Relistisk och Orealistisk avbildning
Mina dagar går åt till väldigt mycket roliga saker. En sak som är rolig är att jag sitter i samma lokal som Peter Bergting, Patrik Norrman, Jonas Darnell och Jerker Sojdelius (blandat rollspelsfolk och seriefolk). Alla dessa är enligt min ringa uppfattning begåvade tecknare.
De har tutat i mig en del saker om teckning och lite om allmän konstteori, och då har vi pratat lite om det här med realism. Det dök bland annat upp när Patriks dvärgar visades här, och när Jonas Ogre dök upp.
Våra samtal om detta har gett mig följande tankar om detta som jag skulle vilja dela med mig av.
När det gäller huruvida svärdet du har gjort är "realistiskt" eller inte, finns det en fråga man behöver ta ställning till:
Avbildar teckningen svärdet så som det skulle se ut i verkligheten om det fanns och fungerade som det gör i rollspelet, eller avbildar teckningen
idén om vad svärdet ska vara?
All gestaltning i bild behöver inte vara fotografisk, eller eftersträva en bildlig realism. Man kan ju välja att avbilda gestalten av ett svärd, och försöka förmedla en känsla med bilden.
Egentligen gäller ju detta inte bara svärd, utan all avbildning. Jag tycker att vi böjer oss för mycket för kraven på att alla bilder ska vara "fotografiskt" realistiska, alltså avbilda ett föremål som skulle kunna se ut exakt så om det fanns i verkligheten, istället för att släppa lite på tyglarna och se alla bilder som en tolkning och en gestaltning av situationer och föremål som vill förmedla en känsla.
Som exempel kan jag peka på Jonas Ogre (som finns på Peter Bergtings sajt). Någon klagade över att hans svärd var orealistiskt. Jonas svar när jag pratade med honom var något i stil med att "det skiter jag i, det är ett ELAKT svärd". Och det kan man väl inte annat än att hålla med om.
Samma resonemang anser jag att man kan applicera på diskussionerna om bilderna i tex Chronopia. De försöker inte vara realistiska, utan försöker förmedla en idé och en stämning, gestalta en situation som endast finns i fantasin.
Vi anklagar ine Picasso eller Van Gogh för att vara "orealistiska" målare, eftersom de så uppenbart inte försöker att avbilda verkligheten "realistiskt" utan försöker getstalta den i olika grader av abstraktion. Samma resonemang tycker jag att man kan applicera på mycket av det som tecknas till rollspel.
Vill man gestalta ett tvåhandssvärd som ser riktigt elakt ut ska man göra det. Oavsett om det då blir "fotografiskt realistiskt" eller inte.
Pretantiöst dravel från min sida? Kanske det.
Oavsett vad så tycker jag att det var ett svincoolt svärd.
MVH
Magnus
Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se