Nekromanti Angående Avstånd för Avståndsvapen

hraufnir

Swordsman
Jag har lite funderingar... på en kortbåge är avstånden 5-15-50-125...
menas detta då att allt upp till 5 är kort, eller är det 5<x<15 som är kort avstånd (dvs ob2t6)... dvs är det allt över 125 som är mycket långt eller är det allt mellan 50-125 som är mycket långt? Jag tycker att det låter som en fjollig kortbåge om det är mitt alternativ 1, dvs. att allt mellan 5-15 är normalt, och 15-50 är långt... men jag har aldrig testat en kortbåge från Mundana... Är det som jag tror... att man helst inte ska skjuta med bågen under 5 meter och avståndet kort är 5-15 osv?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Angående avstånd för avståndsvapen

Allt upp till fem meter. Du kan ju skjuta någon på 1 meters avstånd, eller hur?

- Ymir, som däremot undrat om en båge inte borde kunna göra mer skada på håll, egentligen.

hraufnir

Swordsman

Är det verkligen sant? så att allt över 15 meter räknas som långt avstånd? En kortbåge måste ju ha varit MINST 50 pounds... min 30poundsbåge har rak pilbana i 25 meter och jag kan skjuta med kraft upp till 70 meter med den. Jag har skjutit med en 47poundsbåge, och den hade rak pilbana i minst 40 meter (utan att rikta det minsta ovanför målet alltså) och den dammade in i tavlan och igenom den på 30 meter. Med en sådan båge måste man ju kunna ha "normal" räckvidd upp till minst 50 meter, kanske långt 50-90 och över 90 MYCKET långt.

Pilen har högst fart när det just lämnat bågen och farten avtar därefter. Däremot så tror jag att pilen behöver åtminstone ett par meter för att uppnå slagkraft, därav mitt antagande att man inte använder bågen på under 5 meter...

Det är ju iofs min personliga tolkning som SL som gäller... var bara nyfiken på vad andra rävar tycker...

Jag tror inte en kortbåge klassas som 50-pounds.
Antagligen är alla dragvikterna på bågarna i EON en aning lägre än motsvarande medeltida varianter.

Som jag ser det är nog pilbågarna en aning skeva, men jag håller mig till dem i alla fall.

Pendragon

Swashbuckler

Avstånden verkar vara lite väl korta, jag håller med. Jämför bara med viking t ex.
Sen vet jag inte hurpass dåtida bågar kan jämföras med moderna compoundbågar. Antagligen kommer de flesta på skam. Undantaget skulle väl vara hornbågar och långbågar.

Dessutom vill jag minnas att compoundbågar accelererar pilen mjukare och därmed ökar percisionen. Eller hur det nu var.

/Joel

Ymir

Liten kantbaron

Jag vet inget om riktigt bågskytte, och det är mycket möjligt att Neogames räckvidder är uppåt väggarna, men jag har iaf sett en del filmer och serier där de skjuter folk med båge på mycket kort avstånd. Snyggast är en manöver i 'Thorgal', där Tjall Vetvillingen helt enkelt kastar sig bakåt när fienden närmar sig och från liggande sätter en pil i hans mage. Inte för att det hör hit, men jag har alltid tyckt det var väldigt coolt, och en tös i min kampanj har hunnit göra det vid något tillfälle vid det här laget.

Nå...Neogames bågskytte följer logiken att skottet blir kraftigare ju närmare målet man är. Det är kanske inte helt korrekt, vilket jag också påpekade, men det känns iaf trovärdigt för mig.

- Ymir, klagar inte

Helmgast

- Ymir, som däremot undrat om en båge inte borde kunna göra mer skada på håll, egentligen.
Och med detta menar du att pilen accelererar i luften?

hraufnir

Swordsman

De bågar jag skjutit med är vikingabåge (jaktbåge), ryttarbåge (visst, med lite modernt material men med samma design som använts i Ungern i tvåtusen år) samt långbåge i trä. Bara för att visa att jag inte gör en jämförelse med dagens compundbågar. Dessa har jag ingen aning om hur de verkar

Vindhand

Myrmidon

Däremot så tror jag att pilen behöver åtminstone ett par meter för att uppnå slagkraft,

Varför?

Pendragon

Swashbuckler
Undantag?

Nå...Neogames bågskytte följer logiken att skottet blir kraftigare ju närmare målet man är. Det är kanske inte helt korrekt, vilket jag också påpekade, men det känns iaf trovärdigt för mig.
Helt sant och riktigt, så vitt jag förstår det. Men undantag finns nog.
Ta t ex en båge med väldigt långa (och därmed) tunga pilar, som långbågen. Vanligtvis sköt man ju upp i luften och lobbade in skotten där. Rimligtvis borde ett sådant skott ha mer anslagsenergi på grund av att den påskjutsad av sin egen tyngd, dimper ner från himmelen än vad den borde ha i slutet av en flackare pilbana (som inte når lika långt).

Öh... ni förstår?

Neogames verkar dock ha tänkt på det här, då lång- och serinebågar är mycket effektivare på långt håll även om hornbågar och Chineramoz når minst lika långt.

/Joel

hraufnir

Swordsman

Den brittiska långbågen på medeltiden (och tidigare) kunde komma upp i 180 pounds och i enstaka fall mer. Säg att Eons bågar inte följer detta helt (kanske alvbågar) , men en långbåge på 150 pounds är inte helt ovanligt antar jag iaf. Räkna då på att en kortbåge kanske är 75 pound eller strax under. En kortbåge har inte lång draglängd (därav de korta avstånden) och en kortare båge som itne är recurve har inte samma kast på pilen, därav lägre styrka och kortare längd. Men dock ändå så antar jag att man behöver MINST 50 pounds för att komma igenom en läderrustning på "normalt" avstånd (Vilket jag hoppas att en kortbåge gör). De bågar som man i danmark jagar med (iofs moderna bågar med annan statistik) har minst 45 pounds, eller var det 50, och på 30 meter skjuter du denna pilen rakt igenom ett rådjur såvida du inte stöter på ben under tiden. Visst att kortbågen är ett jaktvapen på många håll, men även ett vapen för strid där långbågen inte är effektiv pga. sin storlek. Visst vill man kunna vara effektiv på längre håll än 15 meter (där börjar "långt" enligt Eons regler om Ymir har rätt), kanske upp till 50 (där börjar långt enligt Eons regler om jag har rätt)... snälla... kan någon bågfetischist från Neogames komma och säga sitt?

hraufnir

Swordsman

Ett par meter var kanske ett dåligt uttryck, det jag menar är att pilen måste lämna bågen helt och ha fått upp "rak bana" innan den slår i målet för att ha sin fulla slagkraft (har inte pilen rak bana(banan störs lätt när fjädrarna tar i bågen men rätas snabbt upp) så slår spetsen i snett och man tappar slagkraft)

BaRcA

Veteran
5 och under är Mycket Kort.
sen kan du använda extraregeln "Extremt kort" Vilket innebär (i de flesta fallen) att 3 och neråt är Extremt kort. Alltså blir det ännu enklare att träffa.

Vindhand

Myrmidon
Re: Undantag?

Rimligtvis borde ett sådant skott ha mer anslagsenergi på grund av att den påskjutsad av sin egen tyngd, dimper ner från himmelen än vad den borde ha i slutet av en flackare pilbana (som inte når lika långt).

Hur man än skjuter pilen får den inte mer energi än den hade när den lämnade bågen. Om man med samma utgångsenergi väljer en hög pilbana snarare än en flack innebär det bara att man ger luften mer tid att sakta ned pilen. Eller tänker jag fel?

Pendragon

Swashbuckler

Hur man än skjuter pilen får den inte mer energi än den hade när den lämnade bågen. Om man med samma utgångsenergi väljer en hög pilbana snarare än en flack innebär det bara att man ger luften mer tid att sakta ned pilen. Eller tänker jag fel?
Ja och nej. Pilen har givetvis mest energi på nära håll, men jag spekulerar i om pilen inte kan tänkas ha mer energi när den träffar om den "lobbas" in på 150 meter än om den träffar ett mål på 100 meter efter en flackare bana. Med en flack bana hjälper ju inte tyngdlagen till... eller är jag helt ute och cyklar nu?

/Joel

Vindhand

Myrmidon

Ett par meter var kanske ett dåligt uttryck, det jag menar är att pilen måste lämna bågen helt och ha fått upp "rak bana" innan den slår i målet för att ha sin fulla slagkraft (har inte pilen rak bana(banan störs lätt när fjädrarna tar i bågen men rätas snabbt upp) så slår spetsen i snett och man tappar slagkraft.

Det låter ju rimligt... Mycket intressant.

Vindhand

Myrmidon

Ja och nej. Pilen har givetvis mest energi på nära håll, men jag spekulerar i om pilen inte kan tänkas ha mer energi när den träffar om den "lobbas" in på 150 meter än om den träffar ett mål på 100 meter efter en flackare bana. Med en flack bana hjälper ju inte tyngdlagen till... eller är jag helt ute och cyklar nu?

Jag vågar inte gissa. Vad vi behöver är en galen reenactor med en båge, några blöta telefonkataloger och för mycket tid :gremsmile:

Helmgast
Tyngdlagen tar och tyngdlagen ger

Lobbar man så måste man först motverka tyngdkraften, för att sedan få hjälp av den. Hela tiden så ligger luftmotståndet på och bromsar.

Ju kortare sträcka, ju mindre luftmotstånd. Alltså bör man inte lobba. Lobba endast då det är nödvändigt för att den ska komma fram horisontellt sett.

eoz

Veteran
Okej

Detta måste ju vara fallet... Jag har också skjutit båge, och ja man träffar ganska enkelt en tavla på åtminstone 30 meters håll... beror dock på vilken sort. Om man kollar på att jag faktist träffade tavlan på 25 meters håll med en båge gjord av en plogpinne (Dock tillverkad av en av umeås bästa skyttar) visar ju på att 15 meter inte stämmer alls! Vad tror ni man har i båge första gången man skjuter? dessutom så e jag osmidig, men skit samma... Vi säger att jag har 7, och tar i lite... Alla som kan matte någorlunda kan räkna ut att det inte är så stor chans att jag träffar på 3T6. alltså. Öka avståndet till 30 meter.... Vi har dock ett problem där... Skadan reduceras lite grand där... Så jaja... Antingen så skaffar du ett avstånd till i tabellerna, eller så löser du det på ett annat sätt!