Nekromanti Angående "Ob-slaget" & copyright...

DragonLord

Warrior
Helloj!

En liten fråga som jag hoppas att någon kan svara på:

Är Ob-slaget (det som används i Eon och Neotech, mina personliga favoriter bland rollspel) copyrightat?

Anledningen att jag frågar är att jag skulle vilja implementera obegränsade slag på skadorna i mitt rollspel. Men om detta inte är tillåtet får jag komma på något annat. :gremfrown:

DragonLord - Ob1T100 någon? :gremgrin:

Krille

Super Moderator
"Är Ob-slaget (det som används i Eon och Neotech, mina personliga favoriter bland rollspel) copyrightat?"

Nej. Däremot är Neogames regeltext om Ob skyddat av upphovsrätt. Därför blir du tvungen att göra som alla svenskalärare tjôtar om: skriva med egna ord.

Läs mer

Ackerfors

Alas, your rapids!
Om jag fattat det hela rätt så är det inte mot lagen att använda OB-slaget, men du måste omformulär allting. Alltså, inte bara kopiera direkt från Neotech eller Eon.

Sök på ämnet så kan du läsa mer om det för jag vet att sådana trådar har funnits tidigare.

Rosen

Myrmidon
Är Ob-slaget (det som används i Eon och Neotech, mina personliga favoriter bland rollspel copyrightat?

Knappast troligt, eftersom de inte uppfann det (förutom själva termen "Ob-slag" då).
Det första inhemska spel som använde obegränsade tärningsslag var fö Western, men även de lånade idén från utländska förlagor.

Ob1T100 någon?

"Open-ended percentile dice", har använts sedan 80-talet i Rolemaster, MERP och Space Master.

--
Åke

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ob T1000 [ot]

"Open-ended percentile dice", har använts sedan 80-talet i Rolemaster, MERP och Space Master.

Hur fungerar det? Är det bara om man slår 1000 som man slår om eller är antalet tal man får slå om större?

DragonLord

Warrior

Jisses, nu känner man sig lite dum... :gremblush:

DragonLord - ska läsa läxan nästa gång...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Stupid, stupid, stupid me...

Läste fel... men iaf... ska man slå hundra med en t100 (eller 1000 med en t1000)? *undrar fortfarande*

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Obegränsad t100 finns med i Rolemaster från ICE, men kanske är mer känt bland svenska spelare i den svenska utgåvan av MERP, Sagan om Ringen Rollspelet, (SRR).

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Rolemaster och derivat.

Den obegränsade t100 som används i systemets kombinerade anfalls- och skadeslag är orsaken att en liten vit kanin med lite tur kan bita ihjäl en rollperson med ett enda anfall.

Sharp pointy teeth osv osv. :)

Klon

Hero
Re: Rolemaster och derivat.

Eller att man kan kasta sönder en mur med en tegelsten...

Det är en av sakerna jag inte gillar med ob, en annan är att en sexa kan bli sämre med det, allstå 2-5 istället för den sexa man slog.
Det går att stå ut med. Har i ett spel dock gjort som så att man bara slår en tärning till, inget annat.

Kimon

Swordsman
Re: Stupid, stupid, stupid me...

I Rolemaster så är Ob-gränsen 96-100 i normalfallet. Vissa vapen/besvärjlser/förmågor kan skifta den gränsen längre ner (eller upp).

Dvs slår du 96 eller mer så får du behålla det resultatet och slå en ny t100 och addera det nya resultatet. Skulle det också vara 96 eller så fortsätter man att addera och slå igen tills dess att slaget är mindre än 96.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Okej, jo, jag vet hur själva Ob fungerar men jag var intresserad av intervallet som räknades som "omslag" eller vad man ska säga.

Tack för svaret!

Rosen

Myrmidon

slår du 96 eller mer så får du behålla det resultatet och slå en ny t100 och addera det nya resultatet.

Och omvänt; blir det 05 eller mindre slår man en ny T100 och drar ifrån det - och blir det 96 eller mer då, så fortsätter man att slå och dra ifrån. Att fumla med -200 är inte trevligt...

--
Åke

Rosen

Myrmidon

Den obegränsade t100 som används i systemets kombinerade anfalls- och skadeslag är orsaken att en liten vit kanin med lite tur kan bita ihjäl en rollperson med ett enda anfall.

Eller att en människa med svärd kan slå ihjäl en drake. (-:

--
Åke

Kimon

Swordsman
Mer Rolemaster ob...

Och omvänt; blir det 05 eller mindre slår man en ny T100 och drar ifrån det - och blir det 96 eller mer då, så fortsätter man att slå och dra ifrån. Att fumla med -200 är inte trevligt...

Förvisso är det just som Åke säger. Men Rolemasters system är mer flexibelt än så.
När det gäller vapen så har de varierande fummelgränser beroende på vapentyp.
När det gäller besvärjelser så har vissa typer av besvärjelser (fysiska manifestationer) inga höga ob-slag (dvs 96-00) utan ett givet resultat om tärningen är över 95. Det gäller även fummelrisk.

Det är också möjligt (om jag minns rätt) att fumla med besvärjelser om målet är tillräckligt motståndskraftigt (för normala besvärjelser) eller om målet är tillräckligt snabbt (för fysiska manifestationer), även om man initialt enligt tärningen inte har fumlat.

Kimon

Swordsman

Nu var det ett tag sedan jag lirade Rolemaster, men jag har för mig att kaniner och annat med "small sharp pointy teeth", använder en speciell tabell (Small animal?) där skadorna inte är så allvarliga (Tiny crit anyone?)...