Om moderering på RPG Lab
Som alltid när människor möts så behövs det vissa ordningsregler, så även här. När dessa regler bryts så måste någon återställa ordningen. I vårt fall är detta moderatorernas jobb. Detta dokument beskriver hur deras arbete bör skötas, och är avsett som ett stöd för moderatorerna och som en förklaring till varför de ingriper som de gör.
Hur blir man moderator
Man blir moderator genom att anmäla sitt intresse till de befintliga moderatorerna. Vi ställer dock en hel del krav, framför allt på följande punkter:
* Ganska hög närvaro på RPG Lab.
* Förtroende från moderatorerna. Detta innebär att du måste vara känd sedan tidigare, antingen genom personliga kontakter eller längre närvaro på RPG Lab.
* Ömdöme och rimlighet i ingripanden.
* En seriös framtoning.
* Ett specialområder som du vill ansvara för
Om du inte blir antagen så är det alltså ingen personlig kritik, vi kanske inte känner dig tillräckligt bra eller inte behöver moderatorer just nu.
Befogenheter
Moderatorer har ganska så långtgående befogenheter, framför allt i diskussionsforumen.
Deras beslut är dock inte på något sätt slutgiltiga, om du inte är nöjd med ett beslut så ta upp det till diskussion i RPG Lab-forumet och det kommer att bedömas gemensamt av alla moderatorerna. Om det inte är ett beslut du är missnöjd med utan en moderator, avhandla detta med Troberg så att ingen behöver bli offentligt uthängd. Om det visar sig att ett beslut var fel så kommer det att ändras.
Vi ber er ha översikt med att sådant kan inträffa, då moderatorerna är mänskliga precis som alla andra och de rör sig i en gråzon där det sällan är svart eller vitt. Vår målsättning är inte att aldrig göra fel, den är att hantera felen på ett bra sätt då de inträffar.
Moderering av diskussioner
När det gäller diskussioner gäller följande grundplan för diskussioner som gått överstyr:
* Om diskussionen/deltråden är helt off topic, flytta till off topic-forumet.
* Om diskussionen är on topic, men urartat till en fight utlyses en thread cooldown. Detta innebär att tråden låses en dag, debattörerna får lite tid på sig att tänka genom sina argument och motståndarens synpunkter. Efter en dag öppnas tråden och diskussionen fortsätter förhoppningsvis lugnare.
* Om en diskussion/deltråd trots ovanstående åtgärder inte lugnar sig flyttas den till Arenan där den får rasa på bäst den vill. Evighetstrådar kan dock komma att låsas om de tragglas in absurdum.
* Så långt som möjligt bör man undvika att flytta/låsa hela trådar om en deltråd räcker.
Moderatorer kan även ingripa då olämpligt innehåll förekommer:
* Inlägg som är uppenbara flame-bait och saknar substans kan låsas omgående.
* Totalt ovidkommande och olämpliga inlägg, exempelvis ovidkommande reklam, spam, porr och liknande kan raderas direkt. Det ska dock inte finnas något tvivel om olämpligheten för att detta ska tillämpas, är moderatorn inte helt säker är en låsning och editering bättre.
* Olämpliga delar i ett inlägg, exempelvis olämpligt nämnande av personuppgifter, kan editeras bort av moderator.
Det vi vill uppnå med detta är en kreativ diskussionsmiljö, där diskussionen i och för sig ska kunna ta oväntade vägar, men den ska ändå vara civiliserad och ordnad.
Grundprinciperna är alltid:
* Minsta möjliga insats.
* Återhållsamhet. Inga ingripanden i onödan eller i föregripande syfte.
* Ingripanden ska vara synliga. Ingen dold censur alltså.
* Motivering ska finnas och synas.
Detta innebär att alla moderatoringripanden ska vara "signerade" av moderatorn tillsammans med en motivering. Var detta sker (separat inlägg, i samband med editering) beror på vad som passar bäst i sammanhanget, men modereringen ska ske öppet och synligt.
Vi vill ha en öppen och trevlig stämning mellan moderatorer och övriga medlemmar, och därför är det viktigt med ömsesidig tolerans för misstag.
Banning
Utestängning från RPG Lab kan ske, men bara i allvarliga fall. Moderatorer kan rekommendera ban, men i slutänden är det endast serverägaren som kan besluta.
* Om det är en känd användare med en etablerad närvaro gäller normalt sett temporär ban. En sådan ban föregås av varning, såvida inte omständigheterna är exceptionella.
* Nyregistrerade användare som från första början konsekvent missköter sig, tex genom konsekvent spamning, kan bannas permanent.
Grund för ban är exempelvis:
* Försök att hacka eller förstöra servern på något sätt.
* Allvarliga destruktiva ändringar i wikin.
* Upprepade grovt olämpliga inlägg, tex personpåhopp eller trakasserier.
Om en moderator missbrukar sin position
Kontakta Troberg direkt. Om det visar sig att moderatorn misskött sig kommer skadan så långt det är möjligt att repareras.
Moderatorn kan också varnas eller fråntas sina moderatorprivilegier, men detta kräver tydlig uppsåt i missbruket. Vi är medvetna om att även moderatorer är människor och gör misstag, och vi har ett visst överseende med sådant. Tänk på att vi redan har förtroende för moderatorn i och med att han fått sin position, så var alltså noga med att motivera ditt klagomål väl om det ska tas på allvar.
Vi hoppas dock att moderatorer och användare kan agera på ett sådant sätt att de kan förtjäna ömsesidig respekt och förtroende. Moderatorernas roll är inte att vara poliser, bara lekledare. Om alla förstår denna roll så underlättar det för alla parter.
Vårt övergripande mål
Hela målet med modereringen är att hålla ett öppet diskussionsklimat, liknande det man har inom den vetenskapliga världen, där ingen idé är för dum för att få framföras och ingen tanke är för smart för att få ifrågasättas (på ett respektfullt sätt). Allt ska gå att diskutera och heliga kor behöver inte respekteras. Moderatorernas uppgift är att se till att atmosfären är så vänlig som ett sådant klimat kräver. I de fall tveksamheter kring moderatoringripanden uppstår så är det mot detta mål avstämningen ska ske.