Ursäkta mig... (Så här lyder reglerna)
...men jag förstår faktiskt inte problemet. För att klargöra det hela kan man i viss mån betrakta Ande som ett attibut eller en grundegenskap, men den finns inte med bland de sex primära attributen: KON, STY, RÖR, etc. Ande bör snarare betraktas som tämligen fristående från såväl attribut som färdigheter.
Nedan följer regelverkets beskrivning av Ande:
Ande är måttet på rollpersonens religiösa prestanda och definierar hur långt rollpersonen nått på den andliga vägen. Utgångspunkten för en normal människa är noll, vilket innebär ett grundläggande ointresse för andliga ting. I takt med att rollpersonen inser den andliga dimensionen i tillvaron och blir allt mer benägen att underkasta sig det gudomliga, kan värdet för Ande successivt höjas. Ju högre värde för Ande, ju heligare är rollpersonen. Värdet sträcker sig i normala fall från 0 till 20. Det är också möjligt att ha negativt värde för ande. Ju lägre Ande rollpersonen har, ju längre bli avståndet från det gudomliga, och när värdet är negativt är all kontakt med de högre nivåerna i kosmos bruten. För varje negativ värdenivå medföljer motsvarande immunitet mot skräckskador. Med värde -5 i Ande absorberar rollpersonen 5 vid konfrontation med exempelvis ett fasansfullt väsen. Endast personer med negativt värde för Ande har tillgång till magi, svart eller vit. Ju högre negativt värde, ju större är magifärdigheten. Exempel på magiska färdigheter är Framkalla golem, Manipulera sinnelag och Telepati. De rollpersoner som har positivt värde i Ande kan sålunda inte begagna sig av magi. De kan dock på gudomligt initiativ tilldelas Andliga gåvor. Man skulle kunna säga att Andliga gåvor är den ljusa sidans motsvarighet till magi. Exempel på Andliga gåvor är Visionär förmåga, Clairvoyance och Mottaglighet för kunskap om andra personers sinnelag. Till skillnad från magi är dock andliga gåvor en nåd som ej under några som helst omständigheter kan kontrolleras av rollpersonen.