Jag har alltid drivit med religioner, jag är ateist, jag gillar Richard Dawkins, Sam Harris och vad heter den där gubben som dog i cancer för att han var Guds fiende nr 1 (uppenbarligen)? Jag glor ofta på humor där det drivs med kristendom. Det är ju en institution. Kristendomen är en struktur i samhället, en institutionaliserad sådan, och sånt får man skoja om och kritisera osv. Det hör till. Och kristendomen ÄR sexistisk. Men det är min åsikt, det är bara det att den bygger på fakta... Och det är ju inte så konstigt, med tanke på att den starkaste konservativa kraften i Sverige kommer från kyrkan, Jämnt och ständigt. Det är där alla bakåtsträvare bor som tycker att homosexualitet är något konstigt. Kristdemokraterna som man får se som nån slags representant ändå är jämnt och ständigt sist med att godkänna reformer som i grund och botten handlar om jämställdhet och/eller mänskliga rättigheter. Så ser det ut. Och då är ändå Svenska Kyrkan rätt bra om man ser globalt i världen.
Kristendomen är lite som könsmaktsordningen, den finns där och det är viktigt att vi ser den för vad den är och kritiserar den för det den är. Sen är ju kristendomen jättestor och har en massa perifera verksamheter som är skitbra, sånt gillas absolut. Det är inte den jag kritiserar när jag kritiserar religionen.
Angående att kristendomen i särklass drivs med mest så är det väl inte så konstigt, vi har ju främst den religionen i vårt land. Men jag tycker nog att när jag riktar kritik mot religioner så är det oftast i nån slags allmänna ordalag som gäller generellt för samtliga monotetiskiska religioner.
Angående avstängningen så vet inte alls varför det blev så, det har jag missat. Jag tycker det låter lustigt att du blev det för en sån sak, men så har jag ju blivit avstängd för att jag föreslog att man skulle sätta sverigedemokrater och Jehovas vittnen på en fyrkantig båt som (på grund av sin fyrkantighet) skulle sjunka utanför västkusten. Någon anmälde det och menade att jag hade föreslagt att man skulle mörda människor för vilka åsikter de hade. Vilket det uppenbarligen inte handlade om, men eftersom vem det nu var inte gillade mig och mina åsikter så passades det på att bli jätteupprörd över en plojanledning och det hela var i samband med en massa annat groll på forumet så moderatorerna avstängde mig. Det var nog ett bra beslut eftersom det var jäkligt härsken stämning just då. Men hade jag skrivit så nu så skulle folk nog bara tyckt att det var en konstig sak att skriva (med fyrkantiga båtar och sånt).
Det är trist att du blir ledsen över att din tro kritiserats, men jag kommer inte sluta att vara ateist, och i ateismen så ingår en kritisk hållning till religioner.