Nekromanti Analysis paralysis

Mogger

Hipsteranka
Jag hade aldrig hört det här tidigare, men för egen del blev det genast ett personligt mantra. Analysis paralysis. När analyserandet av en handling leder till att du inte kan handla alls. Det här händer så ofta i rollspel:

1. När regelsystemet är för komplext eller för otydligt
2. När scenariot ställer komplexa eller otydliga krav
(3. När du skriver ett rollspel)
4. När prestige och/eller prestation inblandat.

Vilka spel tycker ni undviker det här på ett bra sätt?

Mogger

Hipsteranka
Analysis paralysis: Exempel

• Fight! i Burning Wheel. Många val. Vilka val gör vad, vad blir konsekvenserna? Äh, jag kör bara attack+attack+attack...
  • Illusionistiska räls. Vad vill SL att jag ska göra, får jag göra det här? Vad händer om jag gör det? Äh, jag väntar på SL:s cue...
  • Formalisera belifs (eller liknande livsmål/övertygelser). Vad vill jag med min karaktär? Vad handlar hon om? Det finns ju så mycket? Ska jag ta det här, eller det här? Eller det här kanske...

Unfair

Hero
Re: Analysis paralysis: Exempel

Måns said:
Vilka spel tycker ni undviker det här på ett bra sätt?
Främst erfarenhet kommer runt detta, men sedan alla regler som kan begränsa dina val eller spjälka ner dem till flera mindre val.

rjonas

Hero

För lite slump. I schack behöver man ha en klocka för att få spelet att flyta. Gäller även Formula D och Space Hulk.

Motsatsen med för mycket slump blir torrt och poänglöst. Typ Snakes and ladders.

Det finns en optimal balans men inget är perfekt. Man kan försöka sig på att bygga ett system med flera val men där valen i sig inte påverkar så mycket. Typ D&D 4E.

Samtidigt, i rollspel, kan man låta saker hänga lite löst så att åtminstone narrativet är omväxlande.

Ett intressant exempel är Blood Bowl där dina drag har stor betydelse men turn over-mekaniken ändå inbjuder till chansningar.

Mogger

Hipsteranka

rjonas said:
Ett intressant exempel är Blood Bowl där dina drag har stor betydelse men turn over-mekaniken ändå inbjuder till chansningar.
Ja, det är en väldigt fin lösning, men efter att ha spelat några hundra (minst) matcher har jag sett mer än min beskärda del av analysis paralysis. På Fumbbl går det fort, men IRL kan en match mot en paralyserad motståndare ta nästan 5 timmar!

Vilket plockar fram en intressant poäng. Är Analysis paralysis alltid dåligt? Ja, om det leder till till total paralysering, men om det bara leder till lagom med ångest?

Xyas

Swashbuckler
Eftersom andra redan næmnt figur/brædspel så gør jag det också. Pandemic har potentiallen att orsaka massiv paralysis nær man tillsammans ska planera sitt drag (och saknar Space Alerts stressande soundtrack) men av någon anledning infinner det sig aldrig. Spelet rullar på i rasande tempo och jag har ingen aning om varfør.

Sen kan jag sæga att det ær min næst størsta skræck nær jag spelleder att orsaka ett sådant hær tillstånd hos mina spelare.

Rickard

Urverk speldesign

Måns said:
Vilket plockar fram en intressant poäng. Är Analysis paralysis alltid dåligt? Ja, om det leder till till total paralysering, men om det bara leder till lagom med ångest?
Det här var precis det jag tänkte när jag läste trådstarten. Det sjätte inseglet skapar just dessa val, genom en sådan enkel mekanik att säga "Du får fem tärningar men då måste du förråda din vän" eller så får man slå de tärningar man redan har och så kommer man säkerligen misslyckas med nästa sak istället. Det gjorde att jag hamnade i ren ångest ett antal gånger på grund av analysparalysering.

/Han som också kommer å tänka på Don't rest your head, som har ungefär samma sak

Xyas

Swashbuckler

Måns said:
Jag ær inte sæker på att jag tycker det ær samma sak eller kopplade øverhuvudtaget. I min erfarenhet ær analysis paralysis mer bara tråkigt hattande fram och tillbaka och inte "bra" ångest alls.

Xyas

Swashbuckler

Han said:
Måns said:
Det här var precis det jag tänkte när jag läste trådstarten. Det sjätte inseglet skapar just dessa val, genom en sådan enkel mekanik att säga "Du får fem tärningar men då måste du förråda din vän" eller så får man slå de tärningar man redan har och så kommer man säkerligen misslyckas med nästa sak istället. Det gjorde att jag hamnade i ren ångest ett antal gånger på grund av analysparalysering.

/Han som också kommer å tänka på Don't rest your head, som har ungefär samma sak
Men... då tycker jag nog att ångesten kommer av typen av val du presenteras med (førråda/inte førråda) och potentiellt genererar paralys snarare æn från någon sorts analytisk paralys?

"Angst Paralysis" inte samma som "Analysis Paralysis".

Rickard

Urverk speldesign

xyas said:
Han said:
Måns said:

Men... då tycker jag nog att ångesten kommer av typen av val du presenteras med (førråda/inte førråda) och potentiellt genererar paralys snarare æn från någon sorts analytisk paralys?

"Angst Paralysis" inte samma som "Analysis Paralysis".
Läs meningarna istället för orden. Som jag skrev, jag kunde välja att ta smällen nu eller senare. Spelet gick ut på att man skulle förlora i slutändan, frågan var bara hur. Spelet gick på en högre nivå än bara det val man hade för stunden. Detta gav mig beslutsångest ett antal gånger.

Intrigue är ett socialt kortspel som gör samma sak. Återigen, en väldigt enkel mekanik men som gjorde att man fick tänka i flera nivåer. En nivå för valet man ställs inför, en nivå inför resurserna man hade och vad man hade av att vinna på det, en nivå för vad som hände om den andre inte infyllde sitt löfte etc.. Klart köpvärt för er som gillar sociala spel.

Många av "rollpersonerna ska förlora"-spelen har detta. Vissa mer intensiva än andra. Dread, där man får välja mellan att dra en kloss ur ett jengatorn (river spelaren den skrivs rollpersonen ur berättelsen) eller välja att förlora i just det valet. Här var det inte lika intensivt när vi spelade. Fast vi var bara två spelaren så det kan förklara varför det inte blev lika intensivt som exempelvis Krille brukar påstå.

/Han som borde ha en sådan mekanik till Med ljus och lykta

Mogger

Hipsteranka

xyas said:
Jag ær inte sæker på att jag tycker det ær samma sak eller kopplade øverhuvudtaget. I min erfarenhet ær analysis paralysis mer bara tråkigt hattande fram och tillbaka och inte "bra" ångest alls.
Jag håller med. Men, om vi säger så här då, hur kan samma regelmekanik ge en spelare lagom bra ångest och drabba en annan med full paralysering? Vari ligger släktskapet? Är det bara hos individen eller kan vi se något annat?

Xyas

Swashbuckler

Måns said:
xyas said:
Jag håller med. Men, om vi säger så här då, hur kan samma regelmekanik ge en spelare lagom bra ångest och drabba en annan med full paralysering? Vari ligger släktskapet? Är det bara hos individen eller kan vi se något annat?
Ja det vete fan :gremsmile: Mitt statistiska underlag ær aldeles før tunnt. Men det kan ju sækerligen avhjælpas. I mitt Pandemic-exemple tror jag, efter lite funderande, på att det handlar om att valen man har ær tydliga och konkreta och det kænns som man har kontroll, æven nær man inte har det.

Ond bråd död

Swashbuckler
Spel som skapar minst paralys är de som:
har få och tydliga val.
inte innebär någon större investering i prestige.

Mindre prestigeladdning kan man få i spel genom att valen spelar mindre roll. Antingen genom att man inte har så stark kontroll på utvecklingen via val eller genom att fokus ligger på något annat, exempelvis storyn.

Ett spel som passar bra som exempel är drakborgen. Ingen känner press på sig att lyckas eftersom det största avgörandet sker genom slumpen, och den låga sannolikheten att någon överlever gör att misstag inte känns så allvarliga. Spelet handlar mer om att få uppleva en historia, snarare än att kämpa för seger.

rjonas

Hero

I Pandemic har du en situation och en roll. Vad du ska göra är lätt att räkna ut. Om du vill lägga upp för din medspelare kräver det mer analys, men då ett samtal reder ut en sådan situation så flyter det på snyggt.

Kanske botas AP med hjälp av dialog (slätar över)?

Mogger

Hipsteranka

Nej, jag vet inte heller. Det finns nog ingen exakt gräns, men om typ fler än 30% av alla som någonsin spelat spelet drabbas av analysis paralysis så har du garanterat konstruerat spelet fel någonstans.

rjonas

Hero
Medhåll. Prestige kan ligga bakom AP i Formula D trots stor slump och även förklara den i Blood Bowl trots turn over-ventilen. Pandemic som är coop bygger inte upp mycket prestige.

Slutsatsen blir att om spelet är grundat på skicklighet är risken för AP större.

Smrtihara

Warrior

Måns said:
Nej, jag vet inte heller. Det finns nog ingen exakt gräns, men om typ fler än 30% av alla som någonsin spelat spelet drabbas av analysis paralysis så har du garanterat konstruerat spelet fel någonstans.
Hehe.. Tänkte på att schack nämndes tidigare i tråden när jag läste detta. I schack är analysis paralysis vanligt. Är det felkonstruerat?

Eller...

Är ett spel med ett "för" komplext regelsystemet helt enkelt nischat, utan att man behöver lägga värderingar i det?

Mogger

Hipsteranka

Ah, uttryckte mig klumpigt. Menade egentligen i ett betydligt bredare perspektiv. I schacks fall riktas det ofta till helt fel målgrupp.