Det gör jag inte heller - det förstärker en stereotyp och fördom. Jag tror Gardell var lite latt och inte ägnade så mycket energi åt skämtet utan gick på en snabb fördom.Ond bråd död said:Men vi kan ju inte veta något om Gardells tankeprocess egentligen, så det känns fel att dra några slutsatser om han har eller inte har en skev bild av islam utifrån ett skämt på twitter.
Edit: Själv tror jag det första jag tänker på, när nån nämner islam, är araber.
Haha. Det var faktiskt rätt kul =) Det tappar förstås lite på grund av förvirringen amish/hamish och att jag inte visste vad movember var för något så att detta behövde förklaras. Kopplingen ser jag dock inga som helst problem med nu när jag vet vad de inblandade ordet betyder.Etepete said:Mitt "skämt" går alltså ut på följande:
Amish är en kristen sekt. Deras (manliga) medlemmar har, bland annat, skägg.
Movember är kampanjen för män att inte raka sin mustash under November till stöd för prostatacancer.
Så skämtet är skägg - skägg.
Jorosåatte. Hadde du bara sagt amish från början så hade den kopplingen inte varit något problem alls. För min del, då.Etepete said:Och min poäng är att kopplingen från Påsk till de obskyra Amish hade vi aldrig förstått,
Alltså, vi verkar skilja oss åt på ett mycket mer grundläggande stadie här, för som sagt så tycker jag även att dit amishskämt var rätt kul, och inte det minsta långsökt, nu när jag vet vad alla ord du använde betydde.Etepete said:men kopplingen mellan Ramadan och Burka...
Det betvivlar jag å det starkaste. Den får en stor betydelse eftersom den, tillsammans med självmordsbombare och hedersvåld, har fått bli betecknande för Islam. Och häxjakten på dessa fenomen började innan ev. motreaktion. N.b. att jag verkligen inte alltid ställer mig bakom motreaktionen. Man får gärna skämta om burkor.Arfert said:Burkan får en för stor betydelse eftersom så många vill skydda den i media.
Skojar du eller har du inte tillbringat en sekund i sociala medier de senaste fem åren? Vartannat hån mot kristendomen (och ja, de svämmar över i flödena) baseras på att kristna är typ kreationister eller Phelpsanhängare.Etepete said:Just detta är den fördom som Herr Gardell tyvärr väljer att förstärka. Vi förknippar islam med dess mest extrema uttryck, kristendomen med dess mainstream.Recca said:eftersom Burkan är någonting som starkt är identifierbart med Islam (tyvärr?).
För mig är koppling påsk/amish uppenbar. Även om den är lite sämmre än burka/Ramadan eftersom jag ser påsken även som en judisk högtid. Är dock inte helt säker på att jag har rätt i det.Etepete said:Amsihbiten funkar kanske, men folk hade inte förståt insteget "Vadå Amish, vad har Amish med påsk att göra." Möjligen fungerar dina associationsprocesser annorlunda än dina. Då tror jag inte vi kommer mycket längre.
Det är lungt. Movember handlade ju bara om att jag inte var bekant med fenomenet, exempelvis.Etepete said:Förstår att du hade haft enklare att första inlägget om jag fått stavningen rätt. Ber om ursäkt för detta. Jag försöker kommunicera så tydligt jag kan.
Har väldigt svårt att köpa detta. Kristendomen är säkert den mest angripna religionen, men jag betvivlar å det starkaste att man får phelps eller kreationism nerkört i halsen bara för att man firar påsk.Vitulv said:Skojar du eller har du inte tillbringat en sekund i sociala medier de senaste fem åren? Vartannat hån mot kristendomen (och ja, de svämmar över i flödena) baseras på att kristna är typ kreationister eller Phelpsanhängare.
Jag håller med dig och du har rätt. Men skillnaden i detta är att inom "min" egen "kultur" finns folk som faktiskt menar att man ska jaga/deportera/döda alla muslimer. "Mitt" land för krig i ett annat land och dödar människor där en del av argumentationen är en hets mot muslimer. Den typen av angrepp sker inte mot kristna eller judar i min kultur utan mot muslimer. För mig gör det att "skämten" och "kritiken" mot Islam får en annan innebörd.Vitulv said:Skojar du eller har du inte tillbringat en sekund i sociala medier de senaste fem åren? Vartannat hån mot kristendomen (och ja, de svämmar över i flödena) baseras på att kristna är typ kreationister eller Phelpsanhängare.Etepete said:Just detta är den fördom som Herr Gardell tyvärr väljer att förstärka. Vi förknippar islam med dess mest extrema uttryck, kristendomen med dess mainstream.Recca said:eftersom Burkan är någonting som starkt är identifierbart med Islam (tyvärr?).
Just nu, i den västerländska världens viktigaste mediala landskap, är min uppfattning att kristendomen är den helt överlägset mest angripna religionen.
Det stör mig dock inte att kristendomen angrips, jag önskar bara att islam och judendomen kunde få samma behandling utan att folk tävlar i om att få fördömma den skojfriske.
Jag köper att vi associerar mer negativa saker med islam än med kristendom. Kanske kan man tycka att Gardells skämt är ett exempel på hur denna bild av islam kommer till uttryck, men i så fall har jag svårt att anklaga Gardell för detta. Han lever ju med samma bildvärld (påhittat ord, men ni fattar vad jag menar) som oss andra, och det är fel att göra honom till syndabock för något som vi alla är en del av.Etepete said:Mitt "skämt" går alltså ut på följande:
Amish är en kristen sekt. Deras (manliga) medlemmar har, bland annat, skägg.
Movember är kampanjen för män att inte raka sin mustash under November till stöd för prostatacancer.
Så skämtet är skägg - skägg.
Och min poäng är att kopplingen från Påsk till de obskyra Amish hade vi aldrig förstått, men kopplingen mellan Ramadan och Burka greppar vi direkt, eftersom vi västerlänningar har en skev bild av Islam, som hakar upp sig på burkor, självmodsbombande och hedersvåld. Om kristna fringegrupper ägnar sig åt liknande ting (amishskägg, bokbränning och våld mot bögar t.ex.) så ser vi väldigt sällen det som ett problem med kristendomen, utan med just de knäppgökarna.
Därför tycker jag att det är lite knepigt att koppla direkt från Ramadan till Burka.
Med tanke på att anklagelsen är att han sprider fördomar: nä. Det som spelar roll för den kritiken är inte vad han menade utan hur han uppfattades och då är den tro de filtrerar det han sa genom högst relevant.Rymdhamster said:I det här fallet är det endast relevant om Gardell är en av dem =)
Varför detta fokus på religion? Det är inte som att alla religiösa är arroganta medan alla icke-religiösa är ödmjuka. Jag har träffat gott om ödmjuka religiösa och gott om arroganta ateister. Så, som sagt, varför skulle det vara just religiösa som är i behov av att lära sig ödmjukhet?Arfert said:Jag är för halvtaskiga och plumpa skämt om alla religioner. Inkl islam. Alla religioner mår bra av att lära sig ödmjukhet. Och det där "sparka nedåt"-argumentet som förekommer ibland ger jag inget för. Det är vår förbannade plikt att skämta om dem.
Fast hela skämtet bygger ju på att burkor är tält (återigen, wow, verkligen en ny och spännande koppling!) och från detta är Islam en scoutrörelse. Det är klart att det hade blivit jättesunkigt om Gardell varit tvungen att skriva "höhö, vadå, är vissa av de mest konservativa delarna av den muslimska kulturkretsen en scoutrörelse?". Men skämtet bygger på att publiken (s.k. Etniska svenskar) köper kopplingen burka = Islam. Och det gör man bara om muslimen är "den andre", det är jag övertygad om.Rymdhamster said:Nä, det håller jag inte riktigt med om. Just för att jag inte någonstans i det jag har läst har sett honom säga att alla muslimer har burkor, eller ens något i närheten av det.
Det här känns mer som att folk har hittat på något som han skulle ha kunnat säga och nu anklagar honom för det.
Är det att sprida fördomar att säga att det finns muslimer som bär burka? Det tycker jag inte.