EDC
En sak jag utövar är EDC. Vad är EDC?
EDC står för EveryDay Carry, och är något slags kombination av "bra karl reder sig själv" och tillämpad MacGyverism (utan hockeyfrilla). Konceptet går ut på att man ska ha med sig småprylar och kunskap så att man kan klara vardagssituationer som kan uppstå. Det kan vara allt från nödsituationer (tex att kunna hjärt-lung-räddning) till småsaker som att dra åt en skruv eller skära upp en bångstyrig plastförpackning. Det är alltså lika mycket en mentalitet som det är prylar.
Så, vad ingår i en EDC?
Well, det är upp till dig. Vissa nöjer sig med telefon, en lite multifunktionskniv och en ficklampa på nyckelringen, vissa har en mindre väska (typ messenger bag).
Det här är vad jag bär med mig när jag är ute:
Med "organizern" öppnad:
http://rpglab.net/nobackup/edc/20121122_210438.jpg
Med "organizern" öppnad och dolt stuff utplockat:
Vad är då detta och vad har jag allt till?
Nedre raden, från vänster:
* Bilnycklar med en Gerber Shard (ett litet multiverktyg med öppnare, bändgreja och några halvdana skruvmejslar), med ett egenhändigt knutet turkhuvud för bättre grepp. Förvaras i jackfickan.
* Husnyckel och jobbnyckel, tillsammans med en Gerber Compact Tool (Minitång, med kniv, pincett, skruvmejsel och lite annat plock, starkt rekommenderad, grymt prisvärd). Förvaras i jackfickan.
* En snodd jag knutit själv (uppifrån och ned, diamond knot, round crown sinnet, triplad chinese buttton knot) med en visselpipa och en reflex. Visselpipan är nödbroms för hunden, reflexen är för att jag inte ska bli överkörd när jag promenerar hunden (jag har oftast svarta kläder och det är mörkt hemmaikring...). Bärs på jackan.
* Organizer (Maxpedition Pocket Organizer). Bärs i innefickan på jackan. Innehåller:
** Ett papper (vikt A3) med alla viktiga telefonnummer och allt man kan behöva veta i olika krissituationer (från första hjälpen till trasig bil till strandad i vildmarken till brand till att vara strandad i en konfliktzon, egentillverkat och sammanställt information från diverse auktoriteter).
** Lite kraftigare multifunktionstång, Gerber MP400. Mycket trevlig!
** Schrade Tactical pen. En robust reservoarpenna.
** Smith & Wesson Police and Military Pen. En mycket bra kulspetspenna.
** Liten bitsmejsel från BilTema, kostade 59 spänn, om jag minns rätt.
** Alunstift. Blöt ner och gnugga mot ett sår, och det slutar blöda. Bra om man har småsår eller om doggen rispar sig i skogen eller något. 50 spänn på apoteket, skitbra att ha hemma.
** Ficklampa Maglite Solitaire. Liten och behändig ficklampa. Inget att ha om man ska undvika Slenderman, men helt OK för att lysa under motorhuven. Har knutit ett turkhuvud runt den för att ge bättre grepp när man tänder och för att den inte ska halka ur öglan.
** Fällkniv Gerber Remix fine edge. Mycket trevlig liten kniv, och hålet i leden som man kan sticka fingret genom gör att man inte slinter, hur kall/blöt/kladdig man än är om fingrarna. Rekommenderas.
** Fällkniv Smith & Wesson Marlinspike. Som ni kanske sett så är en annan hobby reparbete (mer om det senare), och då behöver jag en marlinspike.
** Tändare. Tror, men är inte säker, att det är någon Ronson. Fördelen med den är att man kan tända den och sätta den från sig, utan att den slocknar.
Övre raden, från vänster:
* Anteckningsblock. Dollarstore, tio spänn. Gör det till en vana att alltid ha penna och anteckningsblock med er, det är suveränt.
* Litet plastskjutmått. Biltema eller Jula, kommer inte ihåg, 20 spänn. Ingen vidare precision, men nog för att svara på frågor som "hur lång skruv behöver jag" eller "är det här rätt borr för den här skruven".
* Plåster.
* Några buntband.
* Karbinhake med en liten kompass.
* Två kapslar med huvudvärkstabletter. Egentligen borde den ena sitta på nyckeknippan.
* Bits till skruvmejseln.
* Utskriven och inplastad linjal av egen design. Millimeter, tum och grader (coolt att lyckas göra en gradskiva i linjalform, eller hur?) samt diverse omvandlingsfaktorer och konstanter man kan ha nytta av.
* Förstoringsglas i kreditkortsformat.
* CRKT Eat'n Tool. Spork i titan med öppnare.
Utöver detta:
* Telefon. Samsung Gqalaxy Note. Inte med i bild då jag använde den som kamera. Jackficka eller skjortficka.
* USB-minne. 32GB, robust metallkapsling. Byxficka.
* Liten kniv, Gerber Curve. Suveränt verktyg och det jag använder mest. Har ett litet knivblad (cirka 2 cm), stor och liten flatmejsel, stjärmejsel och öppnare, dvs de verktyg man oftast behöver. Så liten att de knappt ens gnäller på flyget. Starkt rekommenderad. Byxfickan.
* Plånbok. Pengar, kort, ID osv. Byxfickan.
Det verkar mycket, men allt ryms utan att bli otympligt.
Har jag nytta av det?
Jajamensan! Allt från att öppna bångstyriga förpackningar till att hjälpa cyklist med hoppad kedja. Jag är ofta ute med hunden, ibland i skogen, och då är det bra att vara förberedd. Jag hjälper egentligen oftare andra än mig själv, men det är bekvämt att veta att man har vad man behöver för att vardagsproblem inte ska behöva vara problem.
Knivarna då? Är det inte problem med knivlagen?
Nej. Det är inte taktiska knivar. De enda som bärs någotsånär lättillgängligt är den pyttelilla Gerber Curve och bladen på tången Gerber Compact Tool, och lagen tillåter specifikt den typen av små multiverktyg. De andra är i en stängd organizer, i en stängd jackficka, i en logisk samling av verktyg. Lagen ger också utrymme för det. Det står till och med i förarbetet till knivlagen att den skall tolkas "generöst och med omdöme".
Vad är mitt nästa steg?
Att utrusta bilen bättre. Jag har redan ett multiverktyg där (Gerber Suspension, om jag minns rätt) och en filt. Jag vill dock komplettera med lite annat stuff som kan vara bra. En varm vinterjacka, rejäla dojor, mössa, handskar och halsduk är bra att ha på vintern. En skyffel. 50 m rep (om man kör fast i diket är oftast vanliga bogserlinan för kort för att dra upp bilen). Ficklampa. Värmeljus. En liten yxa. Första hjälpen-kit. Lite sånt stuff. Face it, lägger bilen av på fel ställe vid fel tidpunkt på vintern så dör man (jag har tex kört en långkörning hem 2 på natten när det var nästan -40, då ligger man brunt till om något går fel).
Varför bör man syssla med EDC?
* Det är kul, speciellt om man gillar prylar.
* Man blir bättre förberedd på problem, små som stora.