Nekromanti Anfall tack...

Kimon

Swordsman
Om vi förutsätter två kombatanter utan pansar.

Har någon därute ett bra anfall mot följande försvar:
Block + Motanfall + Defensivt försvar.
alt.
Sköldstöt + Defensivt försvar.
alt.
Ripost + Defensivt försvar.

Enligt min ringa mening är det omöjligt att undvika ett motanfall (Ob3T6-) vilket måste reflexpareras/reflexundvikas (Ob5T6+)
Är det alltså lättare att tillfoga motståndaren skada som försvarare än som anfallare, eller har jag missat nå't?

(Inser att detta nog diskuterats till leda tidigare, men som ny här på forumet så tar jag mig friheten att ställa frågan.....)

Lord Avallach

Veteran
Nja motanfallet blir det ju till att börja fyra tesexors svårighet på sedan förstår jag inte hur du kan få responsundvikningen til Ob5T6 eftersom det är anfallarens andra handling. och borde vara fyra tesex den oxå

-F

Kimon

Swordsman
Är det inte (för alt 1)...:
Försvarare deklarerar: Block, Motanfall, Defensivt försvar.
Detta ger +Ob1T6 (två olika handlingar), -Ob1T6 (Defensivt försvar).
Försvararen slår alltså Ob2T6 för Block och Ob3T6 för Motanfall.

Reflexparad/reflexundvika är väl +Ob2T6 (Ob3T6+Ob2T6=Ob5T6) och anfallarens enda möjlighet att undvika motanfallet?

Perenna

Swordsman
Försvarare deklarerar: Block, Motanfall, Defensivt försvar.
Detta ger +Ob1T6 (två olika handlingar), -Ob1T6 (Defensivt försvar).
Försvararen slår alltså Ob2T6 för Block och Ob3T6 för Motanfall.

Blockera har Ob2T6 som svårighet, vilket modifieras till Ob3T6 eftersom det är två handlingar som utförs under rundan. Svårigheten sänks sedan med -Ob1T6 tack vare 'defensivt försvar'.

Motanfallet har svårighet på Ob3T6, vilket blir Ob4T6 på grund av att man utför två handlingar. Motanfall modifieras aldrig av 'defensivt försvar'.

Sålunda blir svårigheterna Ob2T6 och Ob4T6.

Detta förutsätter att anfallaren bara utför ETT anfall. Det är ändå ganska vanligt med två anfall per runda, så svårigheterna för försvararen skulle i så fall bli Ob2T6 (blockera), Ob3T6 (blockera) och Ob5T6 (motanfall). Frågan är om man verkligen tjänar på det? Motanfallen gör ju dessutom bara halverad skada...

Reflexparad/reflexundvika är väl +Ob2T6 (Ob3T6+Ob2T6=Ob5T6) och anfallarens enda möjlighet att undvika motanfallet?

Syftar Du på 'instinktiva försvarsmanövrer'? Dessa räknas som 'en extra handling', vilket ger +Ob1T6 på svårigheten. I Eon 2 räknas motanfall som 'varken snabbt eller kraftfullt', så det blir ingen svårighetsökning/-sänkning där längre...

Kimon

Swordsman
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Sålunda blir svårigheterna Ob2T6 och Ob4T6.

Detta förutsätter att anfallaren bara utför ETT anfall. Det är ändå ganska vanligt med två anfall per runda, så svårigheterna för försvararen skulle i så fall bli Ob2T6 (blockera), Ob3T6 (blockera) och Ob5T6 (motanfall). Frågan är om man verkligen tjänar på det? Motanfallen gör ju dessutom bara halverad skada...

<hr></blockquote>

Ja, där ser man hur mycket jag kan... Motanfall sist i rundan jaha... Har ju en viss betydelse.
Nu har jag troligtvis helt fel...:
Om försvararen har Tekniken Två vapen, så får väl denne blockera och sedan utföra motanfall lite lättare eller?
Detta skulle väl innebära: Ob2T6 (block) Ob3T6 (block) Ob4T6 (motanfall).
Anfallaren å sin sida har: Ob3T6 (första attacken) Ob3T6 (andra attacken), Ob4T6 (instinktivparad).
Detta känns helt OK.

Om anfallaren attackerar två gånger (utan Två vapen) så är besväret dock tillbaka (+Ob1T6 för alla handlingar).
Och siktar anfallaren är denne helt körd.

Halv skada kan mycket väl vara Ob3T6. Inget att flina åt om rustningen ligger i sadelväskan.

Är inte Försvararens Sköldstöt (alternativt Ripost) ett annat alternativ till ovan, då jag inbillar mig att motanfallet (med skölden/svärdet alltså) sker samtidigt (ja... strax efter) som blocken/paraden? På så sätt kommer man som försvarare "in" och kan höja svårigheten för anfallaren.

Perenna

Swordsman
Ja, där ser man hur mycket jag kan... Motanfall sist i rundan jaha... Har ju en viss betydelse.

Det där är lite omdebatterat /images/icons/wink.gif
Under 'Motanfall' på sidan 134 står det att motanfallet utförs efter det att anfallaren utfört sina anfall. Detta gäller de avancerade stridsreglerna, där valmöjligheten till flera handlingar finns.

Tittar man istället på de grundläggande stridsreglerna på sidan 110 så ser man att motanfallet alltid kommer efter anfallarens attack. Detta skulle kunna tydas som att ett motanfall alltid kommer direkt efter anfallarens enskilda attacker, MEN eftersom detta gäller de grundläggande stridsreglerna där alla endast har EN handling, så tycker jag att man skall följa reglerna på sidan 134 som tar hänsyn till flera handlingar. Där står som sagt att motanfall kommer efter att anfallaren har utfört sina anfall.

Hur som helst har många, till exempel Krille, sagt att han anser att motanfall borde komma direkt efter varje attack från anfallarens sida.
Visst, det kan man väl göra, men då tycker jag att det står fel i regelboken.
Dessutom innebär det att försvararen får ännu en fördel mot anfallaren, i och med att motanfallet bara får en svårighet på Ob4T6 (jämfört med Ob5T6 i exemplet)...

Om försvararen har Tekniken Två vapen, så får väl denne blockera och sedan utföra motanfall lite lättare eller?
Detta skulle väl innebära: Ob2T6 (block) Ob3T6 (block) Ob4T6 (motanfall).

'Två vapen' innebär att man kan göra två handlingar utan svårighetsökning. Det innebär Ob1T6 (block), Ob2T6 (block) och Ob4T6 (motanfall), förutsatt att man väljer 'defensivt försvar'. Utan 'defensivt försvar blir det så som Du skriver (Ob2T6, Ob3T6 och Ob4T6).

Tänk om man inte följer regelboken (Motanfall på sidan 134), utan låter motanfall komma direkt efter anfallarens anfall. Då skulle svårigheterna bli Ob1T6 (block), Ob3T6 (motanfall) och Ob2T6 (block)! Det verkar vara en klar fördel för försvararen...

Nej, jag håller mig till reglerna på sidan 134, där motanfall kommer efter att anfallaren utfört sina anfall. Sedan är det en annan sak om vissa föredrar det andra sättet. Rollspel är ju som sagt ganska fritt, dvs. "vad man gör det till".

Halv skada kan mycket väl vara Ob3T6. Inget att flina åt om rustningen ligger i sadelväskan.

Jag ser att ni har ganska 'biffiga' rollpersoner /images/icons/wink.gif
Betänk då att anfallaren, som ger full skada, borde ha Ob6T6 i skadevärde! Vill man fortfarande vara försvarare hela tiden?

En annan detalj... Skadeverkan halveras efter att tärningarna har slagits. Det innebär att Du slår Dina Ob6T6, och halverar efter det. Alltså slår Du inte 'bara Ob3T6'. Det innebär att skadeverkan tenderar att bli en aning högre, eftersom chansen att slå 6:or ökar.

Sabelkatten

Swordsman

Jag ser att ni har ganska 'biffiga' rollpersoner

1T6+2 i grundskada plus 3T6+2 för ett bra vapen plus en extra tärning för stridskonst eller lite magi. Inte alltför biffigt för en bra krigare.

Betänk då att anfallaren, som ger full skada, borde ha Ob6T6 i skadevärde! Vill man fortfarande vara försvarare hela tiden?

Knappast. Särskilt inte som Ob6T6 snittar bortåt 3 gånger så mycket faktisk skada som Ob3T6 - ännu mer om man har lite rustning.

/Henrik

Kimon

Swordsman
Knappast. Särskilt inte som Ob6T6 snittar bortåt 3 gånger så mycket faktisk skada som Ob3T6 - ännu mer om man har lite rustning.

Verkligen?
Jag som levde i villfarelsen att 3,75 var snittet på Ob1T6.
Detta skulle ge ett snittvärde för Ob3T6 = 11,25.
För Ob6T6 = 22,5

Min tärningsrullar-algoritm här i datorn befäster detta påstående, men efter allt man fått lära sig idag, så är det omöjligt att ens hålla fast vid det./images/icons/smile.gif

Är fortfarande intresserad av synpunkter på hur 'Försvararens Sköldstöt' och 'Ripost' passar in i hela den här soppan.

Personligen kan jag tycka att 'Försvararens Sköldstöt' och 'Ripost' inte kan vänta till slutet av rundan...

Perenna

Swordsman
1T6+2 i grundskada plus 3T6+2 för ett bra vapen plus en extra tärning för stridskonst eller lite magi.

Med tanke på att vanliga människors 'bästa' vapen har en skadekod på kanske +Ob4T6, så tycker jag att Ob3T6+2 är mer än bra. Det vanligaste vapnen hamnar snarare runt Ob2T6+2... Men okej, stridskonster finns i vissa fall. Magi bör vi dock inte räkna till vanligheterna...

Inte alltför biffigt för en bra krigare.
Hur mycket anser Du att en biffig krigare skall ge i skada? /images/icons/smile.gif

Perenna

Swordsman
Är fortfarande intresserad av synpunkter på hur 'Försvararens Sköldstöt' och 'Ripost' passar in i hela den här soppan.

Riposten är en 'försvarsvariation till parering', står det i Krigarens väg. Det är alltså ett motanfall, men inte ett regelrätt Motanfall. /images/icons/smile.gif
En ripost är en parering följt av ett snabbt och snärtigt 'motanfall'. Riposten kommer sålunda direkt efter pareringen.

Sköldstötar har jag aldrig behövt använda mig av, men enligt reglerna verkar de (i försvararens fall) klassas som 'vanliga' motanfall. Regelmässigt sker de sist i rundan, efter att anfallaren utfört sina anfall (se Motanfall, sidan 134).

Hur som helst finns det folk som inte anser att det är rimligt, utan vill ha sköldstötar och motanfall utförda direkt som respons på en av anfallarens anfallsmanövrer. Det är en knepig diskussion... /images/icons/wink.gif
Reglerna på sidan 134 säger en sak, medan Krille och majoriteten (verkar det som) har en annan åsikt.

Bargad

Veteran
Om jag skiter i vad Eons regler säger och lyssnar till mina erfarenheter från verkligheten så kontrar man aldrig på en slagserie.
Dvs man väntar inte snällt till motståndaren är färdig och skickar en ström hugg mot honom som han snällt väntar man ska bli färdig med innan han slår tillbaka.

Man anfaller helt enkelt när man får chansen. Parerar man nog bra så man slår bort motståndarens vapen tillräckligt för att hinna ta över initiativet och hugga tillbaka så göra man det även om motståndaren tänkt göra 2 hugg till.

Kimon

Swordsman
Mellan tummen och...

...pekfingret...
Ob4T6+2 - Ob6T6+ för enhandsvapen
Lägg till minst +Ob1T6 för tvåhandsvapen

Tänk på att färdighet också drar upp skadan. Lägg där till ett välsmitt vapen med provisorierad 'Skärpa' (eller vad det nu heter) och upp hoppar skadan./images/icons/wink.gif

Min nuvarande vapenmästare (människa f.ö.) gör Ob7T6+1 i huggskada med sin mästersmidda (+3 Huggskada/+1 Stick) Carwelan och Ob9T6+1 med dess magiska syster. Men det är kanske lite vääl högt.
Ja, det är ett "normalt" anfall./images/icons/grin.gif

Jag kanske har gjort fel i min uträkning... DET har ju hänt förr./images/icons/wink.gif

Perenna

Swordsman
Re: Mellan tummen och...

Ob4T6+2 - Ob6T6+ för enhandsvapen
Lägg till minst +Ob1T6 för tvåhandsvapen

...jo, kanske för 5-10 år sedan, när jag fortfarande var 'kobold' /images/icons/wink.gif

Tänk på att färdighet också drar upp skadan. Lägg där till ett välsmitt vapen med provisorierad 'Skärpa' (eller vad det nu heter) och upp hoppar skadan.

Absolut! ...sedan kan man ju tillägga att vi bara har haft en rollperson med FN 18 (+2 i skada) i någon vapenfärdighet. Vapenmästrarna brukar få nöja sig med max 16... /images/icons/smile.gif

Min nuvarande vapenmästare (människa f.ö.) gör Ob7T6+1 i huggskada med sin mästersmidda (+3 Huggskada/+1 Stick) Carwelan och Ob9T6+1 med dess magiska syster. Men det är kanske lite vääl högt.
Ja, det är ett "normalt" anfall.

Själv ger jag Ob4T6 i skada, tack vare stridskonst och en liten husregel som ökar skadan med två poäng... /images/icons/smile.gif

Kimon

Swordsman
Jag ber om ursäkt

Jag hade ingen, på förhand, kännedom om att koboldstämpeln nu tas fram och används på rp's vars slutskada överstiger Ob4T6.

Hmmm... hur skall jag göra nu. Vapenmästaren har ju Ob2T6 i grundskada, +Ob1T6 för hugg & stick, +2 för FN. Suck... detta blir ju Ob3T6+2, vilket gör att ett vapen vars maxskada är +2 nog blir det som jag kan använda..... Vad kan vi då välja? Vilket svärd som helst borde gå bra och då endast göra krossanfall... Nu ser jag vägen framför mig... Ett sätt att undgå 'koboldstämpeln'. Jag låter rp'n anfalla med flatsidan av svärden istället. Farao, vilken intressant och mångsidig individ han genast blev. Och att samtidigt slippa 'dagisblöjan' i detta forum är ju en klar fördel./images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/wink.gif

"I was blind... but now I see..."

Perenna

Swordsman
Re: Jag ber om ursäkt

Jag hade ingen, på förhand, kännedom om att koboldstämpeln nu tas fram och används på rp's vars slutskada överstiger Ob4T6.

Nu var det i och för sig bara min rollperson som ger Ob4T6 i skada. Koboldgränsen nämndes aldrig. Däremot tycker jag att det är lite väl extremt att sätta skadans minimigräns för enhandsvapen på Ob4T6+2, medan maxgränsen är på Ob6T6+ /images/icons/wink.gif

Hmmm... hur skall jag göra nu. Vapenmästaren har ju Ob2T6 i grundskada, +Ob1T6 för hugg & stick, +2 för FN. Suck... detta blir ju Ob3T6+2, vilket gör att ett vapen vars maxskada är +2 nog blir det som jag kan använda..... Vad kan vi då välja? Vilket svärd som helst borde gå bra och då endast göra krossanfall... Nu ser jag vägen framför mig... Ett sätt att undgå 'koboldstämpeln'. Jag låter rp'n anfalla med flatsidan av svärden istället. Farao, vilken intressant och mångsidig individ han genast blev. Och att samtidigt slippa 'dagisblöjan' i detta forum är ju en klar fördel.

Ja, precis! Skaffa ett trubbigt svärd! /images/icons/grin.gif

Kimon

Swordsman
Eh... du sa biffig.

Nu var det i och för sig bara min rollperson som ger Ob4T6 i skada. Koboldgränsen nämndes aldrig. Däremot tycker jag att det är lite väl extremt att sätta skadans minimigräns för enhandsvapen på Ob4T6+2, medan maxgränsen är på Ob6T6+

Extremt?
Vapen: Ob2T6+2 (vanligt vapen enligt insatt postare på forumet/images/icons/wink.gif), Korrekt Teknik (Hugg/Stick/Kross)(+Ob1T6) = Ob3T6+2
Om du som svingare har Ob1T6 i grundskada är du på Ob4T6+2 och ärligt talat tycker jag inte Ob1T6 är särskilt biffigt. Snarare Ob1T6+2 eller Ob1T6+4 vilket gör att skadan hamnar på Ob5T6 eller Ob5T6+2, sålunda nära "gränsen".../images/icons/thinks.gif

Varför skrev jag den här posten?
Jo just ja... Ett steg längre från "Grisodlare", så var det ja./images/icons/wink.gif

Sabelkatten

Swordsman

Verkligen?
Jag som levde i villfarelsen att 3,75 var snittet på Ob1T6.
Detta skulle ge ett snittvärde för Ob3T6 = 11,25.
För Ob6T6 = 22,5

Ob3T6: normalresultat 1-2 grundskador, 0-1 extraskador.
Ob6T6: normalresultat 2-3 grundskador, 1-2 extraskador.

Eon skadesystem (i princip): effektiv skadeverkan (trauma/smärta/blödning) = grundskador gånger extraskador+1.

Ob3T6: effektiv skadeverkan 1-4 (snitt 2,5). Ob6T6: effektiv skadeverkan 4-9 (snitt 6,5).

OK, bara 2,6 gånger mer.

I varje fall är det ganska uppenbart att både ripost och försvararens sköldstöt kommer direkt efter det specifika anfallet de är riktade mot.

Ripost utförs direkt efter en parering och därmed kan inget annat utföras innan den har utförts.
Försvararens sköldstöt utförs innan en blockering, alltså måste den utföras i samband med det anfallet.

/Henrik

Sabelkatten

Swordsman
1T6+2 i grundskada plus 3T6+2 för ett bra vapen plus en extra tärning för stridskonst eller lite magi.

Med tanke på att vanliga människors 'bästa' vapen har en skadekod på kanske +Ob4T6, så tycker jag att Ob3T6+2 är mer än bra. Det vanligaste vapnen hamnar snarare runt Ob2T6+2... Men okej, stridskonster finns i vissa fall. Magi bör vi dock inte räkna till vanligheterna...

Jo, 3T+2 är nog lite mycket för ett enhandsvapen. Ett slagsvärd enhandat kräver STY14 och gör 3T. Å andra sidan kan man nog lägga till åtminstone +1 för hög FC.

Hurvida man ska räkna med magi eller inte är mest upp till spelledaren. Enligt reglerna är det lättare att lära sig lite magi än att lära sig en stridskonst.

Inte alltför biffigt för en bra krigare.
Hur mycket anser Du att en biffig krigare skall ge i skada?

Biffigt (som i "trollet flyr när det ser fanskapet") är väl typ 2T grund + 4T vapen + 2 FC + 1T stridskonst + 2T magi: Ob9T6+2. DET är biffigt. Honom tänker jag inte slåss med på under 90 m i avstånd (effektiv maximal räckvidd för magi...).

/Henrik

Kimon

Swordsman
Även om jag inte riktigt håller med dig i dina principer om EON's skadesystem, så är inte detta det viktigt, eller ens anledningen till att jag startade tråden...

Snarare:
Ripost utförs direkt efter en parering och därmed kan inget annat utföras innan den har utförts.
Försvararens sköldstöt utförs innan en blockering, alltså måste den utföras i samband med det anfallet.

Dvs... denna handling (ripost/sköldstöt ... din tolkning) höjer sålunda anfallarens svårighet för dennes nästa handling om denne väljer någon form av 'instinktivt försvar'?

Lämnar inte detta anfallaren i en väldigt utsatt position?

Perenna

Swordsman
Hurvida man ska räkna med magi eller inte är mest upp till spelledaren. Enligt reglerna är det lättare att lära sig lite magi än att lära sig en stridskonst.

Hur motiverar Du det?
Visst, man kan lägga valfria enheter på 'magiska färdigheter', men Du kan aldrig lägga enheter på 'besvärjelse- & ritualmagnituder'. ...såvida Du inte är magiker förstås.

Biffigt (som i "trollet flyr när det ser fanskapet") är väl typ 2T grund + 4T vapen + 2 FC + 1T stridskonst + 2T magi: Ob9T6+2. DET är biffigt. Honom tänker jag inte slåss med på under 90 m i avstånd (effektiv maximal räckvidd för magi...).

Det där är en überkobold som inte skulle få vara med när vi spelar /images/icons/wink.gif

För att klassas som 'biffig' räcker det, enligt mig, med att dela ut kanske Ob5T6 i skada. 'Vanliga' soldater med stridssvärd ger ju Ob3T6+1...