Granny Smith said:
Krille said:
Granny Smith said:
Fast hela skämtet bygger ju på att burkor är tält (återigen, wow, verkligen en ny och spännande koppling!) och från detta är Islam en scoutrörelse.
Nä, skämtet bygger på att burkan ser ut som ett tält som går omkring.
Ja, jag menade alltså inte att Gardell eller de som tycker att det var ett roligt skämt faktiskt tror att burkan är ett tält på riktigt.
Det här är väl vad jag vill säga till Etepete också. Jag tror inte att alla muslimer har burka på sig.
Sen så identifierar jag ju burkan (fast inte lika mycket nu när vi haft den här diskussionen) med religionen islam.
Sedan lyfte Etepete att skämtet egentligen är lika långsökt som påsk-Amish. Då blev jag lite upprörd. För jag ser mig själv som en antirasist och öppen och inte speciellt fördomsfull etc. Men Amish' har jag aldrig tänkt på som kristna (trots att jag egentligen nog vet att de är det), så den liknelsen går mig förbi. Jag tänker fortfarande inte på dem som kristna.
Så jag känner ett stort motstånd mot att tillerkänna Amish-påsken ett värde likt burka-ramadan eftersom Etepete kopplade samman den person som inte ser Amish och kristna som bedbuddies men däremot burkan och Ramadan som fuckfriends med rasism, eller åtminstone omedveten rasism.
När jag tänker lite mer på det där med liknelserna och associationskedjor etc så kom jag fram till att det finns faktiskt en annan skillnad som gör att det känns lite mer naturligt att jag gör kopplingar när det kommer till burkan men inte när det kommer till Amish. Jag talar om min omgivning. Eller ja, jag menar förstås att jag ser burkor typ rätt ofta där jag bor. Jag ser inga Amish. Hade jag sett en massa Amish dagligen hade de varit en del av min associationskedja. Nu är de istället fringe, för mig. Burkan är dock inte fringe. Inte för mig. Det må vara en liten del av hur islam är, sannolikt lär den inte vara mer betonad än uttalandet "kvinnor skall tiga i kyrkan" som står att finna i Nya testamentet.
Kvinnor skall tiga i kyrkan
Nu är det min tur att göra en liknelse. Vi föreställer oss ett Sverige där en av de mer extrema frikyrkorna, typ Jehovas vittnen i sin församling krävde att kvinnorna bar gagballs på sig i kyrkan. Vad skulle vi tycka om det?
Kvinnorna som bär gagballs på sig i Jehovas vittnen hävdar när de tillfrågas att de faktiskt vill göra det. De som vill tala i alla fall men många går förbi oss när vi söker kontakt.
Kvinnorna som svarar menar att det är deras val. Likväl hör vi talas om än värre saker som sker i religionens namn, kvinnor som får sina tungor utskurna om de bryter mot familjens heder.
Vi undersöker vidare och får reda på att gagballs i kyrkan har vunnit viss popularitet även i Danmark. Kvinnorna menar att det är i syfte att be folk dra åt helvete som de ikläder sig gagballs. Det är helt enkelt deras val och de är stolta och nöjda med det.
Det har blivit en folkstorm kring gagballen. Vissa menar att den borde förbjudas, andra menar att folk får klä sig som de vill, åter andra att religionsfriheten är heligare i den här frågan.
Vad tycker du?