Nekromanti Anarchy in the UK

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Marukusu said:
Mekanurg said:
Var förresten rättssäkerheten sämre och tagen hårdare i Sverige på 1930-talet?
Är du seriös?
Skotten i Ådalen, åsiktsregistrering och internering av kommunister, tvångssteriliseringar av romer och psyksjuka? Herregud ja.
Steg 1: Frågan är med JA besvarad.

Steg 2: Finns det risk att vi är på väg åt lika obehagliga förhålladen igen? Om ja, vilka risker kan identifieras? Vilka scenarion finns?

(Jag börjar låta som vissa av mina forntida instruktörer i riskvetenskap.)

Marukusu

Hero
Mekanurg said:
Steg 1: Frågan är med JA besvarad.
Ah ok, undrade bara om det var ironi eller nåt. Ursäkta om det lät hårt eller nedsättande.

Mekanurg said:
Steg 2: Finns det risk att vi är på väg åt lika obehagliga förhålladen igen? Om ja, vilka risker kan identifieras? Vilka scenarion finns?
Well, jag är ingen ekonom och ville bara vädra lite om mina egna intryck kring hur jag ser på det rådande ekonomiska och politiska klimatet i världen. Däremot är jag determinist och i och med Murphys lag så kan jag garantera att världsmarknaden förr eller senare kommer att kollapsa på ett sätt som åtminstone liknar börskraschen 1929. Långsökt, perhaps, men det är vad jag tror. Personligen tror jag att det kommer att ske ganska snart med tanke på hur USA:s, Östasiens och vissa EU-länders ekonomi ser ut just nu.

Major Boothroyd

Veteran
Från BBC
Officers from Salford City Council and its housing provider, Salix Homes, are reviewing CCTV images to see if they can help identify any of the offenders, with threats to evict tenants if they are found to have been involved. Council leader John Merry says people needed to understand their actions had consequences and "anyone who can do this to their own city is not welcome in Salford".

BBC political reporter Ed Lowther reports that the first e-petition to pass 100,000 threshold looks set to be one calling for rioters to lose benefits: it's at 78,000 signatures and needs to get past 100,000 for the backbench business committee of MPs to discuss whether or not to call a Commons debate on it.

Så personer som kan tänkas bruka våld på gatorna skall inte ha bostad och bidrag. Undrar hur dom skall försörja sig på gatorna då?

Mekanurg

Re: Historiska upprepningar

Tack.

Några småsaker bara. (Ack, besserwissrandets fröjder. :gremcool: )

Östrom omringade inte Medelhavet, ej heller den osmanske sultanens välde. Östrom styrde aldrig i Gallien och turken aldrig i Italien, Frankrike eller Spanien.

Tyskland startade inte VK1, det gjorde Österrike-Ungern.

På 1650-talet (IIRC) invaderade en svensk armé Ryssland framgångsrikt. Detta berodde bl.a. på att Ryssland plågades av ett inbördeskrig.

Pacific War: Japans ambassadör i Washington avsåg att överlämna krigsförklaringen precis före attacken mot Pearl Harbor. Pga dekrypteringsförseningar blev det istället efter attacken. Då hade den amerikanske ministern redan läst det dekrypterade telegrammet via sin signalspaning.

Rom har även plundrats av galler (IIRC 300-talet f.Kr.)och tyskar (1500-talet), samt av Frankrike (under Napoleon).

Huruvida massutdöendena P/T och K/T vållades av meteornedslag (eller av annat) är omtvistat.

Ymir

Liten kantbaron

Östrom omringade inte Medelhavet, ej heller den osmanske sultanens välde. Östrom styrde aldrig i Gallien och turken aldrig i Italien, Frankrike eller Spanien.
"omringade mer eller mindre hela medelhavet", skrev jag faktiskt.

Tyskland startade inte VK1, det gjorde Österrike-Ungern.
True, Tyskland fick mest skulden...

På 1650-talet (IIRC) invaderade en svensk armé Ryssland framgångsrikt. Detta berodde bl.a. på att Ryssland plågades av ett inbördeskrig.
Well, Wermacht invaderade också framgångsrikt, -up to a point-. Men jag är dålig på tidigmodern historia; hur slutade det där kriget, då? Var det en svensk seger rakt igenom som slutade med ryska eftergifter? För isåfall ger jag dig rätt. Om vi däremot förlorade i slutändan, not so much.

Pacific War: Japans ambassadör i Washington avsåg att överlämna krigsförklaringen precis före attacken mot Pearl Harbor. Pga dekrypteringsförseningar blev det istället efter attacken. Då hade den amerikanske ministern redan läst det dekrypterade telegrammet via sin signalspaning.
Jo jag vet, jag har sett Tora! Tora! Tora! :gremsmirk: Avsikten var ju fortfarande att amerikanerna inte skulle ha tid att reagera på överraskningsattacken, dock.

Rom har även plundrats av galler (IIRC 300-talet f.Kr.)och tyskar (1500-talet), samt av Frankrike (under Napoleon).
säkerligen jo, fast det emotsäger ju inte något av mina påståenden.

Som ren kuriosa, dessa är de mest berömda "sack of Rome" enligt wikipedia:
* Battle of the Allia (387 BC) – Rome is sacked by the Gauls after the Battle of the Allia
* Sack of Rome (410) – Rome is sacked by Alaric, King of the Visigoths
* Sack of Rome (455) – Rome is sacked by Geiseric, King of the Vandals
* Sack of Rome (546) – Rome is sacked and depopulated by Totila, King of the Ostrogoths, during the war between the Ostrogoths and the Byzantines
* Sack of Rome (846) – The Arabs attack Rome and loot old St. Peter's Basilica, though the Roman City walls prevent further damage to the city itself
* Sack of Rome (1084) – Rome is sacked by the Normans of Robert Guiscard
* Sack of Rome (1527) – Rome is sacked by the mutinous troops of Emperor Charles V

Att araberna sackat Rom hade jag faktiskt ingen aning om, trodde inte de trängde så långt upp i Italien...

Huruvida massutdöendena P/T och K/T vållades av meteornedslag (eller av annat) är omtvistat.
Jag trodde det var allmänt vedertaget angående K/T, men mer osäkert vad gäller P/T?

Jag är dock mer nyfiken på om du köper mitt resonemang, alltså att man visst med fog kan hävda att historien upprepar sig.

Mekanurg

Ymir said:
Jag är dock mer nyfiken på om du köper mitt resonemang, alltså att man visst med fog kan hävda att historien upprepar sig.
Jodå, det sker ibland, och det verkar ha väldigt mycket med geografi att göra: Kina, Ryssland, Iran, osv.

Att folk plundrade Rom så ofta måste bero på dess samlade rikedomar, samt att dess murar aldrig blev lika imponerande som Konstantinopels. Jag vet att de sena västromerska kejsarna höll till i Milano eller Ravenna pga bättre befästningsverk.

Ymir

Liten kantbaron

Jodå, det sker ibland, och det verkar ha väldigt mycket med geografi att göra: Kina, Ryssland, Iran, osv.
Ja, absolut, såna där Jared Diamond-faktorer är lätt de viktigaste.

Att folk plundrade Rom så ofta måste bero på dess samlade rikedomar, samt att dess murar aldrig blev lika imponerande som Konstantinopels. Jag vet att de sena västromerska kejsarna höll till i Milano eller Ravenna pga bättre befästningsverk.
Mm. Möjligen kan man också misstänka nån form av symbolisk betydelse, liksom, att Roms prestige gjorde det väldigt statusfyllt att ha plundrat just Rom.

Mekanurg

Ymir said:
Mm. Möjligen kan man också misstänka nån form av symbolisk betydelse, liksom, att Roms prestige gjorde det väldigt statusfyllt att ha plundrat just Rom.
Brukade österns barbarer plundra Beijing (eller motsvarande kejsarstad)?

kefka

Hero

Brukade österns barbarer plundra Beijing (eller motsvarande kejsarstad)?
Inte direkt, men kineserna var rätt bra pà att plundera sina kejsarstäder själva, i nàgot av deras oräkenliga :gremwink: inbördeskrig. Fast Louyang plundrades av barbarer en gàng och mongolerna erövrade ju hela kina, manchurer likasà. Dessutom var det manchurer som intog Kaifeng och grundade Jin-dynastin som styrde norra Kina i 100 àr. Sedan borde ju de västerländska styrkor som intog Beijing under opiumkriget betraktas som barbarer ur en kinesisk synvinkel.

Anarchclown

Swashbuckler

Lite OT men motiverad av de historiska frågeställningarna
Det var innan 1650. Det var om jag inte missminner mig Karl IX och Gustav II Adolf som vann Baltikum ifrån ryssarna. Det tog många år innan vi förlorade dem. Tror det var Karl XII nästan 100 år senare som förlorade de sista delarna.

Dessutom nämnde jag också i småprat att Ryssland invaderades/befolkades av ruserna som enligt teorier vad jag förstått kom ifrån Roden (DVS Roslagen). DVS "Sverige" har två gånger invaderat delar av Ryssland framgångsrikt men den första av dessa gånger så fanns inte staten Ryssland. Det gjorde den däremot inte heller när den senast framgångsrikt invaderades ifrån Asien.

Den senaste "invasionen" av ryssland som lyckades var väl annars att Storpolen faktiskt täckte halva östra Europa under en period.

NU ON TOPIC
Vad gäller att göra folk som deltog i upploppen och att göra dem hemlösa. Detta låter ju som en helt galet efterbliven idé som nästan bara kunde kommits på i det otroligt äckliga klimat som alltid har funnits Storbrittanien. Det har funnits en tendens att "hålla pöbeln kort" väldigt länge i det landet.

Übereil

Swashbuckler
Major Boothroyd said:
Från BBC
Officers from Salford City Council and its housing provider, Salix Homes, are reviewing CCTV images to see if they can help identify any of the offenders, with threats to evict tenants if they are found to have been involved. Council leader John Merry says people needed to understand their actions had consequences and "anyone who can do this to their own city is not welcome in Salford".

BBC political reporter Ed Lowther reports that the first e-petition to pass 100,000 threshold looks set to be one calling for rioters to lose benefits: it's at 78,000 signatures and needs to get past 100,000 for the backbench business committee of MPs to discuss whether or not to call a Commons debate on it.

Så personer som kan tänkas bruka våld på gatorna skall inte ha bostad och bidrag. Undrar hur dom skall försörja sig på gatorna då?
Och är det tänkt att det här ska vara avskräckande, eller nåt? Folk kommer ju känna att dom förlorar bidragen oavsett om dom fortsätter eller inte...

Känns mest som ogenomtänkt populism. "Där får ni, era jävlar! Eh, dom reagerade genom att göra saker värre ändå... ja..."

Übereil