Nekromanti Anarchs Rant

Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Anarchclown said:
Svavelvinter: Absolut finns det även här ett skicklighetsmoment som kan minska effekterna av det jag omnämnde. Men faktum kvarstår att grundmekaniken "du betalar mer för att använda högra nivåer av din förmåga" är rätt jobbig för att det känns lite tröstlöst att köpa högre nivåer av ens förmåga om den inte också har en permanent effekt vilket vissa förmågor har.

Jo. Det står ingenstans och systemet är extremt lätt att manipulera till en stor ödespoängsmaskin. Även om Skuggmakterna kämpar mot varandra så är spelplanen så pass stor att de garanterat kan sprida sig och ta så mycket ÖP var att SL nästan inte har några kvar. Det kan iofs ha ändrats sedan vi speltestade och hade sönder skuggspelet så hårt att vi slutade använda det.
Kul tråd!

Angående Svavelvinter - det allmänna rådet gällande ödestärningar är att vara lyhörd och följsam som SL. Badar spelarna i ÖT - gör utmaningarna tuffare! Är spelarna luspanka på ÖT? Ge dem fler chanser att spela mot sina öden, utse fler händelser till stordåd.

Kan inse frustrationen i att högre nivå i en förmåga kräver fler ÖT för att använda den fullt ut. Tanken är att inte ens den största hjälte kan glänsa hela tiden. Det blir tråkigt - i stället gäller det att välja sina tillfällen, och när man slår på stort blir effekten stor.

Angående skuggspelet som "slot machine" för ÖT - jag minns att vi diskuterade det under speltest. Lite är det ju så - det går att förlora ÖT i skuggspelet, men det är större chans att vinna. Syftet är att spelare inte ska avstå att delta i skuggspelet av rädsla för att bränna sina surt förvärvade ÖT (risken finns, men är inte så stor). Spelarna kan dock inte sno SL:s ÖT via skuggspelet - SL får sin tilldelning av ÖT först i spelmötet, innan skuggspelet spelas. Och SL deltar ju inte i själva skuggspelet.

En sak håller jag med om - de tidiga skuggspelskartorna (som ni testade med) hade för många sfärer, 20-25 stycken. Det innebar att skuggmakterna kunde bygga inflytande (och spelarna hosta in ÖT) ganska ostörda. De skuggspelsbräden vi nu gör har snarare cirka 10 sfärer - då blir det konflikt omgående!

Men, för att avrunda med en allmän reflektion - jag tror inte att det finns några perfekta spel. Att konstruera ett spel som alla gillar allt i är inte möjligt. Vi spelmakare ska förstås jobba hårt för att hitta buggar och skapa fungerande system, men kommer alltid finnas något som någon spelare tycker ogillar eller tycker inte funkar. Och så ska det vara! Det är ju så nya idéer föds och nya spel skapas. :gremsmile:
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Att kartorna fått färre rutor har fixat en väldigt stor del av problemen med skuggspelen. Det verkar bättre.

Absolut är det så att inget system är perfekt. Faktum är att jag stör mig mer på när spelskapare har gjort någonting och inte fattat effekten av det själv än när folk har gjort något med flit och sedan mest sett det som en feature.

Som exempel kan jag ta en av mina pet peeves som jag ärvt ifrån en av mina spelare. Varje gång ett spel har något där det står "dubbelt" är man nästan garanterad att det kommer något helt galet. Det finns liksom nästan ingenting som kan hantera en dubbling i de flesta system. Om alla rustningar i ett spel är designade för att hantera 5-10 i skada och man helt plötsligt gör 10-20 så är rustningen i princip meningslös, som exempel.

I vissa spel har man fattat det och valt att lägga in dubbleringar för att påvisa att något är helt galet obalanserat. I vissa spel har man mest lagt in dubbleringar för att det är coolt med stora siffror, med katastrofala följder.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
All form av multiplikation/division i spel som annars har modifikationer i form av addition/subtraktion är dömt att sluta i ändlös plåga och bara bli problematiskt.

Ganska OT men det enda riktigt stora problemet med nWoD som jag upplevde det var multipla attacker som multiplicerade attacktärningarna per runda och sålunda den potentiella skadan per runda. Galet!

Cog.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Japp. Precis så. Jag har inte hunnint till WoD än trotts att det är det system jag i olika iterationer förmodligen har spelat absolut mest. Om jag orkar ranta om det så kan jag garantera dig att Multiple actions kommer med, tillsammans med det klassiska experience systemet och en mängd andra saker.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Vänta med att ranta om det tills du läst GMC. Multipla attacker är reviderat och multiplikationen borttagen och xp-system är platt precis som kostnaden att köpa saker vid rollpersonsskapande. Så det har skett framsteg :gremsmile:

Cog.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
God45 - Du pratar om de här spelen som du spelar dem. Det betyder inte att det är så de är tänkta att spelas. Anarch har skrivit vad som står (och vad som inte står) i reglerna. Att det inte finns regler för att skapa egna regler indikerar liksom att du inte ska behöva hitta på egna regler. Om du husreglar spelar du ju inte det tänkta spelet längre, då spelar du ett hack.

Men du ska inte hamna i en strid på det sättet, har du gjort det har du redan misslyckats
Står det i reglerna att du inte ska hamna i strid på det sättet? Om inte så är reglerna dåliga i det avseendet. Det här gäller egentligen all kritik du har haft mot Anarchs kommentarer tycker jag.

Ett regelsystem som kräver egenkonstruerade tilläggsregler är inte ett bra regelsystem.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Jag har läst GMC. Det verkar hantera nästan alla problem jag hade med NWoD utom att tärningspölarna fortfarande blir aningen för stora för min smak. Men jag har inte spelat det än så det är snarare V:tM Revised, V:tR och V20 som jag kommer att ranta om ifall jag kommer dit.

Onyx Press verkar ju faktiskt anse att system matters. Det skulle kunna bli bra, om det inte varit lite för sent.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,551
Mucus said:
God45 - Du pratar om de här spelen som du spelar dem. Det betyder inte att det är så de är tänkta att spelas. Anarch har skrivit vad som står (och vad som inte står) i reglerna. Att det inte finns regler för att skapa egna regler indikerar liksom att du inte ska behöva hitta på egna regler. Om du husreglar spelar du ju inte det tänkta spelet längre, då spelar du ett hack.

Men du ska inte hamna i en strid på det sättet, har du gjort det har du redan misslyckats
Står det i reglerna att du inte ska hamna i strid på det sättet? Om inte så är reglerna dåliga i det avseendet. Det här gäller egentligen all kritik du har haft mot Anarchs kommentarer tycker jag.

Ett regelsystem som kräver egenkonstruerade tilläggsregler är inte ett bra regelsystem.
Du inser att hela poängen med od&d var att man själv skulle modifiera det? Gary kallade od&d för ett "icke spel" eftersom alla spelbord spelade det olika. AD&D skapades för att vara en standard där alla spelade samma spel. Att det inte står i regelboken har noll med saken att göra.

Står det i reglerna att du inte ska hamna i strid på det sättet? Om inte så är reglerna dåliga i det avseendet.
Jag vet inte ens vad jag ska säga om det här. Man märker att det är så här det ska gå till när man spelar spelet.

Min övergripande poäng är att man inte ska behöva bli hållen i handen hela vägen som GM. Det är fine om man blir det i vissa spel, men de spelen är inte old school D&D. I D&D är det kvävande och löjligt. Det finns inga regler för att simma eller för att flyga drakar, alltså ska man hitta på dem själv. That is the Point!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Anarchclown said:
Det verkar hantera nästan alla problem jag hade med NWoD utom att tärningspölarna fortfarande blir aningen för stora för min smak.
Har inte lusläst alla Merits men det borde väl vara 5+5 (om man bortser från övernaturliga templat såsom vampyrer och varulvar m.m.)? Eller är det vanligt bland Merits att de lägger till tärningar till pölarna?

Anarchclown said:
Men jag har inte spelat det än så det är snarare V:tM Revised, V:tR och V20 som jag kommer att ranta om ifall jag kommer dit.
Och där finns ju en hel del att ranta om :gremsmile:

Anarchclown said:
Onyx Press verkar ju faktiskt anse att system matters. Det skulle kunna bli bra, om det inte varit lite för sent.
Ja, deras senaste 'open development' av olika produkter är bra. Vad menar du att det är lite för sent?

Cog.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
That is the Point!
Nej, poängen är att Anarch (och jag delar hans beskrivningar) definierar spelen utifrån vad som står i böckerna, medan du definierar dem efter vad som inte står i böckerna. Hur du väljer att spela spelen är inte relevant för hur de är skrivna. Att du tycker att de ska moddas gör inte det till universell sanning.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag vet inte ens vad jag ska säga om det här. Man märker att det är så här det ska gå till när man spelar spelet.
Låter oerhört subjektivt förklätt till allmänna "man". Vem är det som märker det här och vem är det som spelar spelet? :gremsmile:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
God45 said:
Gary kallade od&d för ett "icke spel" eftersom alla spelbord spelade det olika. AD&D skapades för att vara en standard där alla spelade samma spel.
Vilket jag ser som ett bevis på att det var riktigt taskiga regler och dåliga beskrivningar för hur det var tänkt att spela spelet. Ingen förstod hur spelet var tänkt att spelas, så alla gjorde sitt eget med hjälp av spelet.

Att det inte står i regelboken har noll med saken att göra.
Det har allt med saken att göra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,551
Mucus said:
God45 said:
Gary kallade od&d för ett "icke spel" eftersom alla spelbord spelade det olika. AD&D skapades för att vara en standard där alla spelade samma spel.
Vilket jag ser som ett bevis på att det var riktigt taskiga regler och dåliga beskrivningar för hur det var tänkt att spela spelet. Ingen förstod hur spelet var tänkt att spelas, så alla gjorde sitt eget med hjälp av spelet.

Att det inte står i regelboken har noll med saken att göra.
Det har allt med saken att göra.
Du inser att den friare inställningen till spelet ledde till utvecklingen av andra rollspel och på så sätt är grunden till hela industrin? Du inser att gör-det-själv var grunden, att det handlade mer om garage band än om färdiggjord pop som bara skulle konsumeras va?

Herre gud "Det står inte i böckerna". Det är dåligt för att det inte står i böckerna?! Jag kan inte ens bemöta det här. Det är som att prata med någon om musik som bara lyssnar på Justin Bieber och som hävdar att annan musik är dåligt för att det inte finns auto-tune.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Jag vill bara tillägga till den här diskussionen att jag aldrig har påstått att OSR är dåligt. Jag har bara sagt att det är dödligt som satan och att jag personligen blir frustrerad av att husreglerna ibland känns godtyckliga och att även reglerna som faktiskt är skrivna, såsom en rogues (eller vad de nu heter i OSR) förmågor, är helt olika från varandra i hur de funkar speltekniskt.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
De tär möjligt att de tagit bort att Willpower lägger till och att equipment lägger till tärningar. De har däremot lagt till att Specializations läggs ihop så att jag om jag har både swords och two handed grip som spec på melee får +2 och inte bara +1. I gamla NWoD med tillägget av V:tR kunde man med en övernaturlig nyskapad karaktär komma upp i ett teoretiskt max på 5+5+1 bara för stat och skill samt +3 för WP, +2 för blood point och +3 för Vigor och +4 för vapen som dessutom kunde vara 9 again. Att folk optade så mycket var inte vanligt men att någon var nästan så bra när man spelat ett tag var inte ovanligt. Då har jag som sagt inte ens lagt in Merits än, men de verkar som sagt var fixade i den senaste versionen.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
God45 said:
Du inser att den friare inställningen till spelet ledde till utvecklingen av andra rollspel och på så sätt är grunden till hela industrin? Du inser att gör-det-själv var grunden, att det handlade mer om garage band än om färdiggjord pop som bara skulle konsumeras va?

Herre gud "Det står inte i böckerna". Det är dåligt för att det inte står i böckerna?! Jag kan inte ens bemöta det här. Det är som att prata med någon om musik som bara lyssnar på Justin Bieber och som hävdar att annan musik är dåligt för att det inte finns auto-tune.
God45, jag tror du missuppfattar här. Igen: Anarch pratar om hur systemen är skrivna, dvs fungerar utan moddning. Och som han säger själv, det betyder ju inte alltid att det är "dåligt".
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Du inser att den friare inställningen till spelet ledde till utvecklingen av andra rollspel och på så sätt är grunden till hela industrin? Du inser att gör-det-själv var grunden, att det handlade mer om garage band än om färdiggjord pop som bara skulle konsumeras va?
Jag inser många saker i dina inlägg. I varje inlägg i den här tråden tycker du att jag inser saker. Lägg ned den där näsvisa tonen och läs mina och anarchs inlägg ordentligt istället.

Gör det själv var grunden för att spelkonstruktörerna inte förstod hur ett bra regelsystem var skrivet. Det var uruselt utan att modda dem, därför gjorde folk det. Att spelen i sig är bärande för resten av hobbyn ändrar inte det här alls. Att spelen är roliga och superbra osv är också irrelevant. Det som är relevant är vad som står i regelböckerna och hur spelen var tänkta att spelas. Det finns många luckor i dem som spelare med fördel kan täppa igen med sina egenkonstruerade regler. Men regelverken uppmanar inte till husregler genom att inte skriva det i regelboken.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Necross said:
God45 said:
Du inser att den friare inställningen till spelet ledde till utvecklingen av andra rollspel och på så sätt är grunden till hela industrin? Du inser att gör-det-själv var grunden, att det handlade mer om garage band än om färdiggjord pop som bara skulle konsumeras va?

Herre gud "Det står inte i böckerna". Det är dåligt för att det inte står i böckerna?! Jag kan inte ens bemöta det här. Det är som att prata med någon om musik som bara lyssnar på Justin Bieber och som hävdar att annan musik är dåligt för att det inte finns auto-tune.
God45, jag tror du missuppfattar här. Igen: Anarch pratar om hur systemen är skrivna, dvs fungerar utan moddning. Och som han säger själv, det betyder ju inte alltid att det är "dåligt".
Exakt.
Mukwa said:
Nej, poängen är att Anarch (och jag delar hans beskrivningar) definierar spelen utifrån vad som står i böckerna, medan du [God45] definierar dem efter vad som inte står i böckerna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Mucus said:
Du inser att den friare inställningen till spelet ledde till utvecklingen av andra rollspel och på så sätt är grunden till hela industrin? Du inser att gör-det-själv var grunden, att det handlade mer om garage band än om färdiggjord pop som bara skulle konsumeras va?
Jag inser många saker i dina inlägg. I varje inlägg i den här tråden tycker du att jag inser saker. Lägg ned den där näsvisa tonen och läs mina och anarchs inlägg ordentligt istället.
Nu är tonen väldigt vass. Personerna i den här konversationen bör definitivt ta en paus och gå ut och köpa en glass och titta på det vackra vädret innan ni fortsätter diskussionen.
 
Top