Nekromanti Amerikanskt öl

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag bodde i USA på 1970-talet och redan då klagade folk på det blaskiga ölet. Nu har förfallet gått så långt att bryggerier stäms (länk >>>).

Sapient

Swashbuckler
Numera finns det ju microbryggerier som gör allt från helt okej till alldeles utmärkt öl (men tillgången varierar ju förstås).

Det är väl det som får allt fler jänkare att förstå vad de faktiskt missar. :gremsmile:

anth

Vetefan
Sapient said:
Det är väl det som får allt fler jänkare att förstå vad de faktiskt missar. :gremsmile:
Bah! Det mest kännetecknande för amerikaner är deras totala brist på förståelse.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag älskar amerikansk öl. Både de blaskiga varianterna (it's Miller time, baby!) och betydligt smakrikare varianter som t.ex. Brooklyn Lager (som är ett exempel på att det inte bara är mikrobryggerier som kan göra god, amerikansk öl).

Lukas

Mannen i Gult
Vitulv said:
Jag älskar amerikansk öl. Både de blaskiga varianterna (it's Miller time, baby!) och betydligt smakrikare varianter som t.ex. Brooklyn Lager (som är ett exempel på att det inte bara är mikrobryggerier som kan göra god, amerikansk öl).
jag håller med,
det finns utmärkta amerikanska öler

Ulfgeir

Swashbuckler
Lu-kaazh said:
Vitulv said:
jag håller med,
jodå, men Budweiser är inte ett av dem IMO.

/Ulfgeir

Vitulv

Lu-kaazh said:
Vitulv said:
jag håller med,
Exakt, men många tror att det bara är mikrobryggerierna som gör bra öl i USA, och tror att all "mainstream"-öl från Amerikat är blaskig. Så är ju absolut inte fallet!

Möller

Hubert Hortlax
Ulfgeir said:
jodå, men Budweiser är inte ett av dem IMO./Ulfgeir
Budweiser hade ju ändå någon form av ärlighet. Det är bryggt på ris. Då blir förväntningarna annorlunda. Jag blir liksom inte sur när en Norrlands Guld inte smakar som en fin red ale.

Fast, nu kanske Budweiser var utspätt ris-öl. Och då är ju kritiken relevant igen.

Ymir

Liten kantbaron
I Kina är laotisk öl samt diverse jänkarbudweiser-varianter den enda icke-inhemska öl som inte är skitdyr (med andra ord, den enda icke-inhemska öl som folk faktiskt konsumerar). Standard-ölen på alla KTV-joints och nattklubbar är Bud ICE, vilket är ett skäl i sig att undvika dessa ställen, eftersom varenda kinesiskt ölmärke i existensen är mindre horribelt, tillochmed den vattenblandade styggelse som är Dali V8...

En del vitingar i Kina spenderar förmögenheter på Heineken, Jever, Kirin och Delerium Tremens, och jag får erkänna att det händer att jag köper en Corona, men de allra flesta inser med tiden att det inte är värt det, och står tillslut där i baren och dricker Tsingtao, Laowo och Harbin med resten av pöbeln, även om de fortfarande insisterar på att få den kall istället för att som traditionen bjuder beställa in en hel lastpall till bordet på studs.

(Den bästa kinesiska ölen är antagligen Lhasa, men den har de aldrig någonstans, Harbin brukar vara mitt andrahandsval).

Vitulv

Ulfgeir said:
Lu-kaazh said:
Vitulv said:
jag håller med,
jodå, men Budweiser är inte ett av dem IMO.

/Ulfgeir
Själv gillar jag Bud starkt. Mycket gott när den serveras väl kyld en varm sommardag.

Ulfgeir

Swashbuckler
Ymir said:
Standard-ölen på alla KTV-joints och nattklubbar är Bud ICE
Rankar Bud ICE och Beijing som de två värsta öl jag någonsin druckit. Men det är ju att bra att folk har olika smak.

/Ulfgeir

Leon

Leo carcion
Det är väl inget fel på Tsingtao? Skulle jag nog dricka snarare än Heineken, Jever eller Corona.

Delirium är ok men finns betydligt bättre belgare. Särskilt sedan stället blev en lekpark för amerikanska backpackers..

Ymir

Liten kantbaron
nej, alltså, jag tror mest det är en västerländsk fix ide att kinesiskt öl är dåligt*, som jag sade slutar det ofta med att västerlänningar här dricker kinesiskt öl när de väl acklimatiserat sig, åtminstone i min erfarenhet. Tidningsartiklar och dylikt tenderar dock att hävda att importalkohol är en av de största utgifterna för västerländska expats, så jag vet inte.

*Däremot är de tusentals olika märkerna oftast groteskt lika varandra i smak och styrka; kommunistisk standardisering 4 the win.

Leon

Leo carcion
Som om man kan säga nej till maoistisk standardlager. Drickes i overall.

Var är det du bor?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Och USA som ändå KAN göra riktigt god öl (i vart fall i min mening). Trist att de ständigt gör saker för att behålla ryktet om sig som ett dåligt ölland.

Nedräkning: 7

Vitulv

Rymdhamster said:
Och USA som ändå KAN göra riktigt god öl (i vart fall i min mening). Trist att de ständigt gör saker för att behålla ryktet om sig som ett dåligt ölland.

Nedräkning: 7
Jag vete fasen om det ryktet fortfarande är särskilt utbrett. De flesta jag känner är mycket väl medvetna om att det finns massor av god, amerikansk öl (nej, inte enbart bland ölnördar).

Förresten, hur skiljer sig egentligen USA från Sverige på ölfronten? Även här är ju den bäst säljande ölen olika varianter av ljus, okomplex lager (Norrlands, Pripps, Mariestad, Falcon etc.)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Vitulv said:
Förresten, hur skiljer sig egentligen USA från Sverige på ölfronten? Även här är ju den bäst säljande ölen olika varianter av ljus, okomplex lager (Norrlands, Pripps, Mariestad, Falcon etc.)
Sant, men exporterar vi så mycket? USA har ju gjort Budweisser kännt över hela världen. Det och MacDonalds. Lustigt hur två av de mest kända märkena också är två av de sämsta :gremwink: I min ej så ödmjuka smak, i alla fall =)

Vitulv

Rymdhamster said:
Vitulv said:
Sant, men exporterar vi så mycket? USA har ju gjort Budweisser kännt över hela världen. Det och MacDonalds. Lustigt hur två av de mest kända märkena också är två av de sämsta :gremwink: I min ej så ödmjuka smak, i alla fall =)
Hah! Jag älskar både MacDonalds och Budweiser!