Nekromanti And the Gnomes favored class is...Bard?!?

Bombu

Hero
[color:\\"#FF00FF\\"]

har spelat en halvorchisk bard med trumma och näsflöjt och en halvlängdsbard med trumpet, så lite omväxling gör nog bara gott
[/color]

Du är i sanning en vittberest person.

En 1/2-orc som spelat både näsflöjt och 1/2-ing.

Där kan man snacka om flexibilitet!

Just ordet bard gör ju att man associerar till musik men om man breddar begreppet bard lite grann så kan det bli en väldigt bred grupp personer som kan gå in som "barder".

Jag hoppas mycket på det konceptet.

Det är ju dumt att begränsa barden till en nisch som man själv tycker är fjantig. Typ, nån fjollig nisse i pantalånger. (Det kan vara hejdlöst kul ioförsig).

Jag tror att man kan komma långt genom att frigöra sig från vissa klicheer inom D&D, spelet har ju traditionellt stärkt klicheerna men man behöver ju inte låta sig låsas av dem. Fram för frihet.

Quan'talis

Swashbuckler
En 1/2-orc som spelat både näsflöjt och 1/2-ing
Inte nog med det, han spelade en halfling med trumpet! Man tar en halfling, trycker fast en trumpet i ena änden och klämmer på mitten... :gremcrazy:

Nåja, barden är min favoritklass, delvis på grund av långvarigt Baldur's Gate-spelande med en bard i huvudrollen. Jag antar att det är lättare att se möjligheterna med en klass (eller en ras, för den delen; den här tråden handlar ju om gnomer också) om man redan tycker om den.

Det allra enklaste sättet att förbättra barden är för övrigt att öka antalet skill points till 8+int och hantera alla färdigheter som class skills (utom en del klasspecifika grejer, kanske. Kommer inte i håg hur många sådana det finns just nu). Kan barden plötsligt konkurrera med magiker i kunskap (om än inte i magisk förmåga) eller med tjuvar i fingerfärdighet (om än inte på riktigt höga nivåer) blir det enligt min erfarenhet en riktigt intressant klass. Som det är nu (minns inte riktigt hur många poäng det är meningen att man ska få. 4+int? Inte 2+int, väl?) lägger man lätt hälften av sina skill points på perform och så sitter man där med en studiomusiker i stället för en rockstjärna...

Att barden kan fylla vilken nisch som helst (åtminstone till hälften) ser jag som en fördel – jag har själv slängt med en NPC-bard i en grupp utan präst, och han var mycket uppskattad – men det är inget som jag tycker att man kan bygga en hel rollperson på.

Rant mode off...

JPS

Balderk

Swashbuckler
Jag menar, vem har egentligen bäst bus-potential, en skäggig, vis gammal trollkarl eller en sprallig bard som sjunger förnedrande visor?
Jo det är klart. Visst har du rätt i det. Sedan att barder också har en hel del illusioner gör ju att de fortfarande får den biten som bard, plus mer buspotential. Så jag har blivit övertygad om att barden är ett bättre val för gnomerna. :gremsmile:

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
För att vara mer specifik så har barder följande illusioner: (...)
Ja men det var ju ändå en härlig mängd ilussioner de hade! Bara bra att de inte har phantasmal killer och sådant, inte så busigt precis :gremwink:

Enligt uppgift så ska barder bli lite tuffare i 3.5e också.
Det skulle ju vara väldigt välkommet. Om barderna blev bättre och lite mer specifika (se: chrulls inlägg ). D&D 3.5e börjar faktiskt intressera mig en del. Men vi lär ju aldrig köpa det iofs. Vi spelar inget D&D längre och kommer nog inte att göra det heller på väldigt länge. Fantasy är inte inne hos oss längre helt enkelt. Men intressant hur som helst.

/Balderk, som blev magiker nyss :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
Barden i 3.0 får 4 skill points per level, men detta ska visst ökas till 6 i 3.5. 8 skill points ska han minsann inte ha, då inkräktar han för mycket på roguens territorium.

För övrigt är barder redan rätt bra på att konkurrera med magiker i kunskap. Förutom sin näst intill unika "bardic knowledge" (har för mig det finns nån prestige class som har något liknande) så har de alla Knowledge-färdigheter som class skills, och fler skill points än magiker att lägga på dem.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Förutom sin näst intill unika "bardic knowledge" (har för mig det finns nån prestige class som har något liknande)
Legendkännare (Lore Master) har en identisk förmåga.

/Mikael - alltid till tjänst

Quan'talis

Swashbuckler
Barden i 3.0 får 4 skill points per level, men detta ska visst ökas till 6 i 3.5. 8 skill points ska han minsann inte ha, då inkräktar han för mycket på roguens territorium.
Nja, det finns väl fortfarande en liten regel som säger att det bara är rogues som kan upptäcka/desarmera fällor över en viss svårighetsgrad? Dessutom hör ju sneak attack också till roguens territorium.

Men visst, 6 poäng kan jag gå med på. Det visar ju åtminstone att andra än jag tycker att barder har haft för få skill points.

JPS

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Druider är coola ...

Nejdå, jag tycker fortfarande druider är bra.

Däremot upptäckte jag att druider har mycket lite att hämta i äventyr som följer »Magnus Seters stadsbaserade spelledarstil™«. Alla djurföljeslagare blir tämligen värdelösa om man bara ska knata i städer och kloaker hela tiden.

»För hundrade gången: det är ingen varg det är en hund! Och det där stora björnliknande djuret är också en hund! Bergslejon? Nej då, det är bara en välnärd huskatt.«

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: En likasinnad!?

Om ni kan övertyga mig om att börja spela D&D så hade jag absolut kunnat tänka mig att göra en gnomisk bard. En jojkande gnomisk bard. En munspelande, jojkande gnomisk bard. En jonglerande, munspelande, jojkande gnomisk bard. :gremwink:

Storuggla

Champion

"En jonglerande, munspelande, jojkande gnomisk bard."

Okej, jag nappar. Hur i herrans namn jojkar man när man har ett munspel i käften? Och jonglerar när man håller i munspelet?

Storuggla, har slogans

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Okej, jag nappar. Hur i herrans namn jojkar man när man har ett munspel i käften? Och jonglerar när man håller i munspelet?"

Okej då. En muterad jonglerande, munspelande, jojkande gnomisk bard. Är du nöjd nu då? :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Back to the dungeon, säger jag bara!

Eller inte bara det, men Dante har ju rätt... vad har druider att göra i städer (som jag gärna använder som äventyrsplatser) eller dungeons, som ju är så att säga officiella äventyrsplatser.

Visst kan vildmarksäventyr vara roliga också, men jag tycker att de är svåra att spelleda.

M.

Netfeed

Swashbuckler
Re: Back to the dungeon, säger jag bara!

spelar man NWN så är druiden en överdirvet bra karaktär som kan döda drakar mha av en magi och ett litet fjutifgt hugg
tycker också det är löjligt att de kan använda tyngsta rustningen
men men det är ju itne samma sak som att spela det i "verkligheten"

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Om du har Savage species (jag köpte den) kan du slänga på Multiheaded och Insectoid template. Detta ger dig två huvuden och fyra armar, så du kan använda två av armarna och ett av huvudena till att spela munspel, två av armarna till att jonglera och ett av huvudena till att jojka. Och du kan dessutom dansa!

Nightowl

Champion
Fantom-ent, de Djupa Skogarnas beskyddare

Prova att spela druid i 1st ed med skumma hemregler avsedda att begränsa antalet spells... och äventyret var Desert of Desolation. Jag hade en säg en användbar magi: jag kunde kasta speak with animal, och DM vägrade att låta kamelerna veta något av värde.

Erik, bitter

Nightowl

Champion
Ta bort de kriminella färdigheterna från bardens lista och ge honom sociala och kunskapsfärdigheter, är min melodi. Och lite allmänt äventyrar-kör.

Då kunde han ha 8 poäng per nivå, men inte annars.

Erik, rör inte min råg

lunarian

Veteran
Jag tycker gnomes är rätt okej. Även i mina ögon så skulle jag inte kunna föreställa mig en gnome-bard men jag har inget i mot att dom ändras men att dom försvinner kommer att göra många ledsna. :gremconfused: