Godmorgon. MiG här. Jag har noterat att diskussionen om illustrationer fortfarande åker upp och ner på tapeten, så jag får väl bidra till den jag med. Jag har funderat lite på de inlägg som kommer och går angående favorit och kvalite´ inom området. För det första vill jag bara för min egen del säga att om min tidigare stil, framför allt min tuschperiod, har verkat Marvelistisk så beror det på att det faktiskt är tack vare Marvel och DC som jag har lärt mig att teckna från första början. Jag tecknade av och kopierade olika stilar hit och dit under hela min uppväxt, så därav kommer den prägeln. Jag har med andra ord ingen formell utbildning inom området. Sedan för övrigt (kanske talar jag bara för mig själv nu) lämpar sig olika stilar för olika jobb. Det beror en hel del på innehållet i modulen och tillgång till lämplig illustratör för den. Nu är ju smaken väldigt beroende från person till person, så att komma överens om vem som är bäst blir svårt att få fram. En del av den varierande kvalite´n av tecknare från tecknare beror väldigt mycket på ålder, hur länge man har hållt på och tecknat samt vad man har för uppfattning om sitt eget skapande. Det finns också en del andra faktorer som avgör kvalite´n på modulen, t. ex. form av motivation, deadline, tid att avsätta för jobbet, sammarbete med beställaren, format, stilkrav, ekonomisk ersättning och som sagt innehåll. Är det en väldigt pressad deadline med lite avsättningstid för jobbet och en undermålig ersättning så är motivationen inte speciellt hög. De alster ni för det mesta har fått se från mig har till 99% inte varit det bästa jag kan åstadkomma. Långt ifrån. Om beställaren är mån om att få ut en bra produkt så ser han till att skapa de förutsättningar som krävs för det. Med rätt morot får han då 300 procentig kvalite´ från mitt håll, men eftersom detta alltsom oftast inom rollspelsvärlden (här i Sverige iallafall) inte är fallet så blir det vad det blir. Med andra ord, beställaren får vad han betalar för, så om ni har några klagomål på varan så tänk på att det är företagen som köper in illustratörena, processar bilderna och ser till att produkten i slutändan får det utseende som det får som ni skall vända er till. De sätter förutsättningarna för en kompetent sammansatt produkt.
Tack för ordet!
Tack för ordet!