Re: Historiska upprepningar
Östrom omringade inte Medelhavet, ej heller den osmanske sultanens välde. Östrom styrde aldrig i Gallien och turken aldrig i Italien, Frankrike eller Spanien.
"omringade
mer eller mindre hela medelhavet", skrev jag faktiskt.
Tyskland startade inte VK1, det gjorde Österrike-Ungern.
True, Tyskland fick mest
skulden...
På 1650-talet (IIRC) invaderade en svensk armé Ryssland framgångsrikt. Detta berodde bl.a. på att Ryssland plågades av ett inbördeskrig.
Well, Wermacht invaderade också framgångsrikt, -up to a point-. Men jag är dålig på tidigmodern historia; hur slutade det där kriget, då? Var det en svensk seger rakt igenom som slutade med ryska eftergifter? För isåfall ger jag dig rätt. Om vi däremot förlorade i
slutändan, not so much.
Pacific War: Japans ambassadör i Washington avsåg att överlämna krigsförklaringen precis före attacken mot Pearl Harbor. Pga dekrypteringsförseningar blev det istället efter attacken. Då hade den amerikanske ministern redan läst det dekrypterade telegrammet via sin signalspaning.
Jo jag vet, jag har sett Tora! Tora! Tora!
Avsikten var ju fortfarande att amerikanerna inte skulle ha tid att reagera på överraskningsattacken, dock.
Rom har även plundrats av galler (IIRC 300-talet f.Kr.)och tyskar (1500-talet), samt av Frankrike (under Napoleon).
säkerligen jo, fast det emotsäger ju inte något av mina påståenden.
Som ren kuriosa, dessa är de mest berömda "sack of Rome" enligt wikipedia:
* Battle of the Allia (387 BC) – Rome is sacked by the Gauls after the Battle of the Allia
* Sack of Rome (410) – Rome is sacked by Alaric, King of the Visigoths
* Sack of Rome (455) – Rome is sacked by Geiseric, King of the Vandals
* Sack of Rome (546) – Rome is sacked and depopulated by Totila, King of the Ostrogoths, during the war between the Ostrogoths and the Byzantines
* Sack of Rome (846) – The Arabs attack Rome and loot old St. Peter's Basilica, though the Roman City walls prevent further damage to the city itself
* Sack of Rome (1084) – Rome is sacked by the Normans of Robert Guiscard
* Sack of Rome (1527) – Rome is sacked by the mutinous troops of Emperor Charles V
Att
araberna sackat Rom hade jag faktiskt ingen aning om, trodde inte de trängde så långt upp i Italien...
Huruvida massutdöendena P/T och K/T vållades av meteornedslag (eller av annat) är omtvistat.
Jag trodde det var allmänt vedertaget angående K/T, men mer osäkert vad gäller P/T?
Jag är dock mer nyfiken på om du köper mitt resonemang, alltså att man visst med fog kan hävda att historien upprepar sig.