare än en vanlig människa)!

Att deras blödningstakt skulle minska exempelvis tre gånger så snabbt som vanliga människor är grymt nog enligt mig och fullt tillräckligt för att skildra det biotropiska fältets verkan.

Men till saken hör ju också att en minut kanske är en väl dramatisk minskning av blödningstakten för människornas del? Eller?
Enligt mig så minskar det realismen något men gör också dödligheten något mindre. Sannolikheten är nu större att rollpersonerna/hjältarna i sann cinematisk anda inte behöver blöda ihjäl av sina sår.

- Ymir, anal
Ok, men det där får stå för dig... :gremwink:

Sebastian - som njuter av att helgen äntligen infunnit sig
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
Precis som du säger. Dock tror jag inte att normalt näsblod skulle ge blödningstakt 1 heller - det är ett gränsfall IMO.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Alver och näsblod

Äh. Lycans gamla sanarimagiker, ett under av tafatthet och en sexuell frustration som var det tragiska resultatet av hundra år utan sex, fick näsblod snart sagt varje gång han blev sexuellt upphetsad. Vad vore sådana blödningar om man inte kunde bli lite yr av dem? :gremsmirk:

- Ymir, resonerar
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Alver och näsblod

Vad vore sådana blödningar om man inte kunde bli lite yr av dem?
Om alver i Eon III fortfarande slutar blöda tio gånger så snabbt som människor kan ett näsblod bli ganska räligt. Tänk själv när blodet nästan omedelbart koagulerar och täpper igen snoken så man inte får luft (iaf inte den vägen)... :gremgrin:


/Rax
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Jag antar att det smidigaste vore om någon författare till Alver 2.0 eller annan insatt person kunde ge en förhandstitt på hur de har funderat på att lösa problemet.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Blödningstakt och kryss i blödningstaktsrutan

Nja, blödningsreglerna är lite begreppsligt förvirrande. Jag har alltid förstått det som att det är antalet KRYSS i Blödningstaktsrutan som minskas med tiden och med hjälp av olika förband. (Och att själva blödningstakten sålunda påverkas av att man blir av med så många kryss att man hamnar på en bättre rad.) Stridsexemplet i Eon II visar att så är fallet. Samtidigt säger tabellerna för minskning av blödning i både Eon II och Eon III att det är si och så många POÄNG Blödningstakt som försvinner efter en viss tidsrymd.

Så, som jag förstått det så är 1 i blödningstakt potentiellt farligt om man har mer än 1 kryss förlorat på den raden. Men, jag har ju upptäckt annat som jag missförstått hela tiden :gremlaugh:

Nån som kan reda ut det? Marco?

Mvh / Phelan
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
Re: Blödningstakt och kryss i blödningstaktsrutan

Är inte blödningstackt antalet kryss och beroende på hur många fulla rader får man av det blodförlust/runda

Lijat - undrar
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
Re: Blödningstakt och kryss i blödningstaktsrutan

Gärna, om jag förstod förvirringen. ,-)

Ge mig två exempel så förklarar jag likt en vårkåt älva i grynningsdaggen.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Blödningstakt och kryss i blödningstaktsrutan

Jag tror Lijat sammanfattar hur jag har tolkat det ganska bra:

Är inte blödningstackt antalet kryss och beroende på hur många fulla rader får man av det blodförlust/runda

Lijat - undrar
I mycket är det kanske fråga om en begreppsförvirring. Ordet Blödningstakt borde ju rimligt avse den mängden blodförlust man får per minut eller stridsrunda? Men det tycks mer som om ordet används för att innefatta den mängd kryss man har bokfört i rutan för blödningstakt på formuläret?

Som jag förstått det så är det hela tiden antalet KRYSS i blödningstaktsrutan som minskar dels med tiden, dels för att man lägger olika sorters förband. (Och, spelexemplet i Eon II stödjer detta, där Jac har fått 2 kryss i Blödningstakt, och alltså blöder 1 poäng blodförlust/minut och trots att han håller handen för såret så blöder han fortfarande 1 p blodförlust/minut då han även med handen för har 1 "effektivt" kryss i Blödningstaktsrutan.)

Det som är lite förvirrande är att just när det gäller blödningstakten så står det att minskningen över tid eller pga förband är i form av POÄNG och inte i KRYSS som gäller för alla andra sorters skada - Trauma, Smärta...

Så, blir det någon vårkåt älva av detta?

Mvh / Phelan
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Problemet är väl att det finns ingen som har tagit tag i Alver 2.0 eller har jag fel?
Det känns som det är en mängd moduler som är aktuella innan den mycket välbehövliga uppdateringen.
 
Top