Nekromanti Ang. Illustrationer

MiG

Veteran
Godmorgon. MiG här. Jag har noterat att diskussionen om illustrationer fortfarande åker upp och ner på tapeten, så jag får väl bidra till den jag med. Jag har funderat lite på de inlägg som kommer och går angående favorit och kvalite´ inom området. För det första vill jag bara för min egen del säga att om min tidigare stil, framför allt min tuschperiod, har verkat Marvelistisk så beror det på att det faktiskt är tack vare Marvel och DC som jag har lärt mig att teckna från första början. Jag tecknade av och kopierade olika stilar hit och dit under hela min uppväxt, så därav kommer den prägeln. Jag har med andra ord ingen formell utbildning inom området. Sedan för övrigt (kanske talar jag bara för mig själv nu) lämpar sig olika stilar för olika jobb. Det beror en hel del på innehållet i modulen och tillgång till lämplig illustratör för den. Nu är ju smaken väldigt beroende från person till person, så att komma överens om vem som är bäst blir svårt att få fram. En del av den varierande kvalite´n av tecknare från tecknare beror väldigt mycket på ålder, hur länge man har hållt på och tecknat samt vad man har för uppfattning om sitt eget skapande. Det finns också en del andra faktorer som avgör kvalite´n på modulen, t. ex. form av motivation, deadline, tid att avsätta för jobbet, sammarbete med beställaren, format, stilkrav, ekonomisk ersättning och som sagt innehåll. Är det en väldigt pressad deadline med lite avsättningstid för jobbet och en undermålig ersättning så är motivationen inte speciellt hög. De alster ni för det mesta har fått se från mig har till 99% inte varit det bästa jag kan åstadkomma. Långt ifrån. Om beställaren är mån om att få ut en bra produkt så ser han till att skapa de förutsättningar som krävs för det. Med rätt morot får han då 300 procentig kvalite´ från mitt håll, men eftersom detta alltsom oftast inom rollspelsvärlden (här i Sverige iallafall) inte är fallet så blir det vad det blir. Med andra ord, beställaren får vad han betalar för, så om ni har några klagomål på varan så tänk på att det är företagen som köper in illustratörena, processar bilderna och ser till att produkten i slutändan får det utseende som det får som ni skall vända er till. De sätter förutsättningarna för en kompetent sammansatt produkt.

Tack för ordet!

Rosen

Myrmidon
Sedan för övrigt (kanske talar jag bara för mig själv nu) lämpar sig olika stilar för olika jobb.

Amen to that.

En del av den varierande kvalite´n av tecknare från tecknare beror väldigt mycket på ålder, hur länge man har hållt på och tecknat

Håller delvis med, men än viktigare brukar vara hur mycket man har tecknat under den tiden - jag har träffat rätt många yngre förmågor som jag tyckt har varit klart bättre än mig.
(En högst personlig observation är också att när man blir bättre så blir man det stötvis, i synliga trösklar som passeras under en relativt kort tid. Gnor man på ordentligt så kommer man förmodligen till såna lite oftare.)

samt vad man har för uppfattning om sitt eget skapande.

??? Menar du ens ambitionsnivå, eller vad?

Det finns också en del andra faktorer som avgör kvalite´n på modulen, t. ex. form av motivation, deadline, tid att avsätta för jobbet, sammarbete med beställaren, format, stilkrav, ekonomisk ersättning och som sagt innehåll. Är det en väldigt pressad deadline med lite avsättningstid för jobbet och en undermålig ersättning så är motivationen inte speciellt hög.

Tjaao, men nog låter det lite som att skylla ifrån sig.
Håller helt med om deadline/tid, stilkrav och innehåll, och visst kan motivation och samarbete o dyl ha en påtaglig praktisk de facto-påverkan... men det är väl inte särskilt proffsigt att inte försöka göra sitt bästa heller? Märker jag att jag av nån anledning inte presterar som jag borde - och inte lyckas ta mig i kragen - så brukar jag prata med uppdragsgivaren om att de kanske borde hitta nån som är bättre lämpad för jobbet. Slutkunderna betalar ju iaf pengar för att få se skiten...
Vad gäller betalning=kvalitet så tror jag faktiskt det är en ganska ovanlig uppfattning; jag har känt rätt många spelillustratörer under åren, och de allra flesta har presterat precis lika bra alster när de har suttit och gjort gratisbilder på konvent eller ritat åt någon fanzineredaktör för en spottstyver, som när de har gjort det åt ett spelföretag. Och inte har då mina bilder sett bättre ut när jag har gjort dem åt någon penningstinn reklambyrå...

De alster ni för det mesta har fått se från mig har till 99% inte varit det bästa jag kan åstadkomma. Långt ifrån. Om beställaren är mån om att få ut en bra produkt så ser han till att skapa de förutsättningar som krävs för det.

Ska det här läsas som kritik mot Neogames..?

beställaren får vad han betalar för, så om ni har några klagomål på varan så tänk på att det är företagen som köper in illustratörena, processar bilderna och ser till att produkten i slutändan får det utseende som det får som ni skall vända er till.

Märkligt defensivt inlägg från en som nästan undantagslöst brukar höjas till skyarna av läsarna (om det nu inte är ett försvar av Hellervik, men isf ett rätt väl maskerat sådant).
Ja jo, men scanning och layout reparerar inte en teckning om den är dålig i grunden, och det ursäktar inte en dålig teckning om företaget har anlitat "fel" illustratör - det är fortfarande en dålig teckning, och kritiken kommer fortfarande att bli "Varför använder ni er av XXX? Han är ju urkass! Låt oss slippa se bilder av honom i fortsättningen."

--
Åke

MiG

Veteran
??? Menar du ens ambitionsnivå, eller vad?

Delvis, men även hur säker man känner sig i det man gör.

Angående proffsighet: Nej, man gör inte sitt absolut bästa när man vet att all tid och möda man lägger ner per illustration ( jag lägger för det mesta ner en hel del arbete bakom mina grejer) inte betalar sig i relation till själva arbetet. Skulle jag jobba med det här på heltid så skulle jag tjäna mindre än mina drygt 13000 jag har per månad på mitt ordinarie jobb. Lägger man till familj med barn så är summan man får tämligen undermålig. Det duger som en liten extrautfyllnad i ekonomin. Inget mer. Därav blir det inte samma kvalite´som jag kanske egentligen hade velat få till på bilderna. När sedan trycket kommer in i bilden så tappar man sugen ännu mer när man ser att hälften av allt arbete med ljus och skuggor plötsligt försvinner och effekten av det uteblir. Jag vet att det går att trycka upplagorna så att de ser ut som det ska men det är inte speciellt kostnadseffektivt. (Angående att alltid visa upp sitt bästa)Jag har hållit på att teckna för rollspel såpass länge att jag inte har samma lust att showa upp mig på något sätt. Jag tecknar och målar i första hand för min egen del, ingen annans, därför att det är det som driver mig. Att någon tycker om eller inte tycker om det jag gör är för det mesta egalt för min del. Däremot börjar jag (om man nu ska tjäna lite pengar på det man kan) bli lite trött på att aldrig få rättmätigt betalt för det man gör. Det är inte så roligt att spendera hundratals timmar på motiv man normalt aldrig skulle göra annars utan att få känna den bonus man får av en skälig lön. Kalla mig girig eller självgod om du vill men så är det. Utför jag ett jobb åt någon vill jag ha skäligt betalt för arbetet precis som vilken knegare som helst. Därmed blir det ofta prestation utefter vad man får tillbaka, och spenderar hellre tiden och arbetet till de saker jag gör för mig själv eftersom jag som sagt aldrig skulle sitta ner och göra bilder jag egentligen tycker är ganska tråkiga att göra. Sakerna går i tryck och sedan är det bra med det.

Kanske, vad tror du själv...? Skulle jag komma med det uttalandet om jag var riktigt nöjd? Det kanske kan förklara varför jag är lite trött på att känna det som att jag ibland jobbar ideelt.
För övrigt har proffsigheten sin gräns. Den går när man återigen känner att företaget man har blivit anlitad av inte vill betala för denna proffsgihet. Betalar de amatörgage så är det amatörarbete de ska ha.

Rosen

Myrmidon
Angående proffsighet: Nej, man gör inte sitt absolut bästa när man vet att all tid och möda man lägger ner per illustration (...) inte betalar sig i relation till själva arbetet.
(snipp)
Däremot börjar jag (om man nu ska tjäna lite pengar på det man kan) bli lite trött på att aldrig få rättmätigt betalt för det man gör.
(snipp och flytt)
För övrigt har proffsigheten sin gräns. Den går när man återigen känner att företaget man har blivit anlitad av inte vill betala för denna proffsgihet. Betalar de amatörgage så är det amatörarbete de ska ha.

Vad hände med pliktkänsla och yrkesstolthet och sånt? (-:
Nej seriöst, jag kan ju inte påstå att du har fel - jag får månadslön för att sitta och göra nåt som vem som helst med lite lagom hjärna borde kunna klara av lika bra (mjukvarudokumentation) och snuspengar för nåt där jag rimligen bör kunna betrakta mig som en någorlunda sällsynt och svårersättlig resurs (tecknandet, alltså). Innan jag hade den förstnämnda och fick vända varje korvöre på guldvåg, så kändes det sistnämnda rätt bittert.

MEN rollspelsbranschen är ju som bekant inte ekonomiskt bärkraftig; den gamla tesen "vill man tjäna pengar ska man syssla med nåt annat än rollspel" gäller i högsta grad, så vill man ha skälig ersättning för bilder får man nog vackert hitta någon annan arbetsgivare i någon annan bransch, som vill betala för sånt (lycka till - jag har försökt). Det är så den hårda verkligheten ser ut, helt enkelt.
Mig veterligt har det funnits totalt en rollspelstecknare i Sverige som kunde syssla med att rita och få en vettig lön för det: Nisse Gulliksson.

Kanske, vad tror du själv...? Skulle jag komma med det uttalandet om jag var riktigt nöjd? Det kanske kan förklara varför jag är lite trött på att känna det som att jag ibland jobbar ideelt.

Måhända, men ta i så fall löneförhandlandet internt med arbetsgivaren hellre än att gå ut offentligt med det; Neo är nog redan fullt medvetna om hur populär du är bland deras köpare.

(Med detta sagt skall dock brasklappas att jag själv är i sitsen att jag f.n. bara jobbar åt gamla kompisar, som jag ändå umgås med regelbundet; sånt tenderar att göra gagefrågor o dyl rätt akademiskt.)

--
Åke

Utopi

Warrior
Jag tycker inte man ska skrika på olika illustratörer. Alla gör sitt bästa, och alla personer olika smak. Lär mig teckna MiG!

Bjorn

Hero
Bild kontra text

Hej

Tänkte bara spinna vidare på det här med monetär kompensation, deadlines, planering osv osv.

Nu vet jag ju inte exakta upplagor på EON-modulerna men en inte allf för vågad gissning är att en modul som säljer 5000 ex får räknas som en bra modul. Om man då gör en lite överslagskalkyl och drar bort butikens påslag, tryck&distibution, företagets overhead etc så borde man hamna på att man (obs, mycket grovt) borde ha sisådär en kvarts miljon på sig att GÖRA modulen (om jag är helt ute och cyklar så får gärna någon med bättre insikt i branshen rätta mig). Omräknat till tid torde detta bli typ 0.5-0.8 manår, litr beroende på hur "lusig" lön man kan ge. (Detta inräknat i princip allt från idé till dess att man har en färdig fil hos tryckeriet.)

Nåväl, om man nu har denna rätt knappa tid till förfogande, vad bör man prioritera?

Ja, jag är ganska övertygad om att de flesta rollspelare håller med om att den mesta tiden bör ligga hos författaren. Utan en bra "grundtext" blir modulen knappast mycket att ha. Låt oss anta att vi låter författaren "bränna" 70% av tiden/pengarna.

Sedan så kommer vi ju in på sådana här tråkiga men nödvändiga saker, layout, korrektur, projektledning, allt det där som krävs för att gå från hög intressant rollspelsmaterial till en säljbar produkt. Har svårt att se hur man skall klara av detta på mindre än 20% av tiden, antagligen tar det mera.

Slutligen så kommer vi då till illustrationerna. Låt oss säga att vi lägger de kvarvarande 10% på illustrationerna. Av dessa så är antagligen omslagsbilden den överlägset viktigaste, helt enkelt för att en bra omslagsbild antagligen kränger iaf någon "kasse" extra moduler. Säg att vi lägger hälften på omslagsbilden och resten på övriga illustrationer och man kan snabbt komma fram till att rent "ekonomiskt" får samtliga illustrationer till en Eon-modul på sin höjd ta två veckor. Nu är jag alldeles för dålig på att teckna för att ha det minsta begrepp om detta är mycket eller lite tid, hursomhelst tycker jag att detta är en relativt rimlig prioritering av tiden, IMHO så är helt enkelt inte illustrationerna en speciellt vital del av en rollspelsprodukt.

Hmmm, känns som jag "ramblar" utan att komma fram till nå't, borde kanske deleta?
Nääää

/Bjorn

Staffan

Myrmidon
Re: Bild kontra text

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

en inte allf för vågad gissning är att en modul som säljer 5000 ex får räknas som en bra modul.

<hr></blockquote>

I de diskussioner jag sett på amerikanska fora (främst rpg.net) så har 3000-5000 ex bollats runt som en rätt hygglig försäljningssiffra för supplement till de flesta rollspel - låg siffra för WOTC, lite i underkant för White Wolf eller Palladium, men rätt hygglig för de flesta andra förlag. Detta leder mig till att tro att 5000 måste vara en ohyggligt bra siffra för svenska förhållanden. Förhoppningsvis kan någon som har lite mer insikt i aktuella försäljningssiffror (CJS, Marco, Dan, Krille) sprida lite mer ljus över saken.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Några tankar

OBS! Jag är alltså inte Neo, och kan inte uttala mig om deras försäljningssiffror utan att spekulera vilt.

Alltså, här ska spekuleras!

Nä, vad jag kan säga är att om ett rollspel säljer 5000 i sverige så är det mycket, mycket bra. Om ett supplement säljer 5000 i Sverige är det overkligt bra. Troligare siffra är cirka 2000. Vissa supplement säljer mer än andra, och på det hela taget tror jag att 2000 är en siffra man kan nå upp till, om man har en stark position (som Eon, Drakar och Demoner och Dungeons & Dragons).

En annan sak att tänka på är att denna försäljning är spridd över en lång tid. Man säljer mycket på en gång, när modulen är färsk, men en stor del trillar in lite då och då under det följande året. Alltså om man säljer 2000 ex totalt, kanske man säljer 1000 inom någon eller några månader, och sedan resterande 1000 under året som kommer.

Så rollspelsbolagen får inte tillbaks sina pengar sådär pang på kontot, utan har dessa bundna i produkterna så länge det finns produkter kvar i butikerna. Alltså måste löner och annat betalas av FÖREGÅENDE moduls intäkter.

Hepp!

MVH

Magnus

MiG

Veteran
Jag har numera inga som helst planer på att försöka livnära mig på rollspelsbranchen i fortsättningen, och jo, det går faktiskt att få till ett hyffsat leverne på annat håll.

Pliktkänsla och yrkesstolthet: Det är något som jag är rätt trött på att höra. Jag är även trött på att utföra uppgifter som inte ger mig något. Varken ekonomiskt eller karriärsmässigt. Mitt eget fel dock eftersom jag har hängt kvar i branchen men nu har hag fått nog och jag orkar inte bry mig längre om jag retar upp folk. Du påstår att jag är populär med en del beundrare lite varstans, och det kanske jag har, men jag tänker inte vara gratis "dragplåster" till något jobb bara för att jag råkar var lite poppis. Nu tycker du väl att jag inte förtjänar det beröm jag har fått tidigare men det är så här jag känner det. De områden jag tänker söka mig til i fortsättningen kanske inte ger samma typ av beundrar-stimuli men det ger betalt och ser till att jag får mat på bordet. Jag kan inte leva på enbart beröm och min egen dumsnällhet.

Vad angår Neogames så är det helt upp till dem, om de vet om mitt ryckte ut bland spelkonsumenterna, om de vill ha bättre illustratörer. Det har titt som tätt kritiserats vilt härinne angående illustratörer som hyrs in men det verkar inte vara någon som ifrågasätter Neogames själva. Detta är egentligen inte tänkt som kritik mot just Neogames men jag kan se att det kan uppfattas på det viset. Det jag ville ha sagt från första början är att det skälls lite för mycket på enbart illustratörerna hela tiden utan att andra faktorer begrundas. Jag ville bara påpeka att de finns.

Utopi

Warrior
Du är Neogames bästa illustratör, jag tycker absolut inte du ska lägga ner. Även om du jobbar som något annat kan man väl teckna bilder på fritiden? Dom bilder du gjort håller världsklass, har du en spindel på varje bild?

MiG

Veteran
Nej, jag har tyvärr slutat upp med de dumheterna att lägga in superhjältar i mina bilder. Tack för din uppskattning men jag vill utvecklas och det gör jag inte längre inom den här marknaden. Kanske gör jag något enstaka jobb i framtiden men i vilken form vet jag inte. Ge de andra en chans att komma till sig på marknaden så ska du se att de kan åstadkomma minst lika bra, om inte bättre, verk.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Undrar bara några saker, MiG [lite OT]

Som jag redan sagt förut tycker jag att du otvivelaktligen är Neogames' bästa tecknare och slår de andra med hästlängder, men för att komma till poängen...

Först och främst undrar jag hur lång tid det tar för dig att framställa en bild (i ungefär samma kvalitet och storlek som den första i Krigaren's Väg eller Dvärgar: Stenens Söner)?

Och så undrar jag hur länge du har tränat på att just teckna?

Av de tidigare inläggen att döma förstår jag det som att du tänker lägga ned att teckna till moduler... /images/icons/sad.gif Har jag missförstått?

Jaja, ha de', spindelmannen /images/icons/wink.gif.

/En av dina antagligen många fans

MiG

Veteran
Re: Undrar bara några saker, MiG [lite OT]

Tack för uppskattningen. Vi kan väl börja med hur länge jag har hållt på att teckna. Strax över tjugo år har jag för mig att det nu har gått sedan jag fick upp intresset för det, så det är inte direkt något som har hänt på en natt. Det blir en hel del övning inom olika områden som intresserar en under de första tio åren sedan flyter det på av sig själv, med perioder, naturligtvis, då det inte händer mycket på utvecklings- fronten. Sedan händer något inom en och man får plötsligt en explosiv utveckling, som de senaste åren till exempel. Det har verkligen hänt en hel del.
Sedan till hur lång tid det kan ta. Tja det beror helt och hållet på vilken inspiration man har för tillfället, tidspress och vilken typ av motiv man skall göra, så det kan variera ganska kraftigt från bild till bild. Vissa kan ta två till tre timmar att göra medans andra kan ta uppemot nio, tio timmar. Insidesbilderna tar i regel lite mer tid och energi att göra eftersom de är bland de viktigaste i boken. Förstämmning är alltid viktigt. Det beror naturligtvis också på vilken teknik jag arbetar med. Tusch är ju ett precissionsmedia, blyerts tidskrävande eftersom toningarna jag gör kräver lager på försiktigt lager med pennan och laveringstekniken kräver en liten omställning av både tänkande och handrörelser så att egentligen är det ganska svårt att ge dig en rättvis uppskattning om tid per bild.

Rosen

Myrmidon
Nu tycker du väl att jag inte förtjänar det beröm jag har fått tidigare

Skulle aldrig falla mig in att hävda nåt sånt.

De områden jag tänker söka mig til i fortsättningen kanske inte ger samma typ av beundrar-stimuli men det ger betalt och ser till att jag får mat på bordet. Jag kan inte leva på enbart beröm och min egen dumsnällhet.

Know the feeling, som sagt. Jag minns fortfarande den gången jag läste en artikel om de stackars socialbidragstagarna som bara fick så mycket pengar att de kunde leva på existensminimum - vilket då låg på 5000 spänn i månaden.
Jämfört med mig var de j-arna rika som svin...

--
Åke

Utopi

Warrior
Jag hoppas att dom kan det. Bara så du vet så är det en stor förlust för fantasymarknaden, lycka till i framtiden. Vilken sorts konst ska du börja med?

MiG

Veteran
Det var väldans vilken respons jag fick av allt det här. Om jag skall vara ärlig så hade jag ingen aning om att mina alster är så populära. Visst har jag fått beröm förrut men det här var lite mer än jag anade. Man tackar återigen. Vilken konstform? Tja, vem vet vad det blir. Jag har mina uppslag som jag tänkte testa,så vi får se.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag börjar med att påpeka att det vore hemskt tragiskt för rollspelsbranschen att förlora dig. Du är en fantastisk tecknare och det är verkligen synd att du upplever att ditt arbete inte värderas tillräckligt högt.
För det andra: törs man fråga vad du skulle anse vara rimligt betalt för en rollspelsbild i förhållande till hur mycket tid du lägger ner på den?

Bergting

Warrior
Herrarna Åke och Micke,Jorå, erkänn nu, alla illustratörer är beröm-junkies. Fast det är klart att inkomst är viktigt också. Just nu har jag hittat en kombination som funkar bra för mig i alla fall: Heltidsjobb som illustratör på en webbyrå som ser till att jag har mat på bordet och att jag kan betala lånet på lägenheten på dagtid och frilansande på nätter och helger så att jag kan få rita troll och ondingar nästan så mycket som jag vill. Visst skulle det vara kul att frilansa heltid och bara måla till spel men tyvärr så är det en tämligen marginaliserad verksamhet i Sverige och utomlands finns det många som slåss om kakan. Så länge det finns nån som vill köpa mina bilder kommer jag hålla på med det här. Sen får man väl flytta ut i skogen till en stuga utan el, vatten och kabel-TV, och bli en bitter gammal gubbe med kvistar i skägget som ritar troll och skrämmer barn. Men det dröjer förhoppningsvis ett tag till.Ha det gottPeter

Rosen

Myrmidon
Jorå, erkänn nu, alla illustratörer är beröm-junkies.

Jo och nej; jag gillar att det kommer beröm, men när det väl kommer så blir jag bara generad och avlägsnar mig och förtränger det hela...

Just nu har jag hittat en kombination som funkar bra för mig i alla fall: Heltidsjobb som illustratör på en webbyrå som ser till att jag har mat på bordet och att jag kan betala lånet på lägenheten på dagtid och frilansande på nätter och helger så att jag kan få rita troll och ondingar nästan så mycket som jag vill.

Varenda webb- eller reklambyrå som jag hittade visade sig vara på väg att dö, så jag blev fast på att skriva mjukvarumanualer istället. (Vilket jag för övrigt fick på att jag hade skrivit rollspelsgrejor - de letade efter folk som hade pedagogisk känsla för att författa lättfattliga instruktioner, och vad är ett rollspel om inte..?)

--
Åke