Ögat
Hero
=)
Kul tråd!Anarchclown said:Svavelvinter: Absolut finns det även här ett skicklighetsmoment som kan minska effekterna av det jag omnämnde. Men faktum kvarstår att grundmekaniken "du betalar mer för att använda högra nivåer av din förmåga" är rätt jobbig för att det känns lite tröstlöst att köpa högre nivåer av ens förmåga om den inte också har en permanent effekt vilket vissa förmågor har.
Jo. Det står ingenstans och systemet är extremt lätt att manipulera till en stor ödespoängsmaskin. Även om Skuggmakterna kämpar mot varandra så är spelplanen så pass stor att de garanterat kan sprida sig och ta så mycket ÖP var att SL nästan inte har några kvar. Det kan iofs ha ändrats sedan vi speltestade och hade sönder skuggspelet så hårt att vi slutade använda det.
Står det i reglerna att du inte ska hamna i strid på det sättet? Om inte så är reglerna dåliga i det avseendet. Det här gäller egentligen all kritik du har haft mot Anarchs kommentarer tycker jag.Men du ska inte hamna i en strid på det sättet, har du gjort det har du redan misslyckats
Du inser att hela poängen med od&d var att man själv skulle modifiera det? Gary kallade od&d för ett "icke spel" eftersom alla spelbord spelade det olika. AD&D skapades för att vara en standard där alla spelade samma spel. Att det inte står i regelboken har noll med saken att göra.Mucus said:God45 - Du pratar om de här spelen som du spelar dem. Det betyder inte att det är så de är tänkta att spelas. Anarch har skrivit vad som står (och vad som inte står) i reglerna. Att det inte finns regler för att skapa egna regler indikerar liksom att du inte ska behöva hitta på egna regler. Om du husreglar spelar du ju inte det tänkta spelet längre, då spelar du ett hack.
Står det i reglerna att du inte ska hamna i strid på det sättet? Om inte så är reglerna dåliga i det avseendet. Det här gäller egentligen all kritik du har haft mot Anarchs kommentarer tycker jag.Men du ska inte hamna i en strid på det sättet, har du gjort det har du redan misslyckats
Ett regelsystem som kräver egenkonstruerade tilläggsregler är inte ett bra regelsystem.
Jag vet inte ens vad jag ska säga om det här. Man märker att det är så här det ska gå till när man spelar spelet.Står det i reglerna att du inte ska hamna i strid på det sättet? Om inte så är reglerna dåliga i det avseendet.
Har inte lusläst alla Merits men det borde väl vara 5+5 (om man bortser från övernaturliga templat såsom vampyrer och varulvar m.m.)? Eller är det vanligt bland Merits att de lägger till tärningar till pölarna?Anarchclown said:Det verkar hantera nästan alla problem jag hade med NWoD utom att tärningspölarna fortfarande blir aningen för stora för min smak.
Och där finns ju en hel del att ranta omAnarchclown said:Men jag har inte spelat det än så det är snarare V:tM Revised, V:tR och V20 som jag kommer att ranta om ifall jag kommer dit.
Ja, deras senaste 'open development' av olika produkter är bra. Vad menar du att det är lite för sent?Anarchclown said:Onyx Press verkar ju faktiskt anse att system matters. Det skulle kunna bli bra, om det inte varit lite för sent.
Nej, poängen är att Anarch (och jag delar hans beskrivningar) definierar spelen utifrån vad som står i böckerna, medan du definierar dem efter vad som inte står i böckerna. Hur du väljer att spela spelen är inte relevant för hur de är skrivna. Att du tycker att de ska moddas gör inte det till universell sanning.That is the Point!
Låter oerhört subjektivt förklätt till allmänna "man". Vem är det som märker det här och vem är det som spelar spelet?Jag vet inte ens vad jag ska säga om det här. Man märker att det är så här det ska gå till när man spelar spelet.
Vilket jag ser som ett bevis på att det var riktigt taskiga regler och dåliga beskrivningar för hur det var tänkt att spela spelet. Ingen förstod hur spelet var tänkt att spelas, så alla gjorde sitt eget med hjälp av spelet.God45 said:Gary kallade od&d för ett "icke spel" eftersom alla spelbord spelade det olika. AD&D skapades för att vara en standard där alla spelade samma spel.
Det har allt med saken att göra.Att det inte står i regelboken har noll med saken att göra.
Du inser att den friare inställningen till spelet ledde till utvecklingen av andra rollspel och på så sätt är grunden till hela industrin? Du inser att gör-det-själv var grunden, att det handlade mer om garage band än om färdiggjord pop som bara skulle konsumeras va?Mucus said:Vilket jag ser som ett bevis på att det var riktigt taskiga regler och dåliga beskrivningar för hur det var tänkt att spela spelet. Ingen förstod hur spelet var tänkt att spelas, så alla gjorde sitt eget med hjälp av spelet.God45 said:Gary kallade od&d för ett "icke spel" eftersom alla spelbord spelade det olika. AD&D skapades för att vara en standard där alla spelade samma spel.
Det har allt med saken att göra.Att det inte står i regelboken har noll med saken att göra.
God45, jag tror du missuppfattar här. Igen: Anarch pratar om hur systemen är skrivna, dvs fungerar utan moddning. Och som han säger själv, det betyder ju inte alltid att det är "dåligt".God45 said:Du inser att den friare inställningen till spelet ledde till utvecklingen av andra rollspel och på så sätt är grunden till hela industrin? Du inser att gör-det-själv var grunden, att det handlade mer om garage band än om färdiggjord pop som bara skulle konsumeras va?
Herre gud "Det står inte i böckerna". Det är dåligt för att det inte står i böckerna?! Jag kan inte ens bemöta det här. Det är som att prata med någon om musik som bara lyssnar på Justin Bieber och som hävdar att annan musik är dåligt för att det inte finns auto-tune.
Jag inser många saker i dina inlägg. I varje inlägg i den här tråden tycker du att jag inser saker. Lägg ned den där näsvisa tonen och läs mina och anarchs inlägg ordentligt istället.Du inser att den friare inställningen till spelet ledde till utvecklingen av andra rollspel och på så sätt är grunden till hela industrin? Du inser att gör-det-själv var grunden, att det handlade mer om garage band än om färdiggjord pop som bara skulle konsumeras va?
Exakt.Necross said:God45, jag tror du missuppfattar här. Igen: Anarch pratar om hur systemen är skrivna, dvs fungerar utan moddning. Och som han säger själv, det betyder ju inte alltid att det är "dåligt".God45 said:Du inser att den friare inställningen till spelet ledde till utvecklingen av andra rollspel och på så sätt är grunden till hela industrin? Du inser att gör-det-själv var grunden, att det handlade mer om garage band än om färdiggjord pop som bara skulle konsumeras va?
Herre gud "Det står inte i böckerna". Det är dåligt för att det inte står i böckerna?! Jag kan inte ens bemöta det här. Det är som att prata med någon om musik som bara lyssnar på Justin Bieber och som hävdar att annan musik är dåligt för att det inte finns auto-tune.
Mukwa said:Nej, poängen är att Anarch (och jag delar hans beskrivningar) definierar spelen utifrån vad som står i böckerna, medan du [God45] definierar dem efter vad som inte står i böckerna.
Nu är tonen väldigt vass. Personerna i den här konversationen bör definitivt ta en paus och gå ut och köpa en glass och titta på det vackra vädret innan ni fortsätter diskussionen.Mucus said:Jag inser många saker i dina inlägg. I varje inlägg i den här tråden tycker du att jag inser saker. Lägg ned den där näsvisa tonen och läs mina och anarchs inlägg ordentligt istället.Du inser att den friare inställningen till spelet ledde till utvecklingen av andra rollspel och på så sätt är grunden till hela industrin? Du inser att gör-det-själv var grunden, att det handlade mer om garage band än om färdiggjord pop som bara skulle konsumeras va?