Nekromanti Andlighet som egenskap

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,931
Location
Värnhem, Malmö
Re: Namn på ting

"Namnet är helt och hållet irrelevant egentligen. Det har en kosmetisk funktion, inget mer."

Det stämmer att namnet enbart har en kosmetisk funktion, men det behöver inte vara irrelevant bara för det. Ett spel där man har "Sensorisk kapacitet" och liknande namn på grundegenskaperna ter sig annorlunda än ett där man har "Vaksamhet". Ibland är det kosmetiska viktigt.
 

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
Re: Spiritus = ande

Om jag fattade det rätt skulle du använde som som en slags grundegenskap?

Låter det inte lite konstigt att säga:
-Hur mycket har du i ande? (motsvarande, tex. Hur mycket har du i styrka?)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Trams:

"Låter det inte lite konstigt att säga:
-Hur mycket har du i ande? (motsvarande, tex. Hur mycket har du i styrka?)"


Ja, och tänk om ens rollperson heter "Drekkt":

SL: "vad har han i Ande, Drekkt?"
Spelaren: "Andedräkt? Var står det någonstans? *kollar rollformulär*"

Hö hö

Äh, men det är faktiskt ett problem. STY är Styrka och FYS är Fysik, men AND är en sådan där sak som kvackar lite i små sjöar. Det låter dessutom lite pompöst att prata om att "öka din Ande med +2" osv. "Andlighet" är bättre i så fall, men jag tycker det är skönast om man använder ett namn som man kan ha lite distans till. Mental Kraft, typ. MEK.

/Rising
har tagit några glas vin och har inte sovit på några dagar, därför skriver han så onödiga inlägg just nu.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ursäkta mig... (Så här lyder reglerna)

...men jag förstår faktiskt inte problemet. För att klargöra det hela kan man i viss mån betrakta Ande som ett attibut eller en grundegenskap, men den finns inte med bland de sex primära attributen: KON, STY, RÖR, etc. Ande bör snarare betraktas som tämligen fristående från såväl attribut som färdigheter.

Nedan följer regelverkets beskrivning av Ande:
Ande är måttet på rollpersonens religiösa prestanda och definierar hur långt rollpersonen nått på den andliga vägen. Utgångspunkten för en normal människa är noll, vilket innebär ett grundläggande ointresse för andliga ting. I takt med att rollpersonen inser den andliga dimensionen i tillvaron och blir allt mer benägen att underkasta sig det gudomliga, kan värdet för Ande successivt höjas. Ju högre värde för Ande, ju heligare är rollpersonen. Värdet sträcker sig i normala fall från 0 till 20. Det är också möjligt att ha negativt värde för ande. Ju lägre Ande rollpersonen har, ju längre bli avståndet från det gudomliga, och när värdet är negativt är all kontakt med de högre nivåerna i kosmos bruten. För varje negativ värdenivå medföljer motsvarande immunitet mot skräckskador. Med värde -5 i Ande absorberar rollpersonen 5 vid konfrontation med exempelvis ett fasansfullt väsen. Endast personer med negativt värde för Ande har tillgång till magi, svart eller vit. Ju högre negativt värde, ju större är magifärdigheten. Exempel på magiska färdigheter är Framkalla golem, Manipulera sinnelag och Telepati. De rollpersoner som har positivt värde i Ande kan sålunda inte begagna sig av magi. De kan dock på gudomligt initiativ tilldelas Andliga gåvor. Man skulle kunna säga att Andliga gåvor är den ljusa sidans motsvarighet till magi. Exempel på Andliga gåvor är Visionär förmåga, Clairvoyance och Mottaglighet för kunskap om andra personers sinnelag. Till skillnad från magi är dock andliga gåvor en nåd som ej under några som helst omständigheter kan kontrolleras av rollpersonen.
 
Top