Nekromanti Amatörbild av en Gotlänning...

SoC

Veteran
Re: Länken funkar inte[NT]

jag tycker att nääää skit i det.'

¨SoC

kraften kanske vinner i inre styrka men ingen överlever ett två hands svärd i huvudet hehehe.

Feuflux

omjonasson.se
Re: Länken funkar visst!

Länken funkar visst!

Det är kanske du som har någon egendomlig browser eller nåt....

//[color:red]Feuflux
"Frågan är inte vad jag kan göra för dom, det är vad dom kan göra för mig."</font color=red>

Krille

Super Moderator
Re: Snicksnack

"Alltså, vad är det för sida du refererar till?! "The Amputar" som finns på bild längst ned har ju jag på väggen (det hette för övrigt Snakebiter när jag köpte det). Det är ett stentufft svärd som fungerar bra till att skrämma grannarna, till att skapa trevlig fantasystämning och till att få spelarna att inse att det krävs en del styrka för att slåss med ett svärd i en hand."

Å andra sidan har jag två (2) svärd på väggen, efter modell från sent 1100-tal respektive mitten på 1200-talet, och är inte något som det krävs Arnold-biceps för att slåss med, vare sig i en eller två händer. Dessutom tycker i alla fall jag att de är snyggare än Amputar/Snakebiter.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Amphysvena

Veteran
Re: Snicksnack

Vad väger då dessa två svärd?
Har läst nånstans att tvåhandssvärd väger 6kg till 8,5 kg.. vet ej sanningshalten i detta. Okej att dom inte väger så jättemycket men man blir nog trött rätt snabbt om man ska svinga med all kraft fram och tillbaka.

"Elen Sila Lúmenn Omentielmo/Avenderiel

Krille

Super Moderator
Svärdsfakta

"Vad väger då dessa två svärd? "

1,25 kg respektive 1,4 kg.

"Har läst nånstans att tvåhandssvärd väger 6kg till 8,5 kg.. vet ej sanningshalten i detta. Okej att dom inte väger så jättemycket men man blir nog trött rätt snabbt om man ska svinga med all kraft fram och tillbaka."

Jo, det är en myt som DoD (och flera andra rollspel) är pigga på att sprida. Titta på den här sidan så hittar du en jämförelse mellan vapenvikter i olika rollspel och i verkligheten. Snabbt kan väl säga att ett historiskt enhandssvärd bör väga omkring kilot (kanske lite mer), bastardsvärd ca 1,5 kg och tvåhandssvärd 2,5-4 kg. Hittar du så tunga tvåhandare som 8,5 kg är det antingen taffligt hantverk för turister eller en ceremoniell pjäs.

Över huvud taget är hela webbplatsen om svärd som jag hämtat sidorna från (<A HREF="http://www.algonet.se/~enda/swords.htm" target="_new">http://www.algonet.se/~enda/swords.htm</A>) en ganska stor mytkrossare om medeltida vapen. Besök den.

- Krille

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Relistisk och Orealistisk avbildning

Mina dagar går åt till väldigt mycket roliga saker. En sak som är rolig är att jag sitter i samma lokal som Peter Bergting, Patrik Norrman, Jonas Darnell och Jerker Sojdelius (blandat rollspelsfolk och seriefolk). Alla dessa är enligt min ringa uppfattning begåvade tecknare.

De har tutat i mig en del saker om teckning och lite om allmän konstteori, och då har vi pratat lite om det här med realism. Det dök bland annat upp när Patriks dvärgar visades här, och när Jonas Ogre dök upp.

Våra samtal om detta har gett mig följande tankar om detta som jag skulle vilja dela med mig av.

När det gäller huruvida svärdet du har gjort är "realistiskt" eller inte, finns det en fråga man behöver ta ställning till:

Avbildar teckningen svärdet så som det skulle se ut i verkligheten om det fanns och fungerade som det gör i rollspelet, eller avbildar teckningen idén om vad svärdet ska vara?

All gestaltning i bild behöver inte vara fotografisk, eller eftersträva en bildlig realism. Man kan ju välja att avbilda gestalten av ett svärd, och försöka förmedla en känsla med bilden.

Egentligen gäller ju detta inte bara svärd, utan all avbildning. Jag tycker att vi böjer oss för mycket för kraven på att alla bilder ska vara "fotografiskt" realistiska, alltså avbilda ett föremål som skulle kunna se ut exakt så om det fanns i verkligheten, istället för att släppa lite på tyglarna och se alla bilder som en tolkning och en gestaltning av situationer och föremål som vill förmedla en känsla.

Som exempel kan jag peka på Jonas Ogre (som finns på Peter Bergtings sajt). Någon klagade över att hans svärd var orealistiskt. Jonas svar när jag pratade med honom var något i stil med att "det skiter jag i, det är ett ELAKT svärd". Och det kan man väl inte annat än att hålla med om.

Samma resonemang anser jag att man kan applicera på diskussionerna om bilderna i tex Chronopia. De försöker inte vara realistiska, utan försöker förmedla en idé och en stämning, gestalta en situation som endast finns i fantasin.

Vi anklagar ine Picasso eller Van Gogh för att vara "orealistiska" målare, eftersom de så uppenbart inte försöker att avbilda verkligheten "realistiskt" utan försöker getstalta den i olika grader av abstraktion. Samma resonemang tycker jag att man kan applicera på mycket av det som tecknas till rollspel.

Vill man gestalta ett tvåhandssvärd som ser riktigt elakt ut ska man göra det. Oavsett om det då blir "fotografiskt realistiskt" eller inte.

Pretantiöst dravel från min sida? Kanske det.

Oavsett vad så tycker jag att det var ett svincoolt svärd.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

King Kromm

Hero
Re: Länken funkar visst!

Den funkade inte när jag tittade... och jag sitter med explorer 5.0, det har aldrig strulat, men jag har set dokumentet(dock inte hunnit läsa det än..). Men den första länken funkar inte(om det inte är ändrat...)

/King Kromm

Eksem

Champion
Re: Relistisk och Orealistisk avbildning

Det är rätt! Prentatiöst dravel är det alldeles för ont om på det här forumet.

Skämt å sido så har du givetvis rätt. Själv förstår jag inte vad realism har med fantasyrollspel att göra överhuvudtaget.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Oooh, det där kommer du...

att få äta upp.

Själv förstår jag inte vad realism har med fantasyrollspel att göra överhuvudtaget.

Jag hävde också ur mig det, nästan ordagrannt, för en stund sedan och fick sedan prompt tre anledningar till varför realism är livsnödvändig för fantasyrollspel.

You have been warned!

:)

MVH

Magnus

www.houdini.se

Rosen

Myrmidon
Re: Oooh, det där kommer du...

<I>Jag hävde också ur mig det, nästan ordagrannt, för en stund sedan och fick sedan prompt tre anledningar till varför realism är livsnödvändig för fantasyrollspel.</I>

Så vi får inte veta vad de tre anledningarna var..?

Kan nämnas att min svägerska brukar hävda att Sagan om Ringen är mer realistisk än de Allers- och Harlekinböcker som hon slukade när hon var yngre - miljön och sånt är inte viktigt; Tolkiens figurer <I>beter</I> sig som verkliga personer med deras bakgrund skulle göra i deras situationer. Det gör inte de i tantsnuskisarna.

--
Åke, som tycker att kravet på realism i såväl spel som bilder helt beror på vad det gäller.

Renfield

Swordsman

Förbannat bra sagt...

Skall komma ihåg det...

"My power is everything, defeat is absurd!"

Krille

Super Moderator

"Avbildar teckningen svärdet så som det skulle se ut i verkligheten om det fanns och fungerade som det gör i rollspelet, eller avbildar teckningen idén om vad svärdet ska vara?"

Exakt.

Det finns tillfällen då jag skiter totalt i realism (hallå eller - min teckningsstil är kraftigt influerat av japansk manga), men det finns också tillfällen då jag är läbbans petig med detaljer.

Ett typexempel på det förra är Tuva. Hur realistiskt är det med flickor med rävsvans, rävöron, ett hårburr som skulle göra en åttitals pudelrockare avundsjuk, stora ögon, liten mun och näst intill non-existent näsa?

Ett typexempel på det senare är bilden som Renfield gjorde på svärdet. Syftet var där (som jag uppfattade det) att visa hur svärdet såg ut. I sådana fall så bör bilden just visa hur det ser ut, inte hur det känns.

- Krille

Renfield

Swordsman

Där var syftet fotografisk avbildning, ja...
Han ville ha en bild av hur det såg ut, inte vilket intryck det gav...

"My power is everything, defeat is absurd!"

Anders

Hero
Tyst för sjutton

Jo, det är en myt som DoD (och flera andra rollspel) är pigga på att sprida. Titta på den här sidan så hittar du en jämförelse mellan vapenvikter i olika rollspel och i verkligheten. Snabbt kan väl säga att ett historiskt enhandssvärd bör väga omkring kilot (kanske lite mer), bastardsvärd ca 1,5 kg och tvåhandssvärd 2,5-4 kg. Hittar du så tunga tvåhandare som 8,5 kg är det antingen taffligt hantverk för turister eller en ceremoniell pjäs.

För sjutton, det är redan tillräcklig tvåhandssvärdshysteri i spelgänget. Läser de det här är det kört. Hittills har min Snakebiter trollbundit dem, medan ingen noterat att mitt kinesiska kortsvärd i princip är viktlöst.../images/icons/wink.gif

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det tre anledningarna...

...kommer jag inte ihåg, men det hade nått att göra med att om mani inte baserar sitt fantasyrollspel på grundrealism kan man hamna snett.

Jag tycker att vi helt enkelt slutar använda ordet realism i de här diskussionerna, och använder det som det verkar som om alla menar, trovärdighet.

Men det är kanske en helt annan diskussion.

MVH

Magnus

www.houdini.se

Johan K

Gammal & dryg
Tja.

Jodå, visst så var bilden snygg. Men jag tycker att det är nåt som fattas som t. ex att det kunde bar nån slags runskrift på själva bladet, mer utsidat på själva parerstngen.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Sårias

Veteran

Håller med om att svärdet är oerhört snyggt och grymt på alla möjliga sätt. Paperknoppen ser jävligt bra ut när den är så liten men skulle inte fylla sin funktion.(såvida klingan inte är av aluminium och knoppen är bly, Vilket skulle vara en bra förklaring och realistisk förklaring/images/icons/smile.gif) Så jag skulle helt klart godkänna svärdet och den skulle vara högtidsvapen inte stridsvapen så då skiter man ju i funktion och är inne på utseende i stället. Helt klart godkänt från min sida.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!