Re: Alver (igen).
Då borde du kanske (om det nu är du som är speilleidaren) försöka ta och komma ihåg saker som "blicken", rollspel, kultur och annat. Visa spelaren de negativa egenskaperna med förbannelsen, gestalta de människor som ser på honom med skepsis och rädsla när han kommer med goda intentioner i sinnet, låt honom bli besviken och känna sig utstött.
Informera spelarna om hur landet ligger och hur alver är, "dunka in det i skallen på dem" som en av mina vänner brukar säga när han talar om att tukta oförstående spelare. När du väl förklarat för dem får du helt enkelt låta dem rätta sig efter läget eller drabbas av konsekvenserna. Om de inte uppför sig som alver så kommer ju deras omvärld att reagera - andra alver kanske börjar fundera på om de vill synas i deras närhet, de kommer att ses på med skepsis, etc.
Nåväl, om de nu är så snuskigt hypermäktiga, varför får de då springa runt med lyfali och andra vapen som knappast växer på träd? En människogrupp utrustade med gudvetvad för magiska tingeltangel blir ju också jäkligt mäktig, men man måste ju faktiskt sätta vissa restriktioner på gruppen så att det passar sina planer som SL. En halvgalen krympling med storhetsvansinne och femtielva miljoner i skattkammaren är betydligt farligare än en alvstackare med ett svärd i hårt glas - allt handlar om vad som tillåts av den allsmäktige spelledaren.
Visst, vill spelarna spela alver så är det ju självklart inga problem med det. Intressanta varelser, en utmaning att rollspela. Om man sedan struntar i, nedvärderar och glömmer bort saker som står i modulerna så har man imho ingen rätt att klanka på rasen i sig, då spelar man inte alver utan människor med långa öron och tuffa vapen. Informationen som står i den löpande texten är betydligt viktigare än eventuella plus och minus vad gäller grundegenskaper, då Eon faktiskt är tänkt att vara ett rollspel och inte Diablo II.
"Med karaktärsdrag menade jag Styrka, Tälighet o etc. Som har för mycket plus och inte tillräckligt många minus."
Det här tog jag upp i mitt tidigare inlägg. Skriv ett långt brev till Neogames där du klagar på hur orättvist det är. Kräv att allt från drakar, demoner, hyggelmonster, misslor, dvärgar, alver och människor ska ha 11 i alla grundegenskaper, inga skillnader överhuvudtaget. Alla slp och rp ska dessutom ha identiska färdighetstak, och gärna vara helt identiska. Då blir allt säkert rättvist och bra, då allt är på precis lika villkor. Rättvisa, rättvisa, rättvisa. Jantelag, jantelag, jantelag. ;P
//Stefan "Jantelagen" Gunnarsson