Nekromanti Alver.. Vad tycker ni?

-BoNe-

Warrior
Vilken stamm är hetast tycker ni??

Personligen så gillar jag leram och henea mest. Men kiriya går också..

Ni??

Samma fråga med dvärgarna. Mina favoriter bland dom är ghor

Storuggla

Champion
Motivera

Motivera gärna era val också, annars blir det abra en "jag tycker A"-tråd och då... lever den farligt. :gremwink:

Storuggla, sveper in och drar en polka

Minimoni

Homelander
Hallå!

Jag gillar alla alver! (Så länge de inte äter andra självmedvetna arter) :gremcool:

Mest av alla gillar jag nog Sanari eller Learam. Sanari för deras konspiratoriska sida och deras fräna utsende. Learam för att de utsendemässigt på flera punkter är motsatts till Sanari. Där Sanari är "cleana" är Learam mer burdusa och lite "bonniga". Det finns fler punkter men det är sent och jag orkar inte skriva mer om det nu.

Gällande dvärgar så tycker jag nog Drezin är "ballast". Motiveringen är delvis den samma som för Sanari. Jag har alltid varit svag för maktfullkomliga raser!

Tzimisce

Baron

Veteran
Är det förmätet att fråga om ni vill förklara de olika stammarna så kan även en icke-eon spelare tänka till om saken...

-BoNe-

Warrior
Re: Motivera

Ska ta o motivera minna val.

Léaram: klanbaserat styre med egna färger som påminner lite om den skotska stilen.

Henéa: Vilda korta och kroppsmålade smyger dom och går i bakhåll. Små skogsninjor ungefär. Synd bara att dom e så agressiva och inte gillar utomstående..

klan Ghor: Den klasiska dvärg stilen med maffiga bergs städer. Stort skägg och dom är lagom mycke agressiva.. Starka som berg förgör dom allt i sin väg med deras fruktade yxhugg. Ahhh.. Blir helt lyrisk..

-BoNe-

Warrior
Är det förmätet att fråga om ni vill förklara de olika stammarna så kan även en icke-eon spelare tänka till om saken...
Det är svårt.. Läs alv modulen och börja spela eon 2 vettja.
Riktigt klockrent rollspel..

Minimoni

Homelander
Ganska svårt att beskriva så mycket...

Hallå!

Att beskriva alverna på ett rättvist sätt blir nog för svårt. Jag kan berätta för dig att Thism är krigar alver ,Sanari är magiker ,Learam är braveheart alver ,Henea är skogslevande indian alver, Kirya är vackra konsnärs alver och att Pyar är nästan människo alver. Detta skulle dock inte hjälpa dig så där jätte mycket. Jag rekomenderar dig att läsa alvmodulen till Eon om du är nyfiken.

Tzimisce

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Alvernas stammar

Alvernas stammar har det lilla problemet att dom faller in i kategorier. Dom olika stammarna blir som någon slags stereotyper och klyschor, vilket jag inte är så förtjust i.

Således så är jag mer förtjust i alviska individerna än dom alviska stammarna.
Men är jag tvungen att välja en stam så blir det Sanari. En samling dammiga konspirerande magiker och byråkrater som bor i urgamla boningar djupt inne i Sunariskogen kan liksom inte slå snett :gremwink:

/Naug

Minimoni

Homelander
Re: Alvernas stammar

Alvernas stammar har det lilla problemet att dom faller in i kategorier. Dom olika stammarna blir som någon slags stereotyper och klyschor, vilket jag inte är så förtjust i.
Håller med dig om det där. Men gällande just beskrivingarna av alver och dvärgar i de utgivna modulerna så tror jag att det är fråga om en grov generalisering. Krille hade nog inte som avsikt att alla Thism ska vara krigare och att alla Sanari ska vara magiker. Det är en sådan generalisering som att säga att alla judar är diamantslipare och att alla kurder är pizzabagare. Bara för att det finn många inom dessa folkslag som jobbar med en sak betyder ju det absolut inte att alla gör det. I mitt Mundana så finn det tex massor av Thism som aldrig skulle få för sig att bli krigare. Det finns också många (inte majoriteten kanske) Learam som är snobbigare än den snobbigaset conrier.

Tzimisce

-BoNe-

Warrior
Re: Alvernas stammar

Sanari för mig behöver inte vara magiker. Ja ser dom som väldigt adminastrativa och konspirationskapande..
Visst att det finns fler magiker i sanari men det är inte det viktigaste med sanari enligt mig, viktigare är att dom försöker kontrollera allt..

Fahnen

Swordsman
Jag gillar alla alver lika lite :gremwink:. Skämt å sido så gillar jag alver ganska mycket, de är häftiga..... jag har aldrig spelat alv.... ordenkligt, kanske testa.....
Jag tycker att alver är alver, en Vanar gör nog inte skillnad mellan en Sanari och en Henéa de är alver bägge två. Att alverna gör skillnad inbördes skiter den vanliga Vanaren i.

Det är samma sak med dvärgarna. En dvärg är en dvärg oavsett om han är Ghor eller Drezin. Personligen gillar jag Ghor bäst de känns mest dvärgia och Drezin är oxå jäffligt häftiga. Midar klan Ghor.

Midar erkänner att han gillar Alver.

Baron

Veteran
Re: porralver...

Hur gamla blir alver...och är det inte värre med gubbsjuka alver...

Minimoni

Homelander

Alver blir kan bli riktigt gamla. Dock så är nog alver över några hundra år inte jättte vanligt i Mundana. Detta tack vare förbannelsen... Gubbsjuka alver!? Jo mina RPalver hade garanterat varit överkåta gamla gubbalver. Nu är jag dock SL på heltid och får aldrig rollspela :gremfrown:

Baron

Veteran

synd...den kampanj jag spelar (inte eon dock) har min karaktär insett att det enda som gäller om man lever för evigt är att leva för dagen med sprit och kvinnor...men om de inte blir så gamla så....

Baron

Veteran

självpåhittat...DragonQuestregler...men jag har haft fri hand att "tolka" alvernas kultur...

Minimoni

Homelander

självpåhittat...DragonQuestregler...men jag har haft fri hand att "tolka" alvernas kultur...
Ok låter som en fin alv kultur du skapat! Har du spelat Eon? Du borde testa det. Ett mycket fint spel med många kvaliteter :gremlaugh:

Tzimisce som måste gå och lägga sig nu.