Nekromanti Anekdotiskt bevisvärde

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Eftersom jag pinsamt länge har suttit och petat på ett maffiarollspel vid namn Omertà har jag läst en del böcker om maffian. Det har inte hjälpt mig att få spelet färdigt, men det har fått mig att tänka på en sak angående beskrivande texter. (Redan nu kastar jag in en brasklapp: Det är fullt möjligt att alla andra redan tänkt på det här, men själv har jag aldrig funderat på det tidigare.)

De texter jag läst om maffian kan klassas som populärvetenskapliga, med stark betoring på populär. De är alltså till både för att underhålla och för att informera. Underhållningen är främst i form av olika anekdoter om kända gangstrar -- hur de dog, vilka konstiga vanor de hade, vad de gjorde i fängelset, saker de sagt, hur de rymde från polisen genom att klättra ut genom ett toalettfönster och fly springande genom Central Park i bara kalsonger och strumpor, eller något annat. Det är kul, betydligt roligare att läsa än en vanlig faktatext.

Då måste man fråga sig varför det är så ovanligt att rollspelsböcker är skrivna på det här sättet?

I en rollspelsbok som innehåller världsinformation görs det ofta en tydlig uppdelning mellan rent skönlitterära inslag och den rena faktatexten. Skönlitterära inslag, om de förekommer, förekommer vid sidan av, på en egen sida eller på annat sätt åtskiljda från den övriga texten. Ganska ofta beror det på att de helt enkelt inte har så mycket med den beskrivande texten att göra, men det kan nog också bero på att de sällan tillför speciellt mycket. När en berättande text används för att beskriva något utgör den istället hela beskrivningen, som i Trakorien eller Hammaren och trollspöt där hela beskrivningen av landet utgörs av en berättelse (eller flera berättelser i fallet med H&T).

Vad jag skulle vilja se är en rollspelstext där berättandet är integrerat i den beskrivande texten. Den berättande delen av texten utgörs av anekdoter som är relevanta för texten och kan användas som bryggor när man ska börja berätta om något nytt inom ämnet. Det svåra med att skriva en sådan text, såvida man inte skriver om en verklig företeelse förstås, är att man måste hitta på en himla massa anekdoter. Fördelen är att det förhoppningsvis blir trevligare att läsa. Dessutom skulle jag inte ställa lika höga krav vad gäller den litterära kvalitén på en anekdot i en berättande text som jag skulle göra på ett fristående skönlitterärt inslag i ett rollspel.

Finns det något rollspel eller någon rollspelsmodul som är skrivet på ett sådant sätt? Skulle det vara vettigt att göra det?

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Finns det något rollspel eller någon rollspelsmodul som är skrivet på ett sådant sätt? Skulle det vara vettigt att göra det?
Hela Chronopias värld beskrivs utifrån en guidad tur, där man för höra ett antal rykten. Riktigt, riktigt bra skrivet faktiskt. Fast det kanske inte var det du menade?

/Han som inspirerades av det när han skrev sitt magikapitel (pdf, 173 kb)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har själv slagits av tanken och jag planerar definitivt att skriva ett rollspel, någon dag, utifrån liknande principer. Eller i vart fall låta dem utgöra del av textmassan. Mitt ångpunkspel ska ju t.ex enbart beskrivas med textmassa och bilder inifrån världen, och då borde anekdoter, biografier och liknande få gott om utrymme...

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, anekdoter är trevligt. Jag har med ett par sådana i Terone men inte alls lika ofta som jag skulle kunna ha haft. Det är svårt att hitta på tillräckligt intressanta grejer (eller kanske inte så svårt, men i alla fall svårare än att inte göra det...). Jag håller även med om att det skulle vara intressant att prova i större skala. Alla sorters alternativa beskrivningsmodeller är trevliga.

/Dimfrost

Simon

Swashbuckler
Braa tanke där. Jag själv, som efter tjugo år av rollspelsläsande är rätt trött på att kämpa mig igenom långa världsbeskrivningar, hade uppskattat den sortens inslag i världstexterna, tror jag.

Men jag kommer direkt att tänka på en sak som jag tror bidrar till att göra det aningen svårare att skriva rollspelstexter på det sättet. En författare som beskriver en verklig företeelse har lätt att glida in i att beskriva specifika händelser, anekdoter, eftersom de finns som historiska sanningar, med samma sanningsvärde som statistik eller kloka analyser av olika slag.

När man skriver en text till en rollspelsvärld så befinner man sig ju utanför den värld man beskriver, på en annan diegetisk nivå än de anekdoter man skulle kunna slänga in. Alltså, man beskriver världen ur ett extradiegetiskt perspektiv, och då tror jag att man kan uppleva det som en viss tröskel att beskriva intradiegetiska händelser bara sådär.

Jag tror i och för sig inte att det är något hinder som inte kan övergryggas, bara en liten fundering på varför det kanske inte faller sig så naturligt att skriva så. Men jag skulle gärna se fler rollspelsvärldar beskrivas på det anekdotiska viset.

Shadowrun slår mig som ett spel som använder ett slags anekdoter, eller i alla fall intradiegetiska kommentarer till det som beskrivs, i deras Shadowtalk-kommentarer som finns insprängda i mycken världstext. Fler exempel?

Illern

koppariller
Hmmm, det vore onekligen rätt romerskt att skriva på ett sådant sätt om man skrev på en världsbeskrivning till ett spel baserat på en romersk värld/ideologi...

Det känns som att anekdotiska bitar kan bidra med stämning på ett annat sätt och en spelvärldssyn på det som behandlas så vettigt kan det absolut vara

Jag kan gissa att många bävar inför att skriva skönlitterärt men mindre inför att skriva beskrivande oavsett hur duktiga de är på respektive metod, har inte just det fenomenet varit upp nyligen?

Tillägg: variation kan förstås vara skönt också vilket ger ett berättigande i sig.

Dimfrost

Special Circumstances
När man skriver en text till en rollspelsvärld så befinner man sig ju utanför den värld man beskriver, på en annan diegetisk nivå än de anekdoter man skulle kunna slänga in. Alltså, man beskriver världen ur ett extradiegetiskt perspektiv, och då tror jag att man kan uppleva det som en viss tröskel att beskriva intradiegetiska händelser bara sådär.
Man själv i egenskap av författare befinner sig naturligtvis utanför det man skriver, men det här handlar ju om var berättaren befinner sig. I till exempel Trakorien och Chronopia är ju berättaren intradiegetisk. Även om berättaren inte själv är en del i det som berättas kan hon ju vara en del av samma värld; det beror bara på vilket perspektiv man anlägger.

I Terone har jag varit otydlig med när det är jag i egenskap av spelskaparen som berättar och när det är en "allvetande berättare" inuti Terone som gör det. Inte av någon Fiktionsleksk ambition att tydliggöra osäkerheten hos läsaren, utan helt enkelt för att det var bekvämast så. :gremsmile:

Min poäng: nej, jag tror inte att det problemet du pekar på är särskilt stort alls.

/Dimfrost

Regmolar

Swashbuckler
Eon har ett mycket litet fåtal sådana kommentarer, t.ex. då de i ett avsnitt om skapelsen anmärker att det mest extrema kända förslaget på universums ålder var 10 000 000 000 år, vilket räknades ut på ett komplext sätt av magikern Hege-någonting som senare brändes på bål för sina kätterska idéer om att universum skapats ur en oändligt liten punkt utan någon form av gudomlig inblandning...

Detta är inskrivet som en del av brödtexten och inte särskiljd på något sätt.

Själv tycker jag att anekdoter av den här typen är utmärkta att ha med i rollspelsböcker; de ger en inblick i världen (folk som hittade på lustiga idéer brändes till och från på vår medeltid med), kan ge hum om stämningen (i detta fall kan nämnas att Eon "lånar" mycket i sin magiteori från modern fysik) samt inspiration till SLP:er och äventyr (en avskrift av Hege-någontings bok har spårats av inkvisitionen, som kommer göra att göra allt för att förstöra den, samtidigt som ett utländskt magikergille vill ha tag i den sällsynta skriften...). De få exempel jag känner till stör heller inte läsningen på något sätt eller känns som att de tar plats från annan information som man hellre hade läst, och behöver inte ta mer än två eller tre rader för att vara intressanta.

Så, fortsätt uppmuntra anekdoterna - jag ser gärna fler av dem :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hela Chronopias värld beskrivs utifrån en guidad tur, där man för höra ett antal rykten. Riktigt, riktigt bra skrivet faktiskt. Fast det kanske inte var det du menade?
Inte riktigt (med reservation för att jag inte läst Chronopia utan baserar mitt svar enbart på det du skrev). Det låter också som den typ av världsbeskrivning som förekommer i Hammaren och trollspöt och Trakorien. Visst förekommer det en hel del anekdoter och citat i dem, men de förekommer som en del av en berättelse, inte som en del av en faktatext.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Berättelsenivåer

Det är väl egentligen inte konstigare än att författaren som berättar en anekdot om en gangster inte själv har träffat den gangstern eller var närvarande när det anekdoten beskriver inträffade? I båda fallen är anekdotberättaren en berättare som står utanför berättelsen. Den enda skillnaden är att man i ett rollspel rör sig med påhittade anekdoter. (Och man måste ju inte ens göra det -- det finns gott om historiska, verkliga anekdoter som man kan göra om lite och använda sig av.)

/tobias

Simon

Swashbuckler
Man själv i egenskap av författare befinner sig naturligtvis utanför det man skriver, men det här handlar ju om var berättaren befinner sig. I till exempel Trakorien och Chronopia är ju berättaren intradiegetisk. Även om berättaren inte själv är en del i det som berättas kan hon ju vara en del av samma värld; det beror bara på vilket perspektiv man anlägger.

I Terone har jag varit otydlig med när det är jag i egenskap av spelskaparen som berättar och när det är en "allvetande berättare" inuti Terone som gör det. Inte av någon Fiktionsleksk ambition att tydliggöra osäkerheten hos läsaren, utan helt enkelt för att det var bekvämast så.
Just det. Och skillnaden är att när man skriver en bok om maffian så är det givet att både författaren och berättaren befinner sig i den världen som beskrivs. När man skriver rollspel så är det ett val som görs, och det kan göras mer eller mindre medvetet och det kan genomföras mer eller mindre väl. Det är så jag tänker.

Så nä, jag tror egentligen inte att det är något större problem, men att det är ett förhållande som påverkar skrivandet. Och jag inbillar mig att jag har läst spel vars författare inte har gjort något särskilt klokt val när det gäller sina diegetiska nivåer och som har varit klumpiga att läsa på grund av det.

Terone och Oktoberlandet är ju exempel på spel som har gjort väldigt tydliga val när det gäller berättarens diegetiska placering, och där det också fungerar väldigt bra. :gremsmile:

Simon

Swashbuckler
Re: Berättelsenivåer

Det är väl egentligen inte konstigare än att författaren som berättar en anekdot om en gangster inte själv har träffat den gangstern eller var närvarande när det anekdoten beskriver inträffade? I båda fallen är anekdotberättaren en berättare som står utanför berättelsen. Den enda skillnaden är att man i ett rollspel rör sig med påhittade anekdoter. (Och man måste ju inte ens göra det -- det finns gott om historiska, verkliga anekdoter som man kan göra om lite och använda sig av.)
Visst. Jag tänker mest på den psykologiska skillnaden i att författaren i ena fallet har stött på en lustig händelse i sin research, som det snarare kan kännas svårt att inte ta upp i texten eftersom den ju både är sann och underhållande, medan hon i det andra fallet är utlämnad åt sin egen fantasis förmåga att själv hitta på en anekdot som ska vara både underhållande och upplysande.

Själv är jag väldigt förtjust i att, som du nämner, sno verkliga händelser och företeelser och genomskinligt maskera dem och anpassa dem till spelvärlden... :gremlaugh:

Dimfrost

Special Circumstances
skillnaden är att när man skriver en bok om maffian så är det givet att både författaren och berättaren befinner sig i den världen som beskrivs
Nu tror jag att det råder en viss begreppsförvirring. "Värld" är egentligen inte så relevant när det gäller berättelser. Jag skulle vilja hävda att det som beskrivs i en bok om maffian är en berättelse, inte en värld. Åtminstone om den narratologiska begreppsapparaten ska kunna användas. I annat fall går den nog inte att tillämpa på icke-fiktion. Å andra sidan har jag läst att det finns historiker som betraktar historien som en berättelser, och i denna postmoderna tidsålder kan man väl aldrig lita på att det finns något så enkelt och handfast som en enda stor Verklighet.

Men nu har vi avlägsnat oss lite väl långt från ämnet. Vi kan ju i alla fall enas om att problemet där inte är vidare allvarligt. :gremsmile:

/Dimfrost

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Kul idé!

Först ett par korrigeringar dock: Både Trakorien och Chronopia blandar sina inomvärldsliga berättelser med världsfakta från ett utanförperspektiv; i Chronopia är det insprängt i texten, i Trakorien kommer det i avsnitten efter.

Så till min post!

Lika viktigt som det här med berättare som Simon tar upp* tycker jag adressaten för texterna är. "Vanliga" spelvärldstexter har både berättare och adressat utanför spelvärlden, d v s vänder sig direkt till spelarna. Castle Falkenstein har en halvt inomvärldslig berättare men vänder sig fortfarande direkt till spelarna. De inomvärldsliga bitarna av t ex Chronopias eller Deadlands världsframställning har både berättare och adressat inom spelvärlden, men det är samtidigt så att den inomvärldsliga adressaten sammanfaller helt med spelarna, eftersom båda är nykomna till spelvärlden (fasaden krackelerar dessutom en aning i Chronopia när berättaren måste upprepa precis varenda fråga som texten ska föreställa ett svar på). I Oktoberlandet, slutligen, är både berättare och adressater inomvärldsliga utan att adressaterna sammanfaller med vår världs läsare.

Det du vill göra om jag förstår dig rätt är en text som liknar CFs lite -- du vill ha en berättare som är tillräckligt involverad i det hon berättar om för att kunna riva av anekdoter, men samtidigt på samma sida som spelarna. Halva inne liksom :gremsmile:. Vem är den som talar i din text? Det skulle t ex kunna funka med en made guy som har tråkigt i finkan och därför gör ett rollspel, eller en wannabe som skriver till andra maffiaintresserade (d v s de som vill spela ditt spel) och skryter om sina kontakter ... T ex "En vän till mig berättade en gång om ..." Eller också kan du helt enkelt vara du, men hävda att du under arbetet med ditt spel fått en del besök där du fått höra ett och annat :gremsmile:.

Det här behöver inte vara så jäkla flådigt, men jag skulle tycka det var rätt coolt om ditt rollspel s a s skrevs från finkan och några av anekdoterna tillsammans utgjorde berättelsen om hur du åkte dit. Då får du också ett framåtdriv i texten, där läsaren läser vidare för att få veta hur det går. Du kan också snacka lite om situationen på kåken, dra in cellkamraten, nån mutad plit, etc.

Däremot skulle jag nog inte tycka det var så jätteupphetsande om det i en faktatext bara dök upp lite anekdoter som du skrev i egenskap av maffiakunnig. Det är väl bättre än rena uppslagsverket, men fortfarande inget som sparkar en i häcken.

Sen kan man förstås fråga sig vad du liksom ska ha det här till -- är det bara för att göra det roligare att läsa, eller ska det ha nån form av vidare verkan? För texten kommer ju på sätt och vis att aktualiseras varje gång man spelar, och det går att utnyttja. Jag kommer på rak arm inte på nåt, men jag tycker det tål att tänkas på.

Halva inne är hur som helst mer spännande än hela ute.

Tycker

Christian

* Egentligen kan man väl tänka sig t ex inomvärldsligt extradiegetiska berättare -- berättelse och värld är som Dimfrost påpekar inte samma sak. Men det är kanske att krångla till det i onödan.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Sen kan man förstås fråga sig vad du liksom ska ha det här till -- är det bara för att göra det roligare att läsa, eller ska det ha nån form av vidare verkan?
Här får jag erkänna att jag är extremt enkelspårig. Det enda målet jag har är att texten ska bli intressantare att läsa. Däremot kan jag tänka mig positiva bieffekter. Jag vet att jag själv har lättare att komma ihåg anekdotiska berättelser än ren fakta, så genom att koppla faktan till en anekdot gör man det lättare för spelledaren att komma ihåg den. En anekdot kan dessutom berätta saker om spelvärlden på ett mer påtagligt sätt än ren fakta klarar av.

/tobias

Mogger

Hipsteranka
Ja, en anekdot förklarar ju snarare vad än var, och även om var stått ganska högt i kurs länge så är ju vad, anser jag, intressantare.

Dessutom kan ju anekdoterna funka som direkta exempel på hur det gick när gangstrarna i spelvärlden levde efter dina spelregler.

Zire

Swashbuckler
Jag tror absolut att det skulle vara vettigt att använda anekdoter. Ska de bara vara underhållande så gör de ju texten lite roligare, men än bättre är det ju om det är exempel på någonting. T.ex. om det är ett kapitel som handlar om maffiakungarnas konstiga vanor och det skrivs en anekdot om hur en journalist träffade Mateo Motisi och häpnade över hans vanor så pass att han utelämnade detta ur sin artikel då han antog att folk skulle tro att det var för otroligt.

Gemini hade inte anekdoter, men en kort, mycket konkret beskrivning ur spelvärlden på varje sida. Kan man få anekdoterna så, som små äventyrsuppslag, så är det än mer värt.

Annars innehåller väl världsbeskrivningarna i Mutant emellanåt små anekdoter.