Nekromanti Andra hobbies?

chrull

Stockholm Kartell
Re: Alkohol

God45 said:
Zorbeltuss said:
Jag kryddar alkohol, jäser vin, glögg med mera, jag tycker det är väldigt kul att kunna bjuda på alkohol av olika smaker som jag själv satt smak på, nästa projekt är ett test av äpple och morotsvin och en kanel-ingefära-habanero likör som jag gjort förr.

/Zorbeltuss
Jag trodde BDSM med den profil-bilden... :gremwink: Eller börjar det med alkohol och leder till sen till den andra hobbyn? :gremtongue:
Jag rekommenderar verkligen inte BDSM i kombination med alkohol(förtäring dvs).

Safety first och så...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Baka matbröd

DeBracy said:
En bekant till mig sa en gång att skillnaden mellan en hobby och ett intresse är att man spenderar pengar på en hobby. Jag tyckte det var lite fiffigt. Och om det är en hållbar definition så har jag nog inte bakning som hobby.
Betyder det att jag har fotbad som hobby? Eller finns det en undre gräns för hur lite pengar det får röra sig om?

Och vad krävs för att något ska räknas som ett intresse, snarare än bara något man gör och tycker om och så?

Troberg

Sinister eater

chrull said:

Safety first och så...
Generellt håller jag med, men känner man varann, litar på varann och på det hela taget vet vem partnern är så är inte några glas ett problem.

Heck, det finns till och med de som gör en grej av att tratta den som är undergiven full (och båda är med på leken, såklart).

God45

#PrayersForBahakan

Troberg said:
chrull said:

Safety first och så...
Generellt håller jag med, men känner man varann, litar på varann och på det hela taget vet vem partnern är så är inte några glas ett problem.

Heck, det finns till och med de som gör en grej av att tratta den som är undergiven full (och båda är med på leken, såklart).
Det låter som ett bra sätt på oavsiktlig alkohol förgiftning...

Troberg

Sinister eater

God45 said:
Det låter som ett bra sätt på oavsiktlig alkohol förgiftning...
De har koll på mängden. Safe, Sane, Consensual och allt det där.

chrull

Stockholm Kartell

Troberg said:
chrull said:

Safety first och så...

Jo, det beror ju helt på vad man håller på med, att syssla med saker som avancerad bondage eller breath control/play på fyllan rekommenderar jag dock ingen alls.

chrull

Stockholm Kartell
Andra hobbies?
Jag såg öl som en hobby ett bra tag. Var med och körde "Sveriges äldsta ölblogg" ett tag (vi var först med att blogga om öl på svenska). Jag var mest inne på att dricka, diskutera, recensera och läsa om öl, hade lite funderingar på hembryggning men tyckte inte att utrymmet i lägenheten räckte till för att göra det ordentligt. Fick dock lägga ned hobbyn i våras då jag upptäckte att det finns en massa alkohol i öl, och att alkoholen inte alltid är så bra för en.

Annars så cyklar jag gärna. Mest landsväg och planen är att göra vättern-debut 2013. Om bara höften som började strula under hösten blir bra så jag faktiskt kan träna lite i vår...
Utöver Landsvägscykling så fick jag ett infall och köpte en BMX i somras, en (SS)MTB står i källaren och ska jag bara ta mig från en punk till en annan står det en fixie i hallen.

Uhm... räknas "genomsöka internets mörka sidor efter roliga bilder" som en hobby? I så fall är det nog det jag ägnar absolut mest av min tid på...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

krank said:
Betyder det att jag har fotbad som hobby? Eller finns det en undre gräns för hur lite pengar det får röra sig om?
Pengarna är nog av mindre betydelse än engagemanget. Det ska väl finnas ett visst mått av passion i det hela. Om du blir exalterad av att testa ett nytt badsalt med fläderextrakt så har du nog fotbad som hobby.

Och vad krävs för att något ska räknas som ett intresse, snarare än bara något man gör och tycker om och så?
Dunno. Att man gör det/läser om det/pratar om det?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

DeBracy said:
Pengarna är nog av mindre betydelse än engagemanget. Det ska väl finnas ett visst mått av passion i det hela. Om du blir exalterad av att testa ett nytt badsalt med fläderextrakt så har du nog fotbad som hobby.
Jag är nog mer i början av det hela. Nåtslags nyfikenhetsfas där jag gärna testar nya saker så länge folk som tipsar kan låta bli att kritisera det jag gör (jag behöver ju inte direkt en massa gnäll om att jag använder en praktisk och platseffektiv uppblåsbar fotbalja, men vill gärna ha tips mina stackars fötter skulle kunna gilla).

Also: Det du beskriver låter mer som nördighet än hobby. Är det så att "hobby" i själva verket bara är ett annat ord för något man nördar ner sig i? =)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Inget matbröd

krank said:
Det du beskriver låter mer som nördighet än hobby. Är det så att "hobby" i själva verket bara är ett annat ord för något man nördar ner sig i? =)
Tja, några klassiska hobbies är ju att bygga modellflygplan eller modelljärvägar, samla frimärken, etc. Klart det hör ihop med nördigheter.

Angående fotbadandet tycker jag det låter som en toppengrej att ta sig tid att intressera sig för. Känns som en riktigt bra grej för dig som vet att du behöver stressa av.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tror att världen skulle bli en lite bättre plats om vi förbjöd frimärkssammlande och byggande av model järnvägar... :gremwink:

w176

Förlorad dotter
God45 said:
Jag tror att världen skulle bli en lite bättre plats om vi förbjöd frimärkssammlande och byggande av model järnvägar... :gremwink:
MEN! Popkulturen har lärt mig att det är sånt alla galna serimördar psykopater sysslar med! Skulle de inte få samla frimärken och bygga modelljärnvägar skulle de ha mycket mer tid att mörda folk!

Storuggla

Champion
"MEN! Popkulturen har lärt mig att det är sånt alla galna serimördar psykopater sysslar med! Skulle de inte få samla frimärken och bygga modelljärnvägar skulle de ha mycket mer tid att mörda folk!"

Då vart plötsligt detta ännu mer skrämmande...
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/EWJX2ZO9xSE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/EWJX2ZO9xSE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Storuggla, men kaffe iaf

God45

#PrayersForBahakan
I den här tråden har vi pratat om två hobbies som kan verkar stötande för utomstående. Frimärkssammlande och BDSM.

Den ena handlar om ett uppdämnt vålds och sexbegär begär som får utlopp genom kontrollerade rituella former och som är psykologisk nedbrytande för de inblandde och gör dem till psykopater. I den andra hobbyn använder man rep och piskor :gremwink:

Zorbeltuss

Hero

God45 said:
Zorbeltuss said:
Jag kryddar alkohol, jäser vin, glögg med mera, jag tycker det är väldigt kul att kunna bjuda på alkohol av olika smaker som jag själv satt smak på, nästa projekt är ett test av äpple och morotsvin och en kanel-ingefära-habanero likör som jag gjort förr.

/Zorbeltuss
Jag trodde BDSM med den profil-bilden... :gremwink: Eller börjar det med alkohol och leder till sen till den andra hobbyn? :gremtongue:
BDSM är förvisso intressant, men med tanke på att jag tydligen bara är intressant för folk nära pensionen eller i ageplay (saker jag överhuvudtaget inte är intresserad av) så blir det inget av det, iallafall inte innan jag har en partner som är med på det jag är intresserad av, eftersom det inte har hänt kan jag väl knappast räkna det som hobby då jag varken spenderar tid eller lägger pengar.

Dessutom trodde jag det skulle vara bäst om jag delade upp mina intressen på några trådar.

/Zorbeltuss

Troberg

Sinister eater
Linjalen

Några har frågat om min linjal, så jag postar den här (se bifogad fil).

Tanka hem, skriv ut, klipp ut (fyra st på varje A4), vik dem längs mitten och plasta in (med vecket på sidan motsatt pappersvecket) med kartplast eller klar pakettejp.

Det mesta är självförklarande, förutom hur man mäter vinklar. Så här gör man:

1. Ta vinkelsidan och lägg den längs ena benet på vinkeln. Sätt 0 i vinkelspetsen och gör en markering vid märket (som är ungefär vid 61).
2. Upprepa proceduren på andra vinkelbenet.
3. Du har nu två märken. Mät avståndet mellan dem, och du har vinkeln, i grader.

Snitsigt, eller hur?

Så, när du skrivit ut den så har du en linjal som du alltid kan ha i fickan, med mm, tum och grader, plus lite vanliga omvandlingsfaktorer och konstanter. Alltid bra att ha, och tar ingen plats alls. Är dessutom ett bra bokmärke.

Komplettera med ett multiverktyg på nyckelknippan (Gerber Curve eller Gerber Compact Tool är mina favoriter, men Biltemas lilla multitång för en femtilapp är fullt brukbar), kanske några plåster, en penna och ett litet anteckningsblock, tillsammans med telefonen du redan släpar runt på, så har du en bra EDC-start. Total kostnad, om man kör billiga grejor, under en hundring. Vips så står du inte handfallen inför krångliga förpackningar, skruvar som behöver lossas, småsår som blodar ner omgivningen, funderingar om vilken dimension något har osv.

Det har också kommit lite frågor kring mitt andra papper, jag återkommer med det senare.

Edit: Filen är en zippad svg, så ni kan öppna den i nästan vilken webbrowser som helst, eller, om ni vill modifiera den, i InkScape (gratis och rekommenderat) eller liknande.

Attachments

Lupus Maximus

Tekniker

DeBracy said:
En bekant till mig sa en gång att skillnaden mellan en hobby och ett intresse är att man spenderar pengar på en hobby. Jag tyckte det var lite fiffigt. Och om det är en hållbar definition så har jag nog inte bakning som hobby.
Jag gör själv distinktionen mellan dem att ett intresse är något man lägger ner lite eller ingen tid på, medan en hobby är något som man spenderar tid på.

Så på grund av att dygnet bara är 24 timmar, och på tok för många slösas bort på arbete och sömn, blir ett antal potentiella hobbies förpassade till intressen.

Å andra sidan så blir det väl samma sak för de som anser att tid är penger... :gremgrin:

Lupus Maximus

Tekniker
Flera intressen är på sätt och vis kopplade till rollspel. T.ex. att jag har en bunt böcker hemma om Aegeisk bronsålder.

Sedan intresset för film och spel känns som rätt vanligt i rollspelskretsar. Jag är kanske primärt intresserad som konsument; men även spenderar en massa tid på att sätta mig in i skapandet.

Försöker i omgångar lära mig teckna och dansa salsa (kanske inte på samma gång dock...), samt brukar ge mig på att komma igång med att träna Bujinkan igen.

Lite mer udda är att jag håller på med hypnos, och spenderar en del tid på att fördjupa mina kunskaper där.

Troberg

Sinister eater
Pappret

Som jag tidigare nämnt så har folk frågat efter pappret som ligger i ytterfickan på organizern. Det är ett A3, gjort för att vikas ihop till plånboksformat, som innehåller den mesta info man behöver för att reda ut diverse nödsituationer.

Jag har nu gjort en "anonym" modell, där jag plockat bort privata telefonnummer. Se bifogad fil (PDF och SLA (Scribusformat)).

För att vika den gör man en kartvikning. Vik först vertikalt på mitten, så att framsidan är inåt. Sedan viker du ytterkanterna åt andra hållet, så att det blir som ett M. Sedan viker du hela paketet på andra ledden på samma sätt. Har du gjort rätt så har du då sida 1 som framsida, och den går lätt att veckla ut och veckla ihop.

Skriv ut och ha i fickan, så är du förberedd om du är först på en olycksplats, bilen dör, en snöstorm isolerar dig eller det blir en zombiepidemi. Ge era sambos och barn också en.

Attachments