Nekromanti Anfall tack...

Perenna

Swordsman
Re: Eh... du sa biffig.

Extremt?
Vapen: Ob2T6+2 (vanligt vapen enligt insatt postare på forumet), Korrekt Teknik (Hugg/Stick/Kross)(+Ob1T6) = Ob3T6+2
Om du som svingare har Ob1T6 i grundskada är du på Ob4T6+2 och ärligt talat tycker jag inte Ob1T6 är särskilt biffigt. Snarare Ob1T6+2 eller Ob1T6+4 vilket gör att skadan hamnar på Ob5T6 eller Ob5T6+2, sålunda nära "gränsen"...

Med tanke på att vanliga soldater ger Ob3T6+1 i skada (stridssvärd Ob2T6+1 och grundskada Ob1T6), så anser jag att en 'minimigräns' på Ob4T6+2 är i högsta laget. Jag menar, varenda jävla nisse behärskar inte hugg-, stick- och krosstekniker! /images/icons/smile.gif

Kimon

Swordsman
Reglofilivarning

Riposten är en 'försvarsvariation till parering', står det i Krigarens väg. Det är alltså ett motanfall, men inte ett regelrätt Motanfall.
En ripost är en parering följt av ett snabbt och snärtigt 'motanfall'. Riposten kommer sålunda direkt efter pareringen.

Skall jag tolka detta uttalande som att du i 'Ripost' fallet använder dig av reglerna på s.110 (med kända konsekvenser för anfallaren)?

Sköldstötar har jag aldrig behövt använda mig av, men enligt reglerna verkar de (i försvararens fall) klassas som 'vanliga' motanfall. Regelmässigt sker de sist i rundan, efter att anfallaren utfört sina anfall (se Motanfall, sidan 134).

Är nog inne på Sabelkattens linje här. Har en tydlig minnesbild av att attackdelen i 'Försvararens Sköldstöt' slås först och om attacken lyckas kan försvararen också försöka blockera attacken. Vilket innebär att anfallaren just fått en krossattack/stickattack i sin generella riktning som inte kan pareras.

Hur som helst finns det folk som inte anser att det är rimligt, utan vill ha sköldstötar och motanfall utförda direkt som respons på en av anfallarens anfallsmanövrer. Det är en knepig diskussion...
Reglerna på sidan 134 säger en sak, medan Krille och majoriteten (verkar det som) har en annan åsikt.

För att krångla till systemet ytterligare, vad sägs om följande:
'Motanfall' kan ju utföras av (enl. tidigare myntat uttryck) "varenda djävla nisse". Vad sägs om att lägga detta sist (efter parader och block). 'Ripost' behöver man som fäktare lära sig, så denna manöver skulle då kunna vara lite "bättre" och få komma in tidigare. 'Försvararens sköldstöt' och 'Sköldstöt' (som i 'Anfallarens Sköldstöt') är för bra för att vara "gratis" tekniker som alla kan använda. I konsekvensens namn borde den här försvarsmanövern vara en lika dyr teknik som 'Ripost'. Detta är i mitt tycke inte attack/försvars variationer som används av folk i kategorin "varenda djävla nisse". Låt detta tillfalla de biffiga i spelvärlden.

Sen kan jag tycka att 'Ripost', 'Motanfall' och 'Försvararens Sköldstöt' inte har något som helst med ett 'Defensivt Försvar' att göra och sålunda inte skall få deklareras samtidigt som dessa försvarsmanövrer. Detta medför att "parad-delen" av dessa försvar blir något svårare.

Vidare så anser jag att om man som anfallare själv besitter kunskaper i dessa försvarsmanövrer blir det inte svårare att, (med rätt utrustning) hantera dessa motanfall.
DVS. Om du som anfallare (och själv i besittning av tekniken 'Ripost') får din attack riposterad är det inte svårare att slå undan detta med en instinktiv parad (om du har som anfallare har ett "ripostmöjligt" vapen (Si 4+). Samma gäller defensiva sköldstötar (om du som anfallare själv har en sköld). Traditionella motanfall måste dock instinktivpareras som vanligt. Dessa sker dock sist i rundan och bör bli svåra för en försvarare som ägnat sig åt rena block/parad handlingar tidigare i rundan.

Vidare... Då en attack initieras av anfallaren utför denne en "sekvens". Sekvensen är så många attacker som anfallaren maximalt kan göra på sin "grundnivå" (Ob3T6).
(2 attacker om anfallaren har 'Två Vapen' och vapen/sköld eller vapen/vapen. 1 attack om anfallaren har 2H vapen).
Sekvensen slås färdigt innan försvararen försvarar sig. Oavsett vilket försvar som försvararen valt, kan detta inte höja svårigheten för anfallaren i dennes "sekvens".

Avslutningsvis kan jag tycka att man som försvarare inte bör få använda samma tillhygge för parad/block av två, under samma "sekvens", skeende attacker om inte detta tillhygge har dubbelt så hög Si som de anfallande vapnen. Särskilt sant är detta om träffarna är "långt ifrån" varandra på försvararen.
DVS Bort med de defensiva "Långyxorna". Man kan dock alltid parera en av attackerna oavsett Si. En uppenbar miss i systemet är ju att det är lika lätt att anfalla och parera med Långyxor som med Lyfalisvärd även fast sunt förnuft säger att det borde vara lättare att avlossa fyra handlingar med det senare, snabbare vapnet. Känner dock inte för så mycket fler begränsningar för användare av 2H vapen eftersom dessa individer redan är stridssystemets "strykpojkar".

En sammanfattning av ovanstående resonemang:
1. 'Försvararens Sköldstöt' och 'Sköldstöt' måste köpas som Tekniker i en stridskonst, för samma kostnad som 'Ripost'.
2. 'Ripost' och 'Försvararens Sköldstöt' sker omedelbart efter attacken (se dock 4 nedan). 'Motanfall' sker sist i rundan.
3. 'Defensivt Försvar' är inte kompatibelt med "motanfallshandlingar" ('Ripost', 'Försvararens Sköldstöt' och 'Motanfall') och kan inte väljas om någon av dessa variationer valts.
4. 'Ripost' och 'Försvararens Sköldstöt' medför inte en svårighetsökning för anfallaren om: (a)Anfallaren själv kan den valda försvarsmanövern. (b)Anfallaren har ett godkänt tillhygge (vapen med Si 4+ för 'Ripost' / Sköld för 'Försvararens Sköldstöt'). Annorstädes är det Ob1T6 svårare.
5. En "attacksekvens" slås färdigt med avseende på om handlingen/handlingarna lyckas eller inte, och motsvarar så många attacker som anfallaren kan utföra på grundnivån (Ob3T6). Efter attacksekvensen är avslutad, försvarar sig motståndaren med sina handlingar.

Försvarshandlingar vars startsvårighet är Ob1T6 bör förbjudas.

Sabelkatten

Swordsman

Med tanke på att vanliga soldater ger Ob3T6+1 i skada (stridssvärd Ob2T6+1 och grundskada Ob1T6), så anser jag att en 'minimigräns' på Ob4T6+2 är i högsta laget. Jag menar, varenda jävla nisse behärskar inte hugg-, stick- och krosstekniker!

Om man använder krigarens handbok så gör nog en vanlig soldat med stridssvärd snarare Ob4T6+3 i skada (Ob1T6+2 i grundskada, +Ob2T6+1 stridssvärd, +1T6 för soldatträning (stridskonst - huggteknik)).

Lägg till att spelarkaraktärer i de flesta kampanjer är tuffare än en vanlig soldat så verkar inte Ob6T6 vara så osannolikt.

/Henrik

Sabelkatten

Swordsman
Hurvida man ska räkna med magi eller inte är mest upp till spelledaren. Enligt reglerna är det lättare att lära sig lite magi än att lära sig en stridskonst.

Hur motiverar Du det?
Visst, man kan lägga valfria enheter på 'magiska färdigheter', men Du kan aldrig lägga enheter på 'besvärjelse- & ritualmagnituder'. ...såvida Du inte är magiker förstås.

Inlärningsreglerna. En stridskonst måste du lära upp från grunden till åtminstone FC10 innan den blir användbar. Det tar minst 7 veckor. På den tiden kan du lära dig Alstra, Besvärjelse och Skärpa tillräckligt bra för att kasta 2:a magnituden.

Det där är en überkobold som inte skulle få vara med när vi spelar

Så när en av era karaktärer efter flera års spelande blivit bra nog för att faktiskt kunna göra Ob9T6 då får han inte vara med längre? Om någon lyckas få 17+ i både STY och RÖR, eller får en fördel så att han gör mer skada, när han skapar en ny RP så måste han göra om den?

För att skapa en karaktär som är så bra (Ob9T6 i skada) från början måste man ha både en väldigt snäll spelledare och fuska, alternativt ha världens röta när man slår.

/Henrik

Kimon

Swordsman
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

För att skapa en karaktär som är så bra (Ob9T6 i skada) från början måste man ha både en väldigt snäll spelledare och fuska, alternativt ha världens röta när man slår.

<hr></blockquote>

INTE ALLS!
Det enda som krävs är en Ghordvärg (Alt ngn slags tung Tirak) ett krossvapen (Ob3T6+) och en koboldisk magiker.
Chansen att få 17 i STY som Ghordvärg är hög om man får slå och sedan placera. Detta är Ob2T6.
Köp ett tungt krossvapen (Ob3T6+). Detta är O3T6 till.
Stridskonst med Tekniken kross. Ger Ob1T6 ytterligare.
Ta tag i din (än mer) koboldiske magikerkollega och tvinga (övertala menar jag) denne att 'Skärpa' vapnet med Ob3T6
Summa: Ob9T6

Alternativt Kraggbarbar (God STY långt ifrån omöjligt enl slå och placera ut metoden), Kraggsvärd, Hugg, Koboldisk magiker enl ovan...
Borde bli typ...: Grundskada: Ob1T6+2, Kraggsvärd: Ob5T6?, Hugg: Ob1T6, Koboldisk 'Skärpa': Ob2T6
Summa: Ob9T6+2

STY 17+ är inte koboldiskt för en krigare av Ghor, Kragg eller av Tirakisk härstamning.
Att använda ett vapen tillhörande ens kultur (Kraggsvärd, Binderakkhammare) är inte koboldiskt.
Användadet av besv 'Skärpa' är i allra högsta grad koboldiskt. Men vad skall man som krigare svara på erbjudandet om att få sin vapenskada höjd med så mycket som Ob2T6 är.
Är rätt svar?: "Nej för då blir jag koboldisk" eller är det "Ja tack!".
Det troliga svaret från en krigare är nog det senare vilket gör en hel del av oss till kobolder.

Perenna

Swordsman

Om man använder krigarens handbok så gör nog en vanlig soldat med stridssvärd snarare Ob4T6+3 i skada (Ob1T6+2 i grundskada, +Ob2T6+1 stridssvärd, +1T6 för soldatträning (stridskonst - huggteknik)).

Nej.

Vanliga soldater, spejare, stadsvakter, legoknektar m.m. har inte 'Hugg', 'Kross' eller 'Stick'. Dessa använder sig av 'vanliga stridskonster', vilka i normalfall inte innehåller tekniken. Det är snarare 'elittrupperna', som tränar på riktiga stridsakademier (och på så sätt fått tillgång till 'ovanliga stridskonster'), som har tillgång till tekniken och får +Ob1T6 på skadan...

För övrigt tycker jag inte att medelgrundskadan för vanliga soldater ligger på Ob1T6+2, utan på Ob1T6. Men okej, jag går hellre med på det, än att låta 'alla vanliga soldater' få stridstekniken 'Hugg', 'Kross' eller 'Stick'.

Perenna

Swordsman
Re: Reglofilivarning

En sammanfattning av ovanstående resonemang:
1. 'Försvararens Sköldstöt' och 'Sköldstöt' måste köpas som Tekniker i en stridskonst, för samma kostnad som 'Ripost'.
2. 'Ripost' och 'Försvararens Sköldstöt' sker omedelbart efter attacken (se dock 4 nedan). 'Motanfall' sker sist i rundan.
3. 'Defensivt Försvar' är inte kompatibelt med "motanfallshandlingar" ('Ripost', 'Försvararens Sköldstöt' och 'Motanfall') och kan inte väljas om någon av dessa variationer valts.
4. 'Ripost' och 'Försvararens Sköldstöt' medför inte en svårighetsökning för anfallaren om: (a)Anfallaren själv kan den valda försvarsmanövern. (b)Anfallaren har ett godkänt tillhygge (vapen med Si 4+ för 'Ripost' / Sköld för 'Försvararens Sköldstöt'). Annorstädes är det Ob1T6 svårare.
5. En "attacksekvens" slås färdigt med avseende på om handlingen/handlingarna lyckas eller inte, och motsvarar så många attacker som anfallaren kan utföra på grundnivån (Ob3T6). Efter attacksekvensen är avslutad, försvarar sig motståndaren med sina handlingar.

Sammanfattningen behövdes! /images/icons/wink.gif
Jag hade, kanske för att jag är sjuk och trög, problem med att smälta innehållet i hela inlägget...

Hur som helst har jag en invändning på åtminstone punkt 4. Då anfallaren väljer att göra sin instinktiva försvarsmanöver, så räknas det ju som en extra handling. Det är väl klart att det innebär +Ob1T6 i svårighet?

Kimon

Swordsman

Sammanfattningen behövdes!
Jag hade, kanske för att jag är sjuk och trög, problem med att smälta innehållet i hela inlägget...

Det kanske var i längsta laget.../images/icons/blush.gif Men för att undvika så många kontrollfrågor som möjligt så...
Jag går nog inte till historien för mina strukturerade inlägg.

Hur som helst har jag en invändning på åtminstone punkt 4. Då anfallaren väljer att göra sin instinktiva försvarsmanöver, så räknas det ju som en extra handling. Det är väl klart att det innebär +Ob1T6 i svårighet?
Nu lite kortare svar:
Eftersom anfallaren själv har övat på denna försvarsteknik är "ripostförsvaret" ur anfallarens synvinkel inte instinktivt. Anfallaren har noterat försvararens stance och vapenföring och dragit slutsatsen att en 'Ripost' är i antågande. Det känns naturligt att folk som lär sig 'Ripost' också lär sig att försvara mot 'Ripost'.
Denna lättnad kanske endast skulle ges om anfallaren har 'Insikt'.

Detta obalanserar knappast striderna väl? Jag medger att anfallaren får det lättare, men det är anfallare med djupa kunskaper i vapenföring märk väl. Ripostera mot folk och fä som inte kan 'Ripost'. Då blir de säkert överraskade./images/icons/wink.gif

Men du gillade de övriga 4 eller?

Perenna

Swordsman

Eftersom anfallaren själv har övat på denna försvarsteknik är "ripostförsvaret" ur anfallarens synvinkel inte instinktivt. Anfallaren har noterat försvararens stance och vapenföring och dragit slutsatsen att en 'Ripost' är i antågande. Det känns naturligt att folk som lär sig 'Ripost' också lär sig att försvara mot 'Ripost'.
Denna lättnad kanske endast skulle ges om anfallaren har 'Insikt'.

Detta obalanserar knappast striderna väl? Jag medger att anfallaren får det lättare, men det är anfallare med djupa kunskaper i vapenföring märk väl. Ripostera mot folk och fä som inte kan 'Ripost'. Då blir de säkert överraskade.

Alltså skall en anfallare, som behärskar stridstekniken 'Ripost', slippa svårighetsökningen på +Ob1T6 för instinktivt försvar mot en motståndare som riposterar? Det är faktiskt något jag skulle kunna tillåta. ...eller åtminstone en variant av förslaget.

Men du gillade de övriga 4 eller?

Jag har alltid låtit riposten komma direkt efter det anfall som paraden (med riposten) avser att motverka. Sköldstötar från försvararens sida har vi aldrig använt oss av, så i vårt fall spelar det ingen roll.

Ett gammalt minne från den gamla motanfallsdebatten dök däremot upp! /images/icons/smile.gif
Ett förslag var att låta motanfallet komma direkt efter anfallarens första attack, OM försvararen låter bli att parera/blockera. Om däremot försvararen parerar missar han sitt nästa handlingstillfälle och motanfallet kommer sist i rundan, efter det att anfallaren utfört sina anfall. Eller kanske lite enklare sagt, motanfallet skjuts upp så länge att försvararen inte parerar/blockerar längre.

Vindhand

Myrmidon
Om vi förutsätter två kombatanter utan pansar.

Skall man tolka det som att de båda är korkade? pansar är bra :)

Har någon därute ett bra anfall mot följande försvar:
Block + Motanfall + Defensivt försvar.
alt.
Sköldstöt + Defensivt försvar.
alt.
Ripost + Defensivt försvar.

Om man inte tänker i termer av regler så känns alla de där teknikerna som något som är känsligt för ett fintat anfall, försvar mot motattacken (vilken form den nu har) för att sedan följa upp med en riktig attack.

Det är över min förmåga att formulera det förfarandet i Eon-regler; om det ens går utan att införa några nya små specialregler...

Kimon

Swordsman

Alltså skall en anfallare, som behärskar stridstekniken 'Ripost', slippa svårighetsökningen på +Ob1T6 för instinktivt försvar mot en motståndare som riposterar? Det är faktiskt något jag skulle kunna tillåta. ...eller åtminstone en variant av förslaget.

Alternativt, den något mer bizarra lösningen att höja svårigheten med +Ob1T6 för alla, men låta anfallaren (om denne har 'Ripost' et al) 'Ripostera' som försvarsmanöver mot försvararens första 'Ripost'. Sedan låta anfallare och försvarare i tur och ordning ripostera (med +Ob1T6/'Ripost') tills någon missar eller byter försvarsmanöver.
Även om detta är realistiskt så blir kanske striderna mer i stil med "De tre musketörerna". Men har man en försvarsmanöver kallad 'Ripost' får man nästan skylla sig själv./images/icons/wink.gif

Sköldstötar från försvararens sida har vi aldrig använt oss av, så i vårt fall spelar det ingen roll.

'Försvararens Sköldstöt' är en mycket effektiv försvarsmanöver mot anfallare utan sköld, eftersom den inte kan pareras. Endast undvikas och blockeras. Med sköldspik eller dvärgisk koboldsköld kan detta bli en obehaglig erfarenhet för anfallaren.

Ett gammalt minne från den gamla motanfallsdebatten dök däremot upp!
Ett förslag var att låta motanfallet komma direkt efter anfallarens första attack, OM försvararen låter bli att parera/blockera. Om däremot försvararen parerar missar han sitt nästa handlingstillfälle och motanfallet kommer sist i rundan, efter det att anfallaren utfört sina anfall.

Gillar förslaget, men vill byta ut "första attack" mot "första attacksekvens" enligt mitt tidigare förslag. Detta ger de som anfaller med två vapen en chans att ta ut/flytta fi innan motanfallet kommer. Ty de som har två vapen har inte den försvarsfördel som skölden utgör. Dessutom vill jag mena att folk med två vapen till 90% är "avancerade" (ur stridskonstperspektiv) kämpar och sålunda har goda möjligheter att landa två attacker innan motanfallet görs.

Perenna

Swordsman

Gillar förslaget, men vill byta ut "första attack" mot "första attacksekvens" enligt mitt tidigare förslag. Detta ger de som anfaller med två vapen en chans att ta ut/flytta fi innan motanfallet kommer. Ty de som har två vapen har inte den försvarsfördel som skölden utgör. Dessutom vill jag mena att folk med två vapen till 90% är "avancerade" (ur stridskonstperspektiv) kämpar och sålunda har goda möjligheter att landa två attacker innan motanfallet görs.

Om vi läser andra stycket under 'Två vapen', så ser vi: "Föremålet i rollpersonens icke-huvudhand kan användas för att antingen anfalla en extra gång (utan svårighetsökning) i slutet av rundan..."

Kimon

Swordsman

Om vi läser andra stycket under 'Två vapen', så ser vi: "Föremålet i rollpersonens icke-huvudhand kan användas för att antingen anfalla en extra gång (utan svårighetsökning) i slutet av rundan..."

<hr></blockquote>

Hävdar forfarande (vad "Bibeln" än säger) att detta är fel. Och vidhåller mitt tidigare resonemang.
Då attacksekvensen inletts kan den inte avbrytas eftersom dessa attacker sker samtidigt.
Vad säger att fi bara har en icke-huvudhand. Demoner och annat fanstyg kan ju ha tiotalet armar./images/icons/devil.gif
Hur sannolikt är det att en demon med tio armar (detta är ju lite osannolikt i sig, men ändock.../images/icons/wink.gif) först slår en attack, blir motanfallen och avslutar rundan med sina resterande nio?
Om demonen har tekniken 'Tio vapen'/images/icons/grin.gif så borde väl denne få göra sin attacksekvens (dvs tio attacker är demonens Ob3T6 nivå) innan försvararen får sina motanfall.

För realister, hävdar jag att vapenmästare och dylikt slagg mycket väl kan synkronisera sina anfall (två hugg mot halsen någon...?) och sålunda få dessa två attacker att nå motståndaren inom en tiondels sekund. Väl under stridsrundans upplösning. Detta borde göra försvarsmanöverkombinationer såsom block,block något besvärliga, men kombinationer såsom block,parad naturliga. Systemet tar dock inte hänsyn till detta.

Perenna

Swordsman

Hävdar forfarande (vad "Bibeln" än säger) att detta är fel. Och vidhåller mitt tidigare resonemang.
Då attacksekvensen inletts kan den inte avbrytas eftersom dessa attacker sker samtidigt.
Vad säger att fi bara har en icke-huvudhand. Demoner och annat fanstyg kan ju ha tiotalet armar.
Hur sannolikt är det att en demon med tio armar (detta är ju lite osannolikt i sig, men ändock...) först slår en attack, blir motanfallen och avslutar rundan med sina resterande nio?
Om demonen har tekniken 'Tio vapen' så borde väl denne få göra sin attacksekvens (dvs tio attacker är demonens Ob3T6 nivå) innan försvararen får sina motanfall.

Men enligt reglerna skall det andra anfallet i 'två vapen-tekniker' komma sist. Dessutom skall motanfall ske efter att anfallaren utfört sina anfall, dvs sist. Då är frågan vad som skall ske först? Anfallaren har ju initiativet på sin sida, så egentligen borde hans andra anfall komma först av alla sista anfall...

När det gäller strid man mot man spelar det alltså egentligen ingen roll att 'två vapen-tekniken' gör så att anfallarens andra anfall kommer 'sist'. Den uppenbara skillnaden kommer när man strider mot flera motståndare samtidigt, eller om någon på avstånd skjuter mot de stridande. Exempelvis kan vi ta personerna A, B och C. Antag att A har 'Två vapen'. Om A vinner initiativet mot B, men att C vinner mot A. A kan välja att bli försvarare, vilket kan vara fördelaktigt i sådana lägen, men låt oss säga att han inte gör det. A har högst relativt initiativ, vilket gör att han kan utföra sin första attack mot B. Sedan blir det C:s tur att göra sitt anfall mot A, och till sist får A göra sitt 'sista anfall' mot B. Om B har valt 'motanfall' kommer de allra sist.

För realister, hävdar jag att vapenmästare och dylikt slagg mycket väl kan synkronisera sina anfall (två hugg mot halsen någon...?) och sålunda få dessa två attacker att nå motståndaren inom en tiondels sekund. Väl under stridsrundans upplösning. Detta borde göra försvarsmanöverkombinationer såsom block,block något besvärliga, men kombinationer såsom block,parad naturliga. Systemet tar dock inte hänsyn till detta.

Då vill jag hävda att Du inte alls får samma kraft i slagen. Du får alltså mer sving om Du inte låter anfallen komma samtidigt. Om Du ändå vill göra två attacker 'precis samtidigt' (under förutsättning att Du strider med två vapen'), så skulle jag modifiera skadan med minst -Ob1T6... kanske till och med halvera skadan. Fördelen är att motståndaren inte kan välja att parera båda anfallen, om denne bara har ett vapen. Däremot kan motståndaren fortfarande välja att undvika OCH parera, eller att undvika båda anfallen (t.ex genom att gå bakåt).

Kimon

Swordsman

När det gäller strid man mot man spelar det alltså egentligen ingen roll att 'två vapen-tekniken' gör så att anfallarens andra anfall kommer 'sist'. Den uppenbara skillnaden kommer när man strider mot flera motståndare samtidigt, eller om någon på avstånd skjuter mot de stridande. Exempelvis kan vi ta personerna A, B och C. Antag att A har 'Två vapen'. Om A vinner initiativet mot B, men att C vinner mot A. A kan välja att bli försvarare, vilket kan vara fördelaktigt i sådana lägen, men låt oss säga att han inte gör det. A har högst relativt initiativ, vilket gör att han kan utföra sin första attack mot B. Sedan blir det C:s tur att göra sitt anfall mot A, och till sist får A göra sitt 'sista anfall' mot B. Om B har valt 'motanfall' kommer de allra sist.

<hr></blockquote>

Ja detta är ju stridsreglernas "forte" eller hur...
Försvararen får inte motanfalla om denne inte attackeras, varvid fem spjutbeväpnade motståndare kan pacifiseras genom att bara anfalla en av dem...
Varför inte, som anfallare, attackera den som har chans att träffa dig. B har ju inte det eftersom han inte kan göra ett iota om inte A gör något mot honom först. Sålunda är det vettigt att anfalla C och förhoppningsvis ta ut honom ur striden innan han hinner anfalla och strunta i att anfalla B.
B gör med andra ord ingenting den här rundan emedan C, som f.ö. inte får välja en försvarsmanöver erhåller Ob10T6+2 rätt upp i Mumindalen. Sen är det ju kanske så att A inte får anfalla C eftersom "det står så i regloboken", men då är det kanske dags att ändra reglerna liiiite. Om C är inom A's vapenräckvidd kan (i min bok) A anfalla denne.

När det gäller 'relativt initiativ' är jag lika förvånad varje gång att försvarare är så snabba i början av rundan, men inte i slutet. Om A i ovanstående exempel avlossar fyra attacker och C endast en (1) så är tågordningen som följer alltså:
A,C,A,A,A --- Ooooh.. vad realistiskt detta känns. Vad gör C under resten av rundan... dansar en jigg?

Då vill jag hävda att Du inte alls får samma kraft i slagen. Du får alltså mer sving om Du inte låter anfallen komma samtidigt. Om Du ändå vill göra två attacker 'precis samtidigt' (under förutsättning att Du strider med två vapen'), så skulle jag modifiera skadan med minst -Ob1T6... kanske till och med halvera skadan. Fördelen är att motståndaren inte kan välja att parera båda anfallen, om denne bara har ett vapen. Däremot kan motståndaren fortfarande välja att undvika OCH parera, eller att undvika båda anfallen (t.ex genom att gå bakåt).

<hr></blockquote>

Då vill jag hävda att Du saknar insikt i vad som genererar skada. Det är inte bara muskler utan även hastighet. Det är var din centerpunkt befinner sig och hur din balans är beskaffad. Anslagsenergi beräknas både på tyngd och hastighet. Om anfallaren lyckas bibehålla sin balans, centerpunkt och svinghastighet då denne svingar med bägge armarna, finns det inget som säger att anfallaren förlorar anslagsenergi vid axel/armbågs/handledsdelen av anfallet. En större del av det som utgör slutresultatet bestäms av anfallarens förmåga att bibehålla sin balans genom hela attacken. Ben, höft och rygg skapar plattformen för det som armarna avslutar och dessa tre storheter (b/h/r) utgör för för de flesta vapen minst 70% av resultatet. För tyngre vapen än mer. Målet är dessutom att nå den maximala "utväxlingen" av ben, höft, rygg, axel, armbåge och handled exakt då vapnet träffar motståndaren. Detta kan t.o.m vara lättare att åstadkomma med synkronisering av höger och vänster arm.

Hur stor roll de de olika kroppdelarna spelar för slutresultatet beror på vapnets beskaffenhet. Vissa lätta kättingvapen och piskor kan användas med nästan bara armhastighet. Tunga yxor kräver en mycket god balans, bred stance och mycket lite armföring (annorstädes är du obalanserad om försvararen undviker) etc....

Till detta kan läggas anfallares och försvarares relativa vikt. Men denna post är redan för lång för att gå in på det nu.

Vindhand

Myrmidon

För realister, hävdar jag att vapenmästare och dylikt slagg mycket väl kan synkronisera sina anfall (två hugg mot halsen någon...?) och sålunda få dessa två attacker att nå motståndaren inom en tiondels sekund.

Realisten i mig betvivlar det... Det är nog mekanisk möjligt men inte särskilt smart rent taktiskt sett.
Tänk själv:
Om man försöker göra ett hugg från vardera sidan så öppnar man sig totalt (man måste under något tillfälle vara nära motståndaren med båda armarna ut från kroppen; inte ett bra läge)
Om man försöker göra två hugg från samma sida är man 1: begränsad i sin räckvidd eftersom båda vapnen måste nå fram. 2: båda huggen borde gå att stoppa med en och samma sköldblockering eftersom de är synkade och inte så skilda i sitt målområde.
Två samtidiga stötar kanske funkar aningen bättre, men fortfarade förlorar man räckvidd jämfört med en enskild stöt och fortfarande borde det gå att parera båda samtidigt.

Perenna

Swordsman

Ja detta är ju stridsreglernas "forte" eller hur...
Försvararen får inte motanfalla om denne inte attackeras, varvid fem spjutbeväpnade motståndare kan pacifiseras genom att bara anfalla en av dem...

Försvararen får göra motanfall, trots att anfallaren inte riktar sitt anfall mot försvararen. Så länge försvararen bara är försvarare mot anfallaren, så finns det ingenting som säger att motanfall endast får göras om anfallaren riktar ett anfall mot försvararen.

Varför inte, som anfallare, attackera den som har chans att träffa dig. B har ju inte det eftersom han inte kan göra ett iota om inte A gör något mot honom först. Sålunda är det vettigt att anfalla C och förhoppningsvis ta ut honom ur striden innan han hinner anfalla och strunta i att anfalla B.

B kan göra sitt motanfall även om A inte väljer att anfalla B. A kan däremot inte anfalla C eftersom C är anfallare mot A. A kan istället välja att utföra motanfall mot C. Hur som helst, B har alltid rätt att göra motanfall mot A, oavsett vem A väljer att angripa.

Sen är det ju kanske så att A inte får anfalla C eftersom "det står så i regloboken", men då är det kanske dags att ändra reglerna liiiite. Om C är inom A's vapenräckvidd kan (i min bok) A anfalla denne.

Varför skall man ändra reglerna? Ändrar man här så ändras resultatet även i de fall som endast två personer strider mot varandra. Försvararen ÄR försvarare, och skall inte kunna välja anfallsmanövrer.

När det gäller 'relativt initiativ' är jag lika förvånad varje gång att försvarare är så snabba i början av rundan, men inte i slutet. Om A i ovanstående exempel avlossar fyra attacker och C endast en (1) så är tågordningen som följer alltså:
A,C,A,A,A --- Ooooh.. vad realistiskt detta känns. Vad gör C under resten av rundan... dansar en jigg?

Det finns väl egentligen ingen regel som säger att C hinner med sitt anfall mellan A:s första och andra? Relativt initiativ avgör vem som hanldar först. Om A har bäst initiativ så gör han sina handlingar där. Alltså blir det A, A, A, A, C, och till sist B:s eventuella motanfall. Hur som helst är detta kanske inte ett dugg mer realistiskt. /images/icons/wink.gif
Om Du orkar så kan Du sänka A:s relativa initiativ med 1 för varje handling, så får C utföra sin handling då C har mer i relativt initiativ.

Då vill jag hävda att Du saknar insikt i vad som genererar skada.

Inom t.ex. kampsporter används höftvridning för att få extra kraft i slag och sparkar. Om Du slår två slag exakt samtidigt får Du ingen höftvridning, vilket leder till mindre skada. Jag kan inte tänka mig att ett svärdshugg skulle göra lika mycket i skada om Du tar bort liknande moment...

Eller varför inte ta ett vanligt baseballträ eller en golfklubba som exempel. Skall Du slå till något (exempelvis bollen), så använder Du Dig självklart av höftvridning. Försök istället med att ha ett baseballträ eller en golfklubba i varje hand, och slå till två bollar samtidigt... Det blir liksom inte lika bra /images/icons/wink.gif

Alternativt skulle Du kunna slå med två baseballträn från samma håll (samma sida av kroppen), men för att utnyttja kraften i vridningsmomentet måste båda slagen komma i ungefär samma bana. Har motståndaren då ett ordentligt vapen att försvara sig med (alternativt undvika), så är det inte så svårt att parera båda slagen.

Kimon

Swordsman

Försvararen får göra motanfall, trots att anfallaren inte riktar sitt anfall mot försvararen.
Motanfall mot vilket anfall? Är det inte anfall du menar... Ooops... Det går ju inte för då blir ju försvararen anfallare helt plötsligt och världsbilden faller...
Detta är endast terminologi./images/icons/wink.gif

Så länge försvararen bara är försvarare mot anfallaren, så finns det ingenting som säger att motanfall endast får göras om anfallaren riktar ett anfall mot försvararen.
Men försvararen kan vara anfallare mot någon annan? Skall han då välja anfallsmanövrer mot denne försvarare och försvar mot A. Det går ju inte så då måste han avstå från att attackera den han vunnit initiativet mot, alternativt avstå från att försvara sig mot den han förlorat initiativet mot.
Strider är inte så här binära.

Varför skall man ändra reglerna? Ändrar man här så ändras resultatet även i de fall som endast två personer strider mot varandra. Försvararen ÄR försvarare, och skall inte kunna välja anfallsmanövrer.
Problemen uppstår när en individ är anfallare mot en individ och försvarare mot en annan individ. När Du inte längre får anfalla även fast detta är det mest naturliga. När två individer möts uppstår inte denna smått bizarra situation.
Hur realistiskt (om vi struntar i "Bibeln") tycker du att det är att A inte kan (inte på något sätt) anfalla en fiende som är innanför dennes räckvidd (dvs C). Istället tvingas A att attackera B eller bli defensiv. Detta i mitt tycke är en dålig regel och ja... jag tycker att detta borde ändras.

Inom t.ex. kampsporter används höftvridning för att få extra kraft i slag och sparkar. Om Du slår två slag exakt samtidigt får Du ingen höftvridning, vilket leder till mindre skada. Jag kan inte tänka mig att ett svärdshugg skulle göra lika mycket i skada om Du tar bort liknande moment...
Du för här ett teoretiskt resonemang, på mycket hal is kan jag tillägga...
Det som gör ett slag av duktig kampsportare så farligt är inte att denne applicerat en höftvridning, då slaget för det mesta är en "stöt" snarare än ett hugg, utan det faktum att:
1. Han har balans.
2. Han har bra och låg centerpunkt.
3. Hans armbåge vid träff är låst.
Detta gör att så mycket som möjligt av den energi som kampsportaren byggt upp i slaget nu befinner sig i offrets kropp. Varför? Jo... Det är i princip omöjligt att flytta kampsportaren då slaget är utfört. En slags "stoppstöt" helt enkelt. Om du som försvarare inte kan flytta anfallaren måste du flytta dig själv (vilket nästan alltid inträffar), om du inte kan flytta dig har du ådragit dig ett stort "trauma", det kan jag lova.

För spark, som är mer som en "sving", är du för vissa typer av sparkar mycket mer nära sanningen. Det finns dock vissa som enbart bygger på "framåtrörelse".

Eller varför inte ta ett vanligt baseballträ eller en golfklubba som exempel. Skall Du slå till något (exempelvis bollen), så använder Du Dig självklart av höftvridning.
Du utför en handling på ett föremål som är försvarslöst. Var god ladda allt du har. Det värsta som kan hända är att du missar bollen. Lysande liknelse.../images/icons/wink.gif

Försök istället med att ha ett baseballträ eller en golfklubba i varje hand, och slå till två bollar samtidigt... Det blir liksom inte lika bra
Ja, låt oss ta basebollträt som exempel:
Ta det i en hand, kasta upp en boll och svinga... Klar...? Är din höft maximalt uppvriden, rygg et al var med i momentet?
Var är slagträt? Där ute ja!
Hur skall du kunna utföra sex st sådana svingar (tre med varje hand) på fyra sekunder? Utan att obalansera dig själv, med bibehållen balans och maximal uppvridning på varje "attack". Glöm inte att trampa ner bredbent för en bra centerpunkt på varje attack... Lycka till.
Vad jag försöker säga är att höften är "med" utan att rörelsen för den skull behöver "överdrivas". Ja... den är med utan att du laddar från långt bakom ryggen. Höften är med även på en "halvsving" då du ägnar dig åt moderatbandyn.
Ja höften är en komponent, balansen och stancen är dock viktigare. När ditt vapen når motståndaren är det viktigare att du inte viker dig, dvs att du inte är i obalans och att dina händer orka hålla emot än att du lyckades med höften.

Kimon

Swordsman

Om man försöker göra ett hugg från vardera sidan så öppnar man sig totalt (man måste under något tillfälle vara nära motståndaren med båda armarna ut från kroppen; inte ett bra läge)

Vad sägs om att börja med korslagda vapen och sedan göra två "backhand" slag?

Om man försöker göra två hugg från samma sida är man 1: begränsad i sin räckvidd eftersom båda vapnen måste nå fram.

Varför måste de bägge vapnen vara lika långa?

2: båda huggen borde gå att stoppa med en och samma sköldblockering eftersom de är synkade och inte så skilda i sitt målområde.

? Förstår inte detta alls. Det är fullt möjligt att attackera synkront mot två olika kroppsdelar.

Två samtidiga stötar kanske funkar aningen bättre, men fortfarade förlorar man räckvidd jämfört med en enskild stöt och fortfarande borde det gå att parera båda samtidigt.

Återigen... Varför måste anfallarens vapen ha samma längd? Varför kan man inte anfalla lågt och högt samtidigt? Om vapnet är tillräckligt långt?

Perenna

Swordsman

Motanfall mot vilket anfall? Är det inte anfall du menar... Ooops... Det går ju inte för då blir ju försvararen anfallare helt plötsligt och världsbilden faller...
Detta är endast terminologi.

Jo, det är speltermer som avses, i och med att diskussionen rör ett spel. Något annat vore väl dumt och vilseledande?

Men försvararen kan vara anfallare mot någon annan? Skall han då välja anfallsmanövrer mot denne försvarare och försvar mot A. Det går ju inte så då måste han avstå från att attackera den han vunnit initiativet mot, alternativt avstå från att försvara sig mot den han förlorat initiativet mot.

Han väljer både anfalls- och försvarsmanövrer, och allt i en klump avgör svårighetsökningen på grund av antal handlingar.

Strider är inte så här binära.

Nej, men regelmässigt måste man avgränsa sig någonstans. Vill Du ha mer detaljer så tror jag att 'Phoenix Command' var ett rollspel med sådant. ...någonstans i bakhuvudet rör sig en siffra på 900 sidor strid, men den siffran kan vara väldigt fel.

Problemen uppstår när en individ är anfallare mot en individ och försvarare mot en annan individ. När Du inte längre får anfalla även fast detta är det mest naturliga. När två individer möts uppstår inte denna smått bizarra situation.

Är Du anfallare mot en fiende men inte mot den andre, så får Du anfalla den Du är anfallare mot. Helt naturligt, eller hur?

Hur realistiskt (om vi struntar i "Bibeln") tycker du att det är att A inte kan (inte på något sätt) anfalla en fiende som är innanför dennes räckvidd (dvs C).

Precis lika realistiskt som att försvararen i en strid där bara två man deltar enbart gör försvarsmanövrer. Försvararen har ju anfallaren innanför sin räckvidd i båda fallen...

Du utför en handling på ett föremål som är försvarslöst. Var god ladda allt du har. Det värsta som kan hända är att du missar bollen. Lysande liknelse...

Du kan lika gärna slå till någon kompis med baseballträt. Jag kan lova att han får ondare om Du slår honom två gånger med 'ordinära baseballslag', dvs med höftvridning, än om Du slår honom en gång med ett baseball trä i varje hand (dvs att Du svingar båda samtidigt). Resonemanget gäller så länge Du inte slår med båda från samma håll, och på så sätt utnyttjar höftvridningen.
För övrigt spelar det inte så stor roll om han försvarar sig. Diskussionen gäller skadan när väl baseballträt träffar.

Ta det i en hand, kasta upp en boll och svinga... Klar...? Är din höft maximalt uppvriden, rygg et al var med i momentet?
Var är slagträt? Där ute ja!

Sååå kraftiga smällar får Du nog aldrig tid till under en strid. Om motståndaren däremot är omedveten om attacken, så... 'Nådastöt' heter det enligt reglerna.
Nu var det inte riktigt en sååå kraftig sving jag syftade på, utan en enkel höftvridning som man i stort sett alltid hinner med i strid.

Hur skall du kunna utföra sex st sådana svingar (tre med varje hand) på fyra sekunder? Utan att obalansera dig själv, med bibehållen balans och maximal uppvridning på varje "attack". Glöm inte att trampa ner bredbent för en bra centerpunkt på varje attack... Lycka till.

Sååådana svingar var det inte talan om. MEN OM, så är det lättare att få till dem i verkligheten än enligt reglerna. Sex handlingar innebär en svårighet på Ob8T6 på varje. Om Du behärskar tekniken 'Två vapen' så kommer Du ned på Ob7T6. Lycka till...

Vad jag försöker säga är att höften är "med" utan att rörelsen för den skull behöver "överdrivas". Ja... den är med utan att du laddar från långt bakom ryggen. Höften är med även på en "halvsving" då du ägnar dig åt moderatbandyn.

Jag säger ju samma sak. Om Du däremot håller ett vapen i varje hand och hugger antingen med en från varje sida, eller som Du sa i ett annat inlägg, med båda i 'backhand', så får Du ingen höftvridning alls.

Min kommentar när vi startade dubbelhuggsdiskussionen var att minska skadan lite, eftersom vissa moment i hugget faller bort. -Ob1T6 låter rätt lagom, tycker jag...