Nekromanti Alver och sprit..

-BoNe-

Warrior
Hur är alvernas alcohol vanor??
Dricker dom mycket? Vad dricker dom?? o sådant..

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Jag skulle gissa på att det är Kiriya som dricker mest alkohol bland alverna. Thism dricker nog inte med än människor, sanari likaså. Henéa kanske använder svampar och sånt för att bli höga, och kanske alkohol också, men knappast särskilt ofta. Léaram dricker nog lika mycket som människorna, vilket alltså kan variera. Sen finns det ju Alkoholister och nykterister även hos alverna, så det är nog ganska personligt med alkoholvanor. Pyar är ju så gott som människor, så dom dricker nog mestadels samma som människor.

Jag antar att Sanari, Thism och Kiriya dricker mestadels alvviner (t.ex. cimanivin), eftersom det är vad dom producerar, och jag antar att människornas alkoholhaltiga drycker inte tilltalar dom så mycket. Henéa använder nog som sagt mest svampar, men kanske också någon typ av alkohol som dom bytt till sig av människorna. Léaram dricker nog samma drycker som människorna, eftersom dom trots allt är ganska lika människorna.

Pendragon

Swashbuckler
Jag skulle nog säga att Learam dricker lika mycket som stereotypa irländare. Dvs massor... :gremwink:

Henea kan mycket väl "röka fredspipa"...

/Joel

Ymir

Liten kantbaron
Re: En liten egendomlighet, helt appropå

Jag har alltid reagerat över att människokvinnor får +Ob1T6 i svårighet på 'Supa' när alvkvinnor inte får det. Helt appropå, då. Skulle gärna se Neogames förklara hur det kan komma sig.

- Ymir, betraktar det som en bugg och ger älvorna samma svårighet

Helmgast
Lidande

De lidande är nog de värsta suputerna, deras mentala hälsa försvårar det en del för dem.

// avatarex, som tycker alvernas mentalitet är minst lika betydelsefull som frågan om de dricker vin eller öl

CGH

Warrior
Re: OT En liten egendomlighet, helt appropå

Jag har alltid reagerat över att människokvinnor får +Ob1T6 i svårighet på 'Supa' när alvkvinnor inte får det. Helt appropå, då. Skulle gärna se Neogames förklara hur det kan komma sig.
Dessutom har jag för mig skillnaden i hur mycket man kan dricka beror på den mindre kroppshyddan hos kvinnor, inte "bara för att de är kvinnor". En bättre regel vore vara att sätta mindre kropp på kvinnor, vilket i sig ger mindre tålighet mot sprit. Sen har man löst allt ihop.

Nu finns det säker nån medicinsk expert som kommer och rättar mig, men gör gärna det! Jag vill veta hur det ligger till.

-- Jag la in OT i rubriken efter att postat inlägget, om nån undrar om ändringen.

Erufailon

Swordsman
Re: OT En liten egendomlighet, helt appropå

Dessutom har jag för mig skillnaden i hur mycket man kan dricka beror på den mindre kroppshyddan hos kvinnor
det finns även andra saker som gör att kvinnor inte tål alkohol lika bra som män, t.ex. att de har mindre vatten i kroppen och skillnader i enzymer och hormoner som gör att det går långsammare att bryta ner alkoholen.

jag är ej någon expert på medecin, bara lite påläst.

Johan, som propagerar för absolutism...

Erufailon

Swordsman
mindre [ANT]

25% mindre enligt vissa källor, men ta inte den nuffran på för stort alvar.

PS. ett litet tips, sätt [NT] i "ämne" raden istället, det gör det hela enklare för alla.

eoz

Veteran
Heldre alvoskt vin än vatten heter det juh! Det måste innebära att alverna dricker Vin, men inte så mycket starksprit. Det finns dock alvstammar som knarkar en massa... Kolla t.ex längst bak i regelboken så står det om typ 4 st dråger eller något sådant.
De alver som finns i min rollspelsförening varken dricker eller knarkar ofta... Ibland tar de sig dock en liten vinare... De får inga minus på toleransslagen bara för att man är alv, men man får dock minus för kroppsbyggnad och sådant. :gremcrazy:

Mouja

Hero
Hehe.. låter tråkigt. Min Sanari-alv är halv-alkolist och drogmissbrukare (alvgräs), men sedan är han en av de lidande också (fast man märker inte så mycket av hans lidande då han är hög/full).

Vad jag vill ha fram med denna tråd är att jag anser att alverna dricker vin, eftersom de har många olika vinsorter, likörer osv., osv.

Jag minns inte riktigt varifrån jag har fått tag dessa sorter:
Alvisk alkohol:
Cimani, Vin
Veliam, Vin
Leselli, Vin
Fiessa, Likör
Sharilye, Portvin
Tulien, Portvin

Jag hade dem uppskrivna i mitt block, har antagligen skrivit ned dem från nätet. Men jag minns inte varifrån..

eoz

Veteran
Min alver lever aldrig så länge! De hinner typ dö medan de är tonåringar för det mesta... Jag brukar offra mig för gruppen förstår du... Nej men höga det ska alver vara, och smutta på sin lilla alvgräs pipa!

Magnus L

Hero
Alver och gräs..

höga det ska alver vara, och smutta på sin lilla alvgräs pipa!

Hehe, ser framför mig en grupp kirya klädda i flower-power kläder med john lennon frisyrer och pannband sittandes i ring och röka på samtidigt som dom sjungandes kritiserar globaliseringen som cirefalier och sabrier står för :gremsmile:

Jag tycker mig känna igen allihop, och jag surgar inte ofta runt på nätet efter Eon-info.
Jag tror faktiskt att allihop finns spridda över Alver och Asharien & Soldarn modulerna.

Slarn

Excentriker
Re: Alviskt öl och whisky

Alvisk är även ölsorten Elisi, vilken kommer från pyaralverna. Fler detaljer finns i Dvärgar (av alla ställen). För övrigt dricker väl Léaram en hel del av den tokonska Uisge Beatha.

Fahnen

Swordsman
Re: mindre [ANT]

Jag har hört att Alkoholtålighet har med kroppstorleken att gör kvinnor har oftast mindre kropp en män och tål därför mindre. Alltså så borde en trukh tåla mer alkohol än en missla.

Midar säger: Mer sprit till Trukherna

Mouja

Hero

"Jag har hört att Alkoholtålighet har med kroppstorleken att gör kvinnor har oftast mindre kropp en män och tål därför mindre. Alltså så borde en trukh tåla mer alkohol än en missla."

Nja, det där kan jag inte hålla med om... jag är visserligen man, men jag väger typ 55kg och är runt +175cm lång.
Min kroppsbyggnad borde vara Svag eller kanske ännu värre...
Och jag tål alkohol betydligt mycket bättre än de flesta andra som har bättre kroppsbyggnad än mig...

Så om du frågar mig så har det med ditt psyke också att göra, och inte bara med kroppsbyggnaden...

Fahnen

Swordsman

Nja, det där kan jag inte hålla med om... jag är visserligen man, men jag väger typ 55kg och är runt +175cm lång.
Min kroppsbyggnad borde vara Svag eller kanske ännu värre...
Och jag tål alkohol betydligt mycket bättre än de flesta andra som har bättre kroppsbyggnad än mig...

Så om du frågar mig så har det med ditt psyke också att göra, och inte bara med kroppsbyggnaden...

Hmm, att misslor tål mer sprit en trukher, nu har du lite väl lite fel :gremwink:? Men du har nog rätt att psyket har sin roll oxå. Men kroppsstorleken har oxå en roll som är viktig.

Midar tror trukherna kan supa bättre.