Ja, där ser man hur mycket jag kan... Motanfall sist i rundan jaha... Har ju en viss betydelse.
Det där är lite omdebatterat /images/icons/wink.gif
Under 'Motanfall' på sidan 134 står det att motanfallet utförs efter det att anfallaren utfört sina anfall. Detta gäller de avancerade stridsreglerna, där valmöjligheten till flera handlingar finns.
Tittar man istället på de grundläggande stridsreglerna på sidan 110 så ser man att motanfallet alltid kommer efter anfallarens attack. Detta skulle kunna tydas som att ett motanfall alltid kommer direkt efter anfallarens enskilda attacker, MEN eftersom detta gäller de grundläggande stridsreglerna där alla endast har EN handling, så tycker jag att man skall följa reglerna på sidan 134 som tar hänsyn till flera handlingar. Där står som sagt att motanfall kommer efter att anfallaren har utfört sina anfall.
Hur som helst har många, till exempel Krille, sagt att han anser att motanfall borde komma direkt efter varje attack från anfallarens sida.
Visst, det kan man väl göra, men då tycker jag att det står fel i regelboken.
Dessutom innebär det att försvararen får ännu en fördel mot anfallaren, i och med att motanfallet bara får en svårighet på Ob4T6 (jämfört med Ob5T6 i exemplet)...
Om försvararen har Tekniken Två vapen, så får väl denne blockera och sedan utföra motanfall lite lättare eller?
Detta skulle väl innebära: Ob2T6 (block) Ob3T6 (block) Ob4T6 (motanfall).
'Två vapen' innebär att man kan göra två handlingar utan svårighetsökning. Det innebär Ob1T6 (block), Ob2T6 (block) och Ob4T6 (motanfall), förutsatt att man väljer 'defensivt försvar'. Utan 'defensivt försvar blir det så som Du skriver (Ob2T6, Ob3T6 och Ob4T6).
Tänk om man inte följer regelboken (Motanfall på sidan 134), utan låter motanfall komma direkt efter anfallarens anfall. Då skulle svårigheterna bli Ob1T6 (block), Ob3T6 (motanfall) och Ob2T6 (block)! Det verkar vara en klar fördel för försvararen...
Nej, jag håller mig till reglerna på sidan 134, där motanfall kommer efter att anfallaren utfört sina anfall. Sedan är det en annan sak om vissa föredrar det andra sättet. Rollspel är ju som sagt ganska fritt, dvs. "vad man gör det till".
Halv skada kan mycket väl vara Ob3T6. Inget att flina åt om rustningen ligger i sadelväskan.
Jag ser att ni har ganska 'biffiga' rollpersoner /images/icons/wink.gif
Betänk då att anfallaren, som ger full skada, borde ha Ob6T6 i skadevärde! Vill man fortfarande vara försvarare hela tiden?
En annan detalj... Skadeverkan halveras efter att tärningarna har slagits. Det innebär att Du slår Dina Ob6T6, och halverar efter det. Alltså slår Du inte 'bara Ob3T6'. Det innebär att skadeverkan tenderar att bli en aning högre, eftersom chansen att slå 6:or ökar.