Nekromanti Ang. modulernas omslagsbilder

Ta och kika på nya omslaget till Monsterboken:
http://www.neogames.se/monster_big.jpg

Är bara nyfiken på att höra vad ni tycker om bilden ifråga (som målats av Kim Vässmar) och hur den står sig gentemot neogames andra omslagsbilder (som Keith Parkinson i regel stått för)? Håller den samma kavlité?

Vad anser ni för övrigt om att neogames ibland använder motiv som också återfinns på andra boktitlar inom fantasygenren?

Tycker ni att det har någon betydelse om bilden är en direkt gestaltning av Mundana (som i Vässmars fall då det gestaltade monstret är tämligen unikt för Mundana och dessutom återfinns beskrivet i boken) eller räcker det om motivet är av snarlik Eon-fantasygenre?

Tyck gärna till då jag sitter här och funderar lite över eventuell framsida till drakarboken och givetvis är nyfiken på vad ni forumister har för åsikter kring det hela.

Lunke_UBBT

Veteran
Själv tycker jag omslaget är riktigt snyggt och är ganska likt
övriga omslag fast visst är det lite skillnad.

Och Mundana är ju nästan ändå vad du gör det till så om monstret finns beskrivet eller inte
spelar ingen roll, för mig iaf
Fast förstås är det kul att se hur skaparna tänkt sig monsterna.

Och är inte framsidan på modulen Mundana tagen från nån bok av Eddings?
Spela roll, all fantasy efter Tolkien är ju oftast bara variationer av vad han skapade =)

Och är inte framsidan på modulen Mundana tagen från nån bok av Eddings?
Rättigheterna till bilden på modulen Mundana är köpta från Keith Parkinsson vars bild precis som du nämner även återfinns på "Rubinriddaren" (Sagan om Elenien - andra boken) av David Eddings.

Ljusetsriddare - som ännu inte hunnit läsa boken han köpte på bokrean för många herrans år sedan...

Arvid

Warrior
Är bara nyfiken på att höra vad ni tycker om bilden ifråga (som målats av Kim Vässmar) och hur den står sig gentemot neogames andra omslagsbilder (som Keith Parkinson i regel stått för)? Håller den samma kavlité?

Om man bara ser på bilden i sig tycker jag att den håller samma kvalitet som framsidan på de andra böckerna (snyggare än en del, inte lika snygg som andra).

Vad anser ni för övrigt om att neogames ibland använder motiv som också återfinns på andra boktitlar inom fantasygenren?

Det är självlart roligare med en nytt omslag, många av eonmodulernas omslag har jag känt igen då jag en gång var en inbiten fantasyläsare. Jag har dock inget "moraliskt" emot att andra böckers omslag används. Men om jag ser ett omslag som återfinns i en fantasybok som jag läst är det större chans att jag förknippar omslaget med boken än Mundana.

Tycker ni att det har någon betydelse om bilden är en direkt gestaltning av Mundana (som i Vässmars fall då det gestaltade monstret är tämligen unikt för Mundana och dessutom återfinns beskrivet i boken) eller räcker det om motivet är av snarlik Eon-fantasygenre?

Det viktigast är att bilden går att förknippa direkt med Mundana och även med själva modulen. Krigarens vägs, Vandödas och Dvärgars omslag går att förknippa både direkt med Mundana och det som finns beskrivet i boken. av dessa tycker jag Dvärgars är bäst då det känns mest som Mundana. Omslaget kring Mundana boken är svårt att förknippa med både Mundana och modulen. Om det nu inte vore för att det är bland de snyggaste bilder jag sett så skulle jag säga att det var ett dåligt omslag.
Det bästa vore dock om omslaget skulle vara ytterst passande för både Mundana och modulens innehåll. Jag är alltså för egengjorda omslag. Sen så spelar ju självklart bildkvaliteten en enorm roll.

Exempel på bra omslag: Sjöfarare, Dvärgar, Geografica, Sorgernas brunn (näst bäst) Regnsynd (bästa av alla, tämligen överlägsen, speciellt om den vitklädde ryttaren finns med i äventyret (har inte läst det)).
de två bästa omslagen passar såväl med modulens innehåll som med Mundana.

Exempel på sämre omslag: Monster&Varelser och Alver.

Angående preliminära omslaget på Drakar. Om det finns en sådan där "skuggdrake" i boken (eller något som kan identifieras med den)så är det ett ganska bra omslag (inte så jättesnyggt kanske) men om jag har rätt då jag tror att en sådan drake inte kommer att finnas med i boken så gillar jag inte omslaget.

Grendel

Warrior
Tidigare omslag har ibland haft vissa problem med proportioner (ie Consaber och för ett extremt exempel Jarla (snacka om pin-heads :gremgrin:)). Vissa är dock fantastiskt snygga.
Jag föredrar nog unika omslag som inte finns finns på andra produkter, gärna speciellt framtagna för Eon - med Eonmotiv.
Ditt exempel av herr Vässmar ser inte alls dumt ut. Men å andra sidan är bilden lite liten för att se tekniken...

Farbror Funkus

Warrior
Regnsynd (bästa av alla, tämligen överlägsen, speciellt om den vitklädde ryttaren finns med i äventyret (har inte läst det)).
de två bästa omslagen passar såväl med modulens innehåll som med Mundana.
När du kan tala om vem det är på framsidan kan jag hålla med dig.
Det är samma sak som "De Fördömdas Sista Hopp".
Vem är det på framsidan?
Visst bilderna är coola men måla nåt som beskrivs i boken.

För övrigt: LEVE PARKINSON

trinker

Warrior
Jag gillar den nya bilden till monsterboken...har han också gjort bilden till Vapenmästaren?

cozcin - Why me?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Eonmotiv till Eonböcker!

"Tycker ni att det har någon betydelse om bilden är en direkt gestaltning av Mundana (som i Vässmars fall då det gestaltade monstret är tämligen unikt för Mundana och dessutom återfinns beskrivet i boken) eller räcker det om motivet är av snarlik Eon-fantasygenre?"

Absolut!
Jag tycker att omslagen på böckerna ska defintivt gestalta Mundana och bokens "område" eller vad man ska kalla det.
Bilderna som det är nu, funkar ibland och är riktigt katastrofala ibland.
Jag tänker framförallt på bilden till Alver som jag tycker är malplacerad.

Medans vi ändå talar om bilder så är jag fortfarande lite nere över det ödet som den gamla snygga omslaget till Riddaren mötte.

/Naug, vill ha Eonrelaterade bilder på Eonböcker

swazze

Swordsman
Re: Eonmotiv till Eonböcker!

Var finns det gamla motivet någonstans? Har inte sett det. Är det gjort just för EON eller det är från någon annan bok det också?

rax

Swordsman
Eftersom du undrar...

Omslaget till Vapenmästaren målades av Michael Whelan (inte helt okänd fantasykonstnär) och har levt ett tidigare liv som omslagsbild till Exile's Gate av C.J. Cherryh. Boken finns att beskåda här.

/Rax, public service

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Gammalt motiv

Det gamla motivet var ännu en bild Keith Parkinson fast den var passande, trots att det var en Keith Parkinson-bild. Definitivt mer passande än den gamla återanvända Krigarens väg-bilden.

Den gamla bilden

/Naug, som tyckte om den gamla bilden

Fahnen

Swordsman
Jag tycker nog bättre om Keith Parkinsons bilder....tror jag. Finns det någon annan omslagsbild av Kim Vässmar att jämföra med, Kims bilder imellan asså. Tycker att det var en bra bild och har inget emot fler bilder från vässmar men Keiths bilder känns mer levande men jag har ju inte läst baksidan av MiM ännu, där beskrivs oftast omslagsbilden (om ni fattar vad jag menar).

Det är roligare med unika bilder, inte så kul att hitta bilden någon annastans på nåt som inte känns Eon (Här svar jag på två punkter)

Tyck gärna till då jag sitter här och funderar lite över eventuell framsida till drakarboken och givetvis är nyfiken på vad ni forumister har för åsikter kring det hela.
Jag tycker att den är bra men bara om det kommer finnas den typen av drake eller den speciella draken finns med beskriven annars blir det inget kul (Kommer reta mig på att det inte står något om draken på framsidan)

storken

Warrior
Det som bör prioriteras högst är ett klockrent motiv som verkligen visar vad modulen handlar om.
Eon-unika omslagsbilder är ju självklart det bästa, men andra bilder fungerar ju också ifall de håller det tidigare nämnda måttet.

Keith Parkinsons bilder är kanske vackra, men passar oftast inte till Eon. Att de är oerhört begagnade är också ett stort minus...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Omslag, och bildinkonsekvensen i Eon.

Det viktigast är att bilden går att förknippa direkt med Mundana och även med själva modulen. Krigarens vägs, Vandödas och Dvärgars omslag går att förknippa både direkt med Mundana och det som finns beskrivet i boken. av dessa tycker jag Dvärgars är bäst då det känns mest som Mundana.
Well, jag håller inte med. Alls. Här finns ett stort problem i Neogames hantering av bilder - det finns ingen konsekvens i hur saker och ting egentligen ser ut. På omslaget till 'Dvärgar' och i 'De fördömdas sista hopp' ritas dvärgar som små tjockisar med stora Asterix-näsor, och så ser de inte ut på någon annan bild. Med andra, ord - så ser dvärgar inte ut i Mundana. Varför har man då bilder där de ser ut så? Mycket dåligt, i mitt tycke.

Keith Parkinsons bilder är dessutom sanslöst livslösa, konstigt proportionerade och ser alldeles för medeltida, och samtidigt alldeles för plastiga, ut. Fram för omslag gjorde specifikt för Eon, och inget annat. Det gläder mig att trenden äntligen börjar gå åt det hållet. Trista, återanvända gamla beställningsomslag från slentrianmässiga fantasytecknare slipper jag helt enkelt helst på mina Eonmoduler.

Men 'Asharien och Soldarn' och 'Sjöfarare och Pirater's omslag var genom sin neutralitet (inga tydliga personer på dem) vackra och stämningsfulla, och passade modulerna utmärkt. Dessutom har man inte sett dem förr, så de ger inga felaktiga associationer - fler sådana omslag kan jag helt klart tänka mig.

- Ymir, tycker till.

Legion

Warrior
Intressant att läsa allas åsikter och tankar kring omslagen.
Vill dock poängtera att omslaget inte är färdigt än...det skall fortfarande arbetas en del på. Men det blir någonstans i närheten av bilden som visats på Neogames sida...

Perenna

Swordsman

Jag läste någonstans att Krille hämtade inspiration från bilden på den gamla Monster-boxen till Drakar och demoner, då han föreställde sig drakarna i Mundana. Jag vet inte vad konstnären heter, men det kan ju vara bra att ha i åtanke om det blir ett nymålat omslag.

Krille

Super Moderator
"Jag läste någonstans att Krille hämtade inspiration från bilden på den gamla Monster-boxen till Drakar och demoner, då han föreställde sig drakarna i Mundana. Jag vet inte vad konstnären heter, men det kan ju vara bra att ha i åtanke om det blir ett nymålat omslag."

Konstnären heter Michael Wehlan, och bilden i fråga gjordes på beställning för romanen Dragonsbane av Barbara Hambly. Och ja, den har inspirerat mig rätt hårt: